Perheitä, joiden lapsi ei käynyt eskaria/ei mene eskariin
Millaisia kokemuksia teillä eskarin välistäjättämisestä? Miten koulun aloitus sujui? Mikä vaikutti ratkaisuunne? Jälkikäteen ajatellen: oliko valintanne oikea? Kiva olisi kuulla kokemuksia asiasta!
Kommentit (6)
laittaako lapsi eskariin vai ei. Jos olisi jotain "ongelmia", olisi hirveän ujo tms., laittaisin ehkä mieluummin eskariin. Nyt mietityttää, miksi aloittaa aamulähtemiset yms. vuotta aiemmin, kun ei ole tarvetta siihen.
Lapseni osaa toimia ryhmässä, on käynyt kerhoja ja ollut päiväkodissa. Tuntuu kuitenkin, että hirveästi saa selitellä asiaa, jos ei laita lasta eskariin... Monet pitävä sitä ihan itsestäänselvyytenä.
Olipa mukavaa, että täällä oli tällainen aloitus!
ja kuopus aloitti nyt viskarin ja menee eskariin.
Molemmat ovat olleet aivan innosta piukeina asiasta.
Ja voihan sen päivän lyhentää toisesta päästä. Meilläkin esikoinen oli ekana vuonna vain sen neljä tuntia.
että itse olen ikäluokkaa, joka pääsi ennen koulua kerran viikossa pyhäkouluun. Arvostan suuresti eskaria. Tietenkin sen pitää olla hyvälaatuinen - ei meilläkään lapset menneet mihin sattuu vaan otin selvää asioista ennakkoon.
kuin muutaman alkukuukauden. Olimme molemmat puolisen vuotta ulkomailla.
Molempien pojat ovat luokassa hitaiten oppineet lukemaan. Asiaa olisi tietysti auttanut, jos olisimme tehneet kirjainharjoituksia ulkomailla. Pojilla oli eskarikirjat mukana siellä, ja tekivät niitä. Toinen teki koko kirjan, ja toinen vaan puolet. Eihän niissä ole kirjainharjoituksia. Jos olisimme opettaneet kirjaimia, niin olisivat varmaan pysyneet perässä. Enkä näe syytä, että miksi jokaisen pitää oppia lukemaan samaa aikaa. Muutaman kuukauden erolla ei varmaan ole mitään väliä.
Jäkikäteen ajatelle valinta oli oikea. Nyt koulusta ei sitten ole helppo pitää lomaa puolta vuotta tosta vaan. Jos olis sama tilanne nyt edessä, niin tekisin saman, joskin pyrkisin ehkä hieman enemmän patistamaan tekemään niitä tehtäviä.
Meillä kaksoset eivät käyneet ollenkaan eskaria. Syy oli se, että muutettiin USA:han, kun pojat oli melkein 6v (täyttivät kesäkuussa 6v ja muutettiin kuukautta aiemmin). Emme viitsineet laittaa poikia enää kuukaudeksi eskariin ja syksyllä aloittivat ekan luokan.
Tuota harkittiin pitkään ja hartaasti, että laitetaanko pojat eskariin ja he ovat sitten luokan vanhimmat vaiko laittaa saman ikäisten kanssa ekalle. Ja hyvin meni.
olen ymmärtänyt, että eskari nyt ei paljoakaan poikkea normaalista pk toiminnasta. Lapseni luokalle tuli näitä eskarin käyneitä ja kukaan heistä ei osannut mitään sellaista mitä oma lapseni ei olisi kotona oppinut. Keskittymiskyky oli monilla heikko. Muutama eskarilainen oli todella levoton. Heidän sosiaaliset taidotkaan eivät saaneet minua vakuuttuneiksi eskarin tarpeellisuudesta. Valinta oli oikea, joten kuopuskaan ei ole menossa eskariin.