Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessämme pyritään syömään mahdollisimman eettisesti kestävällä tavalla.

Vierailija
02.01.2010 |

Yritämme muutenkin harjoittaa moraalista pohdintaa valitsemiemme toimintamallien taustalla.

Olemme kuitenkin törmänneet tuomitsevaan suhtautumiseen.

Lapsemme kohtaavat koulussa ennakkoluuloja ihan vaan kasvissyönnin takia.

Olemme useammin kuin muutaman kerran joutuneet puolustautumaan valintojemme takia mitä kummallisimmissa tilanteissa.

Eikö tämä ole ristiriitaista?

Yritämme toimia oikein, ottamatta mitään kantaa toisten valitsemiin tapoihin. Kuitenkin usealta taholta syytää kummallisia syytöksiä sekä lapsiamme, että meitä vanhempia kohtaan...

Miksi?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan oma isäni ja appiukkoni valittivat joskus.

Vierailija
22/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te muut kykenette hillitsemään matkusteluhalua? Se on itselleni ihan mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten me vaan pistettin itsemme seinää vasten ja pakottauduimme hyväksymään että se on meidän kohdaltamme ohi.

Mies on johtotasolla yhdessä firmassa, ja lopettanut liki kaikki työmatkat. Siis muuntanut työntekijöiden ulkomaille suuntautuvat työmatkat tietokoneen välityksellä käytäviksi tapaamisiksi ja ns. konferenssipuheluiksi. Tällä saavutettaisiin paljon säästöä, mikäli näitä turhia työmatkoja karsittaisiin laajemminkin..

Mä en sano matkustelusta muuta kuin, että ymmärrän matkusteluhimon todella todella hyvin. Me ollaan suunniteltu matkustavamme eteläeurooppaan junalla, mutta onhan sekin tietysti hommaa..huhhuh:D

Täällä kirjoittaa yksi lihansyöjä. Tästä huolimatta pyrin arkielämäni valinnoissa valitsemaan luontoasäästävää elämäntapaa. Syömme melko vähän lihaa, sen sijaan paljon noita teidän mainitsemianne papuja ja pähkinöitä. Syömme lihaakin koska se helpottaa elämää:-) Lisäksi asumme kaupungissa kerrostalossa neljän hengen voimin 72 neliössä. Tuokin säästää energiaa kun on vähemmän lämmitettäviä neliöitä ja kerrostalossa ei pääse lämpöä hukkaan niin paljoa. Lisäksi emme omista mökkiä emmekä autoa. Ja ostan itselleni mielummin vaatteiksi kalliimpaa harvoin kuin usein halvempaa (lapsille kyllä ostan halpaa koska ne kasvaa niistä ulos, kierrätämme kyllä paljon lasten vaatteita). Ja lähes kaikki huonekalut on ostettu käytettynä.

Mutta. Lennämme aika paljon. Ja se ei ole hyvä ymäristölle. En ole valmis luopumaan ihanista viikonlopuista Euroopassa jokusen kerran vuodessa. Ja perheen voimin on ihana käydä ihmettelemässä kesällä jotain osaa maapallosta parin viikon verran. Lappiin sentään menemme talvisin junalla (joskin sekin matka olisi varmasti paras jättää kokonaan väliin kun on huvin vuoksi tehty matka.) Miten te muut kykenette hillitsemään matkusteluhalua? Se on itselleni ihan mahdotonta. Ja koko muu "luonnonsäästö" menee ihan harakoille kun lentäminen kuluttaa niin paljon:-/

Vierailija
24/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen muutaman kasvissyöjän. he syövät paljon valkoista leipää ja juustoa, valkoista spagettia tomaattikastikkeella, riisiä, muroja, leivonnaisia yms. ei mitenkään terveellistä! kaksi on pyöreitä, joskaan ei lihavia. itse syön paljon terveellisemmin, vaikka syönkin lihaa pienen määrän muutaman kerran viikossa.

niille jotka haluaa vähentää lihansyöntiä: kannattaa aloittaa turhista leikkeleistä, nakeista yms. meille ei ole vuoteen ostettu ollenkaan leikkeleitä, lapset ei edes tykkää. leivän päälle joskus juustoa, joskus marmeladia (itsetehtyä), joskus hunajaa (paikallista). seuraavaksi kaikki marinoidut lihat ja lihavalmisteet pois. broilerista saa maukasta kun laittaa reilusti öljyä ja mausteita, esim curry, pippuri, valkosipuli, lime. kasvisruokiin siirtyminen on varsinkin lapsiperheissä helppo aloittaa keitoista ja noista spagettikastikkeista. itse olin yllättynyt miten hyvin kasvisruoka maistu lapsille!

Vierailija
25/27 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kulutuksen vähennys on myös vaikeaa. Olen lakto-ovo-vege mutta energia ja halu ei oikein riitä vähentämään eläikunnan tuotteiden (lähinnä juuston ja jogurtin) kulutusta vaikka se fiksua olisikin.

Mutta kysymykseesi. Mä oon ite tehnyt vain kolme edestakaista Euroopan lentoa ja luulen, etten lennä enää koskaan. Mies kyllä varmaan tekee työmatkoja edelleen välillä lentokoneella. Mulla lentohalua hillitsee sekin, etten oikein tykkää olla lentokoneessa kun korviin sattuu ja lentokoneesta olen noilla kerroilla tainnut saada flunssan. Mutta tärkein syy olla lentämättä on kyllä ekologinen puoli vaikken sitä yleensä mainosta kun se herättää niin suurta hämmästystä ja ärsyttääkin monia ihmisiä. Tykkään hitaasta matkustamisesta ja musta parin viikon aikana ehtii jo aika hyvän reissun tehdä Euroopassa junalla. Tosin siinäkin toki on omat pulmansa, laivailu on saastuttavaa ja se vie kyllä aikaa ja vaivaa jollei Suomesta lähde laivalla eteenpäin. Itse olenkin ajatellut, että laivailusta en luovu kokonaan. Noita viikonloppureissuja voisi mielestäni tehdä myös kotimaassa. Ei toki ole sama asia olla Wienissä kuin Porvoossa mutta Suomessakin kyllä on paljon viehettäviä paikkoja, tapahtumia yms ja esim. maaseutulomakohteet ovat sellaisia, joissa varmasti useimmat lapset viihtyvät. Itseäni ärsyttää se, että ekologinen matkailu on niin kallista. Maksaa enemmän junailla kuin lentää ja meidänkin olisi edukkkaampaa vuokrata auto kuin junailla kun käydään mummoloissa mutta olen ajatellut, että tässä asiassa en periaatteesta tingi. On toki eri asia matkustella Suomessa kuin Euroopan metropoleissa ja Europpassa kuin kaukokohteissa mutta mä luulen, että sen tyyppiseen matkusteluun kannataa totutella, en usko, että 20 vuoden päästä nykyinen meno voi millään olla enää todellisuutta.

Vierailija
26/27 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä.

mekin syömme eettisesti.

kesälllä paljon suomalaisia vihanneksia.

talvella kaalta, porkkanaa, omenaa, ruisleipää, maitoa, perunaa.

hyvin vähän lihaa.

emme käytä tuontivihanneksia tai kasviksia

suomessa pitää olla samanlainen kuin kaikki muut. ei ymmärretä kuin rahaa ja ahneet kukoistavat.

Vierailija
27/27 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja yhtäkkiä huomasin että olemme pian kusessa, jossei kauppalasku ala puolittumaan. Niinpä ostoskorista jäi pois mm. tuore kala (tarjouslohta lukuunottamatta), pihvit (ym. fiinimmät lihat), paremmat leivät jne. Nykyään syömme sellaista ruokaa, minkä aika moni av-lainen luokittelee "paskaksi"; nuudeleita, juuresraasteita, marinoitua kanaa jne. Söin juuri iltapalaksi 2 halppismerkkistä hapankorppua, päällä halvinta mahdollista lauantaimakkaraa. Ennen olisin varmaan nautiskellut maustamatonta jogurttia marjojen kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi