Kokemuksia etisestä/marginaalisesta istukasta?
NP-ultrassa istukkani oli niin näppärästi kohdun suuaukon päällä, että se peitti kaiken näkyvyyden ultralla alakautta. Rv 17 kävimme muusta syystä uudelleen ultrassa ja tuolloinkin istukka oli vielä ainakin osittain kohdun suun päällä (asiaa ei vielä silloin tarkemmin tutkittu). Nyt Rakenneultraa odottaessa olisin kysellyt kokemuksianne etisestä/marginaalisesta istukasta; Millä viikolla viimeistään istukan on siirryttävä sivummalle, jotta alatiesynnytys onnistuu? Millä viikoilla teillä tehty päätös suunnitellusta sektiosta? Pitääkö istukan olla ihan kokonaan pois kohdun suulta, jotta voi synnyttää alakautta? Onko suunniteltu sektio tälläisessa tapauksessa yleensä viikkoa ennen laskettua aikaa, jos raskaus etenee muuten normaalisti? Onko istukan paikasta johtuen raskaudessa ollut enemmän komplikaatioita? Ym.
T. Vertaistukea kaipaava :)
Kommentit (7)
Mulla oli marginaalinen. Seurattiin ultralla muistaakseni rv 20, rv 28 ja rv 34. Rv 28 oli vielä edessä, 34 ei enää. Alateitse syntyi, ei komplikaatioita. Nopea synnytys, ihana tyttö tuloksena :)
voi siirtyä aika myöhäänkin ylöspäin. Mullekin kaksi todella kokenutta lääkäriä sanoi, että sektio tulee varmasti eteisistukan takia. Viikkoja oli reilusti päälle kahdenkymmenen. Odottele rauhassa tilanteen kehittymistä. Verenvuotoa oli alkuraskaudessa pariin otteeseen, en kyllä tiedä oliko syynä välttämättä istukan sijainti.Sektioon lopulta päädyttiin, koska kyseessä oli kaksoisraskaus, jossa vauva A perätilassa. Istukka siis oli väistynyt kohdunsuulta.
Muistaakseni keisarileikkaus laitetaan vasta viikolle 38 vaikka olisi edessä vielä silloinkin, joten vielä ei voi tietää mitenkään miten synnytät. Hirveän tiheään ne ei sitä seuraile, jos sulla ei ala supistella tai tule isompia vuotoja.
Mulla oli kokonaan kohdunsuun päällä, vuoteli pikkuisen aika ajoin ja lopulta vkolla 34 vähän enemmän. Olin viikon sairaalassa ja jouduttiin sitten leikkaamaan kun supisteli ja repeämävaara oli koko ajan. Ei ollut kivaa mutta loppu hyvin, kaikki hyvin sentään.
Todettiin jo varhaisessa vaiheessa, ultrissa seurailtiin ja kerta toisensa jälkeen oli selvää että sektio edessä ... toki alkuun lääkärit elätteli toivetta, että istukka siirtyy pois kohdunsuulta, vaan niin ei käynyt. Tais olla rv 28 tietämillä kun tehtiin päätös suunnitellusta sektiosta. Rv 34 + jotain aloin vuotaa kovaa verta. Sairaalaan lepoon ja verenvuotoa estävät lääkitykset päälle.
Tilanne rauhoittui viikossa, pääsin vielä kotiinkin muutamaksi päiväksi. Kunnes taas kova verenvuoto ja piipaalla sairaalaan, kiirellisellä sektiolla vauva syntyi rv 36. En muista mille rv sektiota oli alunperin suunniteltu, olisko ollut sen rv 38?
Kysyit komplikaatioista. Ei mitään ollut ennen tuota rv 34, jolloin eka kova verenvuoto.
Istukan pitää olla kokonaan pois kohdunsuulta, jotta saa synnyttää alakautta. Istukan reuna saa tulla lähelle kohdunsuuta (olisko 1-1,5 cm sellainen turvallinen etäisyys), mutta kiinni kohdunsuussa ei saa olla.
oma kokemukseni tässä: etinen istukka todettiin jo ihan raskauden alkuvaiheessa ja istukka pysyi kokonaan kohdunsuun päällä loppuun asti. Yksityislääkärini (kokenut spesialisti) antoi jo aikaisessa vaiheessa arvion, että istukka ei siirry ja sektio on välttämätön. Hän suositteli suunniteltua sektiota, koska komplikaatiovaarat ovat vähäisempiä kuin jos jäädään odottamaan istukan repeämistä ja akuuttia sektiotarvetta. Aikaa suunniteltuun sektioon en ehtinyt saada, vaikka sellaisen perään useamman kerran sairaalassa käydessäni kyselin. Minulla oli kaksosraskaus mutta silti viikolle 36 asti NKL:n alati vaihtuvien lääkäreiden mukaan "kattellaan vielä, ei tarvetta sektioon". No, lopputuloksena istukka repesi ja jouduin hätäsektioon 36+1 ja menetin paljon verta. Pysyviä vaurioita ei minulle tai lapsille jäänyt.
että istukan pitää olla kunnolla irti kohdun suun reunasta. Vielä ei toki pitkään aikaan tiedetä, miten tämä meidän vauva syntyy, mutta asia kiinnostaa jo kovasti.
T. AP
Meidän esikoinen syntyi aikanaan ihan normaalisti alateitse mutta kaksi seuraavaa jouduttiin sektioimaan totaalisen etisen istukan takia.
Ekalla kertaa minulle sanottiin vielä viikolla 30, että juu jmuu, siirtyy se siitä. Mutta ei hievahtanutkaan. Istukka oli kohdunsuun päällä kokonaan peittäen kohdunsuun, siis totaalietinen.
Ongelmina raskauden aikana vuodot mutta ei muuta. Sektiota suunniteltiin viikolle 38, mutta se jouduttiin tekemään jo 36+6 kun alkoi supistaa ja oli vaara, että istukka repeää. Terve poju syntyi.
Seuraavalla kerralla mua lähinnä huvitti kun istukka oli jälleen kohdunsuun päällä ja lääkäri sanoi, että "nää kyllä aina siirtyy, älä huoli, yhdelläkään ei ole vielä totaalietinen istukka toistunut...". No, minäpä olin sitten se, jolla toistui, istukka ei hievahtanutkaan kohdunsuun päältä. Tässä raskaudessa vuosin myös verta rv12-22, kohdussa todettiin iso hematooma ja keskenmenoriski oli huomattava.
Kaikki meni kuitenkin hyvin rv22 alkaen aina isänpäiväyöhön saakka, rv35+0. Silloin meni yhtäkkiä vedet ja jouduin osastolle lepoon ja tarkkailuun. Sektiota oli alustavasti suunniteltu viikolle 37+ mutta niinhän siinä kävi, että kiireellinen sektio jouduttiin tekemään rv35+2. Viikoista huolimatta terve ja hyvin kehittynyt tyttö syntyi.
Mun kokemukset ovat olleet aika rajuja, monella on ollut helpompaa! Istukan on oltava irti kohdunsuun reunasta ja silloinkin asia aina tulkitaan tapauskohtaisesti. Mutta jos on kyse totaalietisestä istukasta, aina on edessä sektio.
Etinen istukka aiheuttaa aina yleensä jotain komplikaatiota, esim verenvuotoja mutta niiden kanssa oppii elämään. Pelottavaa aikaa oli ja näistä johtuen meille ei enää lapsia tulekaan.
Tsemp!!!
5v, 2v9kk ja 1v2kk ikäisten äiti