Onko mielestäsi valjaat ok lapselle ruokapöydässä?
Minusta EI. Aiheuttaa vaaratilanteita (jos meinaa esim tukehtua ja pitäisi toimia nopeasti). Vieressä istutaan niin ei pääse putoamaan.
Kommentit (45)
Omilla lapsilla niitä ei ole koskaan tarvittu, mutta ymmärrän kyllä että toisissa perheissä saatataan tarvita.
Meillä poika kiipesi tuolista pöydälle 8-9 kuukauden iässä. Tiedustelin jpa Stokkelta onko säädöt väärin, muttei ollut. Vastaus oli, että lapsen tulee saada tukea siitä jalkaosasta ja innokas lapsi ponnistaa ja oppii pungertamaan itsensä sieltä vauvaosan välistäkin pöydälle - ja siksi STOKKELLA ON TRIPP TRAPPIIN ERITYISESTI SUUNNITELLUT OMAT VALJAANSA ;)
Meillä on aina ollut Stokken tuoli, se ei ihan heti kaadu, vaikka nousisikin välillä seisomaan (tiedän, että senkin voi saada kaadettua).
selän taakse? ainakin yhtä auttoi se.
Eli on ok käyttää, kun se estää lasta tippumasta syöttötuolista.
Esikoisemme kanssa ei tullut pieneen mieleenikään että olisi tarvinnut valjaita käyttää. Siinähän tyttö istui kuin tatti eikä yrittänyt koskaan kiipeillä pois.
Ei myöskään muuten ikinä kiipeillyt keittiönpöydälle ym. Tajusin vasta kuopuksen kanssa mitä se on kun lapsi kiipeilee ihan joka paikkaan..
Kuopus oli kyykyssä tai seisoi syöttötuolissa heti kun silmä sekunniksi vältti, esim. kun otin pari askelta jääkaapille ottamaan maitoa, hain talouspaperia, hain leipää lisää tms.
Lapset ovat niin erilaisia, sen olen saanut konkreettisesti todeta! Tuskinpa kyse on siitä että esikoista on kasvatettu ja kuopusta sitten ei ollenkaan....
Tukehtumisia ei ole ollut mutta vaaratilanteita tulee ilman valjaita ihan jatkuvasti siitä, että hän pyrkii kiipeilemään syöttötuolista.
kun lapsi tippuu syöttötuolista. Meillä pöydän samalle puolelle ei mahdu aikuista, vaan istun vastapäätä. Enpä ehtinyt väliin, kun poika tippui ja hammas lohkesi.
loikata pää edellä alas syöttötuolista kuin tukehtua mihinkään, joten valjaat oli varsin oivallinen keksintö...
valjaat oli yhdessä vaiheessa aivan välttämättömät. Yksi ihminen ei millään olisi pystynyt syöttää ja pitää samalla paikallaan kahta aktiivista kiipeilijää. Eipä heitä onneksi montaa viikkoa/kuukautta tarvinnut noissa pitää. Ja kun laittoi nuo valjaat sopivan tiukalle, niin liikkumavaraa ja siis samalla valjaisiin puristuksiin jäämispelkoa ei ollut.
oli aikanaan poika pakko laittaa valjailla syöttötuoliin kiinni. Muuten hän oli siitä samantein pöydällä, tai yritti nousta ylös. Syömisestä ei kerta kaikkiaan tullut yhtään mitään ilman niitä.
Ja sama juttu kun mentiin rattailla, pakko oli laittaa valjailla kiinni. Muuten hän oli jatkuvasti nousemassa ylös ja kiipeämässä jonnekin.
Ikää nyt 15v ja samanlainen ikiliikkuja edelleen...
Poika oli sekunnissa pöydällä. On mahdotonta koko ajan pitää toista kädestä kiinni syöttötuolissa, kun pitäisi samalla auttaa esikoistakin (maitolasi saattaa kaatua, suuta pyyhkiä, pitää kaataa lisää maitoa lasiin jne. jne.).
Ilman valjaita poika olisi ollut tikattavana kerran päivässä.
Minusta EI. Aiheuttaa vaaratilanteita (jos meinaa esim tukehtua ja pitäisi toimia nopeasti). Vieressä istutaan niin ei pääse putoamaan.
joka on kaiken lisäksi kohtuullisen rauhallinen. Muuten hän ei edes puhuisi koko asiasta.
joka on kaiken lisäksi kohtuullisen rauhallinen. Muuten hän ei edes puhuisi koko asiasta.
Minulla on NELJÄ vilkasta lasta, mutta myös aikaa vahtia heitä.
Ei mekään ensimmäisellä tarvittu valjaita. Kahdella seuraavalla tarvittiin. Syötän lapset yhtä aikaa ja ei tarvitse kuin ottaa paperia, maitoa tms. jollekin niin poika on pöydällä jos ei ole valjaat kiinni.
Osa lapsista tippuu siitä syöttötuolista vaikka istuisi koko ajan vieressä ja vahtisi. Kaiken aikaa kun ei voi pitää toista kädestä kiinni, vaan sitä käsiparia tarvitaan myös muidenkin pöydässä ruokailijoiden hoitamiseen.
Sitä paitsi lapseni ei ole koskaan meinanneet tukehtua ruokaansa, mutta sen sijaan tämä kuopus olisi jo kuollut jollei hän olisi ollut valjaissa syöttötuolissa.
ei voi olla vilkas lapsi, jos se vahtimalla pysyy siinä syöttötuolissa
En ole ap mutta kyllä minun 3 lasta on ilman valjaita pysyneet tuolissa. Se on kasvatuskysymys (ellei ole SAIRAUDESTA kyse).
Okei. Mitä kamalia virheitä siis olen tehnyt tähän mennessä 11-kuiseni kasvatuksessa kun hän ei pysy?
Ei se musta ajasta eikä halusta ole kiinni vaan vain siitä, että yksi ihminen voi revetä yhtä aikaa vain rajalliseen määrään asioita ja täydellisenkin äidin lapset saattavat joskus tarvita äidin huomiota ja aiheuttaa vaaratilanteita yhtä aikaa hiukan eri suunnilla niin että ei ehdi samalla millisekunnilla hätiin jokaikisen lapsen luo.
mutta kyllä minun 3 lasta on ilman valjaita pysyneet tuolissa. Se on kasvatuskysymys (ellei ole SAIRAUDESTA kyse).
Vai että kasvatuskysymys. Minä ilmeisesti kasvatin sitten yhden lapsen täydellisesti tässä syöttötuoliasiassa (en tehnyt mitään) ja toisen päin seiniä (poika tuli ylös syöttötuolista jo 7kk ikäisenä aina 1,5-vuotiaaksi asti vaikka kuinka kiellettiin). Vauvan ja pienen taaperon kohdalla on aika turha puhua kasvatuksesta kun ymmärrys ylipäätään on vielä aika hakusessa :-).
Oikesti tämä palsta on täynnä todella tyhmiä ihmisiä.
Okei. Mitä kamalia virheitä siis olen tehnyt tähän mennessä 11-kuiseni kasvatuksessa kun hän ei pysy?
Kuten myös minä. Lapsistamme ei tule koskaan mitään, koska he eivät pystyneet istumaan vauvana syöttötuolissa.
t. nro 16 :)
Tarvitsisin pikaisesti valjaat, mistä kannattaa ostaa? Löytyisikö Stockmannilta? Ehkä sellaiset vähän ohuemmat?! Mitä maksaa?