Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhennetystä työajasta kokemuksia?

Vierailija
30.12.2009 |

Minulla on 1. ja 2. luokkalaiset lapset, sekä 4-vuotias.

Haluaisin tehdä lyhennettyä työviikkoa (30 h/viikko) ja asia pitäisi ottaa esimiehen kanssa pikaisesti puheeksi. Haluaisin kuitenkin vähän kokemuksia kehiin ennen kuin tartun härkää sarvista.

- Onko työnantajan pakko suostua tuohon? En ole johtavassa asemassa enkä esim. ainoa työntekijä enkä edes ainoa joka ko. tehtävää firmassa hoitaa. Ymmärsin, että pikkukoululaisten vanhemmilla on tuo oikeus automatic. Mulla on vaan niin outo pomo, että varmaan alkaa vänkäämään vastaan.

- Miten loma kertyy lyhennetyn työajan puitteissa? Kun 14 päivää kuukaudessa kuitenkin ylittyy, ymmärsin, että lomaa kertyy ihan normaalisti? Miten menee loma-ajan palkka? Suurin osa ensi kesän lomastahan on jo kertynyt täyden työajan ajanjaksolla.

- Kumman olette kokeneet mielekkäämmäksi, lyhennetyn työpäivän vai yhden päivän vapaata/viikko?

- Saako lyhennettyä työaikaa pitävä pitää ruokatunnin 30 min. ?

- Muuta mikä kannattaa ottaa huomioon?

Ja joo, luin jo työaikalaista ns. lakitekstin ja faktat, mutta olen sellaisella alalla, ettei meillä noudateta mitään työehtosopimusta (alalla ei ole sellaista) vaan työsopimuksessakin lukee että noudatetaan Suomen työaikalakia. Jos on vastaavassa tilanteessa olevia lyhennettyä tekevää, kuulisin enemmän kuin mielelläni kokemuksia siitä, miten homma on sujunut.

Kiitos kaikista kokemuksista jo etukäteen!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
31.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miten pelkäät sen vaikuttavan? Että ei tule ylennyksiä tai palkankorotuksia samaan tahtiin kuin muille? Vai että työtehtävistä karsitaan haastavimmat ja kiinnostavimmat?

Olen tehnyt lyhennettyä päivää pari vuotta ja aion tehdä niin pitkään kuin mahdollista, ja kyllä palkka on noussut ihan samaan tahtiin kuin ennenkin, eikä työtehtävätkään kamalasti ole muuttuneet (kaikkein kiireisimmistä projekteista olen päässyt eroon :-)

Vierailija
2/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein aikoinani kuuden tunnin päivää, nelipäiväisestä työviikosta minulla ei ole kokemusta. Tein pääsääntöisesti töitä 9-15.30, eli tuohon aikaan sisältyi puolen tunnin ruokatunti kuten muillakin. Lomat kertyvät tuolla työajalla ihan normaalisti.

Työnantaja voi kieltäytyä lyhennetyn työajan myöntämisestä vain erittäin perustellusta syystä. Jos samaa työtä kuin sinä tekevät muutkin, niin tuollaista syytä ei ole. Tosin työnantaja voi sitten määrätä lopullisesti sen, teetkö lyhyempää päivää vai viikkoa (korjatkaa jos on muuttunut).

Minusta tuo lyhennetty päivä oli aivan mahtava! Ja meidän rutiineihin se sopi paremmin kuin lyhyempi viikko. Harmi, että lapset ovat jo niin isoja että äiti joutuu tekemään pitkää päivää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
31.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sopii parhaiten, koska työmatkat päivässä vievät 1 1/2 tuntia. Olen perjantait kotona ja lapset tykkää, koska perjantaisin voin lähettää heidät kouluun ja olla kotona kun palaavat. ehdin siivoilla ja myös levätä. Olen henkisesti raskaassa työssä tekee todella hyvää olla ihan yksin kotona ja hetki vain löhöilla.

Töitä on varmaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta 4 työpäivää menee onneksi paljon nopeammin kuin 5.

Suisittelen.

Vierailija
4/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tässä vaiheessa ajattelen,että lyhyemmästä päivästä olisi enemmän iloa tilanteessamme. Toki yksi vapaa hoitopäivä 4-vuotiaalle olisi kiva, mutta silti kallistun enemmän lyhyeen päivään.

Vierailija
5/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin tuo lyhyempi päivä on parempi.

Vierailija
6/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa tuo 4 pv/viikko. Menettääkö siinä lomapäiviä? Paljonko palkka alenee tuolloin? Mulla on kkpalkka, joten en tiedä tuntitaksaani. Meneekö ihan niin, että -20% kk-palkasta?

Voiko isä ottaa myös tuon lyhennetyn , eri aikaan kuin äiti tietenkin.

Vierailija
7/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla valituinen työsuhde ja kauanko on pitänyt olla työnantajan palveluksessa että tuon lyhennetyn päivän/viikon voi ottaa käyttöön? Minkä ikäisiä lapsia?

Vierailija
8/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen ei kuuluisi kuin yksi 10 min tauko mutta armosta saan pitää vielä toisen 10 min :)

Loma kertyy normaalisti.

Meillekin lyhyemmästä päivästä on enemmän hyötyä kuin lyhyemmäastä viikosta

Vierailija
9/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni työnantajalla pitää olla todella painavat syyt että voi olla suostumatta lyhennettyyn työaikaan. Se kannattaa kuitenkin tarkistaa sinun itsesi jostain virallisemmalta taholta. Itsellä ei ole ollut vaikeuksia saada osittaista hoitovapaata.

Minulla on lomat kertyneet ihan tavallisesti.

Meille tuo lyhyempi työpäivä on ollut se sopivin ratkaisu. Töiden kannalta kumpi vaan sopisi, mutta lapset (etenkin isompi) tuntuu pitävän siitä että pääsee joka arkipäivä päiväkotiin. Isoilla on kuitenkin viikko-ohjelma hoidossa eikä meidän lapsi halua mistään jäädä paitsi:)

Tuo lyhyempi työpäivä auttaa, kun on kohtuullisen pitä työmatka (45-60min yhteen suuntaan). Eli aamulla ei tarvitse lasten herätä liian aikaisin, riittää kun heräävät siinä klo 7 aikaan. Ja riittää kun vien lapset klo 8 hoitoon, niin itse ehdin hyvin klo 9 töihin. Ja vastaavasti pääsen lähtemään töistä klo 15 ja olen hakemassa lapsia klo 16-16.30 aikoihin (meillä on koira, jonka lenkitän aina ennen lasten hakua hoidosta). Näin ei päivistä tule ihan kamalan pitkiä ja illalla on vielä aikaa olla yhdessäkin.

Minulla ei ole ruokatuntia vaan ruokatauko eli pidän 20 minsan ruokatauon ja 10minsan kahvitauon, aika usein yhdistän nuo. Eli itse olen jättänyt nuo kahvihetket töissä vähemmälle, tosin työnantajani ei niistä kovin tarkka ole, kunhan työt tulee tehtyä. Työnteko on minulla ainakin tehokkaampaa kuin aikaisemmin. On pitänyt priorisoida asioita, ja se on oikeastaan ollut hyväkin. Turha työ on karsiutunut pois. Toisaalta joskus on sitten osattava kieltäytyä mielenkiintoisistakin työtehtävistä, koska työaika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen (ei kyllä riittänyt kokopäiväisenäkään:)

Tuo lyhyempi työpäivä on antanut myös joustamisen mahdollisuuden. Eli aika ajoin menen töihin aikaisemmin ja joskus pari kertaa kuussa teen tunnin pidempään töitä. Nämä tunnit saan ottaa pois itselleni sopivana hetkenä. Näitä olenkin sitten hyödyntänyt lasten neuvolareissuihin tms. asiointiin.

Mutta meillä on kunnallinen työehtosopimus, ja työnantajani on hyvin joustava erilaisissa työaikajärjestelyissä. Ja tämä on onnistunut, vaikka hoidankin tehtävääni ainoana työntekijänä eli minulla ei ole mahdollisuutta saada sijaista itselleni eikä kukaan hommiani tee, jos olen poissa....

Vierailija
10/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa tuo 4 pv/viikko. Menettääkö siinä lomapäiviä? Paljonko palkka alenee tuolloin? Mulla on kkpalkka, joten en tiedä tuntitaksaani. Meneekö ihan niin, että -20% kk-palkasta? Voiko isä ottaa myös tuon lyhennetyn , eri aikaan kuin äiti tietenkin.

Eli palkka pienenee 20 prosentilla. Tosin myös veroprosentti pienenee!

Vierailija
11/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten hakea kelasta se 70€kk. Ei ole iso raha eikä korvaa koko rahanmenetystä mutta kumminkin.

Vierailija
12/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö olla valituinen työsuhde ja kauanko on pitänyt olla työnantajan palveluksessa että tuon lyhennetyn päivän/viikon voi ottaa käyttöön? Minkä ikäisiä lapsia?

Vierailija
13/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk pitää olla olut työnantajan palveluksessa.

Ymmärtääkseni lomapäiviä ei mene myöskään tuolla yhdellä viikottaisella vapaapäivällä, kunhan kuukaudessa työpäiviä kertyy 14 kuukaudessa.

Isäkin voi tehdä lyhennettyä kun ajoitta sen eri aikaan kuin äiti.

KELA maksaa 70 €/kk alle 3-vuotiaiden ja 1.-2.luokkalaisen vanhemmille.

Vierailija
14/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi kyllä keltäyty tuosta. Ei siihen mitään ihmeellistä perustelua tarvita.

Työnantaja voi kieltäytyä vain, jos siitä on huomattavaa haittaa yritykselle. Eli äärimmäisen harvoin.

Vierailija
15/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkka laski vaan 50e koska vero % laski niin paljon myös..

Vierailija
16/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuusta alkaen se on 90e/kk.

Minäkin alan tekemään lyhennettyä työaikaa, olen ollu hoitovapaalla ja palaan töihin ensiviikolla. Itselleni sopivin on tuo lyhennetty työviikko eli teen 4-päiväistä viikkoa. Tuntuu aika luksukselta, kun ennen tein 5-päiväistä.

Minulle tuo Kelan 90e/kk on kyllä iso raha, koska palkkanikin on niin pieni. Nettona vähän reilu tonnin. Lisäksi taloudellista etua tulee pienemmästä veroprosesntista ja pienemmistä tarhamaksuista. Häviän rahaa ehkä vain pari sataa/kk mutta on se on minusta pieni summa siitä, että saan enemmän vapaa-aikaa lapseni kanssa.

Vierailija
17/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantaja voi kyllä keltäyty tuosta. Ei siihen mitään ihmeellistä perustelua tarvita."

Kyllä tarvitaan perustelu:

Työntekijän on tehtävä esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. Työnantaja voi kieltäytyä osittaisen hoitovapaan antamisesta vain, jos vapaasta aiheutuu tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, joka työnantajan on perusteltava.

Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, eikä sen järjestämisestä päästä työpaikalla sopimukseen, osittainen hoitovapaa annetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuuteen tuntiin tai työviikko 30 tuntiin.

Vapaan aikana on mahdollisuus sada Kelalta osittaista hoitorahaa.

Vierailija
18/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kun paperissa vain lukee tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Ei sitä sen enempää tarvitse perustella. Ja samaan aikaan työnantaja

palkkaa uusia työntekijöitä tuntityöläinen-nimikeellä samaan tehtävään

Vierailija
19/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat työt jouduin tekemään kuin ennenkin mutta lyhyemmässä ajassa...rankkaa oli!

Vierailija
20/37 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat työt jouduin tekemään kuin ennenkin mutta lyhyemmässä ajassa...rankkaa oli!

itse tein hoitotyötä, tein täysiäpäibiä mutta vähemmän kuukaudessa. Työ jäi työpäivän päätteeksi kätevästi sinne töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan