Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen murre on kauheaa

Vierailija
11.01.2010 |

Apua, ihan hirveää

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikeinta sulattaa Turun murretta (tai tähän vois ottaa mukaan muutkin lounais-rannikon alueet).

Vierailija
2/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen kauheampaa kuin muutkaan murteet. En tosin itse puhu ko. murretta, olen muutellut sen verran että oikein mikään murre ei ole kauheasti tarttunut. Turkulaisia en minäkään jaksa kuuunnella. Pohjois-Pohjanmaan murteet myös käyvät hermoille... ja helsinkiläisten puhe kuulostaa niin ylimieliseltä, sama mitä sanoisivat.

Savolaiset taas kuulostavat niin hauskoilta, ihan niinkuin olisivat aina hyväntuulisia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset taas kuulostavat niin hauskoilta, ihan niinkuin olisivat aina hyväntuulisia...

Lahtelaiset puhuvat myös aivan järkyttävästi.

Tampereen murre on parasta!

t. paljasjalkainen tamperelainen

Vierailija
4/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä on hauska kuunnella. Itse väännän lapin murretta, vaikka olen ollut sieltä pois jo 11v. Toki on tullut muitakin vivahteita sekaan

Vierailija
5/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tamperelaisen miesystäväni puhumana, ihanan matalalla äänellä.

t. Tampereelta pääkaupunkiin jo yli parikymmentä vuotta sitten muuttanut paljasjalkainen tamperelainen

Vierailija
7/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivan kuuloista. Tosin itsekin olen lähes tamperelainen. Omaan korvaan pahalta kuulostaa Rauman ja Turun murteet.

Vierailija
8/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itäsuomalaisten myö ja työ vähän säälittävää..

hesalaisten slangi ärsyttävää spennailua ja tohkaamista...

lappilaiset jänkhäläiset just niitä hassuja jänkhääjiä...

turku ihan ihme murre...

porista ja raumasta ei saa mitään selkoo...

ELI TAMPEREEN MURRE ON PARAS!!!! SORI :)

Vierailija
9/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin, jos tykkää Kummeli-huumorista.

TURUN murre on kaameaa, eikä siitä saa pahimmillaan edes selvää...!

Vierailija
10/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä inhoon Tamperetta ja tamperelaisia ja sitä murretta ja kaikkee! YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK!

Vierailija
11/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisessa on jotain kivaa!

Terv. sosiolingvisti ja dialektologi

Vierailija
12/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Hgissä saa tarpeekseen kuulla tiätsä niinku siis ihan oikeesti, tiätsä. Et niinku tiätsä voit sä kuvitella.

Että mukavaa tammikuuta vaan nääs:)

Vierailija
13/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääntyy rumasti sitä vääntäessä.

Vierailija
14/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos inhokki on valittava, niin kyllä se vaan Tampereen murre sellaisen 30-40 -vuotiaan miehen suusta kuultuna on. Tulee mieleen vaan Kummeli ja Tappara, enkä ole koskaan pitänyt kummastakaan. Lasten, naisten ja vanhusten puhumana ei ärsytä yhtään. :)

Hauskin murre on Kotkan seudulla puhuttava. Jos joku sieltä suunnalta oleva puhuu hernekeitosta ja joku hihittää vieressä, niin se olen minä!

Vierailija
15/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaaksossa on aika hauska murre, mutta varsinkin se etelä-kymi vie voiton.

Lääkekaappi ja hernekeitto on toosi hauskoja heidän sanomanaan.

Vierailija
16/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa määkimistä, voittaa jopa tampereen mennen tullen!

Samoin vammalan murre on karmeaa. Ja entäs sitten turun, jäiks!!! Se tulee hyvänä kakkosena!

Ja ehta savon murre, jaiks.

Vierailija
17/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaaksossa on aika hauska murre, mutta varsinkin se etelä-kymi vie voiton. Lääkekaappi ja hernekeitto on toosi hauskoja heidän sanomanaan.

Okei, kymenlaakson murre voi olla hauskaa, mut.. Ainakin, jos on kotosin Satakunnasta. Ootkos sä hihittelijä meidän entinen ruotsin opettaja?

T. kymenlaaksolainen, joka asuu Kotkassa, mutta joka on kotoisin naapurikaupungista. Ja mä puhun sekakieltä, osa karjalan murretta, osa elimäen murretta, osa kymiä ja osa anjalan murretta.

Ja joo, tiedän, meille aina hirnutaan, ku me sanotaan: pyörän kaa, bussin kaa jne. eikä bussilla, fillarilla jne.

Vierailija
18/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki murteet ovat viehkoja ja mielenkiintoisia. Oikein harmittaa, etten osaa yhtäkään! Olen eteläpohjalaisesta suvusta, mutta asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Varsinais-Suomessa, opiskellut 6 vuotta Tampereella ja nyt asun stadissa - siten mikään murre ei ole kunnolla tarttunut, vaikka murresanat ymmärränkin aika laajalti.

Kaltaisiani on nykyään paljon, jotka itse eivät ole "mistään kotoisin".

PS: otsikon sitaattini on Mutapainin ystävien Mansen murrekoulusta ;-)

Vierailija
19/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos sä hihittelijä meidän entinen ruotsin opettaja?

Olen karjalanmurretta savolla höystettynä puhuva naapurimaakuntalainen, jolla on kavereita ja sukua siellä suunnalla. Ihan hyväntahtoisesti hihittelen, siitä tulee kotoisa ja hyvä mieli. :)

Vierailija
20/43 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos sä hihittelijä meidän entinen ruotsin opettaja?

Olen karjalanmurretta savolla höystettynä puhuva naapurimaakuntalainen, jolla on kavereita ja sukua siellä suunnalla. Ihan hyväntahtoisesti hihittelen, siitä tulee kotoisa ja hyvä mieli. :)

Meidän ruotsin maikka oli hirveä ämmä. Oli siis kotoisin Satakunnasta tai mistä lie, jostain sieltä päin kuitenkin. Ja tuo nauroi PÄIN NAAMAA meidän murteelle ja jaksoi aina vittuilla, että ei, ei se noin ole vaan se on NÄIN. Huoh, juu, ei tartte miettiä miksei meidän luokka tykännyt ruotsista.. Tuo oli siis lukiossa.

Okei, täytyy kyllä myöntää, että kuusaalaisten tyyli sanoa Miä ja siä on kyllä karseen kuulosta! Ja jotkut vieläpä venyttää sen sanan tyyliin miiääää, ihan kuin joku epävireinen lammas yrittäisi määkiä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi