18 -vuotias siskoni pilaa elämänsä!!!
Hän on raskaana jo kolmannella kuulla, eikä ollut aiemmin kertonut asiasta!!
olen yrittänyt sanoa, että abortti vielä mahdollinen. Siskolla lukio kesken, joka ilta ja vk -loppu baareissa. Tämän lapsen isän kanssa ovat olleet yhdessä vasta 5 kuukautta.
Itse sain esikoisen 29 -vuotiaana, sitä ennen olin ehtinyt opiskella itselleni ammatin, seurustella mieheni kanssa jo 7 vuotta, matkustella ja asuakin ulkomailla ja elää vapaata nuoren naise elämää. En voi ymmärtää, kuka haluaa hankkia lapsensa ennen 25 vuoden ikää. Lasten ehdoilla mennään koko ajan - ei enää omaa aikaa eikä juuri omaa elämää. Katsoin juuri telkkarista tuota yhtä ohjelmaakin - hirvittää siskon puolesta, katkeroituu vielä ratkaisustaan. Mikä neuvoksi ??????
Kommentit (19)
neuvoksi sulle, että hanki ymmärrystä.. "En voi ymmärtää, kuka haluaa hankkia lapsensa ennen 25 vuoden ikää"
että elämän voi "pilata" myös tekemällä abortin, jos siitä jää joku trauma. VAikkei olisi mikään hihhuli.
Mutta jonkun pitäisi estää siskosi alkoholinkäyttö.
Hankala tilanne.
Oliko vahinko?
Itse olen saanut lapseni ennen 25v ikää, enkä ole päivääkään katunut.
kun ne haluaa saada ekan lapsensa. Sen takia systeris ei oo varmaan ees kertonu sulle, ku tiesi/arvas sun suhtautumisen. Ei kaikki VOI elää niinkuin SINÄ!!! Joustapas nyt siskovanha.
terv. minullekin eka mukula 29-v.
Enkä todellakaan koe olevani liian nuori äiti. Ehkä siskosi on onnellinen, et sinä voi häntä pakottaan tekeen aborttia, jos hän itse haluaa lapsen pitää. Toki hän ei voi juosta aina baareissa, mutta koulja ehtii käydä myöhemminkin.
että 18 -vuotiaana istuu kaiket illat kotona lapsen kanssa, kun ikätoverit opiskelevat, juhlivat ja hankkivant ELÄMÄNKOKEMUSTA, sillä niitä lapsia kasvateaan!
Mutta jos nyt sille linjalle lähdetään, niin minä taas en voi ymmärtää, kuka haluaa hankkia esikoisensa vasta 29-vuotiaana...
No joo, oikeasti olen sitä mieltä, että jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi kokee. Ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa ikää hankkia lapsia.
että 18 -vuotiaana istuu kaiket illat kotona lapsen kanssa, kun ikätoverit opiskelevat, juhlivat ja hankkivant ELÄMÄNKOKEMUSTA, sillä niitä lapsia kasvateaan!
voi opettaa lastaan pysymään erossa niistä?
Kaikki ei tykkää hillua, ehkä tämä on nyt tuon nuoren ihmisen mahdollisuus aikuistua ja lopettaa baareissa juoksu...kerkeää sitä myöhemminkin.
Miksi pitää juhlia ja hillua? Eikö lapsensaanti tuo sitä elämänkokemusta?
sain lapseni jo kuustoistavuotiaana, olen ylepä ratkaisustani. nyt kun oon 26, muut vasta saa lapsia/heillä ei ole, mutta mun tyttö on jo kymmenen:) Opiskelin ammatin kun lapsi oli kolmen vanha. Lapsen isän kanssa ei olla enää yhdessä, mutta onko nyt moni muukaan, joka sai lapsena vaikka 30 -vuotiaana. Oon kasvattanut lapseni tosi hyvin, aina kehutaan käytöstä koulussa ja muualla, lapsella paljon kavereita.
Kannattaa tehdä lapset nuorena!!!!!!! EN OO MENETTÄNY MITÄÄN.
itse tein lapset alle 25 v. ihan täyttä elämää tässä eletään. Olen jopa käynyt baareisakin, ihan riittävästi vaikka lapsia onkin. Ja opiskelen. Kaikki onnistuu.
Siskosi tuskin pilaa elämäänsä.. voi sitä huonomminkin mennä. Esim. 22 veljeni joka varastelee autoja, ottaa pika vippejä jotka jättää maksamatta, liikkuu rikollisessa porukassa..yms..
Elä sinä omaa elämääsi, anna siskosi elää omaansa ja tehdä omat virheensä.
vaikka kaikki sanoivat silloin niin. Olin 18-vuotias kun sain lapsen, tapahtui "vahingossa", silloin poikaystävä tietysti jätti heti, lapsi kun hän oli.
Mutta toisin kävi, koko tämä aika on ollut upeaa, vaikka välillä rankkaa. Kävin lukion loppuun, kirjoitin parikymppisenä ylioppilaaksi. Siitä opiskelemaan, valmistumiseen meni 8 vuotta, kun oli nuori lapsi hoidettavana. Olihan se välillä rankkaa, mutta kasvoin uskomattomasti ihmisenä sinä aikana, enkä kadu, etten päässyt "rellestämään". Onneksi minulla oli auttava äiti ja isosisko, jotka eivät ikinä hyljänneet minua, auttoivat paljon eli mahdollistivat tämän kaiken. Nyt, 20 vuotta tuon jälkeen ja 31-vuotiaana toisen lapsen saaneen en voisi olla tyytyväisempi. Lapseni on nyt 20-vuotias, tasapainoinen ihminen, jolla uskon olevan hyvä tulevaisuus.
Joten kohdallani ei mikään mennyt pilalle.
Täysi-ikäisestä aikuisesta kun on kyse..
Pilaako se elämän ettei pääse enää baareihin joka ilta? Tai että lukio jää kesken tai lykkäytyy?
Tai että ammatin hankkii vasta lapsen jälkeen? tai ettei ole käynyt ulkomailla ennen lapsen saantia?
:D
Täällä nauraa yksi 24-vuotias neljän lapsen äiti jolla on ammatinhankinta edessä, eikä ole eläissään käynyt ulkomailla, eikä baareihin ole kaivannutkaan sen koommin kun täytti 19 ja sai esikoisensa.
on kyllä niin tynnyrissä kasvanut että säälittää.
Eikä ammattiakaan ole? et siis ole edes kouluja käynyt muutakuin pakolliset?
Eipä tuota tilannettasi yksi ruotsinreissu korjaa, mutta sun kannattaisi olla ihan vaan nauramatta.
on kyllä niin tynnyrissä kasvanut että säälittää. Eikä ammattiakaan ole? et siis ole edes kouluja käynyt muutakuin pakolliset? Eipä tuota tilannettasi yksi ruotsinreissu korjaa, mutta sun kannattaisi olla ihan vaan nauramatta.
Miksi ulkomaat on pakolliset? En ole tuo jolle kirjoitit, kaksi kertaa käynyt ulkomailla ja tosiaankin riitti minulle. Ei vain ole minun juttu.
t: 22v 2 lapsen äiti.
ps. sain ensimmäiseni 19v iässä, ja silloin kyllä jo yksi ammatti on.
eli kävin joka vk loppu baareissa ja lukiokon oli kesken... tosin olin seurustellut jo 1,5 vuotta kun tulin raskaaksi. siinä sitä sit piti punnita asioita ja miettiä se mitä oikeesti elämältä halusi. no päätin pitää lapsen, enkä ole katunut päätöstäni päivääkään. nyt tyttö 2 vuotias, lukion hoidin loppuun raskauden aikana ja kirjoitin viimoiset aineet kk synnytyksen jälkeen. ja Een paperit sain. nyt asun avokin ja lapseni kanssa omassa omakotitalossa tai no pankin vielä... ja olen vakituisessa työpaikassa jossa palkka kohdallaan ja vielä auto käytössä 24h. koulutusta minulla ei ole mutta en koe sitä tarvitsevanikaan, työhaastattelussa pomo vaan tokas et en ole viel ikinä tässä ammatissa nähny ihmistä joka tekee töitään papereillaan. Ja en ole katunut päivääkään päätöstäni. tämä vain todistaa sen että lasten hankinta nuorena ei aina tarkoita sitä että menettäisit elämäsi tai elisit ikäsi valtion tuilla. Jokainen meistä on oman onnensa seppä ja elää omien päätöstensä kanssa. toivottavasti siskosi löytää juuri hänelle oikean ratkaisun, mutta muista että päätös on hänen ja vain yksin hänen.
on kyllä niin tynnyrissä kasvanut että säälittää. Eikä ammattiakaan ole? et siis ole edes kouluja käynyt muutakuin pakolliset? Eipä tuota tilannettasi yksi ruotsinreissu korjaa, mutta sun kannattaisi olla ihan vaan nauramatta.
Miksi ulkomaat on pakolliset? En ole tuo jolle kirjoitit, kaksi kertaa käynyt ulkomailla ja tosiaankin riitti minulle. Ei vain ole minun juttu.
t: 22v 2 lapsen äiti.
ps. sain ensimmäiseni 19v iässä, ja silloin kyllä jo yksi ammatti on.
Itse oikeastaan jouduin kiertämään maailmalla vanhempieni mukana koko lapsuuteni. Eri kouluja usassa, etelä-amerikassa, briteissä ja ruotsissa. Sain lapseni 19-vuotiaan "snobejen" vanhempieni kauhuksi. En todellakaan tajua, miksi kaikilla pitäisi olla samat tarpeet ja rakennusaineet onnelliseen elämään? Miksi baarit ja ulkomaanreissut ovat se tynnyrissä kasvamisen esto?
Itse siis vietin suuren osan lapsuudestani muualla eli se on tullut "koettua". Baareissa en ole halunnut käydä edes nyt kun lapseni on 16-vuotias. Ei kiinnosta. Olen oikeasti käynyt 5 kertaa elämässäni baarissa, en tykännyt, en halua enää mennä.
Miten toinen voi sanoa, että toinen on väärässä. Onko 34 vuotiaana esikoisensa saanut ja kaikki ns oikeassa järjestyksessä tehnyt yhtään sen vähemmän tynnyrissä kasvanut? Onko se tietty sinkkuaika, opiskelubileet, muuta ulkomaanmatka reppu selässä, sitten tavattu ihana mies ja seurusteltu 6.5 vuotta ennen lapsen saantia se oikea tapa? Uskomatonta soopaa, sanon minä.
Eivät kaikki nuorena lapsia saaneet, saati 4 lapsen äidit ole niitä hylkiöitä tai sosiaalitapauksia, miksi leimaatte ne. Tuntuu, ettette tiedä elämästä yhtään mitään, te "avarakatseiset" ja "sivistyneet".
hyvinkin onnellista ja antoisaa elämää HÄNELLE.