Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheelliset paljonko mies osallistuu ei-biologisten lasten kuluihin? onko multa väärin

Vierailija
08.01.2010 |

odottaa että mies kustantaa esikoiseni harrastuksen (200e/vuodessa) nyt kun oon ite pienillä tuloilla ja biolog.isä osallistuu rahallisesti vaan minimin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako miehesi rahallinen apu siinä vaiheessa kun olet työtön? Vai saako silloin vain miehesi lapset jatkaa harrastuksiaan ja saavat uusia vaatteita toisin kuin sinun lapsesi? Kunniasi ei ehkä kestä ottaa siinä vaiheessa raha-apua...

vaan ansiosidonnaisilla päivärahoilla elätän lapseni edelleen. Olen kuitenkin alalla, jossa ei liene kovin suurta vaaraa jäädä työttömäksi - ainakaan pitkäksi aikaa.

En vain ymmärrä naisia, jotka tarvitsevat miestä TALOUDELLISESTI koska eivät muuten tule toimeen. Itse en haluaisi olla niin riippuvainen toisesta ihmisestä, koska jos ero tulee tai toinen kuolee, niin aika tyhjän päällä sitä sitten ollaan...

Vierailija
22/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako miehesi rahallinen apu siinä vaiheessa kun olet työtön? Vai saako silloin vain miehesi lapset jatkaa harrastuksiaan ja saavat uusia vaatteita toisin kuin sinun lapsesi? Kunniasi ei ehkä kestä ottaa siinä vaiheessa raha-apua...

vaan ansiosidonnaisilla päivärahoilla elätän lapseni edelleen. Olen kuitenkin alalla, jossa ei liene kovin suurta vaaraa jäädä työttömäksi - ainakaan pitkäksi aikaa. En vain ymmärrä naisia, jotka tarvitsevat miestä TALOUDELLISESTI koska eivät muuten tule toimeen. Itse en haluaisi olla niin riippuvainen toisesta ihmisestä, koska jos ero tulee tai toinen kuolee, niin aika tyhjän päällä sitä sitten ollaan...

Se että sinä olet alalla jolla ei työttömäksi jää ei tarkoita sitä ettei muutkaan voisi jäädä... Tuskin kukaan haluaa olla riippuvainen toisen rahoista, joskus vain on tilanteita jolloin on pakko. Mutta kun maailmankuva pyörii vain oman navan ympärillä sitä on vaikea tajuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten biologinen isä, äiti ja isäpuoli. Mielellään toivotaan myös, että miehen entinen vaimo pienentäisi elätusmaksuja, että naisen lapsi saisi enemmän rahaa. Miehen lapsillahan ei niin väliä.

Miehen lapsilla on elättäjiä äiti ja oikeastaan miehen ei tarvis niitä lainkaan elättää.

Vierailija
24/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pojan lahjat, ruuat, vaatteet jne ostetaan ihan kumman tilillä on rahaa. samoin tietty meidän yhteisen vauvankin tavarat

Vierailija
25/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en biologinen äiti olekaan. Biologinen äiti ei maksa pojasta mitään, vaikka sillä on tuplasti tuloja minuun verrattuna.

Eikö viimeistään oikeuden päätöksellä ole velvoitettu maksamaan elatusmaksuja, kun ei kerran täysin maksukyvytönkään ole?

Vierailija
26/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin täällä tunnutaan ajattelevan. Pelottavia naisia.

Vierailija
27/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittajan kanssa. Meillä 2 minun ja 3 yhteistä lasta.

Miksi edes muuttaa yhteen jos ei halua elää perheenä?

muuttaa yhteiseen kotiin ja muodostavat perheen, mihin kuuluu parhaassa tapauksessa sun, mun ja yhteiset lapset, niin silloin eletään kuten perhe eli yhdessä elätetään sitä perhettä.

Mä en lähtisi uusperhekuvioihin muuten kun sillä periaatteella, että kakki rahat on yhteiset ja kaikki lapset eläetään tasaveroisesti. Vaikka se bioisä maksaisikin elareita, joko miniminä tai maksimina. Se raha menee yhteiseen pottiin.

HElpoiten se toteutuu, kun on yksi tili, mihin milemmilla vanhemmilla on pankkikortti. Tilille tulee sitten molempien vanhempien palkat/äippärahat/kh-tuet, elarit, lapsilisät ja mahdolliset muut tuet (asumistuki tms.) Kun rahat on yhtenä könttänä, ei siinä tule mietittiä kenen eurolla mikäkin juttu maksettiin vaan että "onneksi MEIDÄN rahat riittää tämän perheen elättämiseen".

Ja mä toimisin tällä periaatteella vaikka olisin uusperheessä, issä minä esim. olisin töissä, mies opiskelija/työtön, ja olis esim. miehellä kaksi lasta ja mulla yksi ja kaikki tenavat asuisivat saman katon alla koko ajan.

Vierailija
28/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun se ansiosidonnainen loppuu? Se että sinä olet alalla jolla ei työttömäksi jää ei tarkoita sitä ettei muutkaan voisi jäädä...

Kyllähän sitä aina jotain työtä on tarjolla jos työnteko kiinnostaa. Jos sitten on niin hienohelma, että makaa mieluummin kotona työttömänä (ja ansiosidonnaistakin on saanut jo peräti 500 päivää eikä silti ole työllistynyt uudelleen) miehen elätettävänä, niin voi voi.

Vierailija
29/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta puhetta. Onko siis perheenä eläminen sinulle sitä, että miehesi maksaa viulut?

Minulle perhe-elämä on sitä, että asumme saman katon alla koko porukka ja molemmat elätämme itse niin itsemme kuin lapsemmekin.

Naiset vaativat tasa-arvoa kotitöissä ja lastenhoidossa mutta sitten raha-asioissa yllättäen kelpaakin se, että mies maksaa suurimman osan kuluista.

Vierailija
30/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai suurimman osan? En missään vaiheessa.

Kirjoitin että mitä järkeä perustaa perhe ja muuttaa yhteen ihmisen kanssa jolla jo on lapsia, jos ei halua sitä omaksi perheekseen? Jos ei halua valmista perhettä, ei ole pakko muuttaa yhteen, voi seurustella tai vaihtaa kumppania lapsettomaan jos lapset on ongelma.

Minusta on itsestäänselvää että perhe on perhe, on ne lapset sitten itse tehtyjä, sijaislapsia, toisen tekemiä, adoptoituja. Kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisessa asemassa kun perheenä eletään ja lapsilla samanlainen elintaso perheen sisällä riippumatta siitä kenen geenejä kantaa.

Mieheni oli vain 22v kun muutimme yhteen, mutta hänelle oli selvää että haluaa koko paketin, yhteiset rahat on olleet aina ja menot yhteisiä. Ihan samallalailla on ostettu lapsilisillä ruokaa jota mieheni on syönyt kuin hänen palkallaan maksettu lasten menoja. Ikinä ei ole eroteltu mikä on kenenkin rahaa eikä edes laskettu kuka tienaa eniten tässä kuussa jne, kaikki rahat on olleet yhteisiä. En edes ymmärrä miksi pitäisi. Jos on ihminen jolle raha ja omastaan kiinni pitäminen on niin tärkeää niin ei varmaan kannata yhteistä elämää kenenkään kanssa tehdä kun sinkkuna saa pitää ihan kaiken itsellään.

Minulla oli isäpuoli jolla oli 3 kertaa isommat tulot kuin äidilläni, äidilläni 3 lasta, isäpuolella ei yhtään. Isäpuolella oli ihan eri elintaso, hän söi parempaa ruokaa jolle oli oma hylly jääkaapissa. Videot, iso telkkari ja stereot oli mutta vain isäpuoleni käytössä makuuhuoneessa lukkojen takana, olohuoneessa oli vain pieni matkatelkkari. Ja silti äiti osti perheen yhteiset ruuat joita myös isäpuoli tietenkin söi, niiden omien herkkujensa lisäksi. Mitä järkeä tuollaisessa suhteessa on, ei yhtään mitään.

Uskomatonta puhetta. Onko siis perheenä eläminen sinulle sitä, että miehesi maksaa viulut?

Minulle perhe-elämä on sitä, että asumme saman katon alla koko porukka ja molemmat elätämme itse niin itsemme kuin lapsemmekin.

Naiset vaativat tasa-arvoa kotitöissä ja lastenhoidossa mutta sitten raha-asioissa yllättäen kelpaakin se, että mies maksaa suurimman osan kuluista.

Vierailija
31/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua valmista perhettä, ei ole pakko muuttaa yhteen, voi seurustella tai vaihtaa kumppania lapsettomaan jos lapset on ongelma.

Lapset eivät todellakaan ole ongelma, päinvastoin. Mutta meillä tuo tilanne ei ehkä kärjisty, koska lapsillamme on sama elintaso riippumatta siitä, että minä elätän omat lapseni ja mieheni elättää omansa. Minä kannatan oikeudenmukaisuutta henkeen ja vereen - meillä se oikeudenmukaisuus niin lasten kuin aikuistenkin välillä toteutuu siten, että kaikilla on sama elintaso, mutta minä pystyn maksamaan täysin omien lasteni elatuksen ja mieheni omiensa. Näin on minusta hyvä, en halua olla taloudellisesti riippuvainen kenestäkään.

Tuo tarina isäpuolestasi on kyllä uskomaton. Jos se on totta, niin en olisi koskaan äitinäsi siinä suhteessa edes elänyt.

Vierailija
32/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa siis sinun pitää tuloistasi kustantaa kaikki, ruokamenoista lähtien. Jopa puolet lapsen osuudesta asumiskustannuksista katetaan elatusmaksulla. Lapsen elatuksesta ovat vastuussa äiti sekä isä, ei uudet puolisot.

Yleensä kuitenkin halutaan elää perheenä, jolloin myös ei-biovanhempi osallistuu jollain tavalla ei-biolastensa elatukseen ja kuluihin. Ainakin meillä näin. Periaatteessa siis minä maksan "kaiken", mutta kyllä mieskin lapselle ostelee esim. vaatteita. Samoin minä ostan hänen lapselleen/maksan hänen lapsensa kuluja.

Pakottaa tai riidellä ei kannata, mutta voithan kysäistä haluaisiko mies osallistua lapsen harrastuksen kustannuksiin. Erityisesti jos sinulla on perusteluna äiitysloma tms, minkä vuoksi olet pienillä tuloilla.

Onko muuten mahdotonta ehdottaa biologiselle isälle, että osallistuisi harrastuksen kustannuksiin? 200e vuodessa on kuitenkin "vain" reilut 16e kuukaudessa.

Vierailija
33/33 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liitosta ja heidän isänsä maksoi 100€/kk per lapsi. Kaiken muun maksaa mun nykyinen mieheni - kodin, huvitukset, vaatteet, ruuan, koulumatkat, lomat, nykyisin auton bensat jne jne jne mun kanssani. Aikamoinen epäsuhta mutta ei ole ikinä valittanut osaansa, tiesi että me olemme perhe ja perheessä on yhteiset rahat.