Alottaisitko 3kk ikäiselle keskosena syntyneelle kiinteät nyt?
Meidän poika syntyi rv 36 ja painoi 2750g ja pituutta oli 45cm. Oli ensimmäiset kolme viikkoa sairaalassa, kunnes pääsi kotiin. Paino on noussut hyvin ja tasaisesti ja neuvolassa sanoivat, että voisimme aloitella kiinteitä tällä viikolla kun poika pe täyttää 3kk. Onko tuota neuvolan ohjetta pakko noudattaa? Minusta poika ei vielä tarvitsis kiinteitä kun tissimaito pitää nälän poissa mielestäni hyvin ja ei ole ongelmia kasvunkaan kanssa. Esikoinen on kyseessä eikä ole pahemmin lapsista kokemusta, mutta eikös sitä vielä nykyään suositella, että vähintään 4kk ikään sais vaan maitoa ja sit alettais maistella kiinteitä pikkuhiljaa.
Poika heräilee kyllä välillä öisin jopa puolen tunnin välein, mutta pääsääntöisesti tunnin tai kahden välein ja yöllä nukkuu vähintään yhden 3tunnin pätkän, jollon ei herää. Päivällä nukkuu vaan maksimissaan puoltuntia kerrallaan, mutta ei ole minua kauheasti haitannut kun yöt sujuu suht hyvin, ei siis joka yö tarvitse heräillä puolen tunnin välein.
Tiedän kyllä, että äitini on minulle alottanut kiinteät jo 2kk iässä, mutta siitä sitten seurasikin ensin kauheat itkut ja myöhemmin todettiin monia allergioita.
Kommentit (30)
Kahden eri neonatalogin (keskosiin erikoistuneiden lastenlääkärin) suositus yliopistosairaalassa oli LIHAN aloittaminen 3kk ikäisenä ja niin teimme. Muut soseet normaalisti alkaen 4kk. Nyt tyttö 2v. ja täysin terve. Ei allergioita ja 1 antibioottikuuri ollut korvatulehdukseen. Toki siro ruumiin rakenteeltaan, mutta normaalipituinen ja iloinen, touhukas ja reipas tyttö. Luottaisin erikoislääkärin suositukseen, neuvolatädit eivät juuri koulutuksella tai keskoskokemuksella päde.
imetystä suositellan 6kk ikään asti (siis jos maitoa riittää ja äiti jaksaa) ja vasta sitten aloitetaan kiinteät. Luota itseesi!
Puolivuotiaaksi voit hyvin pitää pelkällä rinnalla. Saa lapsen suolisto kehittyä rauhassa ja onhan se rintamaito helppoa ravintoa antaakin, aina mukana ja tuoretta. ;)
Eikös täysimetystä/korviketta suositella nykyisin 6 kk?
Ihan Jorvista saatiin ohjeet, jonka mukaan toimittiin. Riisi- ja maissivellillä lähdettiin.
Lapsistani molemmat ovat syntyneet keskosena, erittäin varhain (viikoilla 27 ja 29).
Se mitä minulle painotettiin, kun lapsi syntyi keskosena, on se, että minun ei kannata kysellä alkuvaiheessa ravitsemus, hoito -eikä muitakaan neuvoja täysiaikaisen lapsen vanhemmilta. Keskosena syntyneitä tarvitsee ruokkia, hoitaa ja käsitellä eri tavalla kuin täysiaíkaisia.
Vaikka lapsesi paino nousee, saattaa hän olla aliravittu ja hänellä voi olla ektratarvetta esim. proteiinille ja raudalle ym. Nämä tällaiset puutokset lääkärit ja ravintoterapeutit ottavat huomioon kun antavat ruokavaliosuosituksia lapsellesi.
Kuuntele lääkäriä, vaikka se kuulostaisikin 'muista äideistä' järjettömältä. Ja muista että keskosen ruokavaliosuositukset lasketaan ihan kalenteri-iän mukaan, ei korjatun iän mukaan.
Meillä on 24-viikkoisena syntynyt keskosvauva. Saimme sairaalasta ohjeen, että kiinteät aloitetaan keskosille samaan aikaan kuin täysiaikaisillekin. Voit siis ihan hyvin varmaan vielä odotella ainakin kuukauden kiinteiden aloittamisen kanssa.
kalenteri-iän mukaan samaan aikaan?
Eli vellit aloitettiin 3kk iässä ja 4kk iässä he saivat jo lihaa. Minusta vauvasi ei nuku mitenkään hyvin. Meidän kaksoset nukkuivat 3kk iässä 6h yössä putkeen ja päivisinkin 3-4h päiväunet. Lisäksi vielä aamuisin ja iltaisin pikkutorkut Uni on lapsen aivojenkehitykselle välttämätöntä!
koska paino nousi hyvin keskosiin erikoistunut lääkäri antoi luvan jatkaa täysimetystä 6 kuukauteen asti MUTTA lisänä oli nestemäinen rauta. Keskosilla on helposti raudanpuutetta siksi lihakin aloitetaan aikaisin.
kyllä meillä 3kk keskonen nukkui jo sellaisia 4h pätkiä päivin/öin. Väittäisin että pelkkä maito ei ehkä pidä nälkää?
Eli vellit aloitettiin 3kk iässä ja 4kk iässä he saivat jo lihaa suuren proteiinin tarpeen vuoksi. Minusta vauvasi ei nuku mitenkään hyvin. Meidän kaksoset nukkuivat 3kk iässä 6h yössä putkeen ja päivisinkin 3-4h päiväunet. Lisäksi vielä aamuisin ja iltaisin pikkutorkut Uni on lapsen aivojenkehitykselle välttämätöntä!
Meillä oli siis myös vielä lisäksi keskostipat (kaikenlaisia vitamiineja yms) ja rautatipat oli käytössä 8kk. Lapset syntyivät rv 33+.
niin kuin kerroit, eli tissimaito tuntuu pitävän nälän, poika ei ole itkuinen ja nukkuu hyvin, niin EN aloittaisi vielä kiinteitä. Keskosena syntyneen vauvan suolisto voi olla vielä alikehittynyt...eli jos aloittaa liian aikaisin kiinteet, niin suolinukka voi tuhoutua. Ja tästä voi olla monenlaisia seurauksia...
Jos poika ei mielestäsi tarvitse kiinteitä vielä, ei tarvitse aloittaa.
tässä mm. hyvä artikkeli vauvan suoliston kehityksestä, kannattaa lukea.
http://www.terveysterapia-aija.com/artikkelit/vauvat1.htm
kiinteät pitäis alotella nyt 3kk iässä. Sen sijaan lääkäri sanoi, ettei vielä ole tarvetta kiinteille. Olen välillä lypsänyt maitoa pojalle, jos esim. isä on yön syötöt hoitanut niin maito riittää hyvin, sitä siis jää yli ja kerralla ei mene älyttömiä määriä ja paino on noussut reilu 1kg kuukaudessa. Kerroin myös neuvolantädille mitä lääkäri sanoi, mutta neuvolantäti tuosta piutpaut välitti vaan sanoi, että on järkevämpää aloittaa kiinteät.
ap
AP, luota lääkärin suositukseenLapsistani molemmat ovat syntyneet keskosena, erittäin varhain (viikoilla 27 ja 29).
Se mitä minulle painotettiin, kun lapsi syntyi keskosena, on se, että minun ei kannata kysellä alkuvaiheessa ravitsemus, hoito -eikä muitakaan neuvoja täysiaikaisen lapsen vanhemmilta. Keskosena syntyneitä tarvitsee ruokkia, hoitaa ja käsitellä eri tavalla kuin täysiaíkaisia.
Vaikka lapsesi paino nousee, saattaa hän olla aliravittu ja hänellä voi olla ektratarvetta esim. proteiinille ja raudalle ym. Nämä tällaiset puutokset lääkärit ja ravintoterapeutit ottavat huomioon kun antavat ruokavaliosuosituksia lapsellesi.
Kuuntele lääkäriä, vaikka se kuulostaisikin 'muista äideistä' järjettömältä. Ja muista että keskosen ruokavaliosuositukset lasketaan ihan kalenteri-iän mukaan, ei korjatun iän mukaan.
kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä keskosiin erikoistuneeseen lääkäriin (oliko nyt neoantologi vai mikä) ja kysyä häneltä. Neuvolan täditkin usein toimivat perstuntuman mukaan.
ole vielä tarvetta
ap
kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä keskosiin erikoistuneeseen lääkäriin (oliko nyt neoantologi vai mikä) ja kysyä häneltä. Neuvolan täditkin usein toimivat perstuntuman mukaan.
keskonen! Mun 3 ensimmäistä lastani syntyivät kukin 36+1 ja neljäs 33+3 ja kaikille olen aloittanut kiinteän 3kk iässä, pikkukakkosella jopa 2 kuisena. Riippuu ihan lasten tarpeista. Ei mitään ongelmia masun kanssa ei allergioita tms.
meille sanottiin, et kiinteät alotellaan samaan aikaan kun täysiaikaisillakin.