Että osaa olla vaikea päätös: ottaakko sikai. rokotetta vai ei?!?
Itse olen raskaana viimeisellä kolmanneksella, ja tuo päätös on todella vaikea. Jos otan rokotteen pelkään että vahingoitan sillä jotenkin vauvaa, koska rokotetta ei olla tutkittu tarpeeksi. Ja sitten taas jos en ota, pelottaa synnytyksen ennenaikaisuus ym. riskit. Neuvolassa suositeltiin ehdottomasti ottamaan rokote, mutta itseä arveluttaa todella paljon. Mitä te muut meinaatte tehdä? Paikkakuntani rokotukset aloitetaan torstaina, joten siihen asti on harkinta aikaa jäljellä.
Kommentit (14)
Eiköhän sen rokotuksen saa myöhemminkin.
että immuniteetti muodostuu huippuunsa. Kannattaa siis ottaa heti kun mahdollista, parissa viikossa tautitilanne voi muuttua paljonkin.
t. sh
niin tauti leviää nopeasti myös tänne. Itselläni on kaksi päiväkoti ikäistä lasta ja olen varma että he tuovat taudin kotiin samantien kun se tänne rantautuu. Otan rokotteen ilmanmuuta!
ja on todella vaikeaa päättää... =(
Olen raskaana, rv16 ja otan rokotuksen huomenna. Olen asian ajatellut niin, että perheeni ja lasteni kannalta on tärkeää, että pysyn hengissä. Raskaana olevilla kun on niin paljon suurempi riski sairastua ja jopa kuolla kuin muilla samanikäisillä ei-raskaana olevilla. Jokainen tekee oman päätöksensä omien perusteidensa mukaan ja tähän minä olen päätynyt. Tsemppiä päätöksen tekoon! :)
myös vahingoittaa vauvaasi, ei ainut riski ole se ennenaikainen synnytys. Lisäksi voit itse pahimmassa tapauksessa kuolla jos sairastut nyt loppuraskaudessa, ja rokotteesta vauvasi saisi myös immuniteetin ko tautia vastaan.
Minä otan ilman muuta, heti kun saan. rv 16
Itselläni lisäksi rasitusastma, joka alkoi esikoisen odotuksessa juuri sairastetun influenssan takia. Olin vielä synnytyksen jälkeen reilun vuoden tosi sairas, kun astmalääkitys ei ollut kohdillaan. Silti pelkään, että mitä jos rokotus aiheuttaa jotakin vauvalle vielä näin loppusuoralla - en tiedä, miten voisin antaa itselleni anteeksi, jos niin tapahtuisi. Toisaalta jos en ota rokotetta ja sairastun, on sekin tavallaan oma vikani.
Terveydenhoitaja suositteli rokotusta, mutta sanoi, että päätös on yksin minun.
tarpeeksi? Uskotko rokotusvastaisten maallikoiden puheita vai luotatko oikeisiin asiantuntijoihin?
ja hän on viimesillään raskaana oleva sairaanhoitaja ja minullekkin sanoi että kannattaa otta ehdottomasti rokote koska raskaana olevat ja synnyttäneet kuuluvat riskiryhmään koska raskaus alentaa niin paljon vastustuskykyä. Otan todennäköisesti rokotteen rv10+1.
Asun Helsingissä... onko astma riskiryhmää?
Entäs kun 2v4kk lapsella on lievä sydänvika, kuuluuko hän riskiryhmään?
olen vähän myöhään herännyt kyselemään...
Silti raskaanaolevat ottavat jos minkälaisia rokotuksia ja syövät lääkkeitä. Ei ole testattu poliota, tetanusta, hepatiittirokotetta jne. koskaan raskaanaolevilla- eihän se ole mahdollista! Jos sikarokotuksen aineosat on kuitenkin tutkittu ja testattu eläimillä (eivät ole aiheuttaneet eläinsikiöille mitään häiriöitä), luottaisin sen turvallisuuteen. KTL ja muut korkeat terveysviranomaiset Suomessa EIVÄT suosittelisi rokotusta, mikäli siinä olisi mitän riskiä.
Otan siis, koska haluan vauvalle immuniteetin ja kaksi lasta ovat päiväkodissa, jossa taudit kiertää-
Who suosittelee tätäkin rokotetta raskaanaoleville. Rokotetta on tutkittu siten riittävästi. Testejä ei tehdä raskaana oleville (tietenkään) mutta kun tietämättään raskaana olevat saavat pistoksen paljastuu jos rokote olisi jotenkin poikkeava.
Siihen sisältyvät teoreettiset riskit eivät ole tilastollisesti millään lailla merkittäviä. Esim. mahdollisuus sairastua guillan barren sydroomaan on arviolta yksi miljoonasta --> ei paljon hetkauta.
Mitään sikiövaurioita puolestaan rokotteella ei oleteta olevan. On puhdasta jossittelua pelätä sellaisia. Tällä logiikalla meidän raskaana olevien pitää pelätä kaikkea muutakin "vähän tutkittua", kuten kännyköitä. Kuinka moni teistä välttelee kännykän käyttöä sikiövaurioiden pelossa?
Keski- ja loppuraskaudessa sikiövauriot ovat muutenkin paljon epätodennäköisempiä, oli kyse sitten mistä tahansa asiasta. Joku täälläkin kirjoitti, että LA on 2 viikon päästä mutta pelottaa, että rokote aiheuttaa vauvalle raajojen puuttumista. Siis haloo, mistä tällaiset täysin epärationaaliset pelot oikein kumpuavat?
Vaikka sikainfluenssakin on useimmille suht lievä, niin on aukottomasti todistettu fakta, että raskaana oleville se aiheuttaa muita enemmän vakavia komplikaatioita. Kannattaisi muistaa tämä eikä pelätä jotain rokotteisiin ehkä liittyvää teoreettista mutua.
Jokainen tietenkin tekee omat ratkaisunsa, mutta kyllä näissä asioissa kannattaa laittaa eri vaihtoehtojen riskit vaa'alle ja katsoa, mitä se vaaka ihan oikeasti näyttää.
Mikään ei viittaa siihen, että rokotteen riskit painaisivat enemmän.
vaan ottaisin rokotteen.
t. sh