Mitä iltapalaksi noin 1-vuotiaalle?
Puuro ei tahdo enää maistua, kun ilmeisesti siitä hoksaa, että maitoa on kohta saatavilla:)
Hedelmiä ja marjoja syö kyllä hyvin, mutta jotenkin tuntuu, että tarvitsisi tukevamman iltapalan, ettei tule aamuyöstä nälkä.
Pitäskö vaan antaa oikea ruoka myöhemmin illalla ja sen jälkeen iltapalaksi vaikka hedelmiä?
Minkäikäiset lapset juovat vielä tuttipullosta maidon nukkumaan mennessään?
Kommentit (12)
Ovat syöneet iltapalaksi välillä esim. viiliä (10kk on siis aloiteltu hapanmaitotuotteita), jugurttia, hedelmäsoseita, leipää, marjoja tms. Puuroa siis pääasiassa, mutta se on alkanut kyllä jokaisella välillä tökkimään. Puurojakin kannattaa muistaa vaihdella, kun vaihtoehtoja on. Esim. neljää viljaa, ohraa, mannaa jne..
Meillä ei ole pullosta juotu koskaan, mutta iltamaidon rinnasta söivät kyllä jokainen vielä vähän päälle 1v asti.
ja mitä isommaksi sitä käyttää, sen vaikeampaa siitä on päästä eroon..
Tuttipulloa ei ole käytetty koskaan. Maitoa juodaan nokkamukista iltapalan yhteydessä.
Pullo kannattaa jättää pois jo nyt.
Iltavelli pullosta 1v 11kk asti. Ja enää ei koululaisena pullosta juo;)
Neuvolasta sanottiin, että pullosta ei ole mitään haittaa. Se ei aiheuta purentavikoja ym. Ja että paras aika (jos lapsi on pulloon tottunut) on vieroittaa lapsi siitä kaksivuotiaana. Se onnistuu sitä ennenkin, mut monilla lapsilla on voimakas imemisen tarve vielä yli vuoden vanhoina. Mä en siis näe mitään syytä vieroittaa. Asioita, jotka eivät ole rikki, ei tarvitse alkaa korjaamaan. ;)
Entä viili tai jogurtti marjojen kanssa? Tuttipulloa en käyttäisi enää 1-vuotiaalla. Nokkamukiin olen siirtynyt 10-11kk iässä ja nyt 1-vuotias osaa juoda siitä melkein itse.
Rahkaa
Viiliä + marjoja
Itsetehtyä marjakiisseliä
Puuroa ja hedelmä-/marjasosetta
Velliä
Hedelmäsalaattia + raejuustoa
Miten pitkällä olette "normaalin ruoan" syomisessä, jos lapsi jo syö ja pureskelee, niin voileipää + tomaattia, kurkkua, juustoa.
Meillä lopetettiin 1v syntymäpäivä taistelu iltapuuron kanssa.
Maustamattoman jugurtin sekaan pikku purkki hedelmä tai marja sosetta, (toki voisi itse pilkkoa hedelmää sekaan) ja leseitä pari pikkulusikallista sekaan niin saa täyttävämmän ja kuitupitoisen setin. hyvin ainakin toistaseksi maistuu ja sorminaposteltavana leipää.
Meillä lopetettiin tissittely nukkumaan mennessä (ei ole pulloa huolinut) samaan aikaan kun loppui yösyöminen. Siis iltapalan kanssa maitoa nokkamukista ja thats it.
vettä saa hörpyt vielä ennen ku viedään sänkyyn, niin ei jano ainakaan heti ole.
ja hyvin nukkuu eikä aamullakaan ole kiljuva nälkä.
Annoimme sitten vaihtelevasti puuroa tai jogurttia ja leipää.
Tuttipulloa meillä ei ole käytetty muutoin kuin jos lapsi oli yökylässä. Reilun vuoden iässä vaihdoimme tissin nokkamukista tarjottuun lehmän maitoon. Maitoa nokkamukista sai iltapalan yhteydessä ja sen jälkeen vielä hampaiden pesu.
Meillä ei ole oikeastaan koskaan annettu lapsen nukahtaa ruokailuun, mielestäni se ei ole hyvä tapa jo hampaiden takia.
taistellaan mutta vielä en ole luovuttanut. Teen kohtuu pienen puuron ja siihen päälle ison läjän marjoja, hyvin maistuu taas ainakin vähän aikaa;) Mehukeittoa olen myös tehnyt puuron päälle ja se on ollut suosiossa.
Maidon meidän vajaa 2v tyttö saa vielä nukkumaanmenoa ennen pullosta. Jätetään pois, kun tuntuu sopivalta. Nokkamukiin ajateltiin siirtyä kokonaan sitten, kun päästään eroon Almironista eli ei tarvi mittailla vettä ja sekoittaa jauhetta enää.
hedelmäsalaattia ja vielä pari desiä maitoa.
Meillä poika 1,3 kk menee nukkumaan kahdeksalta, ja syö päivällisen kuudelta. Juurikin siksi, ettei iltapala meinaa oikein maistua, ja päivällisen voimalla jaksaa nukkua koko yön, kun syö illalla vielä iltavellin tuttipullosta + joskus syö marjoja tai haukkaa leipää. Meillä ainakin jatketaan tuttipullon voimalla vielä pitkään, koska siitä ei ole lapselle mitään haittaa, mut suuri hyöty. ;)