onko kaikki 3,5v jo yökuivia?
Kommentit (68)
en käsitä mitenkään vanhempien laiskuutta tai itsekkyyttä tai mitä ikinä se on, jos ei voi herätä ja nostaa lastaan potalle vaan antaa ison lapsen mieluummin pissata vaippaan. Ottakaahan pieni tuumaustauko ja miettikää kannattaisiko sittenkin herätä kerran yössä hyvän asian takia :)
Olen jaksanut ihmetellä näitä vanhempia, jotka pitävät lasten varhain potattamista rääkkäyksenä ja ties minä. Ja sen vuoksi lapselle ei sitten näytetä edes pottaa ennen kuin kullannuppu täyttää 2 vuotta. Sitten ihmetellään, kun lapsella on vaippa vielä 3-vuotiaana tai kuten tästä ketjusta on tullut jo ilmi, peräti 4-vuotiaana.
Potalla käyminen on maailman luonnollisimpia asioita. Aikuiset käyvät pöntöllä, lapset potalla. Kaikkihan me syödäänkin, joten on jokseenkin selvää, että sitä tavaraa tulee sitten aikanaan toisesta päästä pois. Nykymammat ovat tehneet tuosta potalla käymisestä ihan kummallisen: vaikuttaa kuulemma seksuaalisuuteen ja ties mihin, jos potalla käydäänkin jo hyvissä ajoin ennen vuoden ikää. Voi elämä :)!!!
Minä en IKINÄ kehtaisi sanoa, että yli 3-vuotiaalla lapsella on vielä vaippa. Voi luoja. Yhtä hyvin voisin sitten sanoa, että olen itse patalaiska äiti, kun en viitsi opettaa lastani kuivaksi.
Te ette varmaan kehtaisi ikinä kertoa mitään muutakaan mitä teidän lapsenne ei opi tekemään johonkin tiettyyn ikään mennessä. Seksuaalisuuden kanssa tällä nyt ei ole mitään tekemistä, voi hyvänen aika sentään.
Toivottavasti et pilkkaa omia lapsiasi samalla tavalla kun he eivät kehity samalla nopeudella kuin itse tahtoisit.
Näin sen vaivan, että opetan heitä pienestä pitäen ja potalla käynti on luonnollinen asia - käymmehän me vanhemmatkin vessassa emmekä pissaa housuihimme.
Olen täysin eri mieltä siitä, että lasta ei käytettäisi potalla. Meillä opittiin yökuivaksikin (poika ja tyttö) 2,5-vuotiaina, kun rajoitimme nesteen saantia juuri ennen nukkumaanmenoa (juoda voi toki normaalisti iltapalalla) ja poikaa herätettiin n. klo 23 (ennen kuin itse menin yöunille) kertaalleen pissalle jonkun aikaa (pari viikkoa?).
En ole koskaan pilkannut lapsiani mistään asiasta. Olen halunnut olla sellainen äiti, joka viitsii nähdä vaivaa lasten kasvun ja kehityksen eteen ja siihen kuului myös tämä luonnollinen asia kuin kuivaksi opettelu.
En ole koskaan pilkannut lapsiani mistään asiasta.
on harrastettu jo kaksi vuotta, eikä lapsi opi millään. Aina on lakanat märät, koko ajan pyykkiä... Neuvolasta saa apua, unohtakaa av:n täydelliset mammat.
ja silloin pitääkin hakea neuvolasta apua. Lähes kaikki lapset oppivat kuitenkin kuivaksi ihan kotikonstein, jos vanhemmat vain vähääkään viitsisivät nähdä vaivaa.
muitten lapsia vissiin sitten saa pilkata, eikös niin?
En ole koskaan pilkannut lapsiani mistään asiasta.
Eihän tuo kuivaksi oppimisen vaikeus ole lapsen vika, jollei kyseessä ole oikeasti esim. joku fyysinen vika.
Yleensä kuivaksi oppimisen vaikeus tulee siitä, että lapselle ei ole edes yritetty opettaa mitään ennen kahden vuoden ikää. Sitten ihmetellään kun lapsella on vaippa vielä 3-4-vuotiaana, kun tuo pissalla käyminen pienestä pitäen ei ole perheessä ollut koskaan mitenkään jokapäiväinen asia.
Minä en IKINÄ kehtaisi sanoa, että yli 3-vuotiaalla lapsella on vielä vaippa. Voi luoja.
että meillä on käytössä se hälytyslakana ja yöpissatukset... Reaktio on tuo "voi luoja", edelleen.... nykyaikana!!! Oikeasti kaikkemme ollaan tehty ja kyse ei ole mistään pikkuasiasta vaikka täällä täydelliset äidit ihmetteleekin.
Eihän tuo kuivaksi oppimisen vaikeus ole lapsen vika, jollei kyseessä ole oikeasti esim. joku fyysinen vika.
Minä en IKINÄ kehtaisi sanoa, että yli 3-vuotiaalla lapsella on vielä vaippa. Voi luoja.
että meillä on käytössä se hälytyslakana ja yöpissatukset... Reaktio on tuo "voi luoja", edelleen.... nykyaikana!!! Oikeasti kaikkemme ollaan tehty ja kyse ei ole mistään pikkuasiasta vaikka täällä täydelliset äidit ihmetteleekin.
kun teillä selvästi on asian kanssa ongelma. Hienoa, että olette hakeneet apua ettekä anna lapsen olla vaan vaipoissa ja kuvittele, että kyllä se siitä "itsestään oppii".
Tarkoitin kommentillani niitä perheitä, joissa EI OLE EDES YRIETTY opettaa lasta yökuivaksi. Nämä ketjun kommentoijat siis, jotka eivät voi kuvitellakaan, että he esim. herättäisivät alkuyöstä lapsen kerran pissalle. Laiskat vanhemmat minua ärsyttävät, ei sellaiset jotka tekevät töitä lastensa eteen.
Tsemppiä sinulle, taatusti työ tuottaa tulosta!!!
Eli se Veeera-petteri onkin siis äidin nimi.
Veera-Petterin kirjoittaja kirjoitti näin:
"Yleensä nämä 4-vuotiaat vaippahousut ovat niitä lapsia, joita on alettu potattaa jotain 2-3-vuotiaana kun "ei meidän Veeera-Petteri vaan tykännyt istua potalla aikaisemmin".
Minä ainakin ymmärrän sen niin, että se on vanhempien tyhmyyttä jos lapselle ei ole opetettu potalla käyntiä aikaisemmin. Ja tätä curling-vanhemmuutta, että näinkin luonnollista asiaa ei voi lapselle opettaa ettei sille vaan tule mitään traumoja. Ei minusta tuossa lasta ole mitenkään haukuttu. Eiköhän tuo nimitys tule lapsen vääränlaisesta paapomisesta.
Meillä on myös 3,5 vuotias tyttö, joka on ollut ilman vaippaa päivisin jo ainakin 1,5 vuotta. Yöllä tulee pissat housuun ja monia keinoja on kokeiltu. On oltu ilman vaippaa ja pissatettu yöllä pönttöön (mutta kun saattaakin tehdä kahdet pissat yöllä) ja aina on vaippa tai lakanat märät. Tyttö ei edes herää, jos nukkuu märillä housuilla ja märässä sängyssä.
Juteltiin asiasta syksyllä lastenlääkärille, ihan muussa yhteydessä ja lääkäri oli sitä mieltä, että ei lapsen tarvitse ollakaan vielä yökuiva -turhaan kiirehditään, eikä anneta lapsen kehittyä rauhassa.
Myös 3,5-vuotis neuvolassa otin asian esiin, mutta ei sieläkään muuta sanottu kuin, että ottakaa vaippa vain pois.
Tyttö on asiasta kyllä pahoillaan, mutta ei olla syyllistetty -päinvastoin kannustetaan onnistumaan seuraavalla kerralla /seuraavana yönä.
Ajatelkoon muut mitä haluavat, mutta en koe, että olisimme jotenkin laiskoja mieheni kanssa.
taas paasaavat ihmiset jotka eivät asioista mitään tiedä! Yökastelu ei oikeasti johdu vanhempien saamattomuudesta tai laiskuudesta! Eikä lapsessakaan ole mitään vikaa! Se on perinnöllinen ominaisuus, miten sitä rakkoa säätelevää hormonia erittyy. Ihan samalla tavalla kuin esim. murrosiän alkamisajankohta vaihtelee eri suvuista tulevilla lapsilla. Nämä yökuivaksi opettajat varmaan "opettavat" tytöille 13v kuukautisetkin alkamaan!
Joten, jos ette mitään asiasta tiedä, älkää kommentoiko ollenkaan!
Voi luoja teitä täydellisiä äitejä!! :( Säälin teitä, onhan se kiva päteä sillä että minun pikku piltti oppi MINUN ansiostani kuivaksi tosi aikaisin.
Minulla on 4 lasta joista kaikki pojat ovat tosi "myöhää" kuiviski oppineet (tosin päiväkodin mukaan jopa hieman etuajassa osa??) tytöt taas oppivat helpommin ja nuorempana.
Pojat päiväkuivia noin 2-2,5v j tytöt 1v8kk. Yökuiviksi tytöt oppivat noin 2-2.5v ja pojat vasta lähellä 4v ja yksi poika kasteli öisin vielä 6v.
Haluan lisätä tähän myös sen näkökannan että se on täysin hermoituksesta ym kiinni. Meillä tuo poika joka kasteli pisimpään on muutenkin nyt kun on 13v todettu neurologisia ongelmia. Eli ehkä kaikki ei ole niin helppoa joka perheessä!
Olkaa onnellisia te joilla niin on mutta älkää arvostelko meitä huonoiksi äideiksi, yökastelusta koituu muutenkkin ihan tarpeeksi mielipahaa, pyykkiä ja jopa häpeää kiitos teidänkaltaistenne.
Ja KYLLÄ lapsnikin kärsi tästä kastelusta, ei voinut yökyläillä jne..
Onneksi aika "parantaa".
oppivat sekä yö- että päiväkuiviksi samalla viikolla. Tää äiti vaan kypsy vaihtamaan vaippoja melkeen 3v lapsille. Ilmoitin, että nyt on vaipat loppu ja pissat tehään pottaan (tosin toinen ei ikinä käynyt potalla vaan meni pytylle). Ystävän vahvatahtoinen 4v tyttö laittaa vaipan yöksi vaikka itse jos äitinsä ei sitä tee =). Pissaa myös siihen vaippaan, ei puhetta että lähtis yöllä vessaan. Osaa kyllä laiskimus mennä vessaan esim. oksennustaudissa =). Mun mielestä ihan normimenoa sekä heillä että meillä, ei stressiä.
meidän esikoinen tuli päiväkuivaksi 2 veenä ja ei ole vieläkään yökuiva. Hälytinpatjahoidon aloitusta odotellaan.
Kuopus tuli täyskuivaksi 1,5 v...
Olkaa onnellisia te joilla niin on mutta älkää arvostelko meitä huonoiksi äideiksi, yökastelusta koituu muutenkkin ihan tarpeeksi mielipahaa, pyykkiä ja jopa häpeää kiitos teidänkaltaistenne.
Todella toivon että nuo huutelijat eivät koe suurempia vastoinkäymisiä lasten kasvatuksessa, sillä heillä ei selvästikään ole kamalan paljon empatiakykyä jota lasten kanssa tarvitsee.
Meillä on testattu tuota yöherättelyä mutta aika huonoin tuloksin. Lapsi ei millään tahtoisi jäädä sen jälkeen enää omaan sänkyynsä nukkumaan. Viereen en voi ottaa, sillä pyörii ja potkii niin paljon että en nuku loppuyöstä enää yhtään. Te pärjäätte varmaan ilman unta, minä en. Menee varmaan tunti että saan hänet rauhoittumaan potalla käynnin jälkeen. Sen jälkeen haen omaa untani tunnin, sillä en vaan saa enää unta kun olen ihan virkeä tuon väsytystaistelun jälkeen.
Minua oikeasti väsyttää tämä aivan julmetusti, minua kiukuttaa itkettää harmittaa ja ärsyttää. Älkää jumalauta tulko huutamaan laiskaksi ja älkää ainakaan haukkuko lastani millään ilveilynimillä, kohdistakaa se vaikka suoraan minuun jos on ihan pakko nimitellä. Lapsellista tuollainen huutelu.
en käsitä mitenkään vanhempien laiskuutta tai itsekkyyttä tai mitä ikinä se on, jos ei voi herätä ja nostaa lastaan potalle vaan antaa ison lapsen mieluummin pissata vaippaan. Luuletteko, että asia yht´äkkiä vaan korjaantuu itsestään tai ne hoidot ovat helpompia kuin herätä kerran yössä vaikka sitten herätyskellon kanssa. Kun meillä oli pieni vauva mies hoiti yöpissatukset ja hänellä oli kännykkä herättämässä, koska ei olisi muuten herännyt. Ottakaahan pieni tuumaustauko ja miettikää kannattaisiko sittenkin herätä kerran yössä hyvän asian takia :)
Meillä poika ei suostunut kaksivuotiaanakaan vielä potalla/pöntöllä käymään kuin pari kertaa ja pissasi monta kertaa päivässä housuun jos jätti vaipan pois, ei huomannut ajoissa pissahätää. Jätimme pottaharjoittelun silloin kokonaan pois koska se oli täysin turhaa siinä vaiheessa.
Kolmevuotis synttäreiden jälkeen aloitimme harjoittelun uudestaan ja kas, poika oppi samantien käymään potalla ja pöntöllä. Muutaman kuukauden oli ollut päiväkuiva ja sitten kesällä reilu kolme vuotiaana loppui yöllä vaippaan pissiminen. Syksyllä tuli muutaman kerran taas vaippaan, mutta alta kuukaudessa vaippaan pissailu loppui kokonaan.
Nyt poikamme on melkein neljä vuotta eikä hän pissaa yöllä vaippaan. Joskus harvoin hän herää yöllä ja huutaa minut auttamaan hänet pöntölle, mutta yleensä hän pissaa vasta aamulla.
Meidän poikamme öiset vaippaan pissailut jäivät siis itsekseen pois eli ei tarvitse pakosti ruveta herättelemään lasta yöllä pissalle.
Vaikka hän ei olekaan aikoihin pissannut vaippaan yöllä niin silti laitamme aina yövaipan varmuudeksi koska ei siitä haittaakaan ole ja minä en halua ottaa riskiä pissalakanoista. Myös päivisin jos lähdemme johonkin pidemmäksi aikaa laitan hänelle vaipan vaikka pyytääkin aina hienosti pissalle, mutta minulla on rennompi olo kun ei tarvitse pelätä, että vaatteet pissastuu.
Meillä loppui yöpissiminen kun lapsi ei juonut mitään tuntiin tai kahteen ennen nukkumaanmenoa ja kävi pissalla ennen nukkumaanmenoa. Yritin antaa nesteitä alkupäivästä enemmän, iltaa kohti vähentäen. Meillä se oli näin yksinkertaista. Tosin poika oli silloin jo melkein kolmivuotias, joten ehkä oli jo muutenkin melkein valmis.
Luuletteko, että asia yht´äkkiä vaan korjaantuu itsestään tai ne hoidot ovat helpompia kuin herätä kerran yössä vaikka sitten herätyskellon kanssa.
eikä ole mikään luulon asia. Mutta jos koet onnistuneesi äitinä kun olet yöllä heräillyt lastasi pissattamaan, niin onnea sulle :)
Tuosta potalla käyttämisestäkin ollaan montaa mieltä. Joidenkin mielestä tuo ei varsinaisesti auta lasta oppimaan, esim http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/lastentaudit/hoitamaton_yokastelu_v…
"Iltainen nesterajoitus tai yöllä vessaan herättäminen eivät opeta lasta kuivaksi. Vaippaa kannattaa käyttää. Se vähentää perheen työtä eikä hidasta kuivaksi oppimista. Lapsi ei kastele tahallaan eikä häntä koskaan saa rangaista kastelusta.
Neljän ja puolen vuoden iässä on syytä aloittaa kastelupäiväkirjan pitäminen. Varsinainen hoito aloitetaan yleensä lapsen ollessa viiden vuoden ikäinen."
Tuo Veeera-Petteriksi nimittely on harvinaisen ärsyttävää, kun kyseessä on kuitenkin lapsellekin nolo ongelma. Toivottavasti et pilkkaa omia lapsiasi samalla tavalla kun he eivät kehity samalla nopeudella kuin itse tahtoisit.