Nukkumisesta!
Miten ihmeessä saisin reilun kuukauden ikäisen vauva nukkumaan yöllä? Tekee siis niin että syö ja jääkin valvomaan tai nukahtaa syliin ja kun laskee sänkyyn niin 10min ja herää tai nukkuu 30min ja herää huutaan hysteerisesti ja sit taas valvotaan vaikka syöttäs/hyssyttäs....
Kommentit (7)
Kapalointi on todellä kätevä. Jos vauva rimpuilee itsensä irti tavallisesta rievusta, voi kokeilla oikeita kapaloita. Vauvaa kannattaa silitellä SELÄSTÄ edestakaisin liikkein ja hokea samalla shh shh shh... Toimii. ;) Vauva osaa kiinnittää huomionsa vain yhteen asiaan ja siksi silittely toimii yleensä.
3-4kk vanhan vauvan nukutus onkin sitten ihan eri juttu. Tähän löytyy apua tracy hoggin kirjasta "the baby whisperer solves all your problems". Se ihan oikeasti toimii! =) Oon suositellu kyseistä kirjaa useampaan otteeseen sivulla, koska se on niin loistava keksintö!
tsemppiä!
Mistä tuota kirjaa saa? Olen yrittänyt etsiä netistä, mutta sitä on ilmeisesti vain ulkomailla. Mistä olet sen itse hommannut? Meillä tyttönen 3,5kk ja ei millään nukahda, alkaa jo itse tässä väsyä jatkuviin monta tuntia kestäviin nukuttamisiin. Apua todella tarvittaisiin, kun keinoa ei itse keksitä eikä tietenkään neuvolassa osata sanoa mitään.
Suomalainen nimi tuolle kirjalle on Opi kuuntelemaan vauvaasi ja se on todella hyvä. Itse en löytänyt sitä mistään kaupoista/nettikaupoista mutta antikkanetistä sain se nsitten ja se toimii. Luin kirjan tytön ollessa 4 kk ja kirosin sairaalan opit siinä samassa. Jos olisin lukenut kirjaa jo raskaana ollessa niin alku olisi ollut paljon helpompaa! Tuo kirja nimenomaan opettaa kuuntelemaan vauvaa.
Mikä se antikkanetti on? Voisiko laittaa suoraa linkkiä, mistä sinne pääsee? Onko verkkokirjastoissa missään tuota saatavilla?
tuo opi kuuntelemaan lastasi on hyvä, mutta se ei ole ihan täysin sama versio. kirjan voi tilata netistä, esim bookplus.fi. maksaa noin 14 euroa. vaikka kirja on englanniksi, sen lukee tosi nopeaa. tai siis luin kappaleet 5 ja 6, koska niissä käsiteltiin nukkumista. kirjastostakin joskus löytyy. tänään meidän poika nukahti päikkäreille ihan itsekseen eikä yhtään protestoinut vastaan. eli todella hyvin on toiminut! :)
laitanpahan vielä kunnon linkin tähän, joka sattui löytymään:
http://www.bookplus.fi/kirjat/blau%2c_melinda/the_baby_whisperer_solves…
suomenkielisen version saa ilmeisesti vain kirjastosta.. en ole varma..
Olisiko mahdollisuus nukkua vauvan kanssa? Ei noin pientä vauvaa välttämättä pysty opettamaan vielä mihinkään, mutta voit tehdä öistä helpompia itsellesi.
Meillä tehos aika pitkään kapalointi.. en virallista kapalointia osaa mut esim. vilttiin kuhan "kääräsee" tiiviiseen pakettiin. Terveydenhoitaja kertoi et jotku lapset huomaa lämmönvaihtelun ku lasketaan lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn ja herää siihen. En tiedä onko perää mut meille siitä oli apua. Parin kuun ikäisenä nukku paremmin vaunujen kopassa mitä omassa sängyssä. Koppaa oli helpompi hytkytellä mitä pinnasänkyä :) Kaipa nämä osaltaan loi turvallisuuden tunnetta jollain tavalla, joka autto myös nukkumaan paremmin. Vaikka tosin meillähän ei olla vieläkään mitään kovin sikiunisia, et ehkäpä en oo paras mahdollinen neuvoja :) Ja se mikä meillä toimi ei taas välttämättä toimi muilla, mut ei varmaan mitään menetä vaikka kokeilee.
Toivottavasti keksitte keinon! :)