Auttakaa kiltit väsynyttä äitiä! Taaperon maitoallergiasta
Meidän poikamme 1v 3 kk on ollut aina huono nukkuja, mutta sen jälkeen, kun siirryimme tavalliseen maitoon noin 3 kk sitten, yöt on vaan huonontuneet. Lisäksi hänellä on ollut yskä ja nuha koko tämän ajan. Nyt vihdoin joku lääkäri uskoi, että kyseessä voisi olla maito (tai muu ruoka-aine) allergia ja verikokeet otettiin ja taapero määrättiin maidottomalle ruokavaliolle maanantaina.
Me annettiin hänelle aluksi Keiju soijajuomaa ja yö oli vähän parempi. Sitten kylämme kaupasta ei tätä löytynytkään ja annoimme kolme kertaa Alpro Soya juomaa ja kaksi yötä (sekä eilinen päivä) on mennyt ihan harakoille. Tänä aamuna tajusin, että ko. juomaa ei olisi saanut antaa alle 3-vuotiaalle sen sisältämän B2 ja B12 vitamiinin takia.. En vaan unissani ollut tajunnut tätä tuoteselosteesta. :(
Nyt sitten mietimme, että voiko tuo älytön masukipu johtua tuosta B vitamiinista vai voiko vain olla niin, ettei ko. valmiste muuten käy. Kannattaako meidän siirtyä kokonaan vaikka kaurajuomaan, jos soija ei käykään? Vai etsinkö tuota Keiju soijajuomaa jostain? Mä en enää meinaa jaksaa tätä ruljanssia, mutta pakkohan se on. Mua säälittää poika, kun häntä selvästi koskee ja haluan hänelle parempaa, mutta mitä minä hänelle annan? Onko kellään kokemusta? Tai kertokaa mitä valmisteita te käytätte tämän ikäisillä maitoallergisilla!
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (26)
vaikka selkeät allergiat olisikin.
Mulla on pojalla PAHIN allergianaiheuttaja maissi,toisena riisi ja soija. Nämä eivät todellakaan näkyneet testeissä,joissa näkyi maito ja peruna!!
Kuitenkin oireet ovat selvät.
Itse jatkaisin maidotonta,koska jos sillä tilanne paranee niin sit se on selkeä homma siltä osin.
Maito ei ole välttämätön ihmiselle,kalsium on,sitä pitää sit "hankkia" muita keinoja käyttäen,mutta siis:
Muuten(KO) pojan syöminen on ok ja syö monipuolisesti lihoja,viljoja,kalaa,vihanneksia,marjoja?
Jos näin on ja syöminen on riittävää,te ETTE tarvitse erityismaitoja apteekista. Toki voit lähteä hakemaan niitä,mutta sit sun pitää altistaa lapsi sairaala-altistuksissa maidolle ja soijalle jne...
Yli 1v MONIPUOLISELLA ruokavaliolla oleva voi ottaa kalkin tbl (esim murskaat sen ja sekoitat ruokaan) TAI jauheena (apteekista osaavat varmasti auttaa tai kysy siltä lääkäriltä!!). Proteiinin saa lihasta jota tällöin tulee hieman enemmän syödä.
Maidon tilalta voi juoda ihan vaan vettä TAI sit monet juottaa MAUN vuoksi kauramaitoa. Ravintoaineita kauramaidossa ei paljoa vettä enempää ole.
Tsemppiä!!!
maidon ja soijan valkuainen on niin samankaltaista,että usein allergisoivat molemmat samaan aikaan.
pojalla todettiin maitoallergia, kun oli imetys lopetettu ja ikää oli silloin n.8kk. Alkuun juotiin apteekin Neocate. Nyt on miehellä jo ikää 4,5v ja on juonut jo vuosia kauramaitoa OATLY. Maku mieto, ja tuo kaura kun on muutenkin hyvä vatsalle. Sopii muuhunkin ruuanlaittoon(puurot,letut, leivonta..). Suosittelen!
tuntuu tosi ikävältä sanoa, mutta tosiaankin kaikkien pienten lasten kohdalla ne allergiat (varsinkin suolioireiset) ei ny testeissä:(
Saisitkohan sä jostain sen verran voimavaroja että jaksaisit sinne sadan kilsan päähän ajaa kunnon lääkärille?
tosiaan näy noissa verikokeissa välttämättä yhtään mitään. Meillä ei ole lääkärit pistelleet "turhaan", koska ovat sitä mieltä, että noista ei ole aluksi mitään hyötyä. Ainoastaan isommilla. Meillä esim. prickit ruvenneet osalle lapsista näyttään oikeita tuloksia vasta 4-vuotiaana. Mä suosittelisin myös hakeutuun sinne kauaksi lääkäriin, että saisitte kunnollisen ohjeistuksen! Ainoastaan altisuksissa saa oikeet tulokset. Ja sopivat ruuat on meillä ainakin saatu ainoastaan kokeilemalla. Ja nykyään on ollu kauramaidoissa kalkkilisä, että ei se ihan vettä vastaavaa ole.
Ja kaikki koetulokset oli ok. Ruoka-aine erittelyssä oli ollut maito, liha, kananmuna ja kala, eikä niissä näkynyt mitään. Jokin allergeeni testikin oli ihan normaali. Mä niin toivoin, että olisi ollut selkeästi se maito, niin tietäisi miksi tämä on tämmöistä. Käski kuitenkin jatkaa maidotonta ruokavaliota (en tiedä miksi?), joten me jatkamme sitä. Ensi viikolla tulee vielä pari jotain koetulosta.
Jotain positiivista. Viime yön tunnin huutokonsertin (oli joku raivokohtaus, ei mielestäni mikään kipuitku) jälkeen poika nukkui neljä tuntia ihan hipihiljaa välissämme. :) Tällaista ei ole tapahtunut moneen kuukauteen.
ap