Kokemuksia kierukan laitosta synnyttämättömälle/sektiolla synnyttäneelle?
Sattuiko kovasti? Mua ohjattiin ottamaan 800mg Burana, erikoislääkäri laittaa. Oletteko olleet tyytyväisiä? Mirenaa olen ottamassa.
Kommentit (27)
eka päivä oli aika karsea, sitten menkkamaistakipua 4-5 pv, ja sitten ok.
Eihän Buranan etukäteen ottaminen auta siihen, jos kierukan laitto sisään sattuu..Jälkikivut on sitten erikseen.
Itse en ole ottanut, vaikka harkinnassa onkin. Olen kuullut, että ainakin synnyttämättömälle kierukka ei tahdo aina sopia..
ja se laitto sattui ihan älyttömästi, menetin tajunikin hetkeks kivun takia. Eka viikko meni melkein sängyssä, kun kivut vaan jatkui. Seuraavat 3kk kärsin menkkamaisista kivuista koko ajan, välillä niiden takia oli pakko jäädä sänkyyn. Lääkärin mukaan kierukan ois pitänyt sopia, mutta tuon 3kk kärsimisen jälkeen vaadin kierukan poistoa. Poistokaan ei ollut kivuton, mutta toiste en kierukkaa laita. Nyt käytössä minipillerit ja erittäin tyytyväinen näihin.
Eihän Buranan etukäteen ottaminen auta siihen, jos kierukan laitto sisään sattuu..Jälkikivut on sitten erikseen. Itse en ole ottanut, vaikka harkinnassa onkin. Olen kuullut, että ainakin synnyttämättömälle kierukka ei tahdo aina sopia..
No näin minua ainakin neuvottiin ennen laittoa, voihan olla että lääkitys vähentää jälkioireita. Ehkäpä sinä tiedät paremmin kuin lääkäri, sopiiko vai ei, mutta hän sitä minulle ehdotti. :)Sisäänlaitto sattuu, koska kohdunkaula tiukempi synnyttämättömällä/sektiolla synnyttäneellä. Siksi näin. Lähinnä kokemuksia laitosta kaipailen ja oletteko olleet tyytyväisiä ja kyllä kierukoita synnyttämättömällekin laitetaan.
Kyllä se Buranan ottaminen puoli tuntia ennen kierukan asentamista auttaa. Käypä vaikka tsekkaamassa jostain, miten särkylääkkeet toimivat.
Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia. Toisen lääkitykseni takia muut ehkäisyvaihtoehdot olivat ongelmallisia ja kuormittivat maksaa, ja siksi lääkäri ehdotti hormonikierukkaa. Hän ensin mittasi kohdun ultran avulla ja totesi, ettei se ole liian pieni kierukalle.
Asennus oli kivulias, mutta nopeasti ohi. Hoitaja oli koko ajan vieressä. Minua ei sen jälkeen pyörryttäny kovinkaan pahasti, vaan pääsin omin avuin bussilla kotiin. Pari seuraavaa päivää kivut olivat melko kovia, menkkakipuja kovempia, mutta vedin tosi reilulla kädellä särkylääkkeitä. Tiputtelua oli minimaalisen vähän.
Kipujen laannuttua on ollut satunnaisia, yksittäisiä piston tunteita, mutta muuten kierukka on ollut täysin huomaamaton. Yhdet "oikeat" menkat minulla on ollut, pari kertaa on ollut ennakko-oireita, mutta itse vuoto on ollut niin pientä, etten oikeastaan ole tarvinnut edes pikkuhousunsuojaa.
Maksa-arvot ovat priimakunnossa, mieliala ok ja seksihalut ennallaan. Lisäksi on ihanaa, kun ei tarvitse huolehtia mistään moneen vuoteen.
Minulle asennettiin hormonikierukka. http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=4676169
Synnyttäneille naisille kierukan asentaminen on helpompaa, sillä kohdun kaulakanava on avarampi. Itse en ole synnyttänyt, mutta halusin silti kierukan, sillä e-pillerit eivät sopineet minulle.
Koin asennuksen erittäin kivuliaana, minulta lähti jopa taju toimenpiteen aikana. Siksi suosittelenkin kaikkia ottamaan särkylääkkettä ennen toimenpidettä.
Vielä en osaa sanoa, sopiiko tämä ehkäisymenetelmä minulle, koska asennuksesta on niin vähän aikaa. Mutta mikäli sopii, eikä pillereitä tarvitse napsia viiteen vuoteen, niin tämä oli varmasti sen arvoista.
Takana 2 raskautta - ja kaksi sektiota.
Otin burren ja sattui silti, mutta aika pienen hetken. Lekuri meinasi luovuttaa (sanoi jälkeenpäin), mutta sitten se solahti paikalleen.
Kolmen p..maisen kuukauden jälkeen olen ollut hemmetin tyytyväinen. Mies myös ( :
On meinaan ihan höpöhöpöä. Kohdun tai kohdunkaulan kokoon vaikuttaa raskaus, se on se mikä ne pysyvät muutokset aiheuttaa, ei se synnytys.
niin että en ollut synnyttänyt, raskaanakin olin ollut vain 6 viikkoa (sain keskenmenon). E-pillerit ei sopineet ja gyne ehdotti kierukan kokeilemista. Se oli kamalaa!
Laittaminen sattui aivan tajuttomasti, pyörryin kaksi kertaa toimenpiteen aikana ja kerran sen jälkeen. Eikä laitto ollut mitenkään vaikea, lääkäri sanoi että sujahti paikalleen aivan helposti. Kivut oli ihan tolkuttomat vielä 4-5 päivää kierukan laitosta (enkä voinut syödä buranaa kun olen sille allerginen...) Lopulta sain kolmen viikon päästä rajun kohtutulehduksen ja koko vekotin jouduttiin poistamaan. Sanoinkin silloin, että jos mulle joskus jostain syystä pitää kierukka laittaa sitä ei kyllä tehdä kuin yleisanestesiassa!
Sattui ihan törkeesti. Otin Buranat ennen toimenpidettä ja lisää vielä toimenpiteen yhteydessä, mutta seuraavat tunnit olivat kyllä ihan kamalia, kuin hirvittävimmät kuukautiskivut. Kyllä se sitten asettui ja tyytyväinen olin. Laittaminen raskauksien jälkeen oli ihan eri juttu eikä jälkioireita juuri ollut tiputtelua lukuunottamatta.
Jos olet ollut raskaana, on kohtusi jo venyneempi ja vaikka kohdunkaula ei olekaan niin väljä kuin alatiesynnyttäneellä, on se silti ihan erilainen kuin sellaisella, joka ei ole ollut raskaana. ELi kestät kyllä ja lopputulos palkitsee!
Itselläni laittaminen ei sattunut hirveästi, tänä aamuna kävin laitattamassa. Olen 22-vuotias nainen eikä minulla ole raskauksia takana. Laittaminen kesti noin 15 sekuntia ja vaikka lääkärin mukaan kohdunsuun yläosa oli tiukka, niin ei se mielestäni yhtään sattunut niin paljon kuin luulin.
Jälkikivut ovat kuitenkin olleet aika voimakkaat, jouduin perumaan kaikki suunnitelmat tänään ja vain makoilemaan sängyssä kun liikkuminen sattuu. Etenkin autossa istuminen on hirveää kun altistuu auton tärinälle.
Mulle asennetteiin kuparikierukka joku puolisen vuotta sitten. Olen siis synnyttämätön 24v. En pelännyt niinkään sitä kipua, vaan sitä, että laitto ei meinais onnistua, ja tosiaan kuvittelin että sen kierukan asettaminen kestää joku 5 min :D Mitään särkylääkkeitä en ottanut. Homma oli ohi puolessa minuutissa, olihan se kipu kova sen hetken, (varsinkin kun en vastaavaanlaista kipua ollut koskaan kokenut) mutta kyllä sen kestää! :) Mullakin erikoislääkäri laittoi. Loppupäivän oli vähän sellainen jännä olo, pisti vähän niinkun menkkojen aikaan.
Olin lapseton. En syönyt etukäteen mitään lääkkeitä ja sattuihan se laitto jonkun verran kyllä. Kivun määrä tuli vähän puun takaa ja taisin kiljaistakin, vaikka yleensä kipukynnykseni on korkea. Jännitin myös kierukan poistua hulluna, kun tuo kipu oli jäänyt muistiin. Silloin lääkäri kehotti myöskin syömään vahvan Buranan, joten kyllä se ilmeisesti jotekin turruttaa niitä kipureseptoreita.
Laittaminen menee kuitenkin niin nopeasti, että en olisi asiasta huolissani. Ikävä tunne on vain ihan pienen hetken ajan, joten kyllä sen kestää. Mitään jälkikipuja itselläni ei ollut, ja kierukka sopi minulle erinomaisesti. Poistokaan ei sattunut juuri yhtään.
Minulle laitettiin eilen se ihan uus kierukka synnyttämättille tarkotettu, jossa hormoni määrä pienin verrattuna muihin. Otin buranan ennen laittoa ja silti sattui ihan järkyttävästä. En voi edes sanoin kuvailla kipua. Pyörrytti laiton aikana ja jälkeen. Kotiin päästyäni kipua kesti about 3h ja oksensinkin kaks kertaa kaikki kipulääkkeet pihalle. Lopulta kolmen tunnin kipujen ja oksentelujen jälkeen panacod pysyi sisällä ja helpotti. Huhhuh :D
Minulla yksi sektio takana eikä kierukan laittaminen pari vuotta tästä onnistunut. Lääkäri kuvaili kauniisti että paikat ovat kuin betonia :D
Mulle laitetettiin kuparikierukka kuukausi sitten. Olen 22-vuotias synnyttämätön nainen. Asennus ei ollut yhtään kivulias ja loppupäivänkin sain viettää kivuttomasti. Jaloissa oli hieman outo tunne ja pientä kaiherrusta kodussa, mutta ei sitä voi oikein kivuksi edes sanoa.
Odotin asennuksessa kovaa kipua ja varustauduin ottamalla 800mg buranaa. Keskityin hengitykseen ja rentoutumiseen. Olin päättänyt jo aiemmin kappaleen mitä aion hyräillä asennuksen ajan :D Ilmoitin myös ennen operaatiota lääkärille aikeeni, joka sanoikin että että on erinomainen idea harhauttaa ajatukset toisaalle :)) (Suosittelen jotain itselleen sopivaa rentoutumiskikkaa! Laulu, hyräily, hengityksen muistaminen, kauppalistan teko mielessä.. :D Ei kannata keskittyä operaatioon!) Sain ajatukset niin hyvin muualle, että toimenpide ei tosiaankaan tuntunut kauhealta. Kyllähän se epämukavaa oli, mutta en puhuisi kovasta kivusta.
Nää asiat on todella yksilöllisiä enkä voi neuvoa muuta kuin että kannattaa koittaa jos tämä ehkäisykeino kiinnostaa. Kukaan ei varmastikaan voi kuolla siihen asennukseen tai kipuun - ainahan sen saa myös otettua pois.
Nyt odotan vielä jännityksellä ekoja kuukautisia ja sitä onko ne kivuliaat vai ei. Tähän mennessä loistava kokemus.
Mulla on kaksi sektiota takana, ja ehkäisyneuvolassa suositeltiin kierukkaa. Päädyin kuitenkin ottamaan ehkäisykapselin ja olen ollut siihen tyytyväinen. Puhelimessa, kun oli vielä auki otanko kierukan vai kapselin, minullekin sanottiin että ota burana 800 tunti ennen tuloasi, jos aiot ottaa kierukan.
olen sektiolla synnyttänyt kaikki lapset, ja minulle on laietettu kierukka. Ei sattunut. En ottanut mitään särkylääkkeitä etukäteen enkä jälkikäteenkään. Eikä semmoiseen kyllä ohjeistettukaan