Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te pidätte legot järjestyksessä?

Vierailija
29.12.2009 |

Legot on kivoja, lapset rakastavat niitä pienimmästä surimpaan tytöt ja pojat. Eli aivan mielellään olen antanut lasten leikkiä Legoilla.

Olemme sopineet että huone saa olla vaikka suurimmaksi osaksi hienoa legokaupunkia kunhan leikkivät nätisti ja IRTOPALOJA EI JÄTETÄ epämääräisiksi kasoiksi lattialle lojumaan.

Lapset rakentelevat hurjan hienoja juttuja Legoista.

Mutta tuo toinen sääntö ei sitten toteudukaan.

Saan varmaan joku päivä jonkun sydänkohtauksen kun suututtaa niin paljon ne irtopalikkakasat.

On kokeiltu sitä että on järjestetty ne omiin laatikoihinsa.

On laitettu kaikki irtopalat isoon yhteiseen laariin, että ois sinne helppo viskata enempiä miettimättä käsistään.

Ensimmäinen vaihtoehto toimii kun haluaa rakennella hienoja juttuja tai koota jotain purettuja juttuja uudelleen ohjeen mukaan. On helppo valita paloautoon palikoita punaisesta laatikosta ja etsiä renkaat rengaslaatikosta. Pienenkin ihmisen kärsivällisyys piisaa siihen etsimiseen.

Toisessa vaihtoehdossa on juuri se vika että kun kaikki irtopalat on sikinsokin sieltä etsiminen on hidasta.

Teki niin tai näin, lattialla lainehtii irtopaloja.

Miten te saatte ne pysymään järjestyksessä.

Lapsia itseään ei haittaa yhtään vaikka lattian jokainen neliö olisi täynnä Legoja.

Aikuista toki haittaa, kun niiden päälle kävellen joko kalliit palat menevät rikki tai satuttavat jalkapohjaan.

Lapset leikkivät kauniisti ja rauhallisesti ja fiksusti Legoilla mutta kun huoneeseen menee ja pyytää että siivotaan irtopalat pois ja auttaisin siinä, lapset muuttuvat "purukumiksi" ja venyvät tekemään "tää on vielä hiukan kesken" , "kohta", "en minä levittänyt sitä vaan toi" ...tyyliin ja sitten palaa hermo :(

Erään iltapäivän käytin useita tunteja siihen että istuin vain lasten kanssa lattialla ja järjestin ja autoin kasamaan Legoja ja selitin minne ne kuuluu ja miksi ne pitää kerätä paikoilleen ja että jos laittaa heti paikoilleen ne palat joita ei tarvitse, ei tule sitä kauheaa palavuorta sinne lattioille, jonka keräämiseen sitten kuluu hurjasti aikaa...

Voidakseni tänään todeta että jokainen pala jonka olimme yhdessä keränneet oli takuulla levitetty lattialle ja tuplasti lisää!

ARGH

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi yhteinen loota koko kokoelmalle. älä ota pulttia, se nyt vaan on niin. ja jos lapset ei ala itse keräämään irtopaloja lattialta, niin ota esiin imuri, ja sano että kaikki mikä on lattialla, menee roskiin jos ei kerätä..

Vierailija
2/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennuspalat yhdessä, ohuet laatat yhdessä, peruspalikat yhdessä, pyörät yms auton osat yhdessä, lentokenttäpalat yhdessä, ja sitten useita laatikoita missä erilaisa starwarslegoja. Ihan pikkuosat ja erikoisuudet on kalastustarvikelaatikostossa. ukoille omat laatikkonsa. Välillä ne menee sekaisin, sitten käydään taas läpi laatikko ketrralaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sulassa sovussa sekaisin. Annan leikkiä noilla pienillä legoilla vain jos muut leikit on siivottu ja legoleikkien lopuksi pikkupalat on siivottava. Meillä tehoaa kummasti tuo imurilla uhkailu:) Tosin meillä lapset vasta 2v ja 6v, ja yleensä siis vain 6v leikkii noilla ihan pienillä legoilla (ja äiti ehkä useinmiten vielä innokkaammin:). Ja vain haaveilen, että joka osilla olisi oma paikkansa, pitänee hommata omat legot, jos niin haluan tehdä:)

Pienemmän vuoksi suosin vielä noita Dubloja, ja niille löytyy yksi iso laatikko.

Pienempi siivoaa meillä helpommin kuin isompi, ja luulen, että tulee aina olemaan niin....

Vierailija
4/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku muukin! Mua kanssa harmittaa, kun ovat pojalle niin tärkeitä ja tykätään legoista leluina, mutta sitten äidistä kuoriutuu ihmishirviö noiden irtopalojen kanssa. Meillä on kanssa nyt toi "erillisissä laatikoissa" systeemi menossa ja periaatteessa silloin kun mä saan sen "purkan" revittyä lattiasta tekemään jotain, niin se saa ne kyllä omiin laatikoihinsa (5 vee), mutta sitten se taas räjähtää ksiin ja sitten se hädässä välillä roimii ne ihan miten sattuu. Imuritemput ja kaikki muutkin uhkaus, lahjonta kiristys-keinot on kokeiltu...

Vierailija
5/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli legot on isossa laatikossa: levitetään viltti lattialle. Kaadetaan legot viltin päälle.Näin niitä pieniäkin palasia on helppo etsiä. Kun leikki loppuu, kipataan vilttiin kiedotut legot takaisin astiaan: )

Ja idea on ihan vapaasti lainattavissa: )

Vierailija
6/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tekstistäsi :D

Ja tosiaan meilläkin on uhattu imurilla (mies) ja jätesäkillä (minä) se ei yleensä auta kauan aikaa, vaikka vannovat ja vakuuttavat että keräävät.

Pitäis koittaa muistaa se siivousneuvo: Jos jokin asia ei ole sotkeutunut tunnissa, se ei siivoudukaan tunnissa. Mutta tahtoo silmät sumentua ennen järjen ääntä kun näkee sen hävityksen.

Muidenkin jutuista tajuaa hyvin että en ole yksin ongelman kanssa-kiitos. Tuntuu niin turhauttavalta yleensä.

Meilläkin on sovittu että Legoleikit ovat esillä yksinään, muuten mistään ei tule mitään.

ap

joka näemmä kaipaa vain varapäreitä tähän hommaan :)

Vierailija
7/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut että irtolata ovat laatikon kannen päällä tms. mutta kansi on liukas ja rajatun kokoinen jolloin palat kuitenkin leviävät ympäriinsä.

Tuo viltti ois loistava! Nimenomaan se kerääminen pois menisi helposti.

Vaikkei suosisi Peppi-tyyliäkään ;) niin irtopalat olisi viltillä ja ne voisi taas järjestää paikoilleen kun ehtii, eikä niin että nyt palat vain ajelehtivat kunnes joku ehtii tai hermostuu niihin.

Vierailija
8/8 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pakko kertoa, että joulusiivouksen aikaan legoja löytyi meiltä ihan joka paikasta: kaikkien mahdollisten huonekalujen alta, wc:n lattialta, kengistä, pesuhuoneesta. Minne tahansa katsoikin, niin aina joku pienen pieni lego oli jossain. Ne ovat totaalisen rasittavia kapistuksia, mutta lapset rakastaa niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä