Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessämme pyritään syömään mahdollisimman eettisesti kestävällä tavalla.

Vierailija
02.01.2010 |

Yritämme muutenkin harjoittaa moraalista pohdintaa valitsemiemme toimintamallien taustalla.

Olemme kuitenkin törmänneet tuomitsevaan suhtautumiseen.

Lapsemme kohtaavat koulussa ennakkoluuloja ihan vaan kasvissyönnin takia.

Olemme useammin kuin muutaman kerran joutuneet puolustautumaan valintojemme takia mitä kummallisimmissa tilanteissa.

Eikö tämä ole ristiriitaista?

Yritämme toimia oikein, ottamatta mitään kantaa toisten valitsemiin tapoihin. Kuitenkin usealta taholta syytää kummallisia syytöksiä sekä lapsiamme, että meitä vanhempia kohtaan...

Miksi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut siihen tulokseen, että ns. valtavirrasta poikkeava elämäntyyli on implisiittistä kritiikkiä muita ihmisiä kohtaan. Ts. ihmiset tuomitsevat itse itsensä, kun vertaavat itseään sun valintoihin, vaikka sinä et heitä tuomitsisikaan. Monet eivät yksinkertaisesti jaksa ajatella asioita niin laajasti, että ottaisivat huolehtiakseen omien asioidensa lisäksi myös maailman asiat, mutta silti ahdistuvat, jos näitä asioita esitellään heidän nenänsä edessä (vaikka usein muuta väittävät).

Tää on ainoa selitys, jonka mä keksin asialle. Muuten kukaan ei vaivautuisi tuomitsemaan tai kyseenalaistamaan sinun valintojasi (tai minun).

Muitakin näkemmyksiä tosin sopii esittää, mutta mun mielestä juuri tuota tuomitsevaa suhtautumista on aika vaikea selittää muuten.

Vierailija
2/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asia varmasti näin on.

En ole vaan muodostanut siitä noin järkevää ajatusrakennelmaa...

Tilanne on jotenkin absurdi, mutta jatkuva hiljainen kommunikointi tämän olosuhteen kanssa on myös tavallaan kasvattava.

Hyökkäysten kohteeksi joutuminen herättää tarpeen puolustautua, ja silloin joutuu kasvokkain mm. oman suvaitsevaisuutensa kanssa...

Joo..

ja tullut siihen tulokseen, että ns. valtavirrasta poikkeava elämäntyyli on implisiittistä kritiikkiä muita ihmisiä kohtaan. Ts. ihmiset tuomitsevat itse itsensä, kun vertaavat itseään sun valintoihin, vaikka sinä et heitä tuomitsisikaan. Monet eivät yksinkertaisesti jaksa ajatella asioita niin laajasti, että ottaisivat huolehtiakseen omien asioidensa lisäksi myös maailman asiat, mutta silti ahdistuvat, jos näitä asioita esitellään heidän nenänsä edessä (vaikka usein muuta väittävät).

Tää on ainoa selitys, jonka mä keksin asialle. Muuten kukaan ei vaivautuisi tuomitsemaan tai kyseenalaistamaan sinun valintojasi (tai minun).

Muitakin näkemmyksiä tosin sopii esittää, mutta mun mielestä juuri tuota tuomitsevaa suhtautumista on aika vaikea selittää muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon pitää asiasta meteliä?

En ole kohdannut eläissäni tuomitsevaa asennetta vaikka olen ollut kasvissyöjä vuosia.

Toimin muutenkin toisin kuin moni muu mutten nosta itseäni millekään jalustalle.

Lapseni on valitettavasti toistaiseksi koulunsa ainoa kasvissyöjä mutta ei ole koskaan joutunut sen vuoksi kurjaan tilanteeseen.

Omana kouluaikana muistan että monet ihmettelivät asiaa ja sitä sai jatkuvasti selitellä.

Vierailija
4/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kakkonen on joutunut myös samanlaisen suhtautumisen eteen :)

Yritämme elää eettisesti ja ympäristöystävällisesti, tosin monessa kohdassa olisi parantamisen varaa.

Vierailija
5/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole puhuneet asiasta yhtään sen enempää, kuin on ollut pakko. Tämä on tarkoittanut siis kasvisruokavalion pyytämistä koulusta lomakkeen avulla.

Lapset ovat jopa välttäneet kertomasta kavereilleen todellista syytä kasvissyöntiinsä. He tietävät, kuinka provokatiivisesti jotkut suhtautuvat asiaan, ja eivät mainitse etiikkaa muutoin, kuin silloin kun joku tosissaan tivaa syitä...

En tässä kohtaa jotenkin näkisi syytä perheessämme

Lasten kaverit koulussa ovat sanoneet mm, että me vanhemmat olemme hulluja, kun vaarannamme lastemme terveyden...yms...

En ole kohdannut eläissäni tuomitsevaa asennetta vaikka olen ollut kasvissyöjä vuosia.

Toimin muutenkin toisin kuin moni muu mutten nosta itseäni millekään jalustalle.

Lapseni on valitettavasti toistaiseksi koulunsa ainoa kasvissyöjä mutta ei ole koskaan joutunut sen vuoksi kurjaan tilanteeseen.

Omana kouluaikana muistan että monet ihmettelivät asiaa ja sitä sai jatkuvasti selitellä.

Vierailija
6/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei löydy energiaa opetella uutta ruoanlaittotapaa ja etsiä tietoja riittävän monipuolisen ruokavalion varmistamiseksi kasvaville lapsille. Olisitteko niin viitseliäitä, että laittaisitte esimerkkejä omista aterioistanne päivän aikana? Haluaisin näin ensialkuun muuttaa vaikka yhden tai kaksi päivää viikossa kasvisruokapäiviksi.

Vierailija
7/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä paljon papuja, hamppua, öljyä, soijaa yms.

Käyn nyt kylässä, mutta palailen illemmalla laittamaan reseptejä:DD

Tosi kiva juttu!

Vierailija
8/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuun sitten myöhemmin kopioimaan niitä! Kiitos!

Vierailija
9/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä pelottaa, jos asiat tehdään eri tavalla kuin he ovat tottuneet. Pelot aiheuttaa sitten usein omituista käytöstä.

Itse en syö eettisesti, mutta tarkoittus on syödä eettömästi. Tavoite alkoi vuoden vaihteessa, saas nähdä miten vaikeaksi osoittautuu.

Vierailija
10/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän siltä että kavereiden perheet ovat aika rajoittuneita ja ahdasmielisiä?

Jos heillä kotona syödään vain pitsaa ja eineksiä ja sitten haukutaan muita viherpipertäjiksi ja hulluiksi kun purevat vain porkkanaa??

Oikeasti tiedän että ihmisillä on tuollaisia asenteita.

Mielestäni ruoka ja syöminen on ihan samanlainen henkilökohtainen asia ja oikeus,kuin vaatteet/koti tai mikä tahansa muu elämäntapa.

ELÄ JA ANNA TOISTEN ELÄÄ. Eli kukin tehköön tavallaan kunhan ei vaadi muilta samaa.

Kannattaa jättää ikävät kommentit omaan arvoonsa tai opetella jotain nasevia vastineita.

Tiedän jonkun kasvissyöjän aivan rauhallisesti ja vilpittömän uteliaana kysyneen vastakysymyksen kun joku kesken ison seurueen ravintolaillaisen tms. oli kysynyt häneltä "miksi etä syö lihaa?" hän oli vain vastannut "miksi sinä syöt?" Ei ollut tarvinnut keskustelua jatkaa :D

Siis on eriasia jos ihminen kysyy siksi että itsekin on vaikka kiinnostunut aiheesta kuin kysyy vain kauhistellakseen "että no mistä sitten saat niitä ravinteita ja tuota ainetta?? että kuinka pärjäät-voi kauheaa?"

Saati että haukkuakseen ja mollatakseen.

Me emme ole puhuneet asiasta yhtään sen enempää, kuin on ollut pakko. Tämä on tarkoittanut siis kasvisruokavalion pyytämistä koulusta lomakkeen avulla.

Lapset ovat jopa välttäneet kertomasta kavereilleen todellista syytä kasvissyöntiinsä. He tietävät, kuinka provokatiivisesti jotkut suhtautuvat asiaan, ja eivät mainitse etiikkaa muutoin, kuin silloin kun joku tosissaan tivaa syitä...

En tässä kohtaa jotenkin näkisi syytä perheessämme

Lasten kaverit koulussa ovat sanoneet mm, että me vanhemmat olemme hulluja, kun vaarannamme lastemme terveyden...yms...

Vierailija
11/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet, että voit syödä esim luomukananmunia, niin soijarouheesta tehty makaronilaatikko on hyvä. Tehdään tietenkin aivan niinkuin lihaankin. Voit vaihtaa myös maidon tilalle soijamaitoa. Muista varmistaa, että on ruoanlaittoon sopivaa soijamaitoa.

Soijarouheesta voit myös tehdä perinteistä jauhelihakastiketta muistuttavan kastikkeen.

Soijahan lennätetään tänne pääasiassa muualta. Sitä lennätetään kuitenkin eniten eläinten rehuksi. On ehkäpä parempi syödä soija siinä välissä, eikä kierrättää sitä vielä tuon yhden kierroksen läpi. Onhan tunnettu tosiasia, että eläinten tehotuotanto/maidon tuotanto on eniten saastuttavaa toimintaa.

Pakastealtaasta löytyy kasvisruokavaliota noudattavalle soijanakkeja ja soijanugetteja. Näissä ongelmana on tuo että ovat pakasteita. "Energiakulutuspisteet" nousevat, mutta eivätpähän ainakaan ole lihaa, mikä kuormittaa kaikkein eniten..

Me käymme usein luomukaupasta hakemassa hamppua, soijarouhetta ja härkäpapuja yms, missä on korkea proteiinipitoisuus.Teemme näistä patoja yms..lisäten joukkoon suomalaisia juureksia paljon! Lehmänmaitopohjaisen kerman sijasta voi taas käyttää soijakermaa.

Pasta on aina täysjyväpastaa, ja pastaruokien lisukkeena ja proteiinin tuojana on usein kik-herneitä. mies pyöräyttää joskus arkena nopeasti ruoan, missä on tuoreesta tomaatista keitetty sose, täysjyväpastaa, ja kik-herneitä (tai jotain papuja)

Tomaatti on ongelma, ja vihannestiskillä täytyy yrittää muodostaa kuva sillä kertaa tarjolla olevien tuotteiden alkuperään liittvästä kuormittavuudesta. Sitten vaan valitaan vähiten kuormittava vaihtoehto.

Joskus voi olla ihan jees syödä jotakin juureslaatikkoa, mutta aina täytyy muistaa, että sellaisissa ei ole tarpeeksi proteiineja. Ne täytyy sitten korvata jollakin.

Meillä on aina luomu-pähkinöitä saatavilla proteiinien takia. Koko perhe syödään D-lisää.

Me myös kasvatamme itse kaikenlaisia ituja yms, mitä koko perheen on sitten kiva napostella:)

Mä luulen, että noita tarkkoja ohjeita on netti pullollaan. Meillä ruoan laitosta ja ravintoarvojen mittaamisesta on ottanut päävastuun mies, joten mä en osaa listata tän tarkempia reseptejä.

Jollain on varmaan jotain nasevaa sanottavaa tähän...huoh.

Ehkä tosta saa jotakin kuvaa kuitenkin.

Vierailija
12/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on tosiaankin mahdollista keskustella rauhallisesti ja se voi olla monella tapaa hyödyllistä. On aina ihanaa, kun huomaa kohdanneensa ihmisen, joka suhtautuu asiaan kiihkottomasti ja keskustellen, vaikka itse lihaa sattuisi syömäänkin tai mitä vaan.

...Ei se ole edes niin tärkeätä, kuin itse keskustelu ja kohtaaminen.

On totta, että kasvissyöntiin liittyy monenlaisia kysymyksiä. Sitä, ja "eettistä" elämäntyyliä voidaan käyttää myös vääränlaisena vallan välineenä. Siksi on hyvin tärkeätä olla tarkkana omien näkemystensä kanssa

..tää oli vähän OT, mutta tällasta tajunnanvirtaa:DD

Siis on eriasia jos ihminen kysyy siksi että itsekin on vaikka kiinnostunut aiheesta kuin kysyy vain kauhistellakseen "että no mistä sitten saat niitä ravinteita ja tuota ainetta?? että kuinka pärjäät-voi kauheaa?" Saati että haukkuakseen ja mollatakseen.

Vierailija
13/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokaiselle suositeltava ruokavalio on paljon kasviksia ja täysjyväviljaa sisältävä ruokavalio, jota täydennetään lihalla/kalalla ELI proteiinilla.

Siis kasvissyöjänkään ei tarvitse syödä kauheita määriä soijaa tms.

Ei kannata siis miettiä kovin monimutkaisia juttuja aloittaessaan kasvissyöntiä eikä tehdä heti kovin rajuja muutoksia.

Siten se ei tunnu itsestä niin vaikelta ja ihmeelliseltä.

Itse olen vähän huono neuvomaan miten siirtyä kasvissyöntiin kun olen koko sen ikäni ollut kasvissyöjä kun olen jotain ruoanlaitosta ymmärtänyt.

Olematta mitenkään fanaattinen siis voi jo muuttaa ruokavaliotaan terveellisemmäksi.

Jos jokainen sekasyöjä miettisi puoliksikaan niin paljon mitä pistää suuhunsa kuin useimmat kasvissyöjät, jokainen söisi terveellisemmin.

Itse esim. en ole ryhtynyt vegaaniksi (joka siis välttää kaikkia eläinkunnan tuotteita) sillä käytän mieluummin luomumaitoa sen vähän mitä tavitsen kuin paljon prosessoituja soija/kaura/riisi yms. maitoja/kermoja.

Asioita voi katsella kovin monelta kannalta.

Ihana että tämä herättää keskustelua positiivisella tavalla.

Vierailija
14/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. ruokalistan kirjoittaja ja ap

Että voi siis kekustella ilman puolustautumista:)

..että kukaan ei hyökkää tai arvostele

Vierailija
15/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta makaronilaatikosta aloitan, pieniä askeleita vähän paremmaksi ihmiseksi...

T: se,joka kyseli reseptejä ja joka ottaa niitä mielellään lisääkin vastaan!

Vierailija
16/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhimillistä kärsimystä aiheuttava vaihtoehto ruoan suhteen, sekä muissa elämän valinnoissa..

"Mitä se teidän eettisesti kestävä käytännössä on?"

Valinnat kierrätetään universaalien arvojen kautta niin usein, kun vain kyetään...sillee..

Vierailija
17/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kasvissyöjiä. Pyrin ostamaan kotimaisia ja kausituotteita (vaikka kyllä lipsun välillä ja ostan avokadoa ja hedelmää ym...). Pyrin valitsemaan ympäristöystävällisen pakkauksen. En käytä paljon maitotuotteita, lähinnä vain juustoa ja margariinia. Yritämme hoitaa aina autoillessa niin monta asiaa, kuin mahdollista, ettei jokaista asiaa tarvitse erikseen toimittaa, mutta liikumme myös paljon polkupyörällä (täällä ei siis ole julkisia). Kierrätän. Ostan paljon tavaroita käytettynä.

Mun suurin pahe on moottoripyöräly, mutta muuten emme matkustele, tai siis emme matkustele lentämällä.

Vierailija
18/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntinä ajamme joskus mökille. Mökki kylläkin toimii aurinkoenergialla, ja auto on vähäpäästöinen. Kuitenkin...

Meillä on täällä sellanen ekokauppa, mistä voi hakea esim ekologisia pesuaineita samalla astialla uudestaan ja uudestaan. Käydään täyttämässä astiat sellasesta saavista:)

Käytetään myös sellasia pesupähkinöitä.

Mä ostan myös joskus appelsiineja, mutta vältän esim. espanjalaisia

ap.

Olemme kasvissyöjiä. Pyrin ostamaan kotimaisia ja kausituotteita (vaikka kyllä lipsun välillä ja ostan avokadoa ja hedelmää ym...). Pyrin valitsemaan ympäristöystävällisen pakkauksen. En käytä paljon maitotuotteita, lähinnä vain juustoa ja margariinia. Yritämme hoitaa aina autoillessa niin monta asiaa, kuin mahdollista, ettei jokaista asiaa tarvitse erikseen toimittaa, mutta liikumme myös paljon polkupyörällä (täällä ei siis ole julkisia). Kierrätän. Ostan paljon tavaroita käytettynä.

Mun suurin pahe on moottoripyöräly, mutta muuten emme matkustele, tai siis emme matkustele lentämällä.

Vierailija
19/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittaa yksi lihansyöjä. Tästä huolimatta pyrin arkielämäni valinnoissa valitsemaan luontoasäästävää elämäntapaa. Syömme melko vähän lihaa, sen sijaan paljon noita teidän mainitsemianne papuja ja pähkinöitä. Syömme lihaakin koska se helpottaa elämää:-) Lisäksi asumme kaupungissa kerrostalossa neljän hengen voimin 72 neliössä. Tuokin säästää energiaa kun on vähemmän lämmitettäviä neliöitä ja kerrostalossa ei pääse lämpöä hukkaan niin paljoa. Lisäksi emme omista mökkiä emmekä autoa. Ja ostan itselleni mielummin vaatteiksi kalliimpaa harvoin kuin usein halvempaa (lapsille kyllä ostan halpaa koska ne kasvaa niistä ulos, kierrätämme kyllä paljon lasten vaatteita). Ja lähes kaikki huonekalut on ostettu käytettynä.

Mutta. Lennämme aika paljon. Ja se ei ole hyvä ymäristölle. En ole valmis luopumaan ihanista viikonlopuista Euroopassa jokusen kerran vuodessa. Ja perheen voimin on ihana käydä ihmettelemässä kesällä jotain osaa maapallosta parin viikon verran. Lappiin sentään menemme talvisin junalla (joskin sekin matka olisi varmasti paras jättää kokonaan väliin kun on huvin vuoksi tehty matka.) Miten te muut kykenette hillitsemään matkusteluhalua? Se on itselleni ihan mahdotonta. Ja koko muu "luonnonsäästö" menee ihan harakoille kun lentäminen kuluttaa niin paljon:-/

Vierailija
20/27 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä mulla ainakaan olisi varaa matkustella :) Suomessakin riittää nähtävää, ja lähimaissa, joihin moottoripyörällä pääsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi