Pidätkö AIKUISIA jotka 18 veenä asuvat vielä vanhempiensa nurkissa luusereina?
Kommentit (33)
minulla on itselläni 20-vuotias aikuinen lapsi, joka asuu kotona. Ei hänellä olisi mitään mahdollisuuksia täällä pääkaupunkiseudulla muuttaa omaan asuntoon, kun hänellä ei ole juurikaan nyt opiskeluaikana tuloja. On hänellä ikäisiään ystäviä, jotka eivät enää asu kotona, mutta heillä onkin rikkaat vanhemmat, jotka kustantavat asumisen. Olisihan se mukava vaihtoehto hänellekin, jos olisi mahdollista.
Mullakin roikkuu nurkissa kaksi luuseriopiskelijaa.
18v voi olla lukiolainen tai ammattikouluaan päättelevä. Miksi ja millä edellytyksin hän olisi muuttanut kotoa? Kun lähtee opiskelemaan (vaikka samalla paikkakunnalla kuin vanhemmat) tai siirtyy työelämään niin siinä vaiheessa loogista siirtyä omaan talouteen. Esim pojilla ihan normaalia että menevät vielä lukion jälkeen armeijaankin ja siksi asuvat ns kotona yli 20 vuotiaiksi.
kotona, kuin mahdollista.
Olen ehdottanut, että muuttaisivat vasta yliopistossa aloittamisen jälkeen pois.
Näin heillä on mahdollisuus keskittää opiskelun aloitukseen kaikki mahdolliset resurssit.
Ovat toistaiseksi pitäneet ehdotustani järkevänä, vaikka haikailevatkin omaan kotiin..
Halusiko isäs sut pois jaloistaan ostaessaan tuon ikäiselle lapselle kämpän?
Jos jollakin on välittävät vanhemmat vielä 18v, se ei luuseriksi tee.
Isäni maksoi yhtiövastikkeen ja antoi riittävästi rahaa elämiseen. M35
nro 3.
käyttäen ns. luuseripiireissä pädetään sillä, että 18-vuotiaaksi mennessä on muutettu omaan asuntoon. Tuilla elävät vanhemmat kun lakkaavat saamasta lapsesta lapsilisää ja lapsi taas voidaan jonkun toimenpiteen avulla saada työmarkkinatuen ja toimeentulotuen piiriin jne.
Ja ihan oikeasti nämä ihmiset eivät "ymmärrä", jos joku asuu 19-vuotiaaksi, eli lukion loppuun, kotonaan.
Kummasti näistä kotoa nopeasti potkituista tulee enemmän näitä kouluttamattomia ja työttömiä kuin niistä perheensä tukemista nuorista aikuisista.
Kotoa nopeasti tuille siirtyneet eivät voi opiskella siitäkään syystä, että opintotuki on todella paljon pienempi kuin työmarkkinatuki+toimeentulotuki.
Tiesittekö muuten, että vanhemmilla periaatteessa on velvollisuus elättää/tukea peräti 21-vuotiaaksi tai jopa opiskelujen loppuun.
Toivon, että poikani rupeaisi sitten opiskelun ja armeijan jälkeen miettimään omaan asuntoon muuttoa.
Halusiko isäs sut pois jaloistaan ostaessaan tuon ikäiselle lapselle kämpän? Jos jollakin on välittävät vanhemmat vielä 18v, se ei luuseriksi tee.
nro 3
Isäni maksoi yhtiövastikkeen ja antoi riittävästi rahaa elämiseen. M35
nro 3.
Kyllähän nuoret omaan kämppään varmasti menisivät, jos kotoa maksettaisiin kaikki.
vielä kotona niin siten voi pitää jo luuserina.
Vaikka itse lähdin 16v iässä muualle opiskelemaan, toivon että muksuilla ei ole niin kiire. Saisivat rauhassa laittaa asiansa sen verran hyvin järjestykseen että pärjäävät. En kuitenkaan ala höösäämään liian kauan ettei ihan kaikki mene ohi.
Pakko oli muuttaa lukion takia pois kotoa 15 vuotiaana. Olihan se alussa surkeaa asua soluasunnossa ja opetella itse tekemään ruokaa ja käydä pyykit pesemässä pesutuvalla. Rahaakaan ei oikein ollut ennen kuin sai tukia.
Kyllä tuli muutamat koti-ikäväitkut itkettyä ennen kuin oppi pitämään itsestään huolen.
Omat lapset saavat asua kotona niin pitkään kuin halauavat.
Minusta on järkevää, että lapsi asuu vanhempien luona siihen saakka, kunnes hänellä on tiedossa toimeentulo, jolla voi elättää itsensä ja maksaa oman vuokransa tai asuntonsa.
Isäni on vähän katkerana kertonut, että hän ja hänen siskonsa "ajettiin" pois kotoa 16-vuotiaina. Siksi hänkin oli sitä mieltä, että vanhempien luona on saatava asua niin pitkään kuin itse tahtoo.
Yleensä tätä aiemmin lähtevät vain perähikiällä asuvat nuoret ja ne, joilla on ongelmia vanhempiensa kanssa.
[/quote]
Kyllähän nuoret omaan kämppään varmasti menisivät, jos kotoa maksettaisiin kaikki.
[/quote]
Pesee vaatteensa ja laittaa ja ostaa ruokansa itse.
nro 3
muissa maissa kun ei tuota opintotukea juurikaan ol, on normaalia että lapset asuu kotona vielä 25v:nä kunnes opinnot on suoritettu loppuun.
Ja aikuistuin kertaheitolla. Ostin ruokanikin itse ja valmistin ne ja pyykkäsin ja silitin omat pyykkini.