Lapset ravintolassa
Olin eilen perheeni kanssa ravintolassa syömässä.Lapseni on 3,6,ja 8v.Istuvat pöydässä ja syövät siististi kuten ravintolassa kuuluukin.Mutta viereisessä pöydässä oli eri meininki lapset ei pysyneet paikallaan vaan juoksentelivat kesken ruokailun,pienin puhui huutamalla ja viskoi ruokaa äitinsä päälle,keskimmäinen leikki juomallaan,jota sitten olikin pitkin pöytää.Vanhempien komentelu/uhkailu ei tehonnut.Miten tälläinen perhe edes kehtaa käydä ravintolassa jos tietää ettei lapset osaa käyttäytyä?
Kommentit (6)
En ole ap, mutta olen aivan samaa mieltä. Totta kai lapsilla voi olla kiukkukohtauksia ja voivat olla nälkäisiä ja levottomia.
Mutta se on silti AINA vanhempien vastuulla pitää huoli siitä, ettei naapuripöytien asiakkaita kiusata ja häiritä.
Itselläni on kaksi lasta, joista toisella on asperger. On saattanut saada aika äänekkäitäkin kiukkukohtauksia asioista, joita emme edes me vanhemmat ole osanneet ennakoida (syyt kun ovat usein hyvinkin erikoisia). Jos niin on käynyt, olemme tarvittaessa poistuneet paikalta rauhoittelemaan lasta muualle. Takaisin on saanut palata kerran, mutta jos sekään ei ole auttanut, olemme lähteneet kesken pois. Nyt hänkin osaa käyttäytyä ravintolassa hyvin.
Pöydässä häiriköintiä voi myös ennaltaehkäistä ottamalla mukaan puuhatavaraa: piirustuspaperia, pienen pelin tms. Se vaatii vain hiukan viitseliäisyyttä ja ennakointia.
Tulimme rahtilaivalla joulunviettoon Suomeen ja varsinkin kotiinpäinmennessä uuden vuoden jälkeen oli buffetruokailut aika tuskaa!
Meidän 5 ja 9 v osaavat käyttäytyä noin suunnilleen, mutta useissa päoydissä oli aika meno käynissä. Lapset saivat mennäja tulla miten vaan, juosta pitkin ja poikin kun muut ihmiset kulkivat ruokalautasten kanssa. äidit yrittivät komentaa lapsiaan, useimmiten lakkaamatta ja ilman tulosta. Isät useimmiten istuivat hiljaa puuttumatta menoon.
Ajattelin jo että pyydän Finnlinesiltä palautusta kun emme saaneet syödä rauhassa!!
omien lapsien kanssa,sillä tiedän,että siinä menisi kaikkien hermot ovat sen verran villejä tapauksia.Ilmeisesti tämä joka käskee pysymään kotona ei välitä muiden mielipiteistä ja antaa omiensa mekastaa missä tahansa.
Oman lapsen olen opettanut pienestä pitäen ravintolassa käyttäytymään. Siellä ei juoksennella ja meluta pilaten toisten ruokailuhetkeä. Minulla on lapselle mukana kirjoja tai joku "lelu" mitä voi katsella kun aikuiset syövät loppuun. Vauvana osutin lapsen uniajan ravintolaan. Aikuiset saivat syödä rauhassa. Usein huomaa, että isät jatkavat syömistä rauhassa, kun äiti juoksee ja paimentaa lapsia. Laivalla äidit poistuvat kiukuttelijan kanssa hyttiin tai muualle ja isit saavat syödä rauhassa loppuun... kuka tunnustaa?
etkös sinä kuitenkin saanut tästä tilanteesta paljon iloa ja tyydytystä, kun voit tuntea olevasi toista parempi, ja vielä tänäänkin, kun näin palasit aiheeseen ja halusit sen meidänkin kanssamme jakaa? Että eipä mennyt hukkaan tuonkaan perheen huono ravintolakäytös.