Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidosta...

Vierailija
10.01.2010 |

Vauva ei ole vielä maailmassakaan, mutta olen miettinyt jo töihin paluuta. Laskettu aika on helmikuun alussa, joten nyt alkuvuodesta joka tapauksessa. Ajatuksia on töihin paluusta heti vuoden vaihteessa 2010-2011.

Nyt olen kovasti sitten pohtinut toteutusta. Hoitopäivien pituus tulee joka tapauksessa olemaan maksimissaan klo 9-16. Teen osapäiväistä. Töihin paluun ei aluksi tarvitsisi olla jokapäiväistä, mutta sanotaan nyt vaikka 3 kertaa viikossa. Kevään voisi kitkutella käyden töissä juurikin vaikka ma-ke tai ke-pe ja vain esim. työaika klo 11-15.

Esikoisesta muistan, että päiväkotiin kun lapsi menee, siellä ne rutiinit käytännössä määrittävät hoitopäivien pituudet. Viimeistään ysiltä on lapsen oltava aamupiirissä tms. koska klo 9.30 puetaan ulos. Kotiin ei voi hakea kuin vasta klo 14.40-15, koska sitä ennen on päiväunet. Ja mieluiten 5 päivää viikossa hoitoa, koska muuten lapsi ei sopeudu ryhmään ja sen toimintoon, eikä saa kavereita.

Nyt pohdituttaa se, jos olisi millään tavalla mahdollista hommata joku hoitaja lapselle kotiin tuoksi yhdeksi kevääksi. Mutta meneeköhän se sitten niin tolkuttoman kalliiksi, että ei mitään järkeä?

Vai mikä voisi olla joustava päivähoitomuoto tuollaisella ihan pienelle? Perhepäivähoitajan suhteen en automaattisesti hypi kattoon riemusta. Itselläni omasta lapsuudesta aika karut kokemukset. Toki nykyään vaatimukset ovat erilaiset ja heillä on koulutustakin.

Mitään "hypervaatimuksia" minulla ei mielestäni ole päivähoidon suhteen, kunhan lapsi saa turvallisuutta ja hoivaa. Mutta olisi kiva, että jo lähtökohtaisesti löytyisi hoitopaikka, jossa mun tarpeet eivät olisi jo alussa laatua "ei mahdollista" tai sitten jatkuvaa rutinaa siitä, että eikö nyt lapsi voisi olla pidempiä päiviä, useammin jne. kun se nyt ryhmällle ei sovi, että... Muistan ne vähän raskaina esikoisen kanssa (hän oli pitkään hoidossa klo 9-14/15.)

(Olen yrittänyt kysellä muistakin osioista, mutta keskustelu on aika vaisun puoleista...)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai soita kelaan sitten lähempänä. Siitä maksetaan ihan suht ok hinta jos joku tulee hoitamaan kotiin lasta... ei mikään iso hinta, mutta opiskelijalle ehkä ok

Vierailija
2/2 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen hoitajan pitää olla kunnan hyväksymä? Olen kyllä katsellut jonkin verran kelan sivuja, mutta laiskuuttani en ole niin perehtynyt aiheeseen - ja tietty ajattelin, josko joku olisi jo tehnyt tämmöisen selvityksen :) Tietysti pitää itsekin selvitellä sitten kun on ajankohtaista - siis viimeistään silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme