Annanko vaarin vain vaaritella vai mitä te tekisitte?
Vauvani (1kk) vaari asuu kaukana, monen sadan kilometrin päässä. On kuitenkin hullaantunut vauvaani ja on jo käynyt kaksi kertaa 1-5 yötä kerrallaan katsomassa vauvaa. Ei ole kovin hyvässä kunnossa, joten matkustaminenkaan ei ole helppoa. Aikoo käydä jatkossakin parin viikon välein. Minusta on ihanaa, että vauva on hänelle tärkeä, vaikka vähän tiheältä tuntuu tuo parin viikon välein näkeminen. Se, mitä mietin eniten, on, että pitäisikö kieltää suoraan vaaria pitämästä vauvaa hereillä. Vaari ei malta olla juttelematta ja silittelemättä vauvalle koko ajan päiväaikaan, ja siitä johtuen vauva ei tietenkään malta nukahtaa. Itkee sitten yliväsymystään ja pelkään, että jatkossa unirytmit menevät aina sekaisin. Nyt jo viimeksi sanoin, että nyt vauvan pitäisi nukkua päiväunet/ otin vauvan syliini ja rauhoitin itkevää vauvaa sanoen, että joskus hän käy niin ylikierroksilla ettei malta nukkua (kun laitoin sänkyyn, vaari alkoi taas paijata ja jutella)/ sanoin vauvalle, että nyt äiti haluaa sinun nukkuvan/ jne jne, mutta vaari ei malta olla juttelematta vauvalle. Tykkää pitää sylissä koko meilläolonsa ajan, mikä sinänsä on ihanaa, enkä raaskisi sitä kieltääkään.
Mitä te tekisitte, antaisitteko vaarin viihdyttää vauvaa parin viikon välein huolimatta unirytmin muutoksesta vai kieltäisittekö suoraan puhumasta vauvalle tiettyinä aikoina? Se tuntuu niin julmalta, kun toinen niin tykkää vauvasta ja on matkustanut kaukaa katsomaan häntä.
Kommentit (12)
voi vauvaa laittaa ulos nukkumaan. Ja toisekseen, meillä on vauvalla sellainen "päiväsänky" (vaavi), jossa nukkuu päivisin. Sen vaari ottaa ihan viereensä, jos juodaan ne kahvit, ja juttelee samalla vauvalle. Vaikka nukuttaisin vauvan (otan siis hänet välillä syömään/ vaipanvaihdolle ja nukutan samalla) ja laittaisin hänet sänkyyn nukkumaan. Pianhan tuo sitten herää jutteluun. Herttaista sinänsä, kun vauva on niin rakas vaarille, mutta noita rytmejä mietin.. onko se vahingollista, jos parin viikon välein vauva ei saa oikein nukuttua päiväunia 2-5 päivään omaan rytmiinsä?
ap
Onko vauvan isä kuvioissa, ja missä on äitisi, jos hän on kuollut, onko siitä pitkä aika? En usko että joku vanhempi, yli 75v, jaksaa tollasta pitkään, aika epätavallista, en ole sattunut kohdalle tätä.
niin vierailuista ei tule kenellekään rasite
Mä vaan sanon,et nyt on sitten uniaika,pitää olla ihan hiljaa ja painotan IHAN sanaa :) Jos pappa sit vielä puhuu isompaan ääneen tmv niin sanon vaan "SHHH!" :)
Ja laitan teet/kahvit ja papalle tv:n :D
Ja sit kun vauva taas herää niin pappa saa ottaa syliin niin paljon kuin haluaa :D
Esikoisen aikaan (nyt 4v) oli ihan samaa ongelmaa,silloin meillä pappa vaan asui kauempana vielä,et kävi noin 3-4vkon välein.
Nyt kun asutaan lähempänä (alle 100km) pappa ajelee katsomaan esikoista ja vauvaa joka viikko ja kuinka pappa ja esikoinen on ihanan läheisiä ja parhaat kaverit :D se on ihanaa!!
En näe ongelmaa tuossa, sanot vain ystävällisesti vauvan unirytmistä, vaikka useampaan kertaan jos tarve vaatii. Kukaan vauva ei kärsi siitä että häntä moni aikuinen rakastaa ja hellii.
Se pisti silmään kun ap kirjoitti "On kuitenkin hullaantunut vauvaani". Onko vauva yksin ap:n? Siksikö vaarin hellyyskin on ongelma? Saahan lapsen isä kuitenkin helliä lastansa?
mutta kyllähän vauva tarvii silti päiväunensa. Ystävällisesti, mutta topakasti sanot vaarille, että nyt on vauvan uniaika, mennäänpä me vaikka keittämään kahvit. Ja jos vaari näyttää aina hilaavan vaavisängyn viereensä, niin viet vauvan eri huoneeseen nukkumaan, kuin missä itse olette.
Mutta kaiken kaikkiaan aivan mielettömän sympaattinen juttu, että vaarisi on noin innoissaan uudesta tulokkaasta :)
tai olisi, jos asuisi lähempänä. ;-) Minä en olisi niinkään huolissani vauvan "rytmeistä", etenkään kun tuossa iässä (1 kk) ei vielä mitään rytmejä yleensä synny (tai jos syntyy, ehtii muuttua vielä monta monituista kertaa), MUTTA jos vaari tosiaan oikeasti yliväsyttää vauvan (eli ei anna _ollenkaan_ nukkua) joka vierailullaan ja niitä on usein/jatkuvat päiviä, kyllä minusta voi sanoa nätisti mutta tiukasti että nyt vauvan pitää saada nukkua ja vaarin on pidettävä pieni tauko vaarittelustaan. Noin yleensä ottaen tosin tällaiset osallistuvat ja innostuneet isoisät ovat rikkaus, eikä minusta heidän toimintaansa kannata puuttua muuta kuin jos on tosiaan ihan pakko.
Miksi et vie vauvaa toiseen huoneeseen unille? Itse ainakin päiväuniajan tullessa veisin vauvan makuuhuoneeseen, nukuttaisin siellä ja jättäisin sinne nukkumaan, ovi kiinni. Tekisin selväksi, että vauva tarvitsee päiväunet, ja sinä aikana kun vauva nukkuu, makuuhuoneeseen ei ole kenelläkään mitään asiaa. Ja kun itse nukutan vauvaa, siinä ei ole ketään muita vieressä höpöttämässä ja häiritsemässä.
Aina oli pitämässä vauvaa sylissä, meni hakemaan väkisin nukkuvan vauvan turvakaukalosta jne. Ihmeteltiin miehen kanssa, että mikähän ukkoa vaivaa. Oli juuri saanut kuulla sairastavansa syöpää, uskoisin liittyvän siihen. Siis kun tietää, että oma lähtö on ehkä lähellä, se elämän alkupää tulee tärkeäksi. Olihan se toki tietysti hienoa, että vaaria noin kiinnosti vauva, mutta liika on liikaa.
vauva on vasta kuukauden ikäinen, ja se päivärytmi on varmasti vielä hakusessa. Esikoisen kanssa olin itse tosi tarkkana kaikista uniajoista ja päivärytmistä, ja kun vauva ei syystä tai toisesta nukkunutkaan niinkuin minä olin ajatellut, se tuntui aina jotenkin niin hirveän lopulliselta ja vakavalta ("nyt sen rytmit on ihan sekaisin, nyt se ei ikinä opi nukkumaan yöaikaan..").
Tokan kanssa tajusin jo ottaa niin paljon rennommin, ja huomasin että pari ekaa kk:tta vauva vaan haki sitä omaa rytmiään.
Ihanaa että vauvallasi on noin hellä ja huolehtiva vaari. Eikä hän ilmeisesti siellä päivittäin käy, joten anna vaarin ihastella lapsenlastaan!
jos ei ymmärrä että vauvan pitää saada nukkua rauhassa?
ja mennään me juomaan kahvit tms. Laitat vauvan vaikka partsille nukkumaan.