Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saan lapseni kiinnostumaan piirtämisestä?

Vierailija
03.01.2010 |

Poika on 4,5-vuotias. Piirtää "pakottaen" (kun pari kertaa pyydän tai piirrän itse malliksi) ihmisen, auringon, nimensä kirjoittaa. Jos saa vapaasti piirtää, tekee vaan teitä ja karttoja ts. töherrystä. Hänellä ei ole mielenkiintoa piirtää. Minusta muut tuon ikäiset piirtävät paremmin. Värittää ihan ok, jos keskittyy. Vähän menee rajojen yli. Tuntuu, ettei piirtäminen ole edistynyt juurikaan kokonaiseen vuoteen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki lapset tykkää piirtää! Ja miksi kutsut lapsesi piirtämiä teitä ja karttoja töherryksiksi? Anna hänen piirtää mitä haluaa, ja kehu, älä pakota piirtämään sellaista, mistä ei ole kiinnostunut.

Kerrohan, miksi poikasi pitäisi piirtää? Senkö takia, että muutkin piirtävät?

Vierailija
2/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa piirtää joka tapauksessa ryhmän mukana, vapaaehtoisesti ei koskaan. Lahjomalla (sitten seuraa jotain kivaa) saattaa jonkun kuvan hyvin nopeasti värittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vähän yrittäisin innostaa piirtämään autoja sinne teiden joukkoon tms. Ja kunnon välineet pitää olla, kynät joista tulee hyvin väri jne.

Mutta ei minusta kannata pakottaa piirtämään.

Vierailija
4/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

innostumaan matematiikasta, olisin piirtänyt vaan. Ehkäpä teidän lapsenne innostuvat joistain muista asioista. Miksi pitäisi innostua piirtämisestä? En tajuu.

Vierailija
5/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen tehdä sitä mitä rupeaa oma-aloitteisesti tekemään. Minä en koskaan ollut kiinnostunut piirtämisestä lapsena enkä koulussakaan ja nyt olen kuvataideammatissa:)

Vierailija
6/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hän on koululaianen ja tekee ihan ok kynähommatkin vaikka alkuun oli koulussakin kynäote vähän kumma ja harjoituksen puute näkyi kynätyössä.

Yritä innostaa ...osta mieluisia kuvia sis. värityskirjoja ja piirustuslevyjä tms jos tykkää tehdä karttojen tapaisia piirroksia tehkää niitä ja liittäkää vaivihkaa niihin muita elemennttejä tähän talo ja tonne jalkkiksen pelaajia ja tähtikartta avaruudesta ja rakettia ja lentokonetta jne...Pakolla ei mikään suju mutta vähän juonimalla....kyllä siitä on apua sitten myöhemmin...t. kokemuksen ääni

Vierailija
7/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi olisi kiinnostunut piirtämään, koska neuvolassa testataan, osaako lapsi piirtää ihmisen, kolmion, nimensä jne. Miten voi osata, jos aina piirtelee vaan autoteitä?

ap

Vierailija
8/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5 v. Ei piiirtänyt tähän mennessä juuri lainkaa, sen mitä pk:ssa piti piirtää. Nyt sai joululahjaksi kunnollista paperia ja hyvät garandach-liidut. Nyt tulee piirrustuksia!

Aluksi piirteli vaan laatikoita, paperi tolkulla, kehuin joka piirrustusta ja laitoin muutamia tytön huoneen seinälle. Nyt tulee aurinkoa, prinsessaa, kisssaa ja vaikka mitä.

Anna pojan piirtää, vaikka niitä töherryksiä, ja hyvät kynät, ja hyvää paperia ja sitäkin riittävästi! Kyllä se siitä lähtee, tai jos ei niin sitten ei.

Älä "pakota" piirtämään, älä edes lahjuksilla, menee into ihan kokonaan.

Vierailija
9/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi olisi kiinnostunut piirtämään, koska neuvolassa testataan, osaako lapsi piirtää ihmisen, kolmion, nimensä jne. Miten voi osata, jos aina piirtelee vaan autoteitä?

ap

Tosiaankin, anna lapsen piirtää mitä haluaa. Mitä siitä, jos ei piirrä neuvolassa käskystä? Ette te siitä jälki-istuntoon joudu...

Vierailija
10/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6-vuotias, jota piirtäminen ei koskaan ole kiinnostanut eikä vieläkään kiinnosta. Hän oppi kirjoittamaan 4-vuotiaana, joten kai se käsien motoriikka on kirjoittaessakin harjaantunut, ihan siistiä kirjoitusta saa aikaan. Miksi pitäisi piirtää?

Vierailija
11/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eika itse piirtaa "malleja". Antakaa piirtaa mita lapsi tykkaa alkaaka vaatiko selityksia. Piirtamisen kehityksessa on oma ratansa niinkuin puheenkin kehityksessa.

Ostakaa kotiin piirustus- ja maalaustarvikkeita mutta alkaa tuputtako niita lapselle.

t. alan ammattilainen

Vierailija
12/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa katsoo vähän kokonaisuuttakin. Ei kai siitä nyt mitään seuraamuksia tule, jos ei osaa piirtää. Esim. ei estä tulevaisuuden yliopisto-opintoja tms :)

Vierailija
13/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvausleikkiä piirtämällä. Eli aloita piirtämään jotain melko yksinkertaista, ja poika saa yrittää arvata mikä piirrustuksesta tulee. Jossain vaiheessa poika saattaa itse innostua piirtämään niin että sinä saat arvata :)

Mitähän muita leikkejä piirtämällä...? Kokeilkaa maalaamista vesiväreillä, sormiväreillä jne. Kokeilkaa erilaisia kyniä ja muita välineitä.

Voihan olla että lapsi ei kertakaikkiaan ole kiinnostunut, mutta kyllä minunkin mielestäni kiinnostusta kannattaa herätellä, niin lapsi saa harjaannusta silmän ja käden yhteistyöhön ja kynän käyttöön.

Kun lapsi innostuu piirtämään jotain, niin ihastele piirrosta, laittakaa se vaikka seinälle, niin että lapsi saa itse valita paikan ja laittaa itse seinään kiinni.

Vierailija
14/14 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi olisi kiinnostunut piirtämään, koska neuvolassa testataan, osaako lapsi piirtää ihmisen, kolmion, nimensä jne. Miten voi osata, jos aina piirtelee vaan autoteitä? ap

piirtämisestä kuten en minäkään. Piirtämäni lehmät, hevoset ja koirat ovat ihan samannäköisiä onnettomia töherryksiä eli siis ei edes innosta piirtää mitään, kun en osaa sitä. Olen kuitenkin muuten kiinnostunut maalaustaiteesta ja taidehistoriasta jne. Omat taidot eivät vaan riitä moiseen. Nautin siis muiden "tekeleistä".

Olen kyllä miettinyt tuota, että miksi joka paikassa testataan lapsen piirustustaitoja ihan kuin se olisi se yksi ainut oikea tapa mitata lapsen osaamista yms. Mielestäni tähän pitäisi tulla jokin muutos. Voisiko joku alan ihminen tuoda tähän valaistusta?

T: Ekonomitäti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi