Yötyö ja yksinhuoltajuus
Onkos jollain kokemusta?
Olen yh ja minulla 6-vuotias pikkumies. Nyt tarjottiin töitä jossa joka toinen viikko päivävuoro ja joka toinen yövuoro. No se päivävuorohan ei ole ongelma, mutta entäs se yövuoro-viikko? Toki on ympärivuorokauden auki olevia päiväkoteja, mutta entäs kun lapsen vie esim. klo.18 hoitoon ja itse painelet töihin. Aamulla työt ohi ja hakemaan hyvin yönsä nukkunut tenava tarhasta, niin milloin siinä itse nukkuu jotta seuraavan yön taas jaksaa? Ei tule kuuloonkaan hakea lasta ja tuoda kotiin istumaan telkkarin ääreen jotta itse voi vetää peiton korviin. Onko kellään ideoita?
Kommentit (16)
Kun poika menee kouluun? Vuorotyö ei mielestäni voi olla pitkäaikaisratkaisu sinun tilanteessasi. Suosittelen jatkamaan työnhakua.
se ny vaan on niin; ettei tuo ole sun työpaikka. Koululaiset eivät saa kunnallista yöhoitoa eikä lastasi voi jättää vielä vuosikausiin yksin öiksi. Turhaan rasitat sukulaisiasi
skippaa tuo työpaikka. Vuorotyötä on vaikea tehdä yh:na. Tiedän mistä puhun ja hyppäsin oravanpyörästä pois, aina siksi aikaa kun lapset ovat pieniä. Ja vaikka isä on mukana kuvioissa niin ei ne yövuorot satu aina sille viikolle kun on isäviikko.
Kannattaa varmaan tarkastaa asia ennen hakemuksen lähettämistä.
En tiedä vielä tarkkoja kellonaikoja. Ilmoitettiin vaan 2-vuorotyöksi.
Tämä on vuoroviikko-systeemillä eli joka toinen viikko päivävuoro ja joka toinen viikko yötä ja nyt puhutaan rekkakuskin hommista...... :D
Luovuin jo "pitkän matkan ajosta" kun poikaa odotin eli en ollut viikkokausia tien päällä enkä ole ollut sen jälkeen. Nyt olen etsinyt nimenomaan päivätyötä mutta työpaikat ovat kiven alla ja muutenkin tuo sana yh on kirosana työnantajalle, koska tarjolla on nuoria sinkkupoikia tekemään samaa hommaa. Valitettavasti..... Ja en ole hakenut työtä vielä, kysyin jo tarkempia työaikoja, mutta eivät ole vielä vastanneet.
Sen verran kysyin vanhemmiltani, että koulun alkaessa ensi syksynä, he olisivat mahdollisuuksien mukaan apuna. Mutta mitään ei ole päätetty mihinkään suuntaan. Vasta punnitsen vaihtoehtoja.
Olen autonkuljettaja ja tällä alalla menee työvuorot hieman erilailla kuin esim. hoitajilla, mutta myös lakipykälät työ-ja lepoaikojen suhteen ovat erilaiset. Kiitos eu:n ja direktiivien.
sillä sinun täytyisi nukkua niin että lapsi on vielä päiväkodissa. mutta silloin poika joutuisi olemaan kyllä liikaa päiväkodissa!
Onko jotain tuttuja joita voisit pyytää apuun?
Oletko miettinyt mitä sitten kun poika on 7 eikä ole enään päiväkotia apuna?
olisiko mahdollista, että hoitaisi lasta enemmän sun yöviikolla?
ellei päiväkodissa mahdollisuutta pitää lasta iltapäivään asti. Täytyyhän sitä nukkuakin. Löytyisikö kuitenkin joku sellainen työ, jossa ei ole yövuoroa, olisi kai aika rankkaa teille molemmille? Toivottavasti hyvä ratkaisu löytyy!
En tiedä vielä tarkkoja kellonaikoja. Ilmoitettiin vaan 2-vuorotyöksi. Isovanhemmat ovat molemmat vielä työelämässä, ja isästään ei ole apua koska oma elämä on niin paljon tärkeämpi. Isänsä on kieltäytynyt ottamasta poikaa viikonloppuisinkaan, koska silloin hänelle ei kuulemma jää ollenkaan omaa elämää ja vapaa-aikaa työn ulkopuolelle.
Olen jo puolen vuoden ajan hakenut uutta työtä (nykyisestä irtisanottiin torstaina puolen vuoden savustuksen/kiusaamisen jälkeen), mutta ei ole tärpännyt. Tämä on ensimmäinen mistä tarjottiin, mutta nuo työajat ovat tosiaan hankalat ja siksi todella epäröin sitä.
Lapsi menee pk:hon iltapalalle klo 20 tai vasta iltapalan jälkeen 20.30 (yleensä vien iltapalalle koska rauhottuu nukkumaan paremmin jos ehtii asettua hoitopaikkaan) menen töihin 21-07 ja haen n. klo 14 seuraavana päivänä, eli ehdin nukkua 6tuntia. Lapsen hoitoaika on pitkä mutta hän nukkuu siellä 21-07.30 joten ei valveilla ole hoidossa kauaa. Ensi syksynä lapsi menee kouluun ja äitini tulee meille yöksi yövuoroviikoilla tai lapsi menee mummolaan, kumpi sitten on parempi. Ehdin tulla kotiin/hakea lapsen ennen kuin äitini lähtee töihin kahdeksaksi, vien lapsen kouluun ja nukun koulupäivän+ip kerhon ajan. Ei helppoa mutta hyviä vakituisia työpaikkoja ei kasva puussa. Lapsi on ainakin tähän asti ihan tyytyväinen ollut.
lapsi menee illalla hoitoon valmiina nukkumaan.
Vanhemmalla on oikeus nukkua 8h yötyövuoron jälkeen.
Kyllä ympärivuorokautisessa päiväkodissa voi pitää lasta pidempäänkin kerrallaan. Joissain työpaikoissa yövuorot voivat olla 12-tuntisia mutta sen pidempiä tuskin löytyy. Eli jos viet lapsen klo 18 hoitoon ja oma työvuorosi on esim. 19-7. Menet kotiin nukkumaan ja haet lapsen pois hoidosta vaikkapa klo 15 ja viet taas takaisin klo 18. Ei kovin hyvältä kuullosta mutta kyllähän se periaatteessa on mahdollista ja voihan sitä ainakin kokeilla.
Jos päiväkodin, työpaikkasi ja kodin väliset matkat ovat kovin pitkät, homma tuskin tulee onnistumaan.
Jos lasketaan normi-päivätyöläisen lapsia, sun lapsi tulisi olemaan lyhyempiä päiviä (hereillä olo ajat) yövuoroviikoilla. Kuulostaahan se kauhealta että yön päälle päivänkin, mutta ei se lapsi nukkuessaan tajua missä on. Sun tilanne on se, että oot saanut hyvän työpaikan ja jotenkin asiat pitää ratkaista. Jos vanhempasi voisivat kouluun mennessä ottaa yöksi lapsesi ja haet sen työstä päästyäsi aamulla yövuorojen aikaan?
öitä montaa edes viikossa.
Jos sinun pitää viedä klo 18 ja yövuoro kestää vain 8 tuntia niin silloin työvuorosi kestää korkeintaan klo 3 yöllä.
10 tunnin yövuorojakaan sinulla ei ole viikossa kuin 4. Ja jos joudut viemään klo 18 niin vuorosi alkaa kai jo klo 19. Työvuoro loppuu klo 4.
Jos olet hoitaja eli yövuoro alkaa klo 21, en ymmärrä miksi sinun pitää viedä lapsi jo klo 18.