Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neljä lasta ja viides tulossa, kuinka tästä selviää ja mistä revitään voimat ja aika? Kokemuksia?!

Vierailija
06.01.2010 |

Meillä on neljä lasta, joita kaikkia on tekemällä tehty ja apujakin tarvittu. Nyt ollaan oltu huolettomina siitä, ettei raskaaksi kuitenkaan voi tulla ja kuinkas sitten kävikään... Isommat lapst alkavat olla jo ns helppoja ja omatoimisia ja nyt tulisi sitten uusi käärö, joka sekoittaa pakkaa kyllä melkoisesti. Kuinka ihmeessä tästä selviää ja ylipäänsä jatksaa koko rumbaa taas? Aikaa pitäisi olla kuitenkin myös isommille kuljettaa harrastuksiin, tehdä läksyjä ja lukea kirjoja, ylipäänsä vain olla? Tulevatko neljä ensimmäistä siten katkeriksi, ettei heille ole taaskaan aikaa. Kaksi nuorinta ovat kaksoset, joten heihin kului aikoinaan hyvin paljon energiaa.. Mistä voimavarat löytyvät vai olaanko sekaisin kohta koko sakki? Toivottavasti löytyy joku jolla on löhdun sanoja. Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tilannettanne enkä juuri saa siitä kuvaa tekstisi perusteella mutta jotian lohsun sanoja toivoit...

-Teillä on neljä lasta joten uskoisin, että perus kuviot on aika selkeät ja arki järjestelmällistä. Neljä lasta on jo "paljon" joten tuskin nytkään elätte kuin lehmät pellossa. Jotta homma pelittää niin arki rutiinit ovat varmasti toimivat.

-En tiedä minkä ikäiset vanhemmat lapsenne ovat nyt mutta mielestäni yksi lapsi on eri asia kuin kaksoset. Yhden vauvan tarpeisiin on helpompi vastata kuin kahden.

-Puhu miehen kanssa etukäteen tilanteesta. Kuinka miehesi on reagoinut raskauteen? Onko teidän helppo etukäteen sopia esim harrastekuvioista, viemisistä ja tuomisista.

-Nyt on hyvä aika miettiä myös niitä tukijoukkoja. Voisitteko vuorotella muiden vanhempien kanssa noissa kyytikuvioissa.

-Neuvolassa kannattaa myös ottaa asia esiin. Onko heillä mitään apua tarjolla.

Uskoisin kun "ensi järkytys" menee ohitse niin yllärivauvan tulo ei enää tunnukaan niin järkytykseltä.

Kaikkea hyvää teidän kevääseen :)

Vierailija
2/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi isompaa ovat jo koululaisia, mutta tarvitsevat kyydityksiä harrastuksiinsa, kimppakyytejä on ja rutiinit tosiaan löytyy. Kaksoset ovat 'jo' kolmavuotiaita ja hekin aika näppäriä jo tuollaisissa perujutuissa. Sitä mekin olemme naureskelleet, että yksi menee kyllä yhdellä kädellä verraten kaksosiin.. Vaikka kaksoset ovat olleet ns helppoja, on niissä omat juttunsa, varsinkin vauva-aikana, kun kaikkeen menee tuplasti aikaa (yösyötöt kolmatta tuntia, vaikka tiimityönä tehtiinkin). Tukijoukkoja on, mutta tuntuu, että sukulaistenkaan voimavarat eivät riitä ikuisesti, kun juuri on tästä kaksosten vauva-ajasta selvitty.. Miehen kanssa on pohdittu todellakin paljon ja hän on ollut aina hyvin osaa ottavainen arjen kuvioihin. Sen puolesta kaikki siis hyvin, mutta ehkä mietin eniten omia voimavarojani, kun olen nyt ollut jo kymmenen vuotta kotona ja lisävuosia napsahti aika paljon lisää. En oikein haluaisi laittaa lapsia tarhaan ainakaan alle kolme vuotiaina, jos silloinkaan.. Lisäksi olemme kovin huolissamme siitä, että kun on neljä tervettä lasta, voiko viideskin vielä olla terve.. Mitään epäillyksiä tai rasitteita sen suhteen ei ole, mutta silti.. Huoh, kaikki on vielä niin kovin alussa, ettei oikein edes todeksi usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta, ei minkäänlaisia tukijoukkoja ja lapsilla kaikilla vielä harrastukset, joihin ei löydy mitään kimppakyytejä. Esim. harrastuskuljetuksia on yhteensä toista kymmentä viikossa. Molemmat vanhemmat käydään töissä. En sano, etteikö tämä olisi todella rankkaa, mutta kyllä tästä selviää. Omaa aikaa minulla ei töihinpaluuni jälkeen ole ollut yhtään, eikä miehen kanssa kahdenkeskistä aikaakaan, joten siitä on jouduttu luopumaan. Olin kuitenkin melko pitkään kotona, ja se aika oli ihan helppoa ja leppoisaa.

Vierailija
4/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 ja helposti menee. Viides haaveissa, mutta vaimolle kuulemma riittää (ymmärrän hyvin). Tehkää asiat järkevästi:ei stressiä tekemättömistä asioista. Jos olette järjestelmällisiä ihmisiä, arkikin sujuu. Meidän perheessä ei vaan tarvitse esim. tehdä läksyjä lasten kanssa, he tietävät siinä asiassa vastuunsa ja hoitavat sen. Minä teen ruokaostokset ja ostan "kaupan tyhjäksi" kun käyn 1krt/vko. Toisen kerran otan kotimatkalla maitoa yms. täydentävää. Yhdellä autolla selvitään ainakin vielä pk-seudulla. zemppiä, ei tuota koskaan kadu!

t. "Kateellinen" mies

Vierailija
5/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi osallistuvaa vanhempaa perheessä, isoimmat jo omatoimisia. Harrastuksia on meilläkin, mutta kaikki sujuu kyllä, ilman suurempia tukijoukkojakaan.

Vierailija
6/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoi noin kannustavasti! Kuvaus on kuin meidän perheestä, lukuunottamatta tuota läksyasiaa.. Niitä meillä tankataan yhdessä varmasti vielä vuosia, vaikka ns erityislapsia eivät olekaan, mutta pientä tukea tarvitsevat. Kiitos!

Vierailija
7/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kuusi lasta. Hyvin se menee, hieman vain kannatte enemmän maitoa kaupasta ja yhden pyykit lisää.... Mielestäni suurin muutos tapahtuu 1 ja 2 lapsen välillä. Kolmas ei enää ollut mielestäni niin suuri mullistus. Yksi lapsi on aina helpompi kuin kaksoset! Autokin teillä on jo varmasti vaihtunut? Tila-autoon sopii mielestäni ihan hyvin se viideskin lapsi, tosin kavereille ei jää tilaa.. Sopu tilaa antaa!

Vierailija
8/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 ja helposti menee. Viides haaveissa, mutta vaimolle kuulemma riittää (ymmärrän hyvin). Tehkää asiat järkevästi:ei stressiä tekemättömistä asioista. Jos olette järjestelmällisiä ihmisiä, arkikin sujuu. Meidän perheessä ei vaan tarvitse esim. tehdä läksyjä lasten kanssa, he tietävät siinä asiassa vastuunsa ja hoitavat sen. Minä teen ruokaostokset ja ostan "kaupan tyhjäksi" kun käyn 1krt/vko. Toisen kerran otan kotimatkalla maitoa yms. täydentävää. Yhdellä autolla selvitään ainakin vielä pk-seudulla. zemppiä, ei tuota koskaan kadu! t. "Kateellinen" mies

Mutta itse en enää halua. Nyt on mieskin jo luovuttamassa asiasta puhumisen. Meillä luopus täytti juuri 5v ja itsekin täytän pian 40, joten mielestäni en olisi enää jaksanut uutta vauvaa, tässäkinvielä iso urakka, että nämä 4 saa kunnialla kasvatetuksi.

Vierailija
9/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta nyt valkenee, että huolimaton ehkäisy voi johtaa raskauteen... Ikää oli?

Vierailija
10/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi omaa plus kaksi miehen lasta mutta vain joka toinen viikonloppu. Meillä ei paukut meinaa riittää ja siihen syynä yksi lapsista, joka on ns. haasteellisempi tapaus. Pelkästään hän riittää väsyttämään meidät. Apuja ei olla saatu neuvolasta tai tarhasta vaikka on hänen käytöstään pohdittu siellä. Riippuu siis tulevan vauvan luonteesta miten pakka sekoituu ja miten pärjäätte ja sitähän ei etukäteen voi tietää. Itse en voisi kuvitellakaan että enää hankkisimme lisää, tosin voi olla että tämä uusioperhekuvio on osa syynä siihen että lapset on vähän hankalampia.

Vierailija
11/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä sitä, jos oikeasti on suuren työn ja useiden vuosien yritys ja yritys. Kaksi viimeistä tuli melkein kolmen vuoden yrityksen jälkeen clomifen-hoidolla ja inseminaatiolla. Raskauden mahdollisuudet olivat lähellä nollaa, sillä molemmissa 'vikaa'. Kuinka todennäköiseksi itse ajattelisit tässä tulanteessa tulevasi raskaaksi?!?!

Ja ikää on 33vuotta!!

Eli kiitos kannustuksesta!

Vierailija
12/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtisin ehkäisystä. Puolta sinua nuoremmatkin tietää tuon jo.

Vierailija
13/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan arjesta selviämiseen viiden lapsen kanssa.

Meillä on 5 lasta, jotka kyllä ovat nyt vanhempia kuin ap:n tilanteessa, mutta käytännön vinkkejä voinen kuitenkin antaa. Tärkeintä on, että kumpikin vanhemista osallistuu arjen pyörittämiseen. Kun isommilla lapsilla on harrastuksia, tarvitaan järkevää aikatauluttamista. Minusta on turha pelätä, että lapset ovat aikuisina katkeria siitä, etteivät ole saaneet tarpeeksi vanhemmiltaan aikaa. Tietysti jos ison perheen lisäksi toinen vanhemmista (useimmiten sentään kumpikaan ei tuossa tilanteessa ole ...)on vielä lisäksi hyvin urasuuntautunut ja tekee pitkää päivää töissä, aikaa perheelle ei jää tarpeeksi.

Tottakai arjen pyörittäminen vaatii voimavaroja, mutta kuten monet muutkin jo edellä, olen sitä mieltä, että ero neljännen ja viidennen lapsen välillä ei ole enää kovin suuri. Jo neljän lapsen kanssa on pitänyt tehdä monenlaisia "ison perheen" ratkaisuja.

Varmasti pärjäätte ja kaksosten jälkeen yksi vauva tuntunee helpommalta. Sitäpaitsi koululaiset halunnevat auttaa vauvanhoidossa ja heistä on oikeasti apua monenlaisissa töissä (riippuu iästä). Kun meidän kuopus oli vauva (esikoinen oli 9 v. ja kakkonen 7v.) koululaiset tulivat jokikinen päivä koulusta kysyen ensimmäisenä "missä vauva" ja halusivat heti pitää vauvaa sylissä, jos tämä oli hereillä. Minusta se oli ihanaa. Useina mukana oli esikoisen koulukaveri, joka oli ainoa lapsi ja halusi mieluummin tulla meille "hyörinään" kuin mennä rauhalliseen kotiinsa.

Varmasti pärjäätte! Onnea ja iloa odotukseen!

huolehtisin ehkäisystä. Puolta sinua nuoremmatkin tietää tuon jo.

Vierailija
14/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eiköhän kannata neuvoa erityisesti ehkäisyssä, koska muuten tuolla tietämyksellä hän kysyy vuoden päästä, miten kuuden kanssa selviää..

Vierailija
15/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eiköhän kannata neuvoa erityisesti ehkäisyssä, koska muuten tuolla tietämyksellä hän kysyy vuoden päästä, miten kuuden kanssa selviää..

Mutta se siitä, olkoon onnellinen, kun saa piikitellä...

Muutoin olen todella iloinen saamastani kannustuksesta, näyttäähän täälläkin olevan ihan täysjärkistä porukkaa siitäkin huolimatta, että on useita lapsia ;).

Niinpä niin, tila-auto on hankittu ajat sitten, suuria henkitoja ei tule eteen ja vaatteita, tarvikkeita ja leluja kyllä on riittämiin!!

Kiitos jälleen kaikille (paitsi ehkäisyneuvojalle!!)!!

Vierailija
16/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta mutta toivotaan/mietitään jos vielä yksi mahtuis perheeseemme. En siis voi sen kummemmin sua neuvoa muuta kun tsemppiä,pärjäätte varmasti. Hyviä kannustuksia olitkin jo saanut. Itellä nuo sun ajatukset on tuttuja tän neljännen haaveilun kohdalla. Etenkin se terveysasia myös minua mietityttää. Vaikka sen kummempaa syytä ei olekaan.

Vierailija
17/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset: 6v,7v,9v ja 7kk ja viidennettä odotellaan syntyväksi kesällä =) Minua ei huoleta miten jaksetaan ja pärjätään. Minulla on ihana mies joka hoitaa myös lapsia paljon, vaikka tällähetkellä opiskeleekin. Itse olen koti-äitinä ja tämä sopii minulle ainakin pari vuotta vielä, sitten katsotaan lähdenkö jatkamaan opiskeluja vai töihin ja mitä mies tekee.Kyllä sitä vaan ihmeesti jostaki saa aina puhtia ja voimaa hoitaa asiat :)Itsekkin mietin että kuinka se onnistuu ku tulee vauva kun kolme ensimmäistä olivat jo isompia, mut hyvin on mennyt ja isommatki haluaa hoitaa meidän 7kk vauvaa, eli en ole huolissani vaikka pienimmille tulee vain noin vuoden ikäero, sen kyllä tiedän et tekemistä tulee olemaan kun toinen alkaa oppimaan käveleen ja toinen on ihan vauva jota täytyy imettää =)

Vierailija
18/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 8 sisarusta kaikki terveitä. Minun äidillä 27 lastenlasta ja kaikki terveitä =) Et taitaa olla aika pieni mahdollisuus ettei olisi terve, mut kyllähän sitä itsekkin on joka odotuksessa ajatellut et voiko tääki olla terve... Mut onneks on ollut =) Itsekkin viidennettä odotan ja pieni jännitys et onko terve kun otin sen sikapiikinki... ekassa ultrassa kaikki oli ok, et jospa se vauveli sit terveenä syntyis ja synnytys sujuisi hyvin. Voimia teille! Olen kuullut sanottavan ettei jumala anna ihmiselle enempää mitä se ei pysty kantamaan, eli uskon että pärjäätte hyvin kunhan olette tottuneet ajatukseen ja vauva on sylissänne =)

Vierailija
19/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta on koululaisia, jotka käyvät koulua kauempana automatkan takana. Lisäksi on tietysti harrastuksia, joihin täytyy kuljettaa. Kolme pienintä hoidetaan nyt kotona. Olemme suunnitelleet niin, että mies kuljettaa koululaiset aamuisin, minä ja pienet lapset haemme heidät ja huolehdimme harrastuksiin menosta ja mies sitten taas hakee sillä välin, kun minä laitan pienten kanssa kotona kaikille ruokaa.

Arkea tässä vasta aloitellaan, mutta uskoisin että kaikki lähtee sujumaan ihan ok. Arjen aikaisemmin kovin tarkat rytmit ja aikataulut ovat nyt aluksi heittäneet häränpyllyä, mutta eiköhän sekin tilanne tasoitu, kunhan vauvalle muodostuu päivärytmi.

Meilläkin kaiken edellytys on tietysti se, että molemmat vanhemmat osallistuvat lasten ja kodin hoitamiseen kaikella mahdollisella tarmollaan. :)

Vierailija
20/24 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uuteen arkeen totuttelu vie aikansa. Toisaalta tähän raskaus-ajatukseenkin saa onneksi aika kauan totutella, ennenkuin vauva syntyy.. Kiitos jälleen vastauksistanne :).