Oletteko ottaneet isompia lapsia mukaan äitiysneuvolaan? Miten siellä suhtaudutaan heihin?
Kommentit (10)
ja hyvin suhtauduttiin. Lääkärintarkastuksiin en ottanut.
on ollut suhtautuminen...ovat siellä leikkineet leluilla.
Meidän esikoinen oli raskaaksi tullessani 1v6kk, ja 2v 4kk kun kuopus syntyi. Ja lähes joka kerta oli mukana.
Ja hyvinhän niihin on suhtauduttu, terkan persoonasta riippuen tietysti. Joku jututtaa ipanaa paljonkin, toinen ei muuta kuin moikkaa.
Siinä vaiheessa, kun raskaudesta ei ollut kerrottu esikoiselle, en vienyt mukana (oli jo 3 v, joten ymmärsi aika paljon), mutta loppuvaiheessa oli hyväkin, että raskaus oli konkreettisempi, kun kuuli sydänäänet ja sen, miten tulokkaasta juteltiin hoitajan kanssa.
Pakkohan se oli, kun hoitopaikkaa ei ole. Hyvin suhtauduttiin.
Halusi tulla mukaan. Hyvin suhtauduttiin, kysyin "luvan" edelliskerralla.
mukana olleet 2,5 ja 1v. lapset...
molemmat vanhemmat lapset on ollu nla-käynneillä mukana, olivat 1v ja 4v silloin.
Kysyin vielä että haittaako kun ei ole lapsenvahtia kun kaikki ovat päivät töissä, ei ollut mitään sitä vastaan ja kovasti jutteli lastenkin kanssa ja kerto koko ajan mitä tekee.
Olen ollut kolmasti raskaana ja tietty näillä kahdella jälkimmäisellä kerralla on sitten ollut isompi/isommat mukana.
Meillä esikoinen oli 2v3kk kun keskimmäinen syntyi. Kun kuopus syntyi, isommat oli 3v10kk ja 1v7kk. Siellä ne mukana pyörivät koko odotusajan ja tietenkin kaikki olivat aina mukana myös jonkun lapsen omalla neuvolakäynnillä.
Meillä ainakin oli niin ihana kätilö th:na! Suorastaan halusi, että tulen kaikkien kanssa jotta näkee koko kööriä :o)!
Toki jätin lapset kokonaan tai osittain kotiin jos sattui olemaan joku hoitaja (mummi kylässä, iskä lomalla...) mutta en mä koskaan alkanut erikseen hoitajaa hommaamaan neuvoloiden takia.
T: 5v, 2v9kk ja 1v1kk ikäisten äiti
Olen ottanut joskus pienen alle 2v. lapsen mukaan. Terv.hoitaja otti lapsen huomioon mm. kuunnellessaan sydänääniä.. Toki olisi äitiysnlakäynti helpompi hoitaa ilman joka puolelle säntäilevää esikoista :)