Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ulkomailla asuvat/asuneet, miksi olette palanneet Suomeen/jääneet ulkomaille?

Vierailija
03.01.2010 |

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt yhtään. Työni ei vaatinut kreikan kielen taitoa, joten en kieltä oppinut melkein yhtään vuoden aikana, ei vaan ollut kiinnostusta kun tiesin, että en jää pidemmäksi aikaa. Palasin Suomeen ja viihdyin hyvin, nyt olemme kuitenkin muuttamassa englanninkieliseen maahan mieheni kanssa (mies ulkomaalainen ja ei puhu suomea).

Vierailija
2/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa 3 vuotta ja vielä aiomme parisen vuotta asua ja sitten palata Suomeen - olemme suomalainen perhe ja haluamme esikoisemme aloittavan koulunkäyntinsä Suomessa. Tosin haluamme koulun, jossa olisi mahdollista ylläpitää saksankielen taitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta siis muutettiin Suomeen, Keski-Euroopasta.

Ovathan lapset ainakin oppineet suomea ja saavat viettää aikaa minun vanhempieni kanssa, mutta muutoin kyllä elämä on kaikin puolin köyhempää Suomessa.

Vierailija
4/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halunnut heitä niin aikaisin kouluun ja halusin hoitaa lapset kotona kouluikään sakka. Asumassamme maassamme se olisi herättänyt kummastusta.

Vierailija
5/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei aikomustakaan palata Suomeen. En ole edes käynyt 3 vuoteen, tosin taloudellisen tilanteen takia. Viihdyn paljon paremmin ulkomailla kuin Suomessa koskaan, vähän samoilla perusteilla kun ketjun ensimmäinen vastaaja. Onhan Suomi ihan hyvä paikka olla ja elää, sitä en kiellä, mutta oma elämäni ei ole siellä :)

Vierailija
6/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljättä vuotta ja palaisin heti jos töitä saisin (teen toimistotyötä johon en ole koulutusta saanut (vaan FM), mikä tietty tarkoittaa etten Suomessa voi toimistoalan töitä tehdä.. :/ ) , mutta tilanne tuntuu Suomessa asuvilla tuttavillakin olla työn suhteen hankala joten on oltava siellä missä töitä on... mutta joku päivä sitten.

Vierailija
7/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehto oli joko hakea muuta työtä ja jäädä niin moneksi vuodeksi maailmalle, että lapset saavat koulun käytyä siellä tai palata Suomeen, jolloin lapset voivat käydä sujuvasti yläkoulun/lukion Suomen systeemin mukaan. Ei olisi ollut järkeä rääpäistä koulua vähän siellä ja täällä, kun koulut olivat oppimäärältään niin eritasoiset - kun muutimme pois Suomesta, koululaiset joutuivat kuromaan ikätoverinsa kiinni matikassa ja luonnontieteissä ja se oli aikamoinen ponnistus yhdessä syksyssä.

Vierailija
8/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyopaikkoja ei ole nakopiirissa minulle eika miehelle, joten vaikeaa varmasti olisi. suomeen takaisin houkuttelisi ihanat eristetyt talot ja asunnot, oman perheen laheisyys ja kaikki tutut jutut suomesta. lapsikin tykkaa etenkin suomen talvesta, kun lunta on reippaasti.

yli 10 vuotta ulkomailla, ulkkis mies.

Vierailija
9/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni takia muutin takaisin, halusin, että isovanhemmat ovat lähellä ja näkevät lapsen kasvavan.

Olen siis yh.

Vierailija
10/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka tyopaikka jarjestyi, oliko vaikea loytaa? oliko sulla paljon suomesta tyokokemusta vai vaan ulkomailta

kyselee 12.

Vierailija
11/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta tuskin löytyisi miehelle töitä, mutta Ruotsiin muuttoa olemme nyt miettineet vakavasti, kun tämä Irlannin lama vaikuttaa pahalta töiden kannalta. Oiskohan Ruotsissa mukava asua? Olisi lähempänä Suomea, pääsisi kätevästi kyläilemään monta kertaa vuodessa...

6 v poika on täällä Irlannissa jo tokaluokkalainen, eli jos jonnekin muutamme, on pojan mentävä varmaankin johonkin kansainväliseen kouluun. En myöskään halua muuttaa koko ajan edestakas, vaan pysyä jossain ainakin muutama vuosi, ettei koulunkäynti häiriinny.

Kaksi muuta lasta on vielä niin pieniä, että sopeutuisivat varmaan muuttoon oikein hyvin.

Vierailija
12/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei ole suomalainen, meillä molemmilla on työt täällä, lapset on koulussa täällä, ystävät on täällä. Lisäksi pidän siitä, että asioista voi ja saa täällä olla eri mieltä ja yhtä absoluuttista totuutta ei ole. Asiat riitelee, ei ihmiset. Ihmiset on avoimia, lämpimiä, sosiaalisia ja nähdään ystäviä ja perhettä useamman kerran viikossa.

juuri noista syistä minäkin olen ulkomailla pysyvästi, tosin sillä erotuksella ettei mieheni ole asuinmaastani kotoisin, vaan kolmannesta maasta , emmekä siksi näe sukua niin usein.

Vierailija
13/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täällä Ruotsissa on oikein mukavaa :) Lama tosin täälläkin ja tietyillä aloilla paljon työttömiä. Muuten ei ole valittamista :D

Vierailija
14/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin takaisin, kun esikoinen meni kouluun. Mennään takaisin, kun kaikki lapset ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan suomea.

Vierailija
15/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla töissä, kolmessa eri maassa, yhteensä viisi vuotta. Mies oli komennuksella, siksi palasimme. Moni tosi jää, eli vaihtaa työpaikkaa. Miksi me emme sitten ole jääneet sinne? Koska joka maassa on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Olen käynyt neljässäkymmenessä maassa, enkä ole vielä nähnyt maata, joka olisi täydellinen...samapa se, missä asuu.

Vierailija
16/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä elämä sujuu?

Minulla on kyllä yksi ruotsalainen kaveri Göteborgissa, jolla pieni vauvakin meidän nuorimmaisen kaveriksi. : ) Myös tätini asuu Ruotsissa.

Miten nopeasti kielen oppii...? Itse olen ollut ruotsin kanssa tekemisissä viimeksi ylioppilaskirjoituksissa vuonna 93... : O Tosin kirjoitinpa edes L:n. Ehkä kieli alkaisi pian muistua mieleen.

Entäs koulut? Olisi kiva laittaa lapset suomalaiseen kouluun... Mitä päivähoito maksaa? Onko isillä lyhennetyt työpäivät, jos on pieniä lapsia?

Kerro mulle kaikkihetinytäkkiä! ; D

Vierailija
17/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsyy oli miehen työkuviot. Mutta kyllä kaduttaa, viihdyimme paljon paremmin ulkomailla ja tuntuu että en henkilökohtaisesti enää sopeudu Suomeen. Se ei tarkoita etten rakastaisi tätä maata, tai olisi isänmaallinen. Vaikeaa selittää.

Vierailija
18/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin saada opinnot päätökseen. Sitten jäimme vähän sattumalta töiden vuoksi tänne ja nyt on kymmenen vuotta vierähtänyt. Kaipuu Etelä-Eurooppaan on nyt taas kova, mutta työtilanne siellä on huono.

Vierailija
19/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palasin kun ensimmäinen lapsi syntyi. Nyt voisi muuttaa takaisin, mutta ei sieltä töitä kyllä löydy, harmi vaan.

Vierailija
20/25 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kieli alkaa sujua jos jotain perusteita sille on. Ainakin valtion viarstoissa saa palvelua suomeksikin (virallinen vähemmistökieli). Itsellä ei oikeastaan mitään ongelmia kun olen isän puolelta suomenruotsalainen. Ja moni kunta tarjoaa ihan ilmaisia kursseja aikuiskoulutuksena.

Suomalaisia kouluja on kyllä siellä täällä. Itse asumme pohjois-Ruotsissa, joten täällä suomen opiskeluun on suuremmat mahdollisuudet.

Päivähoito maksu on ns. ansiosidonnaista eli n. 3-4% yhteenlasketuista tuloista. Meillä on lapset tarhassa 15h/viikko ja maksu kahdesta on 494kr :) 4-vuotiaat eivät enää maksa mitään, vaan he kuuluvat julkisen päivähoidon piiriin (almänna förskolan). Kaupungeissa on kyllä yksityisiäkin tarhoja, mutta tavallisinta on juuri nämä kunnalliset. Perhepäivähoito on olematonta.

Vanhemmat saavat lyhentää työpäiväänsä valitsemallaan määrällä siihen asti kunnes lapsi on 8-v. Itse teen vain 30h viikossa töitä. Puuttuvan osan voi saada vanhempainrahana Försäkringskassalta. Tässä muuten linkki sinne, paljon tietoa ja saat myös kielen suomeksi: www.forsakringskassan.se

Tosiaan riippuu vähän mihin olitte ajatelleen muuttaa, itse en lähtisi Östersundia etelämmäksi kirveelläkään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi