Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni sai vanhemmiltani uuden Audin

Vierailija
10.01.2010 |

minä aikoinani arvottoman Kadetin. Sain eilen kuulla asiasta ja isäni kysyi olenko vihainen, että jako ei ollut ihan reilu. Vastasin että asia on ihan ok, ei se ole minulta pois. Kun kerroin asiasta miehelleni ja näin hänen suhtaumisensa (hänen mielestään siis oli todella epäreilua) aloin miettiä että miten joku muu olisi ehkä suhtautunut asiaan. Miten itse olisit reagoinut? Minä olen vakitöissä käyvä (nykyään), samoin mieheni, veljeni opiskelee ja hänellä on oma yritys. Mitään ihmeempää syytä, tähän ei ole että veljeni sai sata kertaa arvokkaamman auton, muuta kuin se ettei hän ikinä olisi suostunut ajamaan vastaavalla autolla kun itse aikanani. Toisaalta olen pärjännyt ilman vanhempien rahallista apua muutenkin, ja niin pärjäisi veljenikin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on myös saanut ajokorteista autoihin ja tietokokoneisiin, minä sain yhden asunnon takuuvuokran opiskellessa. Nykyään aikuinen veljeni on vanhempien tuella.

Minä pärjään omillani ja olen tyytyväinen siitä.

Vierailija
22/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että vanhempanne saavat antaa rahansa kenelle haluavat, vaikka kaiken yhdelle lapselle. Tai vaikka paikkakunnan kissayhdistykselle.

Testamentti vaan ja rahat meni lukuunottamatta sitä pakollista miminiosaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Noita lahja- ja perintöveroja voi myös kiertää jos yhtään viitsii vaivata päätään lahjoitushetkellä ja ennakoi ja valitsee tavan joka ei näy verotuksessa.. Mutta useimmin ihmiset kyllä on äärettömän naiveja noiden asioiden kanssa.

t. yksi (sisaruksineen) paljon vanhemmiltaan saanut

[/quote]

jossa yksi perillisistä oli aikoinaan saanut vainajalta noin 20 000 markan suuruisen lainan. Tämä oli vain yleisesti suvun tiedossa, vaikka siitä ei missään mitään merkintöjä näkynytkään. Koska perillinen ei pystynyt osoittamaan, että oli maksanut lainan takaisin, vähennettiin tämä summa hänen perinnöstään. Yritti selitellä ummet ja lammet, mutta ei auttanut.

Joten ei sitä perintöä tarvitse siellä verotuksessa näkyä. Kyllä se voidaan ottaa perinnönjaossa puheeksi ihan suullisesti, jos joku asiasta tietää.

Todella naivia kuvitella, että perinnönjaossa otetaan esille vain viralliset asiat, joista on dokumentteja, kuten että olisi maksanut veroja...

Nimim. Seurannut sivusta

Vierailija
24/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hintahaarukka 10 000-100 000 e

Vierailija
25/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee jos on ammattitaidotonta väkeä sitä perinnönjakoa hoitamassa. Mutta jos hoidetaan kaikkien lakipykälien mukaan, kyllä kaikki ennakkoon saadut rahat, autot yms tonti tasan tarkkaan otetaan huomioon. Tietysti sitten ei, jos siellä on jotain umpitolloja hissukoita, jotka ei saa suutaan auki, kertoakseen kuinka asiat on, mutta jos siellä on ammattilainen perunkirjoitusta hoitamassa, niin kyllä se joka on saanut rahaa aiemmin, saa sitä perinnönjaossa vähemmän.

Vierailija
26/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän sanoi jo avauksessaan, että hänestä asia on ok, mutta mies sitten ilmaisi, että ei ole reilua.

minä taidan olla AP:n kaltainen; multa ei ole pois se, mitä muut saa. Tosin minusta jo se, että ap:n isä kysyi ap:n mietteitä veljen autosta, kertoo siitä, että vanhemmat itse tiedostavat tilanteen ja _aivan varmasti_ jollain tavoin tasoittavat jossain vaiheessa tuon. Viimeistään sitten perinnönjaossa/testamentissa.

Mutta joo, minä siis pärjään omillani enkä mieti, mitä muut saavat. Tiedän, että olen vanhemmilleni just yhtä rakas kuin veljeni, vaikka en saanut edes autoa (!), kuten he muut tullessani ajokortti-ikään. En kysellyt perusteluja, mutta isäni ne oma-aloitteisesti kertoi: pojat sai sellaisen 10 000 mk:n kotteron, kun heillä kaikilla oli taitoa korjata tarpeentullen omaansa. Minä tyttönä en olisi pystynyt samaan, joten en saanut autoa, tosin sain lainata isän autoa aina kun halusin.

Mutta kun muutin omilleni samaan aikaan kun vanhempani muuttivat toiselle paikkakunnalle, sain käytännössä vanhemmiltani koko huonekaluarsenaalin, se korvasi kyllä auton hienosti.

Tavalla tai toisella omista pidetään huolta, ei tasapuolisuus tarkoita sitä, että just samoissa asioissa oltaisiin sentin tarkkoja :)

Vierailija
27/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rahan jaossa pitää olla tasapuolinen. Tietysti, jos toinen lapsista tarvitsee kiireellistä taloudellista apua (sairaus, työttömyys jne) ja toinen ei, on ihan ok, että se ensimmäinen saa hetkellisesti enemmän. Mutta itse en hyväksyisi toisen säännönmukaista taloudellista suosimista.

Meillä tilanne on sellainen, että sisarustani on viime vuodet tuettu taloudellisesti useilla kymmenillä tuhansilla euroilla. Minusta se on ollut ihan ok, koska me olemme puolestamme saaneet tukea miehen vanhemmilta ja tulotasommekin on parempi (jonkin verran) kuin sisarukseni perheessä. Nyt vanhempamme suunnittevat tasausta lahjoittamalla meille maapalstan, jonne aiomme rakentaa talon, ja rakentamiseen rahaa, jolloin sisarukseni kanssa tulemme olemaan sitten täysin tasa-arvoisia.

Vierailija
28/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmessä kehtaatte käyttää vanhempianne - eläkeläisiä - tuolla tavalla hyväksenne??!!

Eikös olisi ennemminkin niinpäin että teidän pitäisi ostaa vanhemmillenne uusi auto?

Vanhemmillani on miljoonaomaisuus. Heillä on kaikkea mitä he tarvitsevat :talot, autot, kesämökit; matkustelevat monta kertaa vuodessa jne jne. He ovat ilmaisseet haluavansa auttaa NYT kun kerran meillä kaikilla lapsilla on nuoret perheet, ja oikeastikin tarvetta silloin tällöin rahallisesta tuesta. Emme todellakaan odota, että kaikki putoaisi nenämme eteen kuin Manulle illallinen, mutta vanhempamme ovat sitä mieltä että kun ei täältä kuitenkaan kukaan mennessään mitään vie, ja kun itsellään on yli oman tarpeen, niin on ihan luonnollista, että haluaa auttaa omia lapsian ja lapsenlapsiaan. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että parempi olisi syytää nekin rahat mihin tahansa muuhun tai makuuttaa tileillä tai kiinni "tosi tuottavissa" rahastoissa, kuin auttaa lapsiaan niillä esim. ostamaan asunnon/auton/lastentarvikkeita jne..? Vanhempani ovat kuusikymppisiä, ja toivon mukaan elävät vielä kauan. Uskon, ja he itse uskovat, että meillä kaikilla lapsilla on rahoilla käyttöä nyt enemmän kuin esim. 20 vuoden päästä.

Vierailija
29/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmillesi sitten, että katsotaan kuka teidän pyllyjä sitten vanhoina mummuina ja paappoina pyyhkii. Kyllä minusta on epäreilua. Itsellni on kolme veljeä ja meitä on kyllä ihan tasapuolisesti avustetttu.

Vierailija
30/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on kaksi veljeä ja itse olen perheen ainut tyttö ja nuorin. Olen ainut sisaruksista jolla on vakityöpaikka ja oma omakotitalo. Vanhempani, varsinkin isä on aina "suosinut" minua. Osti minulle uuden auton kun sain kortin, veljeni ajavat vanhoilla autoilla, jotka isä myös osti. Isä myös antoi minulle käsirahan nykyiseen omakotitaloon. Veljeni asuvat vuokralla. En koe vääräksi sitä, että isä suosii minua, koska olen sisaruksista ainut, joka käy jokatoinen vk loppu tervehtimässä isää. Veljeni käyvät isäni luona noin kerran puolessa vuodessa. Vaikka meillä kaikilla on sama välimatka isän luokse eli noin. 150 km. Olen huomannut että isä suosii myös enemmän minun tyttöäni kuin veljeni lapsia, osti esim. lapselleni 3x kaalliimman lahjan jouluna kuin veljeni lapsille. Tämäkin varmaan johtuu siitä että käymme usein tapaamassa isää. Toki veljet joskus murisevat asiasta, mutta antavat aina asian olla. Eihän he päätä sitä mitä isä kellekkin lapselle ostaa.

takia veljesi eivät kyläile isäsi luona? Sinä olet ollut aina jota suositaan, miksi veljesi vaivaituisivat kyläilemään jos on ollut ihan sama mitä he tekevät? Meillä ainakin näin, isäni suosi aina veljeäni ja ei kiinnosta pitää yhteyttä nyt vanhempana(kaan).

Vierailija
31/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on isomummo ja isopappa vielä elossa n 90 vuotiaita.Heillä on kymmenkunta lasta ja tietty lapsenlapsia jo kolmannessa polvessa. Eläkkeellä nekin pärjäilee ja ostavat lapsilleen ( nuorin >40 v ja vanhin yli 60v) aina tasan samanlaiset joulupaketit ( kahvipaketti, juustoa, keittiöpyyhe). Heillä on periaate että kaikille lapsille samanlaiset! Toisaalta ihan järkevää, vaikkakin ajattelee että lapset aikuisia. Näin ei kukaan pääse sanomaan että on saanut vähemmän kuin toinen.

Vierailija
32/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän onkin tullut paljon vastauksia. En kysynyt kenen nimissä auto on, voi ollakin että se on isälläni. Veljeni asuu vielä kotona, koska on lukiossa. En usko että olisin vanhemmilleni vähemmän rakas. Vanhempani ovat hoitaneet lapsiamme aina tarvittaessa ja isäni auttaa meitä esim. remontissa, he ovat myös sanoneet että minun pitää vaan sanoa jos tarvitsen apua (esim rahallista). Molemmat ovat työikäisiä ja tämä uhrattu vapaa-aika on mielestäni vähintään yhtä arvokasta. Asia on ok, koska tulemme toimeen omillamme, emme ole rikkaita mutta ei meiltä puutu mitään. Eivätkä vanhempanikaan rikkaita ole, mutta ikänsä töitä tehneet. Halusin vaan nähdä miten ihmiset tälläiseen suhtautuvat, näköjään tästä olisi saanut sodankin aikaan.

Vierailija
33/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jouduin itse ottaa lainaa ja ostaa auton,kiva kun edes sait sen kadetin...rikkaat vanhemmat sulla joka tapauksessa..onnelliset auton omistajat

Vierailija
34/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI vanhemmat ostivat uuden Audin vielä iältään olevalle lapselle!!!!!!!

Sillä ajetaan kuolonkolari kun se on audi ja sillä pääsee LUJAA!!!!! Ton ikäset revittää kuitenkin autoilla kun pitää näyttää kavereille.

Vierailija
35/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä asia ei tosiaan ole niinkään että veljeni ei pärjäisi itse. Siinä määrin missä lukiolaisen tarvitsee itse hoitaa raha-asiansa niin hän varmasti hoitaa. Harvalla hänen ikäisellään on toimiva yritys pystyssä. Perinnönjakoa en tässä vaiheessa todellakaan edes halua ajatella, toivottavasti vanhempani elävät vielä pitkään.

Vierailija
36/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän riidan saa aikaan jos haluaa. Itselläni on kymmenen vuotta nuorempi veli ja hän on saanut autot ym pelit. Itse olen aina kustantanut kaiken omilla rahoilla, en silti ole katkera, vanhempieni rahatilanne on kohetunut kummasti siitä kun minä olin nuori. Mutta jos puhutaan kahden vuoden ikäerosta ja toinen saa kaiken ja toinen ei niin se on epäreilua.

Vierailija
37/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI vanhemmat ostivat uuden Audin vielä iältään olevalle lapselle!!!!!!! Sillä ajetaan kuolonkolari kun se on audi ja sillä pääsee LUJAA!!!!! Ton ikäset revittää kuitenkin autoilla kun pitää näyttää kavereille.

Kyllä sen kolarin saa ajettua vähemmälläkin nopeudella vaikka Ladalla jos ei älli riitä turvalliseen ajamiseen.

Vierailija
38/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni että minun lapsuudenperheessä tuetaan ylenmäärin sitä kenties omasta tahdostaan perheettömäksi jäänyttä lasta (kummatkin sattuvat olemaan poikia). Kaikki olemme töissä, mutta kummankin veljet saavat vanhemmiltaan paljon rahallista tukea sekä ilmaiset siivous- ja kiinteistönhuoltopalvelut. Näin heidän omat palkkatulonsa säästyvät muihin menoihin.

Sen lisäksi kaiken hinta on sellainen miksi se halutaan asettaa. Ensin minä ja mieheni saimme lahjana erään esineen. Vanhemmat arvelivat sen arvoksi x ja ihmettelivät, kun lahjavero oli korkeampi. Hetken päästä he halusivat vastavuoroisesti antaa toiselle lapselleen erään toisen esineen (siis ostaa sellaisen). Tämän esineen hinta oli kaksinkertainen siihen nähden, mitä he itse ensin arvelivat meidän lahjan arvoksi. Lopulta he itse alkoivat puhua, että kummatkin lapset saivat saman arvoiset lahjat. Kuvaa vaan sitä, että he ehkä ajatuksissaan luulevat olevansa rahassa mitattuna tasapuolisia vaikkeivat sitä olekaan. Tarkoitus ei siis ole paha.

Vierailija
39/39 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suostuvat tuommoiseen 'ei olisi suostunut ikinä ajamaan millään kadetilla' touhuun...

Se on hetken päästä rusina koko auto lukiolaishäiskän käsissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi