Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko uuteen rivitaloon Mäkkylään (asumisoikeus)?

Vierailija
02.01.2010 |

Pähkäilemme tässä perheen kanssa päätöstä muuttaakko vai ei. Asumme nyt kolmiossa, josta omistamme sen verran, että juuri ja juuri alitamme varallisuusrajat asumisoikeusasuntoa ajatellen. Vastaavaan omistusrivitaloon meillä ei missään nimessä olisi varaa.

Tarjolla olisi 4 tai 5 h ja k kahdessa kerroksessa, Skanska rakentaa ja valm. olisi 10/2010. Käyttövastike tuolle 5h ja k, 105 m2 oli 1046 e. Asumisoikeusmaksu on melkein 50 te, joka on aika paljon, mutta tietysti tuon kokoinen rivari omistusasuntona maksaisi jo hurjasti.

Vähän myös mietityttää se, että joutuisimme maksamaan tuon 50 te todennäköisesti nyt jo aikaisin keväällä, emmekä kaiken järjen mukaan voi myydä asuntoamme vielä silloin. Joutuisimme siis ottamaan lainaa asumisoikeusasuntoamme varten nykyisen, ei niin suuren asuntolainamme, lisäksi. Maksaisimme siten yli puoli vuotta "turhaan" asumisoikeusmaksulainaa, vaikka rivari ei vielä ole valmiskaan.

Eiköhän se kaiken järjen mukaan onnistuisikin ja toivottavasti saisimme asuntommekin myytyä ennen rivarin valmistumista. Mitä mieltä te olette tällaisesta vähän vaikeasta kuviosta muuton suhteen, kun muutto olisi omistusasunnosta asumisoikeusasuntoon?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvettua muuttaa pienempään ilman velkaa (siis jos/kun ne sijoitukset ovat tuottaneet). Velattomana asuminen on ihan hyvä vaihtoehto etenkin, jos rahaa on sijoitettavaksikin.

Vierailija
2/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikka ja asunto on mieluinen ja kukkaro ei mene miinuksen puolelle, niin siitä vaan! Itse asumme asumisoikeusasunnossa isossa rivarissa (5 h) meren rannalla alueella, jossa samankokoiseseta omistuskämpästä saisi pulittaa 4-5 sataa tuhatta euroa. Ei meillä keskituloisilla taviksilla olisi ikinä varaa sellaiseen ja tällä alueella haluamme asua. Huoltoyhtiö hoitaa kaikki ulkotyöt (josta olemme viime päivinä olleet hyvin kiitollisia), jos jääkaappi tai pakastin hajoaa, soitto isännöitsijälle ja uusi tuodaan tilalle jne. Sitten kun lapset kasvavat, voimme muuttaa/vaihtaa pienempään asoasuntoon tai hommata kokonaan uuden ja jättää isomman kämpän vaikka lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusliikkeelle loppuelämänsä ajan, niin mikäs siinä sitten, indeksillä korjattuna tietysti. Aso-liiketoiminta ei ole mitään hyväntekeväisyttä, vaan raakaa bisnestä.

Ja taas tuli tuo iänikunen jääkaappiargumentti. Aso-vastikkeella saa kuussa 2-3 uutta jääkaappipakastinta. Kerrostaloissa huoltoyhtiö hoitaa kaikki ulkotyöt, yhtiövastikkeeseen sisältyen.

Vierailija
4/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusliikkeelle loppuelämänsä ajan, niin mikäs siinä sitten, indeksillä korjattuna tietysti. Aso-liiketoiminta ei ole mitään hyväntekeväisyttä, vaan raakaa bisnestä.

Ja taas tuli tuo iänikunen jääkaappiargumentti. Aso-vastikkeella saa kuussa 2-3 uutta jääkaappipakastinta. Kerrostaloissa huoltoyhtiö hoitaa kaikki ulkotyöt, yhtiövastikkeeseen sisältyen.

maksaa. Aso ei siis ole mitää köyhien asumista, jos sitä joku epäilee. Mutta jos haluaa asua hyvällä paikalla (esim. Helsingissä) se on hyvä vaihtoehto vaikkapa niille, joilla ei ole varaa ostaa sikakalliilta alueelta rivitaloasuntoa (toisin sanoen ottaa niin isoa lainaa) mutta joilla on kuitenkin tulojen puolesta hyvinkin varaa maksaa tonni tai puolitoistakin kuussa asumisestaan. ei se omistaminen ole kaikille mikään itseisarvo, vaan se asunnon sijainti.

Vierailija
5/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätti minulle hyvän perinnön jos nuorena, ja minä tietenkin jätän potin osaltani karttuneena taas lapsilleni. Varalllisuus näkyy koostuvan ylisukupolvisesta ajattelusta.

Vierailija
6/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä varakkaampi oman ostaa eikä muille maksaa kiskurivuokraa!

Vierailija
7/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä varakkaampi oman ostaa eikä muille maksaa kiskurivuokraa!

vuokraa 4500 euroa kuussa. Sillä joo varmaan maksaisi omaakin, mutta miksi? Asutaan tässä niin kauan kuin huvittaa ja sitten muutetaan muualle, omaan tai vuokralle, riippuu ihan tilanteesta. Jos ihmisen pitää miettiä mikä on edullisin tapa asua, se on köyhä.

Vierailija
8/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen pitää miettiä mikä on edullisin tapa asua, se on köyhä.

Vierailija
9/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. 400 000 euron asuntoa, kyllä jo pelkkä lainan korot ja yhtiövastike on suuremmat kuin aso-vastike silloin. Jos on, niin hyvä juttu. Ja jos joku on saanut perintöä jonka turvin makselee asuntoa, niin vielä parempi. Kaikilla nyt ei ole kuitenkaan perintöä tai isoja tuloja.

Me asumme aso-asunnossa. Alueellamme vastaavat omistusasunnot maksavat n. 300 000 euroa, eikä meillä tässä elämänvaiheessa kun olen kotona ole kiinnostusta moiseen lainaan, vaikka joku pankki sellaisen myöntäisikin.

Vierailija
10/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon ja hyvältä alueelta.

Kaikilla ei katsokaas ole mahdollisuutta ottaa sitä 200 000 euron lainaa edes siihen kerrostaloasuntoon!! Ei ole takaajia tai jemmarahaa pankkitilillä.

Itse olen asunut Espoossa ja paras mihin pystyin oli kerrostalokolmio Leppävaaran kupeessa. Muusta oli turha haaveilla. Ja kun perhe kasvoi, niin aika kovia pohdintoja käytiin että mihis seuraavaksi muutetaan. Aso-jonossakin oltiin iät ja ajat, mutta mitään ei päästy edes katsomaan. Sitten tilanne muuttui ja muutettiin ihan muualle, missä on onneksi muitakin vaihtoehtoja meille "köyhille".

Vierailija
11/38 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että jos tän alkuperäinen aloittaja on vielä paikalla, niin laitan linkin tähän, mitä äsken laskeskelin:

http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html

Tietty ei sovi ihan suoraan teidän tilanteeseen, mutta lukuja vähän muuttamalla saat noista laskettua kyllä teidän tilanteen. Kerro toki, jos jotain unohtui noista mun laskelmista.

Vierailija
12/38 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko viihtyneet? Ovatko rivarit ja naapurit mukavia ja ihania? Muuta mainittavaa :)?

Vierailija
13/38 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en asu kylläkään uudella alueella, mutta lähellä sitä. Kiva paikka ja alueesta tulee varmaan oikein viihtyisä, kunhan kaikki rakennustyöt saadaan tehtyä. Mäkkylä on tosi YES! Lähellä kaikkia palveluita, mutta kuitenkin "hulinoista" sivussa. Olen tutustunut muutamaan "uuden alueen" asukkaaseen ja viihtyvät ymmärtääkseni hyvin. Mäkkylästä on lisäksi loistoyhteydet suuntaan jos toiseenkin. Suosittelen lämpimästi! Hyvät ulkoilumahdollisuudet ja metsää ympärillä!

Vierailija
14/38 |
21.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin. Olen erittäin tyytyväinen. Olen muuttanut upouuteen asorivariini aikoinaan. Hinnat tuplaantuneet. Vuokra mielestäni kohtuullinen, koska yksiökin maksaa pk-seudulla noin 800. Lasten kanssa asunnot todella kuluvat paljon. 10 vuoden kuluttua se on halpa ja jos haluatte niin voitte taas muuttaa upouuteen kunhan huolehditte, että otatte heti uuden numeron muutettuanne Mäkkylään.

Mitä haluatte kysyä? Mä voin vastata. Asuntoni on kyllä Ta:n ja olen heihin tyytyväinen.

Ymmärrän kyllä kuviosi kirjoituksestasi.

Vierailija
15/38 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin just Niipperistä 111 m2 kokoinen rivarinpääty ASO-asunnoilta 5h+k. Maksetaan siitä 36000 e ASO-maksuna ja sitten 1030 e/kk käyttövastikkeena. Meillä on tuo 36000 e valmiina.

Meille tämä on aivan loistava mahdollisuus saada rivari sellaiselta seudulta kuin haluamme. Sitten joskus kun muutamme pois, niin saamme tuon 36000 e + indeksikorotuksen mukaan :-)

Toiset tykkää, toiset ei: meille tää on ihan lottovoitto :-D

Nimim. 3 vkoa muttoon...

Vierailija
16/38 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/38 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asutaan tuon taloyhtiön lähellä mistä kirjoitat/kyselet. Alue kiva, paljon lapsia ihan pienistä kouluikäisiin. Rauhallinen alue. Ainoa miinus on jatkuvat rakennustyöt alueella mutta nekin loppuu aikanaan. Mutta kun en asu kyseisessä taloyhtiössä niin en osaa enempää kertoa.

Vierailija
18/38 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin köyhien? Olisi varaa maksaa omaa, mutta takaajia ei ole, eikä säästöjä 50 000. Kerrostalo ei kelpaa. Kaikki ei saa omaa, kun ei löydy takaajia. Miehen suku nolla, kun asunut lastenkodissa. Mulla vaan äiti ja se on vanha ja pelkää takaamista.

Vierailija
19/38 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tietty ihan väärä ihminen vastaamaan, sillä mä olen itse haaveillut moisesta, ei vaan olla löydetty mitään asuntoa eikä varmaan tulla saamaankaan... No, mutta aika näyttää.

Mutta, joo, ehdottomasti muuttaisin moiseen, jos tykkäisin asua rivarissa. Mäkkylä on Ibrahimista huolimatta oikein mukava paikka!

Vierailija
20/38 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin kolmiota vielä muutaman vuoden ja ostaisin sitten kerrostaloneliön hyvältä alueelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä