Naimisiin menosta?
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Jos toinen ei kuulu kirkkoon tai kuuluu johonkin toiseen uskontokuntaan, kirkollista vihkimistä ei voida suorittaa. Jos kuitenkin toinen osapuoli kuuluu kirkkoon, voidaan siviilivihkimisen jälkeen järjestää kirkollinen siunaustilaisuus.
Eli meidän perheessä minä en kuulu kirkkoon,mutta mies kuuluu. Miten meidän pitää toimia jos meidät vihittäisiin kirkossa?
Mitä tuo siviilivihkiminen tarkoittaa? Maistraatti?
Kommentit (14)
että jos näin tehdään, niin mikä päivä laitetaan sormukseen? :)
Se päivä kun maistraatissa käydään? vai se kun kirkossa siunataan?
Minulle kun tuo kirkossa siunaamispäivä olisi se tärkeämpi...
ap
Jos et kuulu kirkkoon niin miksi papin selitykset sulle mitään merkkaa?
Maistraattiin vaan tollaset yksinkertasuudet!!
Meidät vihittiin maistraatissa.
Sormukseen voit laittaa ihan mitä haluat. Tai olla jopa ilman sormusta. Meillä ei ole sormuksessa päivämäärää. Muistan kyllä vihkimispäivän ilmankin.
En ymmärrä, miksi halutaan kirkkoon vihittäväksi jos ei uskota kirkon sanomaan.
Nyt onkin kyse semmosesta päivästä ja kellonajasta mitä muilla ei ole ;)
ap
keskittyä siihen avioliiton ja parisuhteen sisältöön kuin joihinkin päivämääriin.
Tärkeysjärjestys nää, ettei ole erotilastoissa parin vuoden päästä.
Nyt onkin kyse semmosesta päivästä ja kellonajasta mitä muilla ei ole ;)
ap
Ihan varmasti kaikki ovatkin sinulle tosi tosi kateellisia päivämäärästä ja kellonajasta! Miksette menneet sillä kellonlyömällä naimisiin (= maistraattivihkiminen) jos se nyt sinulle on niin kovin tärkeä asia. Minustakin on aika tekopyhää pyytää kirkollista siunausta liitolleen, jollei edes kuulu kirkkoon ja ainoa tarkoitus sille on se, että saa sen jollain kellonlyömällä. Huhhuijaa. Onkohan tässäkin taas unohtunut mikä on avioliiton oikea merkitys.
vaikka vihittiin kesällä. Meidät vihittiin maanantainpäivänä klo 13. Ei tule jokaisella vastaan samaa päivää.
Jos se avioliitto nyt siitä erikoisuudentavoittelusta on kiinni....
Miksi sinulle tärkeää saada kirkossa siunaus vaikka et kuulu kirkkoon?
Kuulostaa tosi ristiriitaiselta..
ja minä kuuluin. Minulle oli tosi tärkeää saada siunaus liitolle kirkosta.
Miehen liittymistä kirkkoon mietittiin mutta se ei ole ihan niin yksinkertaista kun luultiin koska miestä ei ole kastettu eikä hän ole käynyt riparia.
Me mentiin siis maistraatissa naimsiin pe päivänä. kahdestaan. lauantaina oli siunaamistilaisuus joka siis oli meille meidän hääpäivä ja laitettiin myös sormuksiin. Sormuksia ei edes maistraatissa laitettu ollenkaan.
Sormukset laitettiin toistemme sormiin vasta juhlapaikalla.
Juridisesti naimisiinmenopäivä on se päivä, jona teidät maistraatissa vihitään. Ketä vaan voi siunata koska ja missä vaan, mutta siunauksella ei ole juridista merkitystä, vihkimisellä on.
että jos näin tehdään, niin mikä päivä laitetaan sormukseen? :) Se päivä kun maistraatissa käydään? vai se kun kirkossa siunataan? Minulle kun tuo kirkossa siunaamispäivä olisi se tärkeämpi... ap
Eli se maistraattipäivä, jota pidämme myös hääpäivänämme. Silloinhan olemme naimisiin menneet.
että jos näin tehdään, niin mikä päivä laitetaan sormukseen? :)
Se päivä kun maistraatissa käydään? vai se kun kirkossa siunataan?
Minulle kun tuo kirkossa siunaamispäivä olisi se tärkeämpi...
ap
Eli se tulee sormukseen.
Me menimme naimisiin 090909 - syntymäpäiväni maistraatissa. Mieheni ei kuulu kirkkoon.
Seuraavana lauantaina meidän siunattiin avioliittoon kirkossa. Puheet ja kaavat olivat lähes samat kuin vihkikaavassakin. Sormuksetkin vaihdettiin uusiksi (papin luvalla, koska siviilivihkimisen ja siunauksen välillä oli vain pari päivää).
meidän pappi ei siihen suostunut joten sen takia sormukset vasta hääpaikalla.
T Numero joku ketä kirjotti aikasemmin :)
Jos haluatte kirkollisen vihkimisen, miehesi pitää liittyyä kirkkoon. Jos hän ei sitä halua tehdä, menette naimisiin maistraatissa (se on tosiaan se siviilivihkiminen) ja sitten voitte järjestää kirkossa avioliiton siunaustilaisuuden - jossa teitä ei siis "vihitä uudelleen" vaan vain siunataan liitto jonka olette jo solmineet.