Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvästä suolesta kärsivät....älää uskoko selitystä vaan luottakaa itseenne

Vierailija
10.01.2010 |

Olen vihdoin saanut avun "ärtvään suoleen" josta muka olen kaikkien lääkäreiden ja jopa huippu gastroenteorologien mukaan kärsinyt. Vaivoja minulla ollut kohta 15 vuotta ja lääkärikäynteihin, lääkkeisiin sekä luonatistuotteisiin mennyt rahaa enemmän kun laki sallii. Mistään en ole saanut avun kun vain tilapäisesti.

Vihdoin kuulin lääkäristä joka hoitanut vastaavanlaista potilaita. Päätin vara ajan...enhän voi menettää mitään mutta kun rahaa... taas. Menin kuitenkin vastaanotolle "hällä väliä" mentaliteetillä. Kuitenkin olin varovaisen toiveikas. Vastaanotto kesti tunnin jonka aikana käytiin läpi koko elämäni ja kaikki oireet. Tunnin kuluttua kävelin ulos ja suureinpiirtein leijailin pilvissä. Vihdoin lääkäri joka uskoi minua ja oireitani. Mieleen on jäänyt lääkärin lause: Kyllä me se syy löydetään.

Näin myös löydettiin. Lääkäri teetti laajan ulosteanalyysin josta tutkittiin kaikkea maan ja taivaan välillä. Näytteet tutkittiin USA:ssa koska Suomessa ei näitä tehdä. Tuloset sain juuri ennen joulua ja tulkinnan noin viikko sitten. Minusta löytyi bakteeri sekä liikaa hiivaa. Nyt häädetään bakteeri sekä sen jälkeen hiiva. Tämän jälkeen hiivadieetille jonka jälkeen vaivojen pitäisi olla pois suurimmaksi osaksi ainakin.

Olen itse aina ollut sitä mïeltä, että minussa on jotain vikaa. En siis ole uskonut tuota iänikuista keksittyä diagnoosia "ärtyvää suolta". Älkää siis uskoko lääkäreitä vaan hakekaa toinen. Painostakaa tutkimaan. Luottakaa siis itseenne. Kyse on teidän elämästä.

En minä pysty vielä sanomaan tulenko kokonaan tervehtymään mutta uskon vahvasti, että oireet saadaan poistettua suurimmaksi osaksi. Olo on jo nyt parantunut kun olen saanut vihdoin monen monen vuoden jälkeen selityksen vaivaani.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en ehdi roikkua täällä koko päivää, töissä kun olen päivät.

Oireena minulla on ollut vatsakarampit ja löysä vatsa, ripulia ja välillä muutaman päivän suhteellisen kova vatsa. Myöhemmin tullut lisäksi oksettava olo. Vatsa myös turpoaa helposti ja ilmavaivaoja ollut. Mitkään kokeet eivät ole näyttäneet mitään (niissäkin poikkeavuuskia lääkärini mukaan, seurataan). Tähystykissä ei mitään, vain lievä refluksi.

Laktoositonta ruokavaliota noudatan, intolerantikko kun olen. Kaikkia muita ruokavalioita (maidoton, gluteiniton) kokeiltu ja yritetty jättää sokerit pois, rasvat, mausteet, kaalit, pavut, sipulit siis kaikki vatsaa ärsyttävät. Myös hiilihydraatitonta ruokavaliota kokeiltu -> ei apuja mistään.

Hiivadieetissä jää ensin pois kaikki. Saa syödä vain kasiviksia, tofua, soijaa ja hapatettuja vihanneksia. Pikkuhiljaa lisäillään sitten marjat ja gluteinittomat viljat. Vielä en ole paljonkaan siihen panautunut kun bakteerin häätö vasta alussa.

Toivottavasti kaikki sai vasatauksia. Lisäilen jos jotain jäi uupumaan.

Vierailija
2/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo viimeiset pari vuotta tulehduskierteessä. Jatkuvasti erilaisia infektioita, niihin lukemattomia järeitä antibioottikuureja ja lopulta maha hajosi. Tämä on viheliäistä. Kiitän antamistanne monista neuvoista!

Kaikki paheni kuuden kuurin jälkeen kuuden kuukauden aikana. Enää ei meinaa vatsa kestää yhtään kuuria ilman järeitä probiootteja ja litroittain A-jogurttia. Onneksi tästä kuurista ei ole vielä tullut pahempia oireita.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoa siedän vähän, siinä se. Mitään tieteellistä selitystä tälle ei löytynyt koskaan, tässä maassa kun ei edes tahdota tutkia oireilevaa aikuista ja varsinkaan, jos tämä saa oireita pyhästä MAIDOSTA. :/ ...kun olin ollut muutaman viikon maidottomalla dietillä, vatsa lopetti oudot kipuilut ja kesti taas mm. chiliä! Olipa yllätys. Ja minullakin siis tuo ärtyvä suoli annettu pikadiagnoosiksi.

Vierailija
4/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lisätty marjat ja gluteinittomat viljat saa lisäillä kalaa, kanaa ja kananmunaa. Tämän jälkeen voi lisäillä vähin erin lihaa ja hedelmiä (ei banaani, viinirypäle, rusina). Kaiken aikaa sokeri pysyy poissa samoin alkoholi.

Jotenkin näin se meni. Täytyy itsekin paneutua oikein kunnolla siihen.

ap

Vierailija
5/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo viimeiset pari vuotta tulehduskierteessä. Jatkuvasti erilaisia infektioita, niihin lukemattomia järeitä antibioottikuureja ja lopulta maha hajosi. Tämä on viheliäistä. Kiitän antamistanne monista neuvoista!

Kaikki paheni kuuden kuurin jälkeen kuuden kuukauden aikana. Enää ei meinaa vatsa kestää yhtään kuuria ilman järeitä probiootteja ja litroittain A-jogurttia. Onneksi tästä kuurista ei ole vielä tullut pahempia oireita. t.ap

suoliston toiminnan häiriö. Jokaisen antibioottikuurin jälkeen menee vähintään vuosi että suoliston normaalifloora palautuu ennalleen. Joskus voi tulla jopa pysyviä muutoksia.

Vierailija
6/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki paheni kuuden kuurin jälkeen kuuden kuukauden aikana. Enää ei meinaa vatsa kestää yhtään kuuria ilman järeitä probiootteja ja litroittain A-jogurttia. Onneksi tästä kuurista ei ole vielä tullut pahempia oireita. t.ap

suoliston toiminnan häiriö. Jokaisen antibioottikuurin jälkeen menee vähintään vuosi että suoliston normaalifloora palautuu ennalleen. Joskus voi tulla jopa pysyviä muutoksia.

Kuurien jälkeen tilanne oikein ryöstäytyi käsistä ja paheni radikaalisti. Silloinkin oli maitohappobakteerit käytössä. Välillä toki parempia kausia mutta 2006 keväällä (noin 7 vuotta kuurien jälkeen) tilanne "räjähti" käsiin. Vietin suurimman osan päivästä vessassa. Tähystyksissä ei vikaa.

Vierailija
7/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuneet vatsavaivat ja kaikki on tutkittu sisältä ja ulkoa. Laktoosi yms. testit tehty ja mitään ei ole löytynyt.

Äärimmäisin tilanne oli niin paha ripuli, että jouduin tiputukseen ja kaikki vaan tuputti ruokaa ja juomaa myös sairaalassa. Ripuli lakkasi vasta kun lopetin kaiken muun syömisen paitsi kaurapuuron.

Pitkään uskoin lääkärien löytävän jotain vikaa, enkä luottanut omaan arviooni. Huomasin esim. ulkomaanmatkojen aikana vatsan olevan parempi ja tajusin käsitellyn maidon ja ruisjauhojen ärsyttävän vatsaani. Pitkien kokeilujen jälkeen ruokavaliostani on poistunut, pavut, soijam tietyt maitotuotteet (ei juusto ja vähän kahvimaitoa voi laittaa), hiilihappojuomat, alkoholi, raaka paprika, raaka sipuli, ruisleipä, jotkut muutkin leivät (parasta on omatekoinen leipä ja pulla), kahvilan/kaupan pullat yms., lihaa, enkä kanaa ole koskaan syönytkään. Ja aina aamuisin kaurapuuroa vähän, säännöllisesti maitohappobakteereja ja omega rasvahappoja.

En ole 10 vuoteen voinut näin hyvin.

Vierailija
8/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli parisuhdeongelmia ja stressiä työstä. Vaihdoin työpaikkaa ja erosin. Sen jälkeen en ole tuosta vaivasta kärsinyt.

Vierailija
9/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka väitti ärtyvää suoltani hiivasyndroomaksi. Sellaista sairauttahan ei ole olemassakan. Hänen määräämänsä dieetti oli aivan puppua.

Tuosta bakteerista olen hyvin kiinnostunut, mitä bakteeria olet häätämässä?

Vierailija
10/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset eikä vaivoille löydy muuta selitystä.

Vierailija
11/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro lääkärin nimi ja paikkakunta. nimim. epätoivoinen

Vierailija
12/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärtyneet suoli-ihmiset on ollut?

Vierailija
13/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro lääkärin nimi ja paikkakunta. nimim. epätoivoinen

Lääkäri Erkki Antila. Ottaa vastaan Mehiläisessä Vantaalla (Kielotie, Airport). Eikä ole huuhaa lääkäri. Ihan länsimainen lääkäri joka osaa katsoa niitä "ei vikaa" ja "normitulosta" pidemmälle.

Ei minulla ole hiivasyndooma mutta suolistossa kuitenkin hiivaa (Candida 4:llä plussalla). Kutustaan hiivadysbioosiksi. Citrobakter freundii-bakteeria ollaan nyt häätämässä. Sitäkin oli 3:ll plussalla ja kun näin on niin on mahdollinen patogeeni. Lisäksi voin olla yliherkkä fruktoosille. Siihen ei löydy testiä vaan se tehdään eliminaatio-provokaatio metodilla.

ap

Vierailija
14/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t epätoivoinen

Vierailija
15/38 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivasyndrooma on samaa sarjaa sähköallergian ja amalgaamioireiden kanssa. Hiiva voi joskus aiheuttaa suolisto-oireita mutta ei mitään syndroomaa ole olemassakaan. Joskus ne amalgaamipaikatkin voi oikeasti allergisoida. Vusoikymmeniä sitten tällaisia ihmisiä kutsuttiin luulosairaiksi tai hysterikoiksi

Muuten tämä on vain sitä, että joku lääkäri keksinyt hienon nimen tavallisille oireille ja sen päälle vielä kalliita tutkimuksia, joilla nyhdetään rahat tyhmiltä pois.

Vierailija
16/38 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on diagnosoitu ärtynyt paksusuoli noin 6 vuotta sitten.

Mutta nyt sen jälkeen, kun olen saanut lapsia, on mahakin rauhoittunut...

.

Vierailija
17/38 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappihapporipuli ilmeni minulla hirveenä ripulina. Ennen aamupalaa piti käydä vessassa viisikin kertaa. Mulla on aina ollut ongelmia mahan kanssa (melkein koko elämä 50 v on mahaan koskenut), mutta sappihapporipuli tuli sappirakonpoistoleikkauksen v 2000 jälkeen. Uloste oli tummanvihreää ja mustaa, vetistä. Joskus tuli pöntöllinen pelkkää sappea. Kukaan ei ollut kuullutkaan tuollaisista oireista, eivät edes lääkärit, joita oireeni eivät pahemmin kiinnostaneet. Laihduin yli 10 kg ja aina piti olla vessa lähellä. Sitkeä kun olin pääsin vatsan tähystykseen, paksusuolentähystykseen ja vihdoin ihan vahingossa sappihapon imeytymiskokeeseen.Aikaa tosin kului pari vuotta kun aina piti odottaa tutkimusaikoja. Diagnooseja on ollut laktoosi-intoleranssi, ärtynyt paksusuoli, krooninen gastriitti, sappikivet ja vihdoin tuo sapen imeytymishäiriö. Lääkkeksi Questran. Kyllä se auttoi, muttei poistanut vaivaa, Lisäksi söin Losecia. Parhaan avun sain kuitenkin Librax-nimisestä lääkkestä=vastan toimintaa rauhoittava lääke. Siinä on vähän bentsodiatsepiinia,joten en uskaltanut sitä kovin usein ottaa. Mutta varsinainen parantuminen alkoi kun päätin unohtaa koko vaivan ja tyhmän mahani ja ripuloinnin. Rupesin kuuntelemaan rentoutuslevyjä, kävin hypnoositerapiassa ja akupunktiossa ja tein kaikkea mikä tuntui mukavalta. Parantuminen on kestänyt useita vuosia mutta nyt minulla ei ole enää ripulia eikä mahaan koske kuin silloin tällöin. Edelleen olen vatsalla reagoija mutta nyt voin elää ihan kuta kuinkin normaalia elämää.

Vierailija
18/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset eikä vaivoille löydy muuta selitystä.

Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut tuomita ketään tai pahoittaa kenenkään meiltä vaan ainostaan havahduttaa vastaavan diagnoosin saaneita luottamaan itseensä ja omiin tuntemuksiin. Näin vain siis jos olet sitä mieltä ettei vaivasi selity ärtyvällä suolella. Tarkoitukseni oli siis vain auttaa muita. Koska itsestäni tiedän ja myös lähipiirini tietää kuinka kauan olen kärsinyt oireista ja vaikeista sellaisista. Ja kyllä, minut on leimattu luulosairaaksi.

Jos joku haluaa lisätietoja niin vastailen mielelläni.

ap

Vierailija
19/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eihän ärtyvä suoli edes ole mikään diagnoosi, vaan tuolla lääkärit ilmaisevat ettei heillä ole mitään hajua oireiden syistä ja kiitti hei.

Vierailija
20/38 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi