Miksi adoptioäidit aina vähättelevät biovanhemmuutta?
Siis sellaiset, joilla ei ole biovanhemmuudesta omaa kokemusta. Luin tuota aiempaa adoptioketjua ja aloin taas ihmetellä tuota samaa asiaa. En väitä, että adoptio- ja biovanhemmuus olisivat sama asia, mutta olen vakuuttunut siitä, että bioäitiyden tuomasta kokemuksesta on huomattavasti apua, kun saa adoptiolapsen.
Tätä mieltä olen siis ainakin vielä. Biolapsi on, mutta adoptiolasta vasta odotan (ja joo, neuvonta on käytynä ja paperit ovat olleet kohta vuoden ulkomaillakin, että aivan ensimetreillä en kulje). Olisi kiva, jos joku noista kärkkäistä arvostelijoista (tai ihan joku muukin) vähän valaisisi tätä asiaa minulle.
Kommentit (6)
samoin noille lapsettomuushoidoilla lapsen saaneille jotka hehkuttaa, että rakkaus on isompaa heillä kuin lapset helposti saaneilla ... ... ...
haasteellisinta vanhemmuutta. On varmasti perää tuossa lauseessa, mutta tuskin niitä voi niin yksioikoisesti "arvottaa", kun biolapsiakin on niin monenlaisia (esim. kehitysvammat ym.). Jotenkin ajattelin, että hänellä on tarve saada ymmärrystä sille, että välillä on väsynyt äitiyteen. Mikä on ihan ymmärretäävää tietysti.
haasteellisinta vanhemmuutta. En minäkään heti ajattelisi, että biovanhemmuudesta on apua sen enempää kuin muustakaan elämänkokemuksesta. Tuskin siitä haittaakaan on.
Luulen, että eniten valmiuksia tuo hyvä valmentautuminen ja realistiset odotukset ja sopiva luonne/persoona sekä sattuma,. millainen vanhempi kohtaa minkäkinlaisen lapsen.
Biovanhemmat ehkä syyllistyvät vielä adoptiovanhempia useammin oman erinomaisuutensa korostamiseen. "ymmärrät sitten kun sulla on omia lapsia" kuulee sanottavan pienimmästäkin, vaikkei ihmisellä olisi mitään vaikeuksia ymmärtääkään mistä on kyse.
Tylsää kun vanhemmuuden pitää olla kilpailua.
Siellä vain sanottiin, että ne ovat _eri_ asioita. Ei niitä arvojärjestykseen pantu. Ne todella ovat _eri_ asioita.
tietenkin lastenhoitorutiinien tunteminen on avuksi, mutta enpä juuri keksi muuta.
Mutta aina, kun asiasta on ollut jossain puhetta, on tuo sama asenne tullut ilmi. Kenenkään adoptioäidin (jolla siis ei ole biologisia lapsia) en ole kuullut myöntävän, että biovanhemmuudesta voisi olla jotain hyötyä.
ap