Tyhjä sikiöpussi
Onko kenelläkään tapahtunut näin?
Plussasin 18.11. ja 21.11. alkoi vuoto (välillä verta ja ruskeaa tuhrua), joka kesti 30.11. asti. 3.12. kävin alkuraskauden ultraäänessä, jossa löydettiin kaksi sikiöpussia mutta vain toisesta pieni alkiokaiku ja syke. Silloin viikkoja saatiin 6+2. Nyt 31.12. tuli taas ruskeaa vuotoa (pikkuhousunsuoja riitti) ja seuraavana päivänä vähän tuhrua pyyhkiessä, jonka jälkeen ei ole ollut mitään. Tänään kävin kuitenkin gynekologilla, joka ultrasi ja totesi, että löytyi vain yksi tyhjä sikiöpussi eikä muuta.
Tarkoittaako tämä, että raskaus on ollut tuulimuna? Miten kohtu voi olla tyhjä vaikka nyt ei ole tullut ns. kunnon vuotoa? Kuinka pitkän ajan päästä vuoto voi alkaa?
Kommentit (2)
ja kaksi alkiota sykkeineen todettiin rv 6+3. Minulla oli myös niukkaa tuhrutteluvuotoa ja tarkistuksessa rv 8+3 toisella alkiolla ei löytynyt enää sykettä. Nyt nt-ultrassa tästä menehtyneestä alkiosta ei ollut jäljellä enää kuin ruskuaispussi. Lääkärin mukaan näin voi käydä, että keskeytynyt alkio ei poistukaan automaattisesti verenvuotona vaan tavallaan imeytyy kohtuun. Tämä oli minun onni, koska toinen alkio on jatkanut hyvin kasvua. Sinun kohdallasi ottaisin yhteyttä äitiyspolille, koska mielestäni pitäisi tarkistaa että kohtu kuitenkin tyhjenee. Voi siis olla, että sinulla on tapahtunut ns. keskeytynyt keskenmeno ja tarvitset lääkinnällistä apua sen loppuun saattamiseksi. Jos tämä ei auta, voidaan myös suorittaa kaavinta, jolloin kohdusta saadaan kaikki raskausaines pois. Itsellä on kolme keskenmenoa takana, joten tiedän kuinka rankkaa sinulla nyt on. Kovasti voimia sinulle.
Mulla oli tuulimuna joka havaittiin marraskuussa viikolla 8+. Pientä tuhruvuotoa oli ollut ja kohdun suu oli kiinni. Sain lääkkeet keskeytykseen. Vaihtoehtona olisi ollut vuodon odotteleminen, mutta se olisi pahimmassa tapauksessa voinut kestää vielä useamman viikon. Kuulemma raskaus olisi keskeytynyt viimeistään viikolla 12.