Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi paras aloitussose

Vierailija
15.01.2010 |

5kk vanhalle vauvalle? En haluaisi perunalla aloittaa, vaan mieluummin jollain muulla. Kaupan soseista ainoastaan omena oli 100% hedelmää, oisko se ok?

Millä olette itse aloittaneet?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuu makean makuun, eikä välttämättä syö sit enää ruokaa kunnolla. Oisko porkkana hyvä? Toki sekin on hieman makea. Itse aloitin perunalla, johon lisäsin hieman porkkanaa.

Vierailija
2/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

makealla soseella

sen jälkeen hankala saada perunaa ym menemään jos tottuu ekana hedelmäsoseisiin.

Anna niitä sitten "jälkiruuaksi" tai välipalaksi kun ensin on mennyt kunnon ruokaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et perunaa halua, niin valkkaat sitten soseista sen mikä sinulle kelpaa. Helppoa. Maalaisjärkeä voi myös käyttää - omena kovettaa vaikeasti sulavana vatsaa, joten voi aiheuttaa kipristelyjä. Kelpaako sinulle maissi, bataatti, porkkana? Peruna on oikeasti hyvä aloitussose, vaikka nyt lienee muodikasta aloittaa jollain muulla.

Hankalaa tulee lapsen kanssa, jos tällaisiakin asioita pitää pohtimalla pohtia..

Vierailija
4/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika helposti allergisoiva.

Peruna on siitä varma valinta että sitä on koko ajan saatavilla. ja jos vauva oppii siihen se helpottaa muiden soseiden opettelua. maissi ja porkkana myöskin hyviä.

perunasosetta voi myös pakastaa ja helppo tehdä itse sopivia määriä esim jääpalakuutio rasiaan ja pakastaa(jäätymisen jälkeen kannattaa siirtä toiseen rasiaan)

Ja muutenkin jos vauva oppii syömää pakastettua ruokaa se helpottaa opettelua.

Ja soseita ei menee turhaan hukkaan kun sitä saa heti sopivasti.

Toki nuo kaupan valmissoseet ovat helpompia.. mutta maksavat ajan kanssa enemmän.

Jotku lapset eivät välttämättä suostu syömään kun sitä mihin ovat tottuneet.esim.jos syö vain kaupan soseita ei välttämättä itse tehty maistukkaan..

Vierailija
5/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

makeampi kuin peruna, mutta ei kuitenkaan niin makea kuin hedelmä -> pitäisi kelvata, mutta ei kuitenkaan opettaa vauvaa liian persoksi makealle.

Vierailija
6/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Asia ei ole minulle mitenkään hankala, mutta halusin vain mielipiteitä. Minkään muodin perässä en kulje, mutta kun tuo peruna tuntuu olleen huono monelle vauvalle aluksi. Omenan allergisoivasta vaikutuksesta en tiennyt.

Makeaa en pelkää, onhan äidinmaitokin makeaa. Harkitsen bataattia nyt ja porkkanaa, mutta eikös se porkkanakin ole allergisoiva?

Olisi kiva vielä kuulla kokemuksia niiltä, jotka eivät aloittaneet perunalla vaan jollain muulla.

Vierailija
7/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloitin juuri bataatilla. peruna-porkkanalla aloitin esikoisen kanssa, peruna aiheutti alkuun vatsavaivoja (tärkkelys) ja siksi nyt aloitin bataatilla.

äidinmaito on makeaa (niinkuin bataatti), siksi en pelkää ettei oppisi syömään muita kasviksia...

Vierailija
8/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei lapsi satu olemaan allerginen yksilö jo syntyessään? Porkkana sulaa huonosti, peruna tekee monelle vatsavaivaa. Aloitin itse päärynällä, se toimi hyvin varsinkin kun vauvalla oli taipumus kovaan vatsaan. Vaikka vauva kuin tottuisi makeaan, niin äidinmaito on kaikkein makeinta. Jos haluat makean soseen jälkeen siirtyä vaikka perunaan sitten niin laitat perunaa lusikkaan ja kastat sen päärynään. Niin vauva tottuu nopeasti perunaankin. Tämä oli henk.koht kokemukseni kahden lapsen kohdalla, eikä välttämättä se absoluuttinen totuus :)

Vierailija
9/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläin menty jo monet kerrat

peruna

porkkana

maissi

parsakaali

kesäkurpitsa

kukkakaali

luumu

muutaman päivän välein aina seuraavaa mukaan kuvioihin. toimii.

nim.merk. hyvin syövien lasten äiti

Vierailija
10/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissi on hyvä aloitus!

Vierailija
11/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hedelmäsoseilla ei aloiteta, koska tottuu muuten makealle (onhan vauva sille jo tottunut äidinmaidon kautta, mutta kuitenkin).

Minä aloitin itse valmistamallani peruna-porkkana-kesäkurpitsa -soseella.

Ja niistä neuvolan "allergiaohjeista" vielä. En noudattanut niitä, kun mulla ei ollut mitään syytä epäillä, että lapseni olisi allerginen. Saatoin siis ottaa 4-7 uutta makua viikossa.

Vierailija
12/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päärynä sen sijaan maistui ja sen jälkeen kyllä kaikki muukin, myös se peruna. Itse asiassa en ole koskaan tavannut vauvaa, joka söisi pelkkiä hedelmäsoseita...

Nyt vauva 3,5 kk joten tämäkin pohdinta pian uudelleen edessä. Tällä kertaa aion aloittaa joko bataatilla tai sitten Semperin peruna-maissisoseella, jos sitä vielä on saatavana.

Vierailija
13/14 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos taas vastauksista. meillä vois olla allergiat mahdollisia joten hitaasti meinaan lisätä uusia makuja. asiaa taas pohdittuani, voisin harkita myös tuota maissia alkuun.

vauvalla ei ole vatsa kovalla vaan pikemminkin löysällä eli eikös silloin mustikkakin vois sopia hyvin?

Vierailija
14/14 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

porkkanalla ja banaanilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän