Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhennetystä työajasta kokemuksia?

Vierailija
30.12.2009 |

Minulla on 1. ja 2. luokkalaiset lapset, sekä 4-vuotias.

Haluaisin tehdä lyhennettyä työviikkoa (30 h/viikko) ja asia pitäisi ottaa esimiehen kanssa pikaisesti puheeksi. Haluaisin kuitenkin vähän kokemuksia kehiin ennen kuin tartun härkää sarvista.

- Onko työnantajan pakko suostua tuohon? En ole johtavassa asemassa enkä esim. ainoa työntekijä enkä edes ainoa joka ko. tehtävää firmassa hoitaa. Ymmärsin, että pikkukoululaisten vanhemmilla on tuo oikeus automatic. Mulla on vaan niin outo pomo, että varmaan alkaa vänkäämään vastaan.

- Miten loma kertyy lyhennetyn työajan puitteissa? Kun 14 päivää kuukaudessa kuitenkin ylittyy, ymmärsin, että lomaa kertyy ihan normaalisti? Miten menee loma-ajan palkka? Suurin osa ensi kesän lomastahan on jo kertynyt täyden työajan ajanjaksolla.

- Kumman olette kokeneet mielekkäämmäksi, lyhennetyn työpäivän vai yhden päivän vapaata/viikko?

- Saako lyhennettyä työaikaa pitävä pitää ruokatunnin 30 min. ?

- Muuta mikä kannattaa ottaa huomioon?

Ja joo, luin jo työaikalaista ns. lakitekstin ja faktat, mutta olen sellaisella alalla, ettei meillä noudateta mitään työehtosopimusta (alalla ei ole sellaista) vaan työsopimuksessakin lukee että noudatetaan Suomen työaikalakia. Jos on vastaavassa tilanteessa olevia lyhennettyä tekevää, kuulisin enemmän kuin mielelläni kokemuksia siitä, miten homma on sujunut.

Kiitos kaikista kokemuksista jo etukäteen!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysiäpäibiä = täysiä päiviä ;)

Vierailija
22/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan uskaltautua.

Meillä on siis uskomattoman lapsi- ja perhekielteinen pomo ja luulen, että on mun "uran" kannalta huono vaihtoehto lähteä tähän, mutta en ole enää valmis tinkimään perheemme hyvinvoinnista varsinkin kun mieheni sai ylennyksen ja joutuu matkustamaan entistä enemmän ja pyöritän arkea paljon yksin.

Meillä on kaikkia muitakin kummallisuuksia, kuten se, että lomat pitää pitää täysinä työviikkoina, koska pomomme mukaan työntekijä voisi jonkin porsaanreiän vuoksi vaatia sitä lomapäiväksi laskettavaa lauantaita vapaaksi jos loma ei yhtenä pätkänä ole ma-pe vaan vaikka ma-ti ja seuraavalla viikolla ma-ke. Jota siis kukaan ei ole koskaan vaatinut ja muutenkin porukka joustaa ja venyy. Myöskään lomarahojen vaihtamisesta vapaaksi emme saaneet kahta "ylimääräistä" lomapäivää, eli noita laskennallisia lauantaita, jotka useimmat työehtosopimukset (mm. ERTO) suosittavat antamaan lomana jos työntekijä vaihtaa lomarahat vapaaksi.

Siksi tän kysyminenkin jotenkin ahdistaa ja tiedän pomon asettuvan poikkiteloin ja kieltävän/jättävän myöntämättä kaiken mahdollisen "etuuden" jota en älyä itse vaatia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sopinut tekeväsi esim. 80% työaikaa koko vuoden, niin saat tuon palkan myös kesäloman ajalta. Ei siis väliä, miten kesälomat on aikanaan kerätty. Mutta samoin myös sitten, kun teet 100% työaikaa, saat normaalin 100%:sen palkan sitten, vaikka loma on periaatteessa kertynyt 80%:lta ajalta.

Tätä voi yrittää kiertää sopimalla erikseen kevät- ja syyskaudesta. Esim. teet kesällä kesä-heinäkuun 100% työaikaa.

Onnea neuvotteluihin, sillä työnantaja voi todellakin sanella työajan, vaikka sinulla on oikeus tuohon lyhennettyyn päivään.

Itse tein 4-päiväistä viikkoa, joka oli parempi ja oli helpompi pienentää päivähoitomaksuja. Hyvin ehti tehdä kotityöt ennen varsinaisen viikonlopun alkua. Mutta jos yhteisymmärrykseen ei päästä, niin laissa suositellaan 6 tunnin työpäivää.

Vierailija
24/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tein 7-13 ja oli ihanteellinen kellonajallisesti. Tosin samat työt tein kuin ennekin,mutta HUOMATTAVASTI pienemmällä palkalla ja lyhyemmässä ajassa eli on varmaankin työnantajalle aika hyvä sopimus.

Vierailija
25/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat työt jouduin tekemään kuin ennenkin mutta lyhyemmässä ajassa...rankkaa oli!

Aiemmin itsellä tuppasi ne iltapäivän viimeiset hetket mennä ihan harakoille, ei jaksa enää keskittyä täysillä töihin. Kuuden tunnin päivän jaksaa erinomaisesti loppuun asti :) Itse ainakin pyysin työtehtäviini muutoksia, eli nykyään teen vain sellaisia töitä joista ei tule ylitöitä ja pystyn lähtemäään suunnilleen sovittuna aikana.

Eipä tällä menetelmällä hirvästä urakehityksestä kannata haaveilla mutta aikansa kutakin :) Itse suosittelen lämpimästi kaikille.

Vierailija
26/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti niin tutulta, kaikki Erton suositusten vastaiset omituisuudet jne.

Olin aikoinaan vastaavassa tilanteessa ja esimies myös vastaanvänkääjä, joka kyllä vaati työntekijältä täydellistä omistautumista työlle sekä valmiutta tulla vaikka viikonloppuna lyhyellä varoitusajalla hommiin, mutta ei itse ollut valmis joustamaan kuin silloin, kun siitä ei ollut pienintäkään potentiaalista haittaa firmalle.

Yli puoli vuotta tein tahtomattani pitkää päivää, kun en uskaltanut pyytää lyhennettyä. Sitten kyllästyin siihen, että töissä ei todellakaan tullut kiitosta ikinä vaan haukkuja pienimmästäkin virheestä eikä todellakaan rakentavaan tyyliin, ja uskaltauduin pyytämään lyhennettyä työaikaa. Pomo ei tykännyt, mutta suostui.

Eihän se urakehitykselle hyvää tehnyt, mutta minun henkiselle hyvinvoinnille ja perheelleni todellakin. Pari vuotta tein lyhennettyä työaikaa (6 h + 0,5 h ruokatunti) ja sitten vaihdoinkin työpaikkaa ja pääsin "urallakin" taas eteenpäin.

Vierailija
27/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyttemmin vanhempana, kun uskallan paremmin pitää puoliani niin olen tajunnut, että eihän tuossa sinänsä ole mitään "kysymistä" pomolta, kysehän on ilmoitusasiasta.

Olisko teillä jotain muuta henkilöä kuin hankala esimies, jonka kanssa asian voisi käsitellä neutraalisti? Joku, joka huolehtii sairaslomista, palkoista, jne?

Vierailija
28/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isäKIN voi olla hoitovapaalla?

Eikös noi kosketa joko jompaakumpaa?

Itse olin lyhennetyllä päivällä.

Kannattaa tosiaan laskea että joka kuukausi on 14 TÄYTTÄ päivää töissä, koska muuten ei saa lomapäiviä täydeltä palkalta. Sekin tuli minulle 70 prossasena.

Kiukutti, koska olin laskenut että teen enempi töitä kun olen joka päivä töissä lyhyellä määrällä, Kuin se joka on töissä 14 päivää täydellä tekee vähempi töitä -ja saa isomman kesälomapalkan!

Vierailija
29/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen hoitoraha ja hoitovapaa

Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin lyhennät palkattomasti päivittäistä työaikaasi tai viikkotyöaikaasi. Voit puolisosi kanssa olla osittaisella hoitovapaalla saman jakson aikana mutta eri aikoina (esim. toinen lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä).

Vierailija
30/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti niin tutulta, kaikki Erton suositusten vastaiset omituisuudet jne. Olin aikoinaan vastaavassa tilanteessa ja esimies myös vastaanvänkääjä, joka kyllä vaati työntekijältä täydellistä omistautumista työlle sekä valmiutta tulla vaikka viikonloppuna lyhyellä varoitusajalla hommiin, mutta ei itse ollut valmis joustamaan kuin silloin, kun siitä ei ollut pienintäkään potentiaalista haittaa firmalle. Yli puoli vuotta tein tahtomattani pitkää päivää, kun en uskaltanut pyytää lyhennettyä. Sitten kyllästyin siihen, että töissä ei todellakaan tullut kiitosta ikinä vaan haukkuja pienimmästäkin virheestä eikä todellakaan rakentavaan tyyliin, ja uskaltauduin pyytämään lyhennettyä työaikaa. Pomo ei tykännyt, mutta suostui. Eihän se urakehitykselle hyvää tehnyt, mutta minun henkiselle hyvinvoinnille ja perheelleni todellakin. Pari vuotta tein lyhennettyä työaikaa (6 h + 0,5 h ruokatunti) ja sitten vaihdoinkin työpaikkaa ja pääsin "urallakin" taas eteenpäin.

Mainosalallapa hyvinkin ;)

Vierailija
31/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

v

Vierailija
32/37 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, joka olisi tehnyt 80-prosenttista ihan vaan oman jaksamisen, ei lapsien vuoksi? 

Vierailija
33/37 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikaiset kokemukset aiheesta?

Vierailija
34/37 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää kokemuksia?

Vierailija
35/37 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 8 vuotta 70%,koko nykyisen työsuhteen ajan, enkä takaisin vaihtaisi edes tuplapalkasta. Olen lapseton luontoa harrastava keski-ikäinen.

Vierailija
36/37 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 80% , eli 6 tunnin päivät. Päivään kuuluu yksi 20 minuutin tauko. Lapset on pienet, joten tämä järjestely nyt hyvä. Jää aikaa kotona, eikä lapsen tarvitse olla koko päivää hoidossa. (Muuten joutuisi olemaan 8-9 tuntia). Loma kertyy normaalisti. Ainoa mikä riipaisee, on palkkapäivänä se 20% pienempi palkka. No myös veroprosentti pienempi. Kun päivä on lyhyempi, niin mulla ainakin (toistaiseksi) virtaa riittää niin, että saan päivän aikana yhtä paljon aikaiseksi kuin täyden päivän tekevät. On sellainen ala, että vie iltapäivän puolella täysituntisilta jo mehuja, mutta ei voi syyttää. Joinakin päivinä pystyn aloittamaan jo seitsemän jälkeen, niin voin lopettaa iltapäivällä jo yhden jälkeen. Ehtii mukavasti siinä itsekin harrastamaan. Eli oman jaksamisen kannalta mahtavaa, palkkapäivänä vähän harmittaa. Silti aion olla vielä muutaman vuoden tällä lyhyemmällä.

Vierailija
37/37 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lyhennettyä työaikaa niin, että saan enemmän vapaata, hyödyn siitä enemmän. Olen vuorotyöläinen, eli arkena voi olla 3 vapaata. Kouluikäisiä lapsia on.