Apua! Miten kestää kun omassa lähipiirissä yhteiskunnan elätti. Käyttää kaikki tuet,
ei edes halua töitä!
Tuntuu kamalalta katsoa, että jollain läheisellä voi olla niin eri elämänarvot.
Ollaan kotona ja tehtaillaan lapsia kolmen vuoden välein. Sitten kun se ei ole enää mahdollista, jäädään työttömäksi. Isolle perheelle otetaan iso vuokra-asunto josta valtio maksaa suurimman osan. Edes huuto.net -rahoja ei voi ottaa tilisiirtona, ettei vaan sossu näe. Pari kertaa on saanut työmääräyksen tms. mutta nopeasti onnistunut puhumaan itsensä siitä pois, milloin milläkin verukkeella.
Sitten vietetään mukavia päiviä samanhenkisten kanssa tuolla kauppakeskuksissa.
Nyt alkaa olla lähellä, että mun sanainen arkkuni aukeaa. Ja älkää kysykö, miksi mä tällä päätäni vaivaan. Yritän kovasti olla vaivaamatta, mutta käy mahdottomaksi....
Kommentit (32)
eihän tuota nyt voi kestää muuten :(.
Varmaan saisit KELA:n tuenkin.
että toisilla on eri elämänarvot????
niin sano ihmeessä suorat sanat tälle läheisellesi, että jos hän jatkaa samaan malliin, ette voi olla enää ystäviä. En mä ainakaan haluaisi, että joku, joka paheksuisi mua ja elämäntapaani niin syvästi kuin sinä paheksut tuota läheistäsi, pitäisi sen salassa ja teeskentelisi hammasta purren ystävää. En itsekään haluaisi olla sellaisen paheksujan ystävä.
Tuttavani asuu miehensä talossa. Eli maksaa vitulla asumisensa. Antaa vittua miehelle ja ottaa suihin. Niin mies elättää. Onko tuo sen kunniallisempaa. Kysyn va.
Hyvä hyvä, joku sentään vielä voi lapsia vääntää huoltosuhteen korjaajiksi. Eipä ole taistelemassa meidän muiden kanssa työpaikoista, koska turhaahan se olisi, ei niitä kaikille kuitenkaan riitä. Minä haluan töitä ja palkan, lapsia siinä yhtälössä ei ole vara tehdä matalapalkka-aloilla, joten ilolla maksan kuitenkin verot, että joku muu voi tehdä niitä lapsosia. win-win Suomi. Miksi kitiset, vai oletko itse joku varman duunin tekijä, joka ei näe suurempaa kuvaa? Sinua ei varmaan häiritsisi, jos tämä henkilö tyrkättäisiin päiväkotiin töihin 9 ekua päiväpalkalla ja samaiseen paikkaan sitten lapset hoitoon, tiedät kyllä kuka maksaa.. Kunhan vaan saadaan loisimasta pois!
Vierailija kirjoitti:
mieluummin oon yhteiskunnan kuin miehen elätti,
niin kuin suurin osa teistä :)ei ihme, ettet ole työtä saanut jos et ymmärrä mitä eroa näillä kahdella on. Yhteiskunnan elätti ei kelpaa mihinkään, eikä asialla ole mitään tekemistä lasten kanssa. Miehen elätti taas voi olla koulutukseltaan vaikka KTM, mutta sattuu vaan olemaan pari vuotta kotona lapsiaan hoitamassa. Eli sillä miehen elätillä voi jopa olla oma elämä, sulla ei :)
Suurin psa kylläkin nostaa yhteiskunnan tukia siihen kotona oloon. Äitiyspäivärahaa, vanhempainrahaa, kotihoidontukea...
Miten ne tukia hyödyntävät ihmiset kestää sellaista elämää (meillä yksi sukulainen, joka on ihan jetsulleen ap:n kuvailema. Paitsi ei tehtaile lapsia, on ilmeisesti siihenkin liian saamaton ja pari on jo ennestään vahinkona syntynyt)
Kaiken huipuksi tämä sukulainen saa sossurahoillaan elettyä huomattavasti leveämmin, kuin moni työssäkäyvä sukulainen. Sitten kehtaa valitella, kuinka kurjasti taas ilmainen lastenhoitaja tms. etuus on käyttäytynyt. Ja moni työssäkäyvä saa vain haaveilla siitä, että kotiin joku tulisi lasta hoitamaan... Lisäksi on aina valittamassa, kuinka työkkäri ja KELA häntä hätyyttelevät milloin milläkin typeryydellä, kun hänellä olisi muutakin. Ärsyttävä sukulainen tämä yhteiskunnan elätti...
Itse olin reilut puolivuotta työttömänä ennen opiskelua ja olin tulla hulluksi. Normaalille aikuiselle työt kuitenkin antavat edes hieman mielekästä tekemistä, rytmittävät arkea ja töissä tapaa ihmisiä, joilla on muutakin asiaa, kuin apu KELAn kaavakkeiden kanssa.
On sangen epätasa-arvoista että suomessa perheet vielä saavat kaikkia näitä etuuksia samalla kun pakolaiset voivat joutua odottamaan niitä vuosia. Perheenyhdistämiset kestävät, joten he eivät saa sellaisia tukia kuin he oikeasti pitäisi olla oikeutettu. Miehellä voi olla vaimo ja useampi lapsi ulkomailla ja suomessa saa vain hän yksin tukea.
Ajokortti ja auto asiat ovat toinen eriarvoisuutta lisäävä seikka. Hyvin kallista ja vaikeaa autokoulun käyminen. PItäisi helpottaa heidän ajokortin saantiaan ja olla tuettua myös että saavat auton, muuten koko ajotaito ruostuu ja ovatkin vaaraksi liikenteelle.
Paljon tekemistä kotouttamisessa ja sen tukemisessa vielä mm. liikenteen osalta.
Miten menee näin 21vuotta myöhemmin?
Ei ne tuet pankkitilillä makoile kuin korkeintaan päivän, pari, kun ovat jo kierrossa. Kaupat kyllä osaavat pitää puolensa, syötävä kun on
Tämä on nykypäivää jo. Ennen oli häpeää.
elättää perhettään niukoilla tuilla?
Mitä ihmeen paheksuttavaa ja kadehdittavaa siinä on, ap? Luullakseni hän tekee töitä aika laillakin, jos hänellä tosiaan on monta lasta (puhut itse tehtailusta, joten kaipa niitä on todellakin monta). Ei sellaista kuule laiska ihminen jaksa.
Ja niitä tukia on oikeasti aika turha kenenkään kadehtia. Kyllä siinä joutuu elämään melkoisen niukasti, vaikka toki jos itse olet pienituloinen lapseton/pienen perheen äiti, voi tuntua, että tulonne ovat samat vaikka sinä käytkin töissä. No, toisaalta pienperheellisenä pääset kotona sitten aika lailla helpommalle.
Ylipäätään on aika tyhmää vaatia, että kaikki ajattelevat elämästä samalla lailla kuin sinä itse. Ja varsinkaan nyt ottaa toisen erilaista elämäntapaa tuolla lailla "henkilökohtaisena loukkauksena"! Et sinä häntä kumminkaan elätä kuin hyvin, hyvin välillisesti - ja kannattaa silloinkin ymmärtää se, että tuo kammoamasi nainen kumminkin on synnyttänyt liudan tulevia veronmaksajia ja "vanhusvaippojen vaihtajia"...