Kierukkaraskaus - neljäs tulossa...tsempatkaa!
Tilanne se, että 2 vanhinta lasta koulussa (ekalla ja tokalla) ja olen äippälomalla iltatähden kanssa. Asennutin kuparikierukan jälkitarkastuksessa ja ajatus oli, että lapsilukumme on tässä. Myöhästyneiden menkkojen takia tein eilen raskaustestin ja plussaahan tuo näytti eli kierukka joko poistunut tai muuten toimintahäiriöinen... Olo on kuin puulla päähän lyöty. Neljäs lapsi asettaa haasteita ainakin asumisen ja liikkumisen osalta. Lasten makkarit niin pieniä, että jos yhteen 2 asuttaa niin ei siihen paljoa leikkitilaa jää. Uuteen asuntoon muutto ei lähivuosina mahdollista syistä joita en lähde erittelemään. Toisaalta askarruttaa myös oma jaksaminen, kun ikä lähentelee neljääkymppiä ja raskauden riskitkin huolettavat (koen onnekkaaksi, että kuopuksemme täysin terve) ja toisaalta mietityttää myös uran jatko, jos töistä tuleekin 3 vuoden paussi 1,5 v sijaan...ja talouttakin joutuu miettimään/ säätämään urakalla kun palkkatuloja ei tiedossa vähään aikaan. Neljännestä aivan varmasti iloa, kuten lapsista yleensä, ja erityisesti kuopuksellemme kaveri, mutta mutta... Mitä muita käytännön haasteita ja toisaalta plussapuolia näette tilanteessa? Keskeyttäminen tuntuu vaihtoehtona itsekkäältä ja pelkään, että sitä katuisi lopun ikää, joten en usko siihen kykeneväni. Tässä asiassa ollaan miehen kanssa samalla linjalla. Nyt tarttis teiltä sisaret tsemppiä tilanteeseen!
Kommentit (12)
Ihan kuin olisit puhunut mun suulla:) Meillä ihan samanlainen tilanne tosin lapset nuorempi ja nuorin vasta 8kk! Kumi oli meillä ehkäisynä joten tämä tulee kumit niskassa;) Tein tiistaina testin ja olen siitä asti mieheni kanssa miettineet mitä tehdä? Eilen päätin tilata lääkäriltä ajan poistoon ja tänään päätettiin se pitää:)Jos kumin läpi menee niin tervetuloa.Onhan tässä sulattelemista vielä mutta luotan siihen että kaikki menee hyvin.Ja niin menee varmasti teilläkin.Tule tuonne odotuspuolelle niin voidaan odotella yhdessä:)
Ihan kun mun suusta paitsi että meillä ilmoitti tulostaan kolmas, ei neljäs niinkuin teillä. Olo oli todellakin kuin seinääpäin olis juossut, ilmat lähti pihalle ja pyörrytti ajatuskin uudesta vauvasta.
Mutta asiaan sopeutuu. Keskeytys ei käynyt mielessäkään, koska se on vastoin periaatteitani ja tuntuihan minusta siltä, että tuo nimenomainen lapsi halusi perheeseemme tulla. Ehkäisystä huolimatta.
Itkin ja tuskailimme aikamme ja sitten aloimme iloita asiasta. Pelkoja oli koska kaksi raskautta oli olleet tosi tosi vaikeita. Mutta hienosti selvisimme ja nyt ei voisi ajatellakaan elämää ilman tuota kuopus-tyttöä.
Asioilla on tapana lutviutua jotenkin, joten älä stressaa turhia. Iloitse vauvasta, se on lahja!
Selviätte kyllä!
T: 5v, 2v9kk ja 1v2kk ikäisten onnellinen äiti
Sillä lapsella on jokin hirmuinen tarve tulla juuri teille. Meidän oma kierukkavauva on nyt 3 vuotias ja vaikka vaikeitakin päiviä on ollut niin myös isommat sisarukset muistaa aina sanoa, että ihanaa kun meillä on tuo pikkuinen ja jos sille olisi vielä kaverinkin saanut.. Mutta olin jo 43 hänen syntyessään joten seuraava ehkäisy olikin sterilisaatio. Mieskin voi kerrankin pitää vielä 'uratauon', itselle olisi ollut aika vaikeaa taloudellisesti ja myös työn kannalta (olin just hieman aiemmin vaihtanut työtä, kun iltatähti ilmoitti tulostaan) oli hieman hankalaa jäädä pidemmäksi aikaa. Mies nautti koti-isävuodestaan ja saatiin sillä myös isoveli mukavasti koulutien alkuun.
Millainen on aikuisten makkari, mahtuisitteko te lasten makkariin ja isommat lapset ottaisi teidän makuuhuoneen. Pienet ei vielä vähään aikaan kaipaa isoa leikkitilaa ja jos tarvii niin kai teillä on myös olohuone. Äitiyspäivärahaahan saat ihan saman kuin tästä kuopuksesta, joten ehkä se talouskaan ei tästä kiristy.
Tämän alun on ilmeisesti tarkoitettu tulevaksi teille :)
Kyllä asioilla on tapana järjestyä, ja oikeasti sopu sijaa antaa :)
Oikeastaan mitä itse huomasin on, että auto oli vaihdettava isompaan, Muuten ei tuo neljännen tulo meillä muuttanut oikeastaan mitään ( nyt näitä onkin jo 7) Meillä lapset on jaoteltu niin, että vanhimmalla ( 18v) on oma huone, muut joutuu jakamaan. eli 14 ja 15v on samassa ja sitten 12, 7 ja 6 ovat samassa ja meidän iltatähti 2kk nukkuu meidän kanssa. Talossa kokoa meillä 120m2 joten ei tilalla leveillä.
+ on että aina on kavereita niin leikkiin kuin tappelemiseenkin. Jopa nuo isommat meillä viihdyttää pinempiä milloin lähtemällä pulkkamäkeen millon vaan pelailemalla. Saavat vähän niinkuin olla lapsia pidempään "luvan" kanssa, kun on pikkusisaruksia joita voi leikittää :)
Niin ja ite olen 41v ja ihan on kaikki syntyneet terveenä meillä ja tämä nuorimmainen taitaa olla lapsista se helpoin, tosin nyt reppana on flunsassa. Mutta luota itseesi ja kykyysi pärjätä niin kaikki menee hyvin :)
Jos plussia haet, niin tuleepahan teidän kolmannelle leikkikaveri, koululaist ovat jo melkein eri sukupolvea ja kuviot on aika erilaiset.
On kyllä myös tunne, että joku suurempi tarkoitus sillä on, että vauvaa pukkaa ehkäisystä huolimatta ja itsellenikin keskeyttäminen olisi vastoin arvoja ja periaatteita (kuitenkaan muita tuomitsematta)...Lasten makkarit vain n. 8 neliöisiä ja malliltaan sellaisia, että ei niihin parisänkyä saa mitenkään mahtumaan...Iso olohuone onneksi on, joten leikit onnistuu tietysti siellä, vaikka tykkäänkin "järjestyksestä" yhteisissä tiloissa. Ihana kuulla, että kohtalotovereita on ja erityisesti positiivisia sellaisia...Huoh! Itkettänyt ei onneksi ole, joten kaipa tähän ajatukseen tottuu, vaikka tiedän, että jotkut ystävät/ sukulaiset pitää meitä "hulluina" - mitäpä se toisaalta heille kuuluu. Mies tuskin suostuu urataukoon, joten omille harteilleni kotonaolo jää. Oma työni on niin haasteellista, että siirto muihin hommiin varmasti edessä, kun nuoremmat "ajaneet" ohi, vaan onko silläkään väliä. Ehtiihän sitä 25 vuotta töitä tekeen siltikin...ja myöhästynyttä uraakin luomaan. Se on totta, että taitaa just mennä ajoitus niin, että saa edelleen ansioihin sidottua äippärahaa...eiköhön se tästä ;-) Kiitos vastanneille!
Nykyään saa saman päivärahan, jos uusi äitiysloma alkaa ennen kuin nuorimmainen on täyttänyt 3 vuotta. Joten sen takia ei tarvitse enää mennä 6 kk:n pätkäksi töihin.
nelilapsisesta perheestä. Minä olen nro 3. Pikkuveljen saaminen oli tosiaan minulle onnenpotku, koska vanhemmat veljeni olivat minua 7 ja 9 vuotta vanhemmat. Näin oli aina seuraa ja tappelukaveria ärsyttävästäkin veljestä.
onnea!
Vaimostani en ole ihan varma,mutta oma kantani on että tervetuloa.Tosin tulossa olisi vasta toinen lapsemme.Olisiko teillä tulevaisuutta ajatellen,mikäli aiotte olla ja elää miehenne kanssa pidempäänkin, paras ratkaisu kenties miehen sterilisaatio? Helppo toimenpide. Ja toimiva ehkäisy.Ainakin sisareni mies päätyi kyseiseen ratkaisuun.Abortti on aika kamala teko jo syntymään kehittyvän pikku ihmisen, sanoisinko jopa teloittamiseksi.Lapset ovat se elämän sokeri ja suola jotka minulle antavat ison ilon.
kun kondomiehkäisy petti. Aluksi oli tosi vaikeaa, etenkin miehellä, mutta nyt olemme jo molemmat iloisia tästä yllätysraskaudesta.
Ostimme isomman (käytetyn) auton: Opel Zafiran, jossa on kuudes ja seitsemäs paikka. Lisäksi olen joutunut ostamaan jonkin verran vauvatarvikkeita, mm. turvakaukalon ja pinnasängyn, sillä olimme hankkiutuneet niistä jo eroon. Ok-taloomme onneksi mahtuu hyvin neljäskin lapsi.
Olen harkinnut synnytyksen jälkeen kuparikierukkaa, mutta näiden kommenttien perusteella tuntuu, ettei se ole sen varmempi ehkäisymuoto. Mies ei suostu sterilisaatioon, vaikka hän ei missään tapauksessa halua lisää lapsia. Ehkä jatkossa sitten pitää käytää kondomia kierukan lisäksi silloin, kun raskautumisen todennäköisyys on suurin.
raskauden? Kaikilla kuukautiset jääneet pois?
Meillä kolme lasta ja mulla kuparikierukka. Olen jo useamman kuukauden ollut huonovointinen. vatsassa kuplii koko ajan mutta ei pieretä. järki sanoo, että ilmaa, mutta samaltahan tuo tuntuu kuin noin rv 18-20 potkut. Pientä tönimistä ympäri alavatsaa. Huonoa oloa ei oikein mikään selitä, ei ole vatsatautia meillä. Eilen en kahvia saanut juotua. Kuukautiset kuitenkin tulee normaalisti joka kuukausi, normaali kesto (5-6 päivää) ja vuotomäärä.
Edelliset kolme raskautta huomannut heti rv 5, kun menkat jääneet pois ja kaikki saaneet alkkunsa ekasta kierrosta. En vaan millään viitsisi turhaan ostaa testejä...