Aiotko tulevien lasten kohdalla imettää edelleen 6 kk, vaikka suositus on muuttumassa 4 kk?
Kommentit (46)
imettäminen on henkilökohtainen asia. Vaikka siitä on suositukset olemassa kannattaa varmaan toimia niin itse katsoo lapselleen parhaaksi. Toiset varmasti imettää pidempään kuin toiset. Itse imetin vain 2 kk jonka jälkeen annoin vain pelkkiä korvikkeita ja 3,5kk iässä aloiteltiin jo kiinteiden maisteleminen.
Kahden ensimmäisen lapseni aikaan suositus oli 4 kk. Tässä välissä se on käväissyt 6 kk:ssa ja nyt kun on kolmas tulossa, ollaan jälleen 4 kk:ssa.
Eli minä voisin kai tehdä niin kuin tähänkin asti. ;)
Vaan sitten olen siirtynyt kiinteisiin kun on lapsi sitä tuntunut tarvivan. Eli noin 3,5 - 5kk iässä. Imetystä olen kyllä jatkanut sinne vuoden ikään asti. Ja senkin ajan kun lapsi on sitä tarvinnut. Sitten onkin päivä-imetys jäänyt melkeen itsestään siihen mennessä ja yölläkin on vain kävästy rinnalla, ja vierotus on ollut tosi helppoa silloin.
Suosittaa voi, mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
mutta meillä täällä Ranskassa ainakin suositus muuttui viime vuonna (2009). Nyt suositellaan täysimetystä vain 4kk sen 6kk sijaan eli soseita suositellaan taas alotettavaksi 4kk tienoilla. En tiedän miksi näin, liekö allergiat lähteneet entistä suurempaan nousuun viime vuosien aikana vai mikä on syy, mutta myös täällä suositukset on lastenlääkäreiden toimesta vaihtuneet.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7867686.stm
En tiedä liittyisikö asiaan, mutta UK:ssa on ollut keskustelua siitä, että nestehukasta kärsivien pikkuvauvojen määrät on kasvaneet, ja on epäilty, että syynä voisi olla täysimetyksen jatkaminen silloinkin, kun maitoa ei tule jostain syystä tarpeeksi.
vaikka suositus oli 6 kk. En nähnyt mitään järkeä kieltää lapselta ruokaa jota selvästikin tarvitsi.
kyseisestä asiasta että suositus on muuttumassa. Terkka sanoi että takana on monta syytä: ensinnäkin tuo allergisoitumisen kasvu, eli vauvojen elimistöä pitäisi siedättää välttämisen sijaan.
Sitten toisena ongelmana on tuo syömisen oppimisen vaikeus yli 6 kk:n ikäisillä. Syömisen oppimisen herkkyyskausi on 4-8 kk:n iässä ja monet aloittavat liian hitaasti ja varovasti kiinteät 6 kk:n ikäiselle joten aikaa kuluu liikaa ja herkkyyskausi menee ohi. Tästä taas seuraa anemiaa kun lapsi ei saa tarpeeksi rautaa ravinnostaan. Tämä siis terveydenhoitajalta kuultua.
Olennaisinta lienee kuitenkin huomioida vauvan yksilölliset tarpeet ja antaa kiinteitä silloin kun näyttää että vauva ei tule maidolla kylläiseksi.
Lopetin itse 4-5kk täysimetyksen, vaikka vauvat nukkuivat läpi yön jo. 6kk vauvalla alkaa olla jo tarve esim rautaan, mitä ei enää äidinmaidosta saa.
Jos alkaa vasta 6kk totuttelemaan vauvaa kiinteään, voi mennä kauan aikaa, ennen kuin vauva syö kunnon annoksia, eikä täten saa kaipaamiaan lisäravinteita kiinteästä ruuasta. Tästä voi myös johtua, että allergiat lisääntyvät, jos täysimettää sinne 6kk saakka.
Meidän kummallakaan lapsella (täysimetys 6 kk) ei ollut siinä mitään ongelmia. Itse asiassa mielestäni syöminen lähti sujumaan helpommin ja siistimmin kuin kavereiden aiemmin sössöihin perehtyneillä muksuilla. Ei mitään ruuan purskauttelua tms.
Jos suositus todella muuttuu (en luota pelkkään terkkariin, vaan haluan lukea sen virallisista yhteyksistä kunnon perusteluiden kera) harkitsen kiinteiden aloittamista suhteessa lapsen valmiuksiin. Olisin itse asiassa meidän kakkosella aloittanut kiinteät 5kk:n iässä, mutta terveydenhoitaja kehotti vielä jatkamaan. Menihän se, mutta mielestäni yhtä valmis muksu olisi ollut kuukautta aiemmmin.
Meidän kummallakaan lapsella (täysimetys 6 kk) ei ollut siinä mitään ongelmia. Itse asiassa mielestäni syöminen lähti sujumaan helpommin ja siistimmin kuin kavereiden aiemmin sössöihin perehtyneillä muksuilla. Ei mitään ruuan purskauttelua tms.
esikoinen lopetti itse rinnan imemisen päivisin n.4kk vanhana ja yöimemisen n. 7kk. Olisin mieluusti täysimettänyt kauemminkin, mutta kun ei kelvannut niin ei. Rasittavaa on se tuttipulloralli.
Vaikka esikoisen kohdalla melkein fanaattisesti halusin onnistua. 4-5 kk kohdalla olen molemmille joutunut aloittelemaan kiinteitä, ja niin varmaan tehdään tämän kolmannenkin kanssa. Enää asia ei ole niin intohimoisen tärkeä.
mutta muuten aion jatkaa imetystä sinne vuoden ikään asti muun kiinteänruoan yhteydessä.
Itselläni on 4kk vauva ja viimeksi neuvolassa ei tuota asiaa sen kummemmin kommentoitu, terkka vaan sanoi, että jos syömisen välit tihenee niin sitten lisäruokaa. Mutta olisi tosiaan kiva kuulla perusteluja tuolle muutokselle.
tutkimuksista, joiden mukaan allergioiden esiintyminen vähenee, kun kiinteitä aloitellaan 4 kuukauden iässä. Aiemmin suositushan oli joskus 90-luvulla tuo 4 kuukautta, olisiko jotain seurantatutkimusta tehty? Mielenkiintoista, että Ranskassa on tähän jo siirrytty.
ap
80-luvun lopussa suositus muuttui Suomessa 6kk 4kk äidinmaidon sisältämien myrkkyjen takia. Ja nyt sitten juuri noiden allergioiden takia tulee muutumaan.
kyseisestä asiasta että suositus on muuttumassa. Terkka sanoi että takana on monta syytä: ensinnäkin tuo allergisoitumisen kasvu, eli vauvojen elimistöä pitäisi siedättää välttämisen sijaan.
Sitten toisena ongelmana on tuo syömisen oppimisen vaikeus yli 6 kk:n ikäisillä. Syömisen oppimisen herkkyyskausi on 4-8 kk:n iässä ja monet aloittavat liian hitaasti ja varovasti kiinteät 6 kk:n ikäiselle joten aikaa kuluu liikaa ja herkkyyskausi menee ohi. Tästä taas seuraa anemiaa kun lapsi ei saa tarpeeksi rautaa ravinnostaan. Tämä siis terveydenhoitajalta kuultua.
Olennaisinta lienee kuitenkin huomioida vauvan yksilölliset tarpeet ja antaa kiinteitä silloin kun näyttää että vauva ei tule maidolla kylläiseksi.
Oliskohan Suomessa pitänyt ottaa lastenlääkäreiden kannanotto huomioon. Netistäkin löytyy se kannanotto, jossa he juuri noilla asioilla aikoinaan perustelivat sitä, miksi ei pitäisi siirtyä 6kk täysimetykseen!
Omaani täysimetin 8kk, käytännössä kauemminkin, kun ruokaa vasta maisteltiin. WHO:n suositus täysimetykselle on tuo 8 kk ja osittaisimetykselle 2 v. Ihan kahta vuotta en jaksanut, 1v8kk lopetin imettämisen, koska en muuten päässyt yöimetyksistä eroon ja rupesin vaan olemaan niin väsynyt...
jos tilanne olisi sama kuin esikoisen kanssa eli vauva terve, maitoa hyvin runsaasti, vauva kasvaisi normaalisti. Ekaa olisin voinut imettää kauemminkin, mutta täydet 6kk imetin ja osaimetin 14 kk asti. Varmaan suunnilleen samoin toimisin toisenkin lapsen kanssa, jos sellainen tupsahtaisi.
...että imetystilastoja saataisiin edes hieman paremmiksim vrt. esim muut Pohjoismaat. WHO:n suositus ei muutu mihinkään, Suomi nyt vaan on muuten pullollaan saamattomia ja laiskoja "äitejä"... Kansanterveydellisestihän tämä on vakava ongelma.
Omaani täysimetin 8kk, käytännössä kauemminkin, kun ruokaa vasta maisteltiin. WHO:n suositus täysimetykselle on tuo 8 kk ja osittaisimetykselle 2 v. Ihan kahta vuotta en jaksanut, 1v8kk lopetin imettämisen, koska en muuten päässyt yöimetyksistä eroon ja rupesin vaan olemaan niin väsynyt...
Yli puolen vuoden kestävä täysimetys on päinvastoin jo haitallista lapselle. Jokaisella lapsella on oikeus saada kiinteää ruokaa viimeistään puolivuotiaana.
kuten ennenkin; 4 kuukauden iässä. Olen imettänyt sen minkä olen ja hyväksi kokenut. Mukavaa, että kiinteiden maistattamisen synnistä ehkä alettaisiin irtautua.