Onko kukaan hakenut (ja saanut) Kelalta opintotukiajan pidennystä?
Nyt siis minulla sellainen tilanne, että opintotukikuukaudet ovat auttamattomasti loppumassa muutamaa kuukautta liian aikaisin. Ajattelin yrittää hakea tukiajan pidennystä, johon pitäisi olla erityisen painavat syyt (oma/läheisen sairastuminen tai vaikea elämäntilanne). Onko kellään kokemusta siitä, millaisilla sairauksilla/vaikeuksilla tukiajan pidennystä olisi mahdollista saada?
Kommentit (5)
ainakin omasta sairaudesta vaaditaan lääkärintodistus, lähiomaisen sairaudesta en sitten tiedä. Sillä ajattelinkin, kun ei minulla ihan syöpää tai vastaavaa ole kuitenkaan ollut, vaan itseasiassa epäilys siitä ja lopullisen tiedon saamiseen vaivan laadusta meni noin puoli vuotta ja sen aikana opinnot kyllä selkeästi hidastuivat aiempaan verrattuna. Turhien toiveiden välttämiseksi ja plan b:n kehittelemiseksi yritän vain etukäteen hieman kartoittaa onnistumisen mahdollisuuksia..
koska sairastuneen ihmisenhän pitäisi hakea SAIRASLOMAA (ja sairausajan päivärahaa) eikä opintotukea, jolloin opintotuen ei pitäisi sairastamiseen kuluakaan. Eli luulen, että kelalle kannattaa selittää (ja perinpohjaisesti, kirjallisesti) just se, että kun oli vasta epäilys niin ei sairaslomaakaan saanut, mutta voimat meni kuitenkin.
Mut itse asiassa mä en tiedä ketään, jolla tämä(kään) olisi onnistunut. Sori.
Ja näitä tapauksia on kuulemma muutakin. Opiskelija ollut vaihdossa, eikä tuona aikana opiskelut ole edenneet niin paljon kuin suomessa. Se tosin on mahdotonta, koska kurssitarjonta ei ole yhtä laaja vaihdokeille kuin muille opiskelijoille.
Eli vaihdossa ollut opiskelija on saanut lisää opintotukikuukausia, tämä AMKssa.
vaikka epätoivoiselta alkaakin näyttää, jotain tällaista pelkäsinkin.. Pitänee alkaa tosissaan pohtia sitä plan b:tä vaikka varalta aion yrittää kuitenkin hakea pidennystä.
todistuksen väitetystä sairaudesta, sun sana pelkästään ei mahda riittää.....
"On ollut vähän syöpää tässä, mutta nyt olen parantunut ja jaksan jatkaa opintyojani....."