Pakkasta -15 ja teini-ikäisillä kesäkengät ja collegehousut
Ihmettelin taannoin teini-ikäisten poikien pukeutumisia. Lunta on polveen asti ja ne vain kulkevat pikkukengissä ja pakkastakin enemmän kuin aikoihin. Joillain on ihan kangaskengät, sellaiset kesäiset. Ja siis teinejä oli kymmeniä, sellaisia 13-17-vuotiaita, eri porukoita.
Näin Helsingissä, mites muualla?
Kommentit (61)
tyttöjen talviosaappaita pitävät kuulemma vaan pissikset,muilla sit niitä tennareita..
kavereita teineillä yleensä jo on.
Minusta terveys on asia, jolla ei leikitä. Kyllä itsekin teininä yritin vaikka ja mitä, mutta äiti oli se joka meillä sanoi viimeisen sanan.
Ei muuta kun kännykkä pois käytöstä tai kotiarestia jos ei tahti muutu.
Muisteleppa vaan 70-luvun minihameita. Ei silloinkaan teinit pakkasmittariin katsoneet, kun pukeutuivat.
hän ei suostu laittamaan muita kenkiä ku converset tai vansit.. väkisikö mä sille kengät jalkaan tungen. Olen ostanut kenkiä vaikka minkälaisia ja palauttanut takas kauppaan ne.
Ei ole sen vaikeampaa kun heivata nuo lenkkarit taveksi varastoon ja laittaa eteiseen esille asianmukaiset kengät. Eiköhän ne talvijalkineet sitten kelpaa.
T teinien äiti, ja kyllä myös meidän murkut pitäisvät converseja jos olivat yhä tarjolla
Välillä kulki liian vähissä vaatteissa, mutta kyllä ne oppii, kuuluu varmaan tiettyyn ikään toi että kuljetaan vähissä vaatteissa (murrosikään). Meidän nyt jo parikymppinen tyttö pukeutuu nykyään kiitettävän lämpimästi. On kaulaliinat, tumput ja pipoa, lämpimimät kengät ja takki.
Mä olen mun lapsen kaveri, ennenkaikkea äiti mutta myös kaveri, mikä on ihan hyvä juttu koska muuten lapsi ei varmasti olisi kertonut mulle kaikkea sitä mitä aikoinaan kertoi.
Itsekin 70-luvulla lähdin kiltisti kotoa pipo päässä, mutta heti nurkan takana se pipo lähti laukkuun.
Ja tennareissa, converseissa ym., niillä on kyllä villasukat.
Ei meillä tapeltu talvivaatteiden kanssa.
Välillä kulki liian vähissä vaatteissa, mutta kyllä ne oppii, kuuluu varmaan tiettyyn ikään toi että kuljetaan vähissä vaatteissa (murrosikään). Meidän nyt jo parikymppinen tyttö pukeutuu nykyään kiitettävän lämpimästi. On kaulaliinat, tumput ja pipoa, lämpimimät kengät ja takki.
Mä olen mun lapsen kaveri, ennenkaikkea äiti mutta myös kaveri, mikä on ihan hyvä juttu koska muuten lapsi ei varmasti olisi kertonut mulle kaikkea sitä mitä aikoinaan kertoi.
Minun teinipoikani ja -tyttäreni pukeutuvat kyllä ohjeideni mukaan ja kertovat silti KAIKEN kavereidenkin tekemisistä minulle. Ja olen edelleen heille ainoastaan äiti, en kaveri :)
Täällä taas pikkulasten äidit vastailee...
Itsekin 70-luvulla lähdin kiltisti kotoa pipo päässä, mutta heti nurkan takana se pipo lähti laukkuun.Ja tennareissa, converseissa ym., niillä on kyllä villasukat.
Kyllä täällä vastailee ihan teinien äidit. Eivätkö vastaukset miellytä? Siksikö haluat kuvitella meidät pikkulasten äideiksi?
Ei meillä tapeltu talvivaatteiden kanssa. Välillä kulki liian vähissä vaatteissa, mutta kyllä ne oppii, kuuluu varmaan tiettyyn ikään toi että kuljetaan vähissä vaatteissa (murrosikään). Meidän nyt jo parikymppinen tyttö pukeutuu nykyään kiitettävän lämpimästi. On kaulaliinat, tumput ja pipoa, lämpimimät kengät ja takki. Mä olen mun lapsen kaveri, ennenkaikkea äiti mutta myös kaveri, mikä on ihan hyvä juttu koska muuten lapsi ei varmasti olisi kertonut mulle kaikkea sitä mitä aikoinaan kertoi.
Minun teinipoikani ja -tyttäreni pukeutuvat kyllä ohjeideni mukaan ja kertovat silti KAIKEN kavereidenkin tekemisistä minulle. Ja olen edelleen heille ainoastaan äiti, en kaveri :)
Täällä taas pikkulasten äidit vastailee... Itsekin 70-luvulla lähdin kiltisti kotoa pipo päässä, mutta heti nurkan takana se pipo lähti laukkuun. Ja tennareissa, converseissa ym., niillä on kyllä villasukat.
Kyllä täällä vastailee ihan teinien äidit. Eivätkö vastaukset miellytä? Siksikö haluat kuvitella meidät pikkulasten äideiksi?
Ja ei taida sinuakaan kaikkien vastaukset miellyttää. Onko kurjaa kun toisten lapset eivät ole paleltuneet vaikka on välillä vähissä vaatteissa kulkeneet ja nyt ovat omillaan toimeetulevia fiksuja nuoria.
Ja minä olen tosiaan lapseni äiti ja kaveri.
Ei meillä tapeltu talvivaatteiden kanssa. Välillä kulki liian vähissä vaatteissa, mutta kyllä ne oppii, kuuluu varmaan tiettyyn ikään toi että kuljetaan vähissä vaatteissa (murrosikään). Meidän nyt jo parikymppinen tyttö pukeutuu nykyään kiitettävän lämpimästi. On kaulaliinat, tumput ja pipoa, lämpimimät kengät ja takki. Mä olen mun lapsen kaveri, ennenkaikkea äiti mutta myös kaveri, mikä on ihan hyvä juttu koska muuten lapsi ei varmasti olisi kertonut mulle kaikkea sitä mitä aikoinaan kertoi.
Täällä taas pikkulasten äidit vastailee... Itsekin 70-luvulla lähdin kiltisti kotoa pipo päässä, mutta heti nurkan takana se pipo lähti laukkuun. Ja tennareissa, converseissa ym., niillä on kyllä villasukat.
Ja ei taida sinuakaan kaikkien vastaukset miellyttää. Onko kurjaa kun toisten lapset eivät ole paleltuneet vaikka on välillä vähissä vaatteissa kulkeneet ja nyt ovat omillaan toimeetulevia fiksuja nuoria.
Ja minä olen tosiaan lapseni äiti ja kaveri.
En kovin tarkkaan lueskellut kaikkia vastauksia, satuin lukemaan pari viimeistä, kun nyt olivat pari viimeistä.
Mutta onnea nyt vaan kaveriäidille ;)
P.S. En usko, etteivät olisi paleltuneet. Ainakin meidän nuoruudessa palellutettiin paikkoja pahastikin. Siksi olenkin selittänyt lapsilleni, miksi kannattaa pukeutua sään mukaisesti.
Joillekin menee vanhempien sanomiset perille, toisille ei, eikö tämä ole juolahtanut tässä ketjussa kellekään mieleen? Ihmisillä on erilaisia temperamentteja, myös lapsilla ja teineillä. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kun lapsi tulee teini-ikään, vanhemmat ei yksinkertaisesti enää voi kontrolloida kaikkia lastensa tekemisiä. Sehän on ihan luonnollista: lapsi alkaa irrottautua vanhemmista, sitä se teini-ikä käsittääkseni on sen ohella, että fyysinen kasvu aikuiseksi alkaa.
Kun itse olin murkku, pukeuduin vähän vaihtelevasti pakkassäähän. En muista, että vanhempani olisivat ihan hirveästi puuttuneet talvivaatetukseeni (äidillä oli tuolloin masennus ja pieni lapsi, ja voitte arvata, että isänkään aika ei riittänyt vanhemmille lapsille), mutta kyllä mä ainakin villasukkia ja kalsareita käytin, ja pipoakin pyörällä ajaessa. Sen sijaan erään kaverini vanhemmat ohjeistivat useinkin tytärtään pukeutumaan lämpimämmin pakkassäähän, epätoivotuin seurauksin. Muistan eräänkin kerran, kun tämä kaverini kävi piilottamassa kesätakkinsa talon välikattoon, josta kävimme hakemassa sen ennen illan rientoja toppatakin tilalle. Muitakin vastaavia tapauksia oli.
Ärsyttää, kun jotkut täällä vetää yhtäläisyysmerkin huonon vanhemmuuden ja teinien pukeutumisen välille täysin yksisilmäisesti. Tosi hienoa, jos teidän teinit pukeutuu lämpimästi pakkasella! Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia, ja toisilla on huomattavasti rankempi murrosikä, mikä ei aina välttämättä johdu siitä, että vanhemmissa olisi jotain vikaa.
Miksi aina oletetaan, että vain oma tapa tehdä asiat on hyvä? Yrittäkää nyt ajatella, hyvät ihmiset.
]Antaa kulkea, kyllä ne joskus sitten kun järkiintyvät pistävät sitten taas vaatetta kunnolla päälle.
Missä on vanhempien asettamat rajat ja vastuu lapsen terveydestä.
Kyllä teinitkin saa pukeutumaan oikein jos rajat on selvät ja vanhemmilla tarpeeksi auktoriteettiä.
Mut se on tää nykyajajan vapaa kasvatus kun saa tuollaista aikaan.
Nuoret tulee ja menee miten sattuu pukeutuu miten lystää. vanhempien mielipiteillä ei ole väliä.
Jokin mättää ja pahasti nykyajan nuorison kasvatuksessa.
]Antaa kulkea, kyllä ne joskus sitten kun järkiintyvät pistävät sitten taas vaatetta kunnolla päälle.
Missä on vanhempien asettamat rajat ja vastuu lapsen terveydestä. Kyllä teinitkin saa pukeutumaan oikein jos rajat on selvät ja vanhemmilla tarpeeksi auktoriteettiä. Mut se on tää nykyajajan vapaa kasvatus kun saa tuollaista aikaan. Nuoret tulee ja menee miten sattuu pukeutuu miten lystää. vanhempien mielipiteillä ei ole väliä. Jokin mättää ja pahasti nykyajan nuorison kasvatuksessa.
Ja muka aikuinen vastapuolellakin :D
että miten puen teinin väkisin? Vaatetta on, mutta niitä ei vaan pueta päälle. Mitä järkeä tapella miehenkokoisten teinien kanssa villahousuista, eiköhän pitäis alkaa oppimaan tuossa iässä itsekin jo pukemista kun täysi-ikäisyyteen muutama vuosi. Niiden kanssa saa vääntää tärkeämmistäkin asioista.
kyllä itse teininä pukeuduin lämpimästi.
Ihmetyttää miks vanhemmat antaa noiden kulkea puol alastomina pitkin kyliä.
Ei ne teinit varmaan kaikkia vaatteitaan itse osta ja asuvat kotona.
Kun asutaan kotona vanhemmat päättää järkevän pukeutumisen.
Nyt tällä vuosisadalla oli mun lapseni vuoro. Varmasti paleli, mutta sairaalaan tai lääkäriin ei sen taki tarvinnut lähteä. Ei ne teinit tyhmiä ole, eiköhän jokainen oli sitten aikuinen tai lapsi hakeudu lämpimään kun oikein kylmä on?
Nyt lapseni on elänyt sen vaiheen jo yli ja hengissä on, meillä on hyvät ja lämpöiset välit, avoimuutta riittää. Mutta meillä ei olekaan koskaan esim. otettu kännykkää pois sen takia että lapsi ei ole suostunut käyttämään toppahousuja tai talvisaappaita jne.
Oikein naurattaa ne vanhemmat jotka viitsii tapella teinin kanssa talvivaatteista :)
No, ne on niitä jotka pitävät lastaan tyhmänä!
kun parta kasvaa olla oma pukeutuminen oma asia. Rajojen laitossa voi mennä liiallisuuksiinkin. Meillä ei teinit juo, polta eikä hillu kaupungilla yömyöhään ja tietokoneen käytöstä on omat systeeminsä. Siinä on ne rajat.
Mutta ei sitä nuorta voi 18v saakka pukea toppahousuihin vaikka väkisin. Kyllä olen pakottanut siirtymään toppatakkiin kun tullut pakkaset, pipoa ja hanskoja käyttävät muutenkin mutta pitkät kalsarit ei kelpaa. Mutta jossain se raja on oltava vanhemmillakin. Jos ei kunnioita nuoren mielipidettä omista asioistaan niin kerjää hankaluuksia jossain vaiheessa ihan varmasti suhteessaan siihen lapseen tai kasvattaa peräkammarinpoikia.
Oikeasti kyllä meillä on terveempiä juuri nuo vähissä varusteissa kulkevat teinit. Jos pärjää sairastumatta niin kulkekoon noin sitten. Itsepähän tietävät oman kylmyydensietokykynsä.
kavereita teineillä yleensä jo on.
Minusta terveys on asia, jolla ei leikitä. Kyllä itsekin teininä yritin vaikka ja mitä, mutta äiti oli se joka meillä sanoi viimeisen sanan.
Ei muuta kun kännykkä pois käytöstä tai kotiarestia jos ei tahti muutu.
vaikka määräänkin teinipojan laittamaan pakkasilla talvilenkkarit ja pitkät kalsarit jalkaan ja kunnon toppatakin. Päätä suojaa aina (kesät/talvet) hupparin huppu.
Likan kanssa (10vee) en neuvottele vielä mistään.
Ja ilman pahempaa vääntöä molemmat tekee niinkuin käsken, koska ovat pienestä pitäen siihen oppineet, että äiti on se joka määrää.
Kyllä se on edelleen nykyäänkin niin, että aikuiset määrää säännöt ja lapset ja nuoret niitä noudattaa. Tai siis pitäisi olla. Joillakin vaan tuntuu vanhemmuus olevan melkolailla hukassa, kun jo alle kouluikäisen annetaan itse määrätä pukeutumisestaan.
Miksi ette ole vanhempia? Miksi yritätte olla lapsillenne vain kavereita?
Nyt tällä vuosisadalla oli mun lapseni vuoro. Varmasti paleli, mutta sairaalaan tai lääkäriin ei sen taki tarvinnut lähteä. Ei ne teinit tyhmiä ole, eiköhän jokainen oli sitten aikuinen tai lapsi hakeudu lämpimään kun oikein kylmä on?
Nyt lapseni on elänyt sen vaiheen jo yli ja hengissä on, meillä on hyvät ja lämpöiset välit, avoimuutta riittää. Mutta meillä ei olekaan koskaan esim. otettu kännykkää pois sen takia että lapsi ei ole suostunut käyttämään toppahousuja tai talvisaappaita jne.
Oikein naurattaa ne vanhemmat jotka viitsii tapella teinin kanssa talvivaatteista :)
vaikka määräänkin teinipojan laittamaan pakkasilla talvilenkkarit ja pitkät kalsarit jalkaan ja kunnon toppatakin. Päätä suojaa aina (kesät/talvet) hupparin huppu. Likan kanssa (10vee) en neuvottele vielä mistään. Ja ilman pahempaa vääntöä molemmat tekee niinkuin käsken, koska ovat pienestä pitäen siihen oppineet, että äiti on se joka määrää. Kyllä se on edelleen nykyäänkin niin, että aikuiset määrää säännöt ja lapset ja nuoret niitä noudattaa. Tai siis pitäisi olla. Joillakin vaan tuntuu vanhemmuus olevan melkolailla hukassa, kun jo alle kouluikäisen annetaan itse määrätä pukeutumisestaan. Miksi ette ole vanhempia? Miksi yritätte olla lapsillenne vain kavereita?
Nyt tällä vuosisadalla oli mun lapseni vuoro. Varmasti paleli, mutta sairaalaan tai lääkäriin ei sen taki tarvinnut lähteä. Ei ne teinit tyhmiä ole, eiköhän jokainen oli sitten aikuinen tai lapsi hakeudu lämpimään kun oikein kylmä on? Nyt lapseni on elänyt sen vaiheen jo yli ja hengissä on, meillä on hyvät ja lämpöiset välit, avoimuutta riittää. Mutta meillä ei olekaan koskaan esim. otettu kännykkää pois sen takia että lapsi ei ole suostunut käyttämään toppahousuja tai talvisaappaita jne. Oikein naurattaa ne vanhemmat jotka viitsii tapella teinin kanssa talvivaatteista :) No, ne on niitä jotka pitävät lastaan tyhmänä!
En mä enää jankkaa, tää on kuin teinille yrittäis selittää yksinkertaista asiaa. Jotkut ymmärtää vasta sitten kun ne itse kohtaa tai kokee. Hyviä ja lämpöisiä ulkoiluhetkiä sinnekin :D
T: ÄITI
diktatuurissa ja kuvittele sitä hyväksi vanhemmuudeksi ja rajoiksi. Kyllä, aikuiset määrää viimekädessä, mutta sitä kannattaa miettiä myös henkistä puolta millaisia ihmisiä lapsistaan haluaa kasvattaa, tahdottomia auktoriteetin seuraajia vai omilla aivoillaan ajattelevia fiksuja ihmisiä. Minun mielestäni normaali yläasteikäinen kykynee päättämään omasta pukeutumisestaan, jos jonkun teinit ovat hitaammin kehittyneitä niin se ei oikeuta syyttämään muita "kaverivanhemmuudesta". Kunnioitan lapsiani sen verran etten murrosikäisten housuihin kurki että minkäslaiset kalsarit nyt laitoit.
Kuuluu mielestäni samaan sarjaan kuin oma hygienia, kun osaa siitä huolehtia niin varmaan vaatteistaankin.
vaikka määräänkin teinipojan laittamaan pakkasilla talvilenkkarit ja pitkät kalsarit jalkaan ja kunnon toppatakin. Päätä suojaa aina (kesät/talvet) hupparin huppu.
Likan kanssa (10vee) en neuvottele vielä mistään.
Ja ilman pahempaa vääntöä molemmat tekee niinkuin käsken, koska ovat pienestä pitäen siihen oppineet, että äiti on se joka määrää.
Kyllä se on edelleen nykyäänkin niin, että aikuiset määrää säännöt ja lapset ja nuoret niitä noudattaa. Tai siis pitäisi olla. Joillakin vaan tuntuu vanhemmuus olevan melkolailla hukassa, kun jo alle kouluikäisen annetaan itse määrätä pukeutumisestaan.
Miksi ette ole vanhempia? Miksi yritätte olla lapsillenne vain kavereita?
Kun lapselle opettaa pienestä pitäen, mikä on oikein, mikä väärin, mikä kannattaa, mikä ei jne. niin ei teininkään kanssa tarvitse sellaisista perusasioista kuin talvipukeutumisesta jankata. Se nyt vaan on heillekin silloin itsestäänselvää.
Tuhlaa sinä aikaasi ja energiaasi turhiin teineille jankkaamisiin, minun ei tarvitse. Sekin aika me kulutetaan johonkin kivaan yhdessätekemiseen. Olet itse päästänyt lapsesi heti pienenä niskan päälle, nyt maksat siitä ja sen vuoksi yrität meille muille esittää olevasi joku superäiti :D Salli mun nauraa!
Terkuin kolmen (joista yksi adhd) ÄITI :)
En mä enää jankkaa, tää on kuin teinille yrittäis selittää yksinkertaista asiaa. Jotkut ymmärtää vasta sitten kun ne itse kohtaa tai kokee. Hyviä ja lämpöisiä ulkoiluhetkiä sinnekin :D
T: ÄITI
tennareita ihan Pohjois-Suomea myöten..Pipo on päässä,jos on sen trendin mukainen muutenkin - ja sehän on päässä sitten koko ajan. Osalla se ei ole päässä koskaan. Pillifarkkujen alle ei pimut paljoa sukkiksia laittele.