Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se jännä. IRL kukaan ei ole kritisoinut sitä että lapseni meni päivähoitoon 1v3kk iässä.

Vierailija
02.01.2010 |

Ei niin kukaan. Äitiyslomalla kun olin niin moni jo ehti kysellä että koskas palaan töihin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole tapana IRL kertoa suorasukaisesti näkemyksiäni toisten tekemistä päätöksistä varsinkaan lastenhoitoon liittyvissä asioissa, ellei sitä erityisesti kysytä! Sen sijaan pystyn kyllä keskustelemaan aiheesta netissä tai muuallakin, JOS joku oikeasti kysyy mielipidettäni. Ja IRL harvemmin kukaan kyselee muilta mielipidettä esim. tällaisesta asiasta. Jos kysyisi, kertoisin kyllä.

Vierailija
2/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ole periaatteessa sitä mieltä, että yksikään lapsi ei kuuluisi päivähoitoon ainakaan alle 2-vuotiaana.

Tilanteita ja perheitä on kuitenkin erilaisia enkä koe, että on minun asiani puuttua muiden elämään vaikka jotain asiaa siinä paheksuisinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en tietenkään toitota mielipidettäni ääneen, jos sitä ei kysytä. Ja vaikka kysyttäisiinkin, niin kertoisin ajatukseni hyvin hienotunteisesti ja varovasti.

Olen siis pienen hoitoon laittamisesta oikeastikin pahoillani, mutta eihän se minulle kuulu.

Vierailija
4/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin kumma, kun ei ole kuin yksi joka on vaan kritisoinut sitä kun hoidan itse lapseni kotona enkä vie heitä hoitoon.

Vierailija
5/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin naamaa hymistellään ja hymyillään ja kun kaverin selkä kääntyy niin rynnätään mammapalstoille jauhamaan paskaa.

Vierailija
6/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on asiaankuuluvaa small talkia. Minä kysyn lähes kaikilta, millaisia suunnitelmia heillä on, aikovatko vielä olla kotona vai mennä töihin.

4

Vierailija
7/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän netti on, et täällä saa sanoa mitä oikeasti ajattelee. En mäkään irl koskaan pahoittais sun mieltä kritisoimalla sun valintoja. Eihän meillä kenelläkään ois kohta ystäviä, jos kaikki laukois mielipiteensä päin naamaa.

Vierailija
8/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on asiaankuuluvaa small talkia. Minä kysyn lähes kaikilta, millaisia suunnitelmia heillä on, aikovatko vielä olla kotona vai mennä töihin. 4

Mamman pisteet laskee roimasti jos raijaa alle 3v hoitoon, vai mitä?

Vierailija
9/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin voin sanoa mielipiteeni jos sitä kysytään.

Kysymättä en tietenkään mene laukomaan päin naamaa, että en hyväksy noin pienen hoitoon laittamista jne. Se olisi käytöstapojen puutetta, eikä minulla ole muutenkaan mitään tarvetta tuoda omaa mielipidettä julki asiasta kuin asiasta.

Miksi edes kaipaatte muiden mielipiteitä tästä asiasta? Meillä hoitokuviot (3 lasta) on päätetty ihan oman perheen voimin enkä ole muiden mielipiteitä kysellyt tai kaipaillut. Niillä ei yksinkertaisesti ole minulle mitään merkitystä.

Päin naamaa hymistellään ja hymyillään ja kun kaverin selkä kääntyy niin rynnätään mammapalstoille jauhamaan paskaa.

Vierailija
10/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamman pisteet laskee roimasti jos raijaa alle 3v hoitoon, vai mitä?

mutta kyllä minun silmissäni pisteet laskevat, jos 1-v. laitetaan hoitoon. Tässäkin vaikuttaa tietenkin kokonaisuus: on ihan eri asia laittaa pieni osa- tai kokopäivähoitoon, samaten on eri asia laittaa pieni päiväkotiin kuin palkata hoitaja kotiin jne.

4

Vierailija
11/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) ihmiset ovat nähneet heti, että olet niin kehno äiti, että toivovat lapsen pääsevän päivähoitoon tai B) haukkuvat selän takana. Yleensä molempia.

Kyllä minäkin paheksun, vaikken päin naamaa sanokaan. Ilmeestä varmasti näkee silti...

Vierailija
12/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet varmasti ihan hyvä äiti. Vituttaa rankasti tälläiset itsekeskeiset pätijät.

T:Kotiäiti

Vierailija
13/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomahan loppuu jo kun vauva on 9 kk vanha. Yleensähän lapset laitetaan noin vuodenikäisinä hoitoon. Siis jos vanhemmat ovat normaaleja työssäkäyviä.

Meillä lapsi menee 1 vuoden 5 kk iässä hoitoon. Itse palaan töihin, kun lapsi on 11 kk ja mies jatkaa sitten 6 kk kotona lapsen kanssa.

Vierailija
14/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne herättävät ajatuksia ihan kyttäämättäkin. Mutta hienotunteinen ihminen ei tietenkään sano kaikkia ajatuksiaan ääneen.

Vierailija
15/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kerrotte aina sosiaalisissa tosielämän tilanteissa tiukat mielipiteenne kaikesta ystävienne ja tuttavienne elämäntilanteista, päätöksistä ja toimintatavoista? Jos näin teette, teillä ei mahda olla pahemmin ystäviä ainakaan.

Eiköhän kuitenkin ole niin, että normaalielämän ihmissuhteet ja niiden hoito ovat hieman eri asia, kuin anonyymi keskustelupalsta, jossa pointtina on ajatusten ja mielipiteiden vaihto tuntemattomien kanssa? Kukaan ei täällä, ap, ole siksi, että haluaisi olla ystäväsi vielä huomennakin tai edes tänään. Täällä ollaan vaihtamassa rehellisiä mielipiteitä.

Kumma kyllä olen huomannut myös, että näilläkin palstoilla vuodatetaan toisaalta usein erittäin sydämistyneitä valitusvirsiä, jos joku muu kuin oma siippa on kehdannut avata sanaisan arkkunsa kertoakseen teille mielipiteensä ja näkemyksensä asiasta, josta sitä ei ole kysytty. Jos taas täältä tulee kysymään näkemyksiä valintatilanteeseen tms, ehkäpä voi olettaa, että harva tulee vain hymistelemään ja kaveeraamaan kysyjän kanssa!

Asia muuttuu aika nopeasti toiseksi heti, kun mennään esim. rekisteröintiä vaativalle palstalle, jossa samat tyypit on kirjoitelleet pidempään. Suora mielipiteenvaihtoa alkaa vähentyä ja tilalla on sosiaalista hymistelyä ja ihmissuhteiden hoitoa.

Vierailija
16/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomahan loppuu jo kun vauva on 9 kk vanha. Yleensähän lapset laitetaan noin vuodenikäisinä hoitoon. Siis jos vanhemmat ovat normaaleja työssäkäyviä.

Miten niin "yleensä" laitetaan? Ainakin minun tuttavapiirissäni se on erittäin harvinaista. Ja todellakin vanhemmat ovat tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.

Ehkä sinun tuttavapiirissäsi on eri meininki?

Vierailija
17/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensähän tästä päivähoitoon viemisestä vain äidin pisteet laskevat, kukaan ei koskaan arvostele isää. Äitiyden paineet ovat nykyään todella kovat varsinkin naisten itsensä keskuudessa. Riittää että olet huono äiti kun viet 1-vuotiaan päivähoitoon oli syy mikä tahansa (tai et imetä, aloitat kiinteät 4kk iässä...).

Minusta päivähoitoon viemisessä ei ole mitään paheksuttavaa, sillä oletan että jokainen joka vain pystyisi hoitaisi lapsensa kotona. Oletan siis, että perheen tilanteessa se ei vain ole yksinkertaisesti mahdollista eikä minun silmissä kenenkään äiti pisteet siitä laske. Onneksi myös tuttavapiiristäni puuttuvat tällaiset mammat, joiden tällaista tarvitsee paheksua tai ehkä minulta on vain jäänyt paheksuvat ilmeet huomaamatta.

Minusta ei ole itsekästä jos hieman ajattelee omaa työuraansa äidiyden ohella. Monella alalla usean vuoden poissaolo voi merkitä sitä ettei paluuta entiseen työpaikkaan ole. Esimerkiksi oma tilanteeni ei salli 6 vuoden poissa oloa työmarkkinoilta, joka tulisi jos hoitaisin lapseni 3 vuotiaiksi kotona. Pitäisin työttömyyttä pahempana uhkana perheen hyvinvoinnille kuin päivähoitoa ja työn aloitusta.

Vierailija
18/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensähän tästä päivähoitoon viemisestä vain äidin pisteet laskevat, kukaan ei koskaan arvostele isää.

Kyllä minä arvostelen isää, jos hän ei jää hoitamaan lastaan kotiin vaikka se olisi mahdollista.

Yleisesti arvostelu kohdistuu helpommin äitiin siksi, että äiti on siellä kotona ollut ja lähtee sitten töihin. Jos isä on kotona, niin sitten ihmettelen, miksi hän palaa töihin niin pian. Toki isän jääminen kotiin vähäksikin aikaa on hyvä juttu, mutta silti ihmettelen isiä, jotka "viihtyvät" kotona vain muutaman kuukauden. Olisivat nyt saman tien vuoden tai pari.

Vierailija
19/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että enpä ole täällä netissä enkä IRL koskaan keltään kysynyt, että "mitä mieltä olette tästä ratkaisustamme?". Se on nimittäin nyt ainoa järkevä ratkaisu, mihin perheemme pystyy, joten ei siihen muiden mielipiteillä ole mitään vaikutusta.

Jos ap odotat kommentteja teidän hoitojärjestelyyn niin oletko kysynyt mielipidettä keltään suoraan? Siis IRL.

Vierailija
20/23 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensähän tästä päivähoitoon viemisestä vain äidin pisteet laskevat, kukaan ei koskaan arvostele isää. Äitiyden paineet ovat nykyään todella kovat varsinkin naisten itsensä keskuudessa. Riittää että olet huono äiti kun viet 1-vuotiaan päivähoitoon oli syy mikä tahansa (tai et imetä, aloitat kiinteät 4kk iässä...). Minusta päivähoitoon viemisessä ei ole mitään paheksuttavaa, sillä oletan että jokainen joka vain pystyisi hoitaisi lapsensa kotona. Oletan siis, että perheen tilanteessa se ei vain ole yksinkertaisesti mahdollista eikä minun silmissä kenenkään äiti pisteet siitä laske. Onneksi myös tuttavapiiristäni puuttuvat tällaiset mammat, joiden tällaista tarvitsee paheksua tai ehkä minulta on vain jäänyt paheksuvat ilmeet huomaamatta. Minusta ei ole itsekästä jos hieman ajattelee omaa työuraansa äidiyden ohella. Monella alalla usean vuoden poissaolo voi merkitä sitä ettei paluuta entiseen työpaikkaan ole. Esimerkiksi oma tilanteeni ei salli 6 vuoden poissa oloa työmarkkinoilta, joka tulisi jos hoitaisin lapseni 3 vuotiaiksi kotona. Pitäisin työttömyyttä pahempana uhkana perheen hyvinvoinnille kuin päivähoitoa ja työn aloitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme