Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan voi ripuloida (yli 60.v isäni) ennenkuin on mentänä lääkäriin?

Vierailija
03.01.2010 |

Ripuli alkanut torstaina, Imodiumista huolimatta ripuli jatkuu edelleen satunnaisesti.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleiskunnon mukaan, mulla kesti ripuli viikon verran. Ei noita imodiumeita kannata heti kättelyssä ruveta syömään, ripuli on myös elimistön puolustuskeino. Asidofilusta ja maitohappoja ennemmin.

Vierailija
2/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ripulista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuullisen ok niin huomenna voi kysellä lääkäriaikaa.

Vierailija
4/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imodiumia saa käyttää 48h, eli 2vrk. Se ei ole hyvä lääke akuuttiin ripuliin kuin silloin jos on pakko esim. matkustaa. Muutoin kannattaa mahatauti sairastaa. Ripuloinnin ja oksennuksen merkitys taudissa on se että taudinaiheuttaja saadaan ulos. Jos lääkkeellä tämä estetään jatkuu tauti vaan kauemmin.

Lääkäriin meno on enemmän kiinni yleisvoinnista kuin päivistä, ja kannattaa soittaa epäillessä terveysneuvontaan. Periaatteessa ripuloida voi ilman vakavaa syytä jopa pari viikkoa, joskus taas tarvitsee antibioottikuuria jo puolen vuorokauden jälkeen.

Vierailija
5/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään työikäisen perusterveen miehen joutuneen tiputukseen sairaalaan,kun oli niin pahasti kuivunut ripulin takia eikä ollut mennyt sairaalaan ajoissa.

Vierailija
6/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei Imodiumia kannata ottaa, jos ei ole PAKKO mennä jonnekin. Muuten siitä on vain haittaa. Ennemminkin vaikka sitten "oral rehydration solution" (en muista mikä se suomalainen kauppanimi onkaan), lääkehiiltä ja maitohappoja. Aikuisella normaalikuntoisella ihmisellä ripulin takia kannattaa mennä lääkäriin jos menee huonoon kuntoon ts. ei jaksa nousta sängystä, korkea kuume, ulosteessa verta tms. dramaattista. Mutta jos oireena "vaan" ripuli, kyllä sitä voi viikon, parikin seurailla ja hoitaa oireenmukaisesti. Useamman viikon jatkunutta ripulia kannataa käydä tutkimaan vaikkei muita oireita olisikaan.

Vierailija
7/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ripuloinut lähes vuoden ja synnyttänyt siinä yhden lapsenkin ja hengissä ollaan;-) Lapsikin oli iso että kyllä sitä osa ravinnosta jääkin kehoon. Nyt vastikään paljastui keliakiani ja ripulikin loppui...

Mutta oikeasti yleisvointihan se on mikä ratkaisee. Eli onko kuumetta, jaksaako touhuta suht normaalisti vai onko aivan puhki jne. Jos oireina on ripulia silloin tällöin ja jaksaa olla pystyssä niin ei se ole kovin hälyttävää.

Vierailija
8/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko isäsi lääkityksellä? Ihan rautalääkityskin saattaa aiheuttaa ripulin saati sitten vahvemmat lääkkeet.

Vierailija
9/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ripuloinut lähes vuoden ja synnyttänyt siinä yhden lapsenkin ja hengissä ollaan;-) Lapsikin oli iso että kyllä sitä osa ravinnosta jääkin kehoon. Nyt vastikään paljastui keliakiani ja ripulikin loppui...

Mutta oikeasti yleisvointihan se on mikä ratkaisee. Eli onko kuumetta, jaksaako touhuta suht normaalisti vai onko aivan puhki jne. Jos oireina on ripulia silloin tällöin ja jaksaa olla pystyssä niin ei se ole kovin hälyttävää.

Eli jos muuten terve ihminen alkaa yhtäkkiä ripuloida säännollisesti (tarkoitan tällä useampana päivänä viikossa, ei siis esim. kerran pari-kuukaudessa) ja sitä jatkuu vaikkapa kuukauden, on hyvä mennä lääkäriin esimerkiksi kasvainten poissulkemiseksi (nekin voivat oireilla ripulilla). Mieheni passitettiin gastroenterologille ja sieltä suolen tähystykseen ja koepalan ottoon kun hänellä oli ollut ripuli viitisen viikkoa juuri tästä syystä.

Vierailija
10/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on ollut ripulointia päivittäin lokakuun alusta saakka ja vasta tuossa joulukuun puolivälissä menin lääkäriin. Sitä ennen ehdin laihtua 2,5kg ja olihan tuo työssäkäyntikin AIKA hankalaa, mutta en jotenkin osannut mieltää asiaa vakavaksi. Ja olen 30v nainen. Nyt tutkitaan sitten helicot, keliakiat, laktoosit ja muut..jospa syy löytyisi.

Yleisempi syy voi tietty olla paksusuolen syöpä, joten hyvä on ajoissa tutkia. Itse en sitä pelännyt, kun harvoin on näin nuorella ja naisella.

Vierailija
11/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen ripulitaudin pitäisi mennä ohi kahdessa viikossa. Tietysti, jos menee huonoon kuntoon (kuivuu, mikään ei pysy sisällä) jo aiemmin lääkäriin. Imodium hidastaa suolen toimintaa, voi käyttää tarvittaessa ohjeen mukaan. Lisäksi nestettä.

Jos ripulia ollut jo pitempään, pitäisi hakeutua lääkriin, jotta ainakin kerran tutkitaan onko tähän vakavampaa syytä. Syitä voi olla monia.

Vierailija
12/12 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois vähempää kiinnostaa hänen terveydentilansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän