Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei sydänääniä 9+2

Vierailija
07.01.2010 |

pitikin mennä pyytämään, että kokeiltaisiin kuunnella. eipä kuulunut. Nyt vaan mietin, että tokkopa mitään hengissä tuolla mahassa....

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että he ovat vain asennevammaisia. :)

Vierailija
22/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos istukka on edessä, niin sekin vaimentaa ääntä tehokkaasti(se läpi ei oikeastaan voi edes kuunnella), ja silloin sikiö on kauempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki olisi hyvin :/ Ultra-aikojakaan ei saa mihinkään yksityiselle ennen ensi viikkoa. Pitää yrittää pitää pää kylmänä.

AP

Vierailija
24/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te tappelette??!! Toiset puhuu doplerista ja toiset ultrasta ja kauhea nahistelu! Puhukaa nyt edes samasta laitteesta, vai kuunnellaanko niiltä lihavilta miehiltä vatsasta sydänääniä? Ihan varmuuden vuoksi? :)

Vierailija
25/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihoilta voi ultrata vatsan päältäkin jo alkuviikoilla.

Toki riippuu laitteestakin.

Vierailija
26/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunneltiin ekan kerran sydänääniä np-ultran jälkeen tk:ssa. Lääkäri ei saanut ääniä kuulumaan. Eikä se niitä sitten sen kummemmin edes yrittänyt saada kuuluviin kun oli tuo np-ultra tehty. Mä sain sen käsityksen että laitteet ei tk:ssa ole parhaimmasta päästä.

Vierailija
27/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sori nyt vaan, rasva on hyvä eriste! Ja laihana tod. näk. palelisit vielä enemmän :)

Ja mikähän LAITE se sitten mahtaa olla, jos sillä kerran ultraa saadaan??? :D

(hakkaa päätä pöytään)

Ja seiska: varsinainen ammattilainen olet! :D

Kyllä minä tiedän mitä ultra tekee. Ja sen ettei rasva estä ääntä kulkemasta! Ei se ole mikään eriste: kylmä minunkin tulee talvella, pöhkö!

6

Vierailija
28/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta ap, on käsittääkseni melko harvinaista, että sydänäänet noilla viikoilla kuuluu.

Itselläni on kokemusta neljästä raskaudesta eikä KERTAAKAAN ole kuulunut äänet edes 10+ viikolla. Vasta 11+ ja 12+ on alkanut kuulua äänet. Kohtuni on aavistuksen taaksepäin kallellaan, joten se vaikuttaa asiaan.

Älä siis hermoile vaan rauhoitu. Jos sulla ei ole ollut mitään keskenmenoon viittaavia oireita niin ei se vauvanalku sieltä minnekään ole kadonnut. Tsemppiä nyt vaan!!!!!

Tiedän mitä hermoilu on, olen itsekin toki hermoillut kaikkien neljän kanssa vaikka syvällä sisimmässäni olen tiennytkin, että kaikki on ollut ok. Koeta nyt vaan ajatella positiivisesti ja hakeudu sitten ultraan ensi viikolla jos meinaa pää revetä.

Peukutan sulle voimia!

T: neljän äiti

Vierailija
29/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se on: lihavia on keskimäärin vaikeampi ultrata kuin laihoja. Jos et usko tätä, niin soita lähimpään äitiyspoliin ja kysy. Eipähän tarvitse sitten täällä riehua.

ja kysy. Ultraääni sisältyy radiografian toimialaan. Osataan paremmin selvittää miten se ultraääni todella kulkee.

Ja totta; kyllä se rasva ääntä heikentää, niin perus-uä:tä kuin doppleriakin.

p.s ultrataan me niitä 200-kiloisiakin mutta kyllä se löydöksen tarkkuus on vähän niin ja näin verrattuna 70-kiloisen vatsa uä:hän...

Vierailija
30/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta np -ultrassa silti jouduttiin ultraamaan sisäkautta. Ensin kokeiltiin vatsan päältä, mutta ei näkynyt kunnolla. Mulle sanottiin, että on kudostyypistä kiinni. Ja ihan varmasti paksu rasvakerros vaikuttaa osaltaan.

Btw, ultraäänitutkimus ja sydänäänten kuunteleminen perustuvat molemmat siihen, että ääniaalo heijastuu takaisin, ns doppler -ilmiö siis kyseessä.

Lisää tietoa löytyy netistä ja av-mammojen korkeimmasta tieteellisestä lähteestä, wikipediasta :D

Laihoilta voi ultrata vatsan päältäkin jo alkuviikoilla.

Toki riippuu laitteestakin.

Vierailija
31/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään simppeliä ultralaitetta jolla voitaisiin edes varmistaa, että sikiö elossa.

Vierailija
32/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi, ettei kannata yrittää kuunnella sydänääniä ennekuin vkon 13 jälkeen, koska niiden kuuluminen ennen sitä on niin epävarmaa. Ei halua aiheuttaa turhaan huolta. Ja tähän lihavuuskeskusteluun. Muuten en kommentoi, mutta jos ylipainosta muutamissa viesteissä olisi puhuttu asiallisesti, ei varmasti reaktiot olisi olleet näin voimakkaita. Läskeistä puhuminen ei ole korrektia vaan suoranaista haukkumista. Pidetäänhän keskustelut asiallisina, niin aloittajakin saa kaipaamaansa tietoa ja lohtua. Tsemppiä sinulle ap!

Vierailija
33/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ja olen hoikka, josko sillä nyt mitään merkitystä on). Silloin oli terkkarikin jo huolissaan ja itse tietenkin jo aloin panikoida.

Sain lähetteen ultraan sairaalaan ja siellä kaikki ihan hyvin. Eli sikiön asento, kohdun muoto yms. tosiaan vaikuttaa. Itselläni taaksepäin kallistunut kohtu ja sikiö oli loppuraskaudessa perätilassa. Ja ilmeisesti siis tuolloinkin jotenkin hankalassa asennossa, kun sydänääniä vain ei saatu esiin, vaikka kaksi terkkaria teki parhaansa.

Vierailija
34/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nt-ultra otetaan aina alakautta, oli sitten minkä kokoinen nainen tahansa. Näkymä on noilla viikoilla yleensä tarkempi alateitse tehtävällä ultralla, jolloin myös tarkkuutta vaativan turvotuksen havaitseminen on helpompaa. Mikäli lapsen asento on sellainen, että alakautta ei kaikkea tähdellistä pystytä tarkistamaan, voidaan vielä vatsan päältä tehdä lisäultraus.

Vierailija
35/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sydän ääniä ei yleensä kuunnella vasta kuin toisella tai kolmannella neuvola käynnillä. Eli raskaus on noin 12-15rv. Uudelleen synnyttäjällä tilanne on eri.

Ja mitä tulee näihin vatsamakkaroihin niin tämä paksuus on mainittu rakenneultran tiedotteessa, ainakin meillä päin. Eli kuvanlaatu voi olla sumea ja näkyvyys voi estyä, tutkimusta ei välttämättä saada tehtyä jos vatsanpeitteet ovat paksut.

Sydänääniä sen sijaan minulta on kuunneltu pitkin kylkikaaria ja melkein nivusiakin ja loppuraskaudesta vähän mistäkin suunnasta niin siellä ei tasan enää mitään vatsamakkaroita ole ollut. Alkuraskaudesta taas sikiö on niin tuossa alhaalla ettei minulla vatsa siinä ole koskaan ollut.

Mutta siis istukka on ollut minulla tuossa edessä ja hieman sivussa osittain ja se alussa voi heikentää ääniä mutta kylläpä ne sieltä on kuuluneet sitten hyvin kun ovat alkaneet kuulumaan raskauden edetessä viikoille 11+

Vierailija
36/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 12:Stahan kohtu tulee vasta kunnolla häpyluun alta piilosta ja terkka ei kuunnellut häpyluun tienoilta ollenkaan. Olisiko sitten ollut vielä niin alhaalla piilossa.

AP

Vierailija
37/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alussa lupasin itselleni, että nyt ei ressailla!

Here we go again...

AP

Vierailija
38/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle terkkari sanoi rv 10+ että voi yrittää kuunnella sydänäänet jos lupaan olla huolestumatta mikäli ei kuulu :) Se on yleistä noilla viikoilla!

Ja mitä tulee keskusteluun ultrasta ja läskistä, pakko kertoa oma kokemus. Pakastetun alkion siirtoon pitäisi mennä rakko täynnä, mutta epähuomiossa kävin vessassa vain vähän ennen. Siirto siis tehdään niin että vatsan päältä ultrataan ja lääkäri vie alkion alakautta kohtuun. Lääkäri minulle totesi että tyhjä rakkoni ei haittaa, koska vatsanpeitteeni on ohut (en ole kamalan laiha, mutta en lihavakaan). Itse tulkitsen tuon niin, että kyllä se "läski" siinä ultrassa voi vaikeuttaa niiden sisäelinten näkemistä.

Vierailija
39/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurin stressini oli tuo kolmas :))

Olisko kuunnellut liian ylhäältä? Se on aika taito kuunnella oikeasta kohtaan kun on niin pieni vielä ja vilahtaa siitä dopplerin alta pois nopeasti.

Multa ei kuunneltu nyt kolmannella vielä edes rv11+ kun ultralla oli nähty syke viikkoja tarkistettaessa. Aiemmin jotain rv7+ ei näkynyt vielä ultrassa mitään, ketään siellä olevankaan!

Maltahan rauhassa!

Vierailija
40/52 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollenkaan tuolta häpyluun tienoilta.