kuinka pitkäksi aikaa uskaltaisit jättää JÄRKEVÄN esikouluikäisen yksin kotiin?
Kommentit (37)
käyvät toisinaan pihalla itsekseen. Meiltä ei pihalle näe ikkunoista, eli aina saa pelätä ja vahtia (Helsinki). Itse kävin tuossa iässä 2km matkan kylilla ostamassa irtokarkkeja yhdessä vuotta NUOREMMAN kaverinb kanssa (vanhemmat päästivät kun MINÄ olin niin järkevä tapaus).
... on ollut max 10 minuuttia yksin kotona, ja se on toistaiseksi minusta riittävä. Tuota puhelimenkäyttöä olen miettinyt, kai sitäkin voisi harjoitella. Tyttö ei siis ole ikinä käyttänyt puhelinta sen enempää kuin soittanut jollekin, jonka numero on valmiiksi valittu.
27 jatkaa. siis pohjoisessa elettiin silloin. Nyt en tosiaan uskalla varmaan 10 v lastakaan päästää liikkumaan täällä vittumaisessa pääkaupungissa
kuin maalla..
ei meillä tarvitse pelätä että joku tulee ovesta sisään tai vie lapset.. :P
itsekkin muistan lapsena (alle kouluikäisenä) vantaalla asuessani että liikuin pitkiäkin matkoja kavereille yksin, ja kävin kioskilla jne..
omat lapseni saavat olla keskenään pihalla, katselen välillä ikkunoista, ja tietävät rajat, että mihin saa mennä ja mihin ei. eskarilaiseni on käyttänyt jopa koiraa pienen matkan (100m) itsekseen, koska niin halusi! :)
olen oikeasti utelias tietämään miten omatoimisia teidän jo vanhemmat lapset ovat jotka eivät ole koskaan yksin?
Minun eskarilainen ei osaa soittaa eikä varmaan tiedä mikä on palohälyytin.. täytyypi opettaa. :)
asutaan. Vanhin tyttö nyt ekalla, mutta esikouluaikana oli kotona yksin noin tunnin ajan enintään. Useimmin lyhyempiä pätkiä esim. 20-40 minuuttia.
Juu, ja tietää miten puhelinta käytetään. Oltiin käyty läpi tulipaloasiat (käydään edelleen säännöllisesti), palohälytin, jos joku tuntematon tulee ovelle, hätänumeroon soittaminen ym. ym.
Ihan naurettavaa että muka 5 min olis maksimi? Kyllähän nyt 1 vuotiaskin voi olla 5 min yksin, jos käyn vaikka postilaatikolla tai ripustamassa pyykit.
T. kolmen lapsen äiti
alle kouluikäistä ei saa jättää yksin kotiin
Saako joulukuussa syntyneen 6-vuotiaan jättää yksin kotiin kun hän on ekalla? Entä tammikuussa 7-vuotiaan eskarilaisen?
Vähän nyt järkeä taas kehiin, ei ole olemassa mitään sääntöä tästä ja asiassa om aika monta ulottuvuutta, mm. lapsen oma halu ja kypsyys.
Ja kyllä, meillä 6-vuotias esim.tietää, mitä trakoittaa jos palovaroitin soi, koska olemme OPETTANEET hänelle tämän asian. 6-vuotiaamme kävi koulua melkein 4 kuukautta ennen kuin täytti 7 ja oli pikku pakko oppia olemaan yksin esim. aamuisin, koska kunnassamme on käytössä fantastinen pehmeä lasku kouluun (=lyhyet koulupäivät) 6 viikon ajan ja välillä mm. koulu alkoi klo 11.
pihalla, naapurissa tms.
miten olet tavoitettavissa jos olet naapurissa?
9-vuotiaan isoveljen kanssa ovat olleet kotona pari tuntia kahdestaan enimmillään.
pakko kommentoida, että en ymmärrä noita vanhempia, jotka jättävät sairaana olevan lapsen yksin. Lapsihan olisi voinut saada kuumekouristuksen! Muutenkin vaikea nähdä, että lapsi kipeänä haluaisi olla yksin.
Pakkohan 6 vuotiaan on aloitettava treenamaan yksin kotona oloa. Kohta menee kouluun eikä kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta olla viemässä ja hakemassa lasta sieltä. Meillä lapsi joutuu tekemään koulumatkat yksin ja olemaan aamulla sekä iltapäivällä yksin kotona.
Hyvähän tuota on alkaa harjoittelemaan ajoissa, että sitten sujuu.
Ulkoilevatko teidän lapset yksin? Miten pärjäävät ulkona jos eivät sisällä pärjää roskien viennin ajan? Vai onko vain sisällä vaarallista ja pelottavaa?
Tietävät siellä ulkona ollessaan, että äiti tai isä on sisällä eli tarvittaessa tavoitettavissa!
Pakkohan 6 vuotiaan on aloitettava treenamaan yksin kotona oloa. Kohta menee kouluun eikä kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta olla viemässä ja hakemassa lasta sieltä.
ei ekaluokkalaisen tartte olla yksin kotona!
n. kymmenen minuuttia, eli koiran pissatuksen ajan - JOS hän saa katsoa sen aikaa lastenohjelmaa. Muutoin ei missään nimessä suostu olemaan yksin: on aina ollut melko arka, enkä ole häntä halunnut painostaa, koska asialla ei ole vielä mikään kiire. Pikkuhiljaa ole pidentänyt noita koiran pissatuksiakin; aloitin käymällä omalla etupihalla ulko-ovi auki, ja lapsi seisoi ovella (ihan tosi!).
Ekalla luokalla hän käy ip-kerhossa - veikkaisin, että hän haluaa jossakin vaiheessa kävellä yksin kouluun, koska matkaa on n. 100m :-) Tokan luokan käytöstä on vielä vaikea ennakoida: varmasti lapsi kypsyy paljonkin, mutta en yhtään pistäisi pahakseni ip-kerhoa vielä silloinkaan.
Oma eskarilainen ei ole koskaan ollut yksin kotona,ellei sitä lasketa että olen pihalla laittamassa pyykkiä tai pissattamassa koiraa. Asutaan siis omakotitalossa maalla.Eikä ole kyllä koskaan pyytänytkään saada olla yksin. Tunnissa voi tapahtua vaikka mitä! Tietääkö teidän lapset esimerkiksi mitä tarkoittaa jos palovaroitin alkaa huutaa? Jos palo syttyisi alakerrassa, osaisiko poistua palotikkaita pitkin yläkerrata? Oletetaan että on vaikka videoita katsomassa. Tai joku koputtaa oveen ja tulee sisälle? Eihän ovea voi lukita koska ei jaksa avata sitä sisäpuolelta.
Hurjalta kuulostaa nuo teidän ajat.. Jopa 3 tuntia! 5 min on mielestäni ihan maksimi. Haukkukaa vaan ylisuojelevaksi tai riippuvaiseksi, mutta riskit on aivan liian isot siihen hyötyyn minkä saisin jos lapsen yksin jättäisin.
yksin kuin n. 20 min kerrallaan, ja noitakin hetkiä on ollut vasta alle 5, eli joskus on ollut kipeänä kotona, ja olen vienyt pikkuveljen kerhoon ja hakenut sieltä.
Meillä myös tuo esikoinen on aika kova pelkäämään, joten sen takia ei halua jäädä, enkä väkisin jätä.
Mutta jos hän haluaisi jäädä yksin, voisi hyvin ollakin. Meidän kulmilla kaikki tuntee toisensa, ja isovanhemmat asuu tien toisella puolella. Talo on yhdessä kerroksessa, ja täällä on useita uloskäyntejä eri puolilla kämppää, joten tulipalon sattuessa kyllä pääsisi ulos mistä vaan. Lisäksi ovissa on sähkölukot ( jotka oikosulussa tms jäävät aina auki), joten ne aukeavat nappia painamalla.
tunnin ja 15 minuuttia. Ktseli lastenohjelmii. Oli pakko jättää lapsi yksin kotiin, koska hän oli kovassa kuumeessa ja ei olisi jaksanut lähteä mukaan apteekkiin.
Olen YH ilman turvaverkkoa. :-)
Miten pärjäävät ulkona jos eivät sisällä pärjää roskien viennin ajan? Vai onko vain sisällä vaarallista ja pelottavaa?