Miten kertoa lapselle kuolemasta?
Meillä on nyt 4-vuotias ollut kovin kiinnostunut kuolemasta ja mitä ylipäätään ihmiselle kuolemassa ja kuoleman jälkeen tapahtuu. Itse emme ole uskonnollisia, emme kuulu kirkkoon. En kuitenkaan koe, että olsimmme ateistejakaan. En itse asiassa tiedä mihin uskon, haluaisin tietenkin uskoa varauksetta jumalaan ja taivaaseen jne. Mutta tällaista uskoa ei ole minulle suotu.
Ongelma on nyt se, mitä kertoisin lapselle kuoleman jälkeisestä elämästä/ olemattomuudesta. Minä en tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Voisin kuvitella, että tuon ikäiselle olisi helpointa hahmottaa taivas, jälleennäkeminen jne. Kuulostaa aika karulta, että lakkaa olemasta ja maatuu jne. Jotenkin vaan tökkii ajatus maalata kuva taivaan autuudesta, se kun tuntuu suoranaiselta sepittelyltä, vaikka onkin lohduttava ajatus.
Miten teillä muilla? Minkälaisia ajatuksia?
Kommentit (2)
minun mielestäni kertoa asiasta niin kuin itse uskoo/asioista ajattelee. Sitten aikanaan lapsen kasvaessa ja käsityskyvyn laajentuessa mukaan tulee sekin puoli, että toiset ajattelevat asiasta eri tavalla. Toki on vaikeampi puhua lapsellekaan kuolemasta jos ei itsekään ole aivan varma, mitä asiasta ajattelisi.
Itselleni kuolemasta kertominen ollut aina helppoa sillä minulla on vahva kristitty tausta ja ajattelutapa - vaikken muuten uskoa arkielämässä joka paikkaan tunge tai asian kanssa kaahota.
Itse kuitenkin olen monen läheisen poismenon yhteydessä saanut suunnatonta lohtua omasta ajatusmaailmastani. Esikoinen on jo valinnut omaksi tiekseen ateismin ja kunnioitan hänen päätöstään. Aiheesta on itse asiassa syntynyt välillemme monia mielenkiintoisia keskusteluja!
että kun on kuollut, ei ole enää. Ei tee enää mitään, eikä siitä herää. Muuttuu maaksi, ja maasta kasvaa kasveja, joita eläimet sitten syö. Tarhassa joku on sanonut että kun kuolee, mennään taivas-nimiseen paikkaan. Mä olen tähän sanonut, että jotkut uskoo niin, mutta ei kaikki.
Ekan kerran kuolema tuli vastaan kun lintu lensi ikkunaan. Siinä sitä sitten katseltiin ja ihmeteltiin jonkin aikaa. Oli aika helppo ja luonteva tapa lapselle tutustua kuolemaan konkreettisesti.