Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni kaveri varastelee pikkutavaraa häneltä.

Vierailija
26.12.2009 |

Miten toimisitte? Kyse on kolmasluokkalaisista eli nyt jo pitäisi jonkinlaisen moraalisäännön olla lapsen takaraivossa.

Sinänsä kyllä ymmärrän, että joskus se himo toisen uuteen leluun on ylitsevoittamaton. Nolona muistan tokaluokkalaisena itse pöllineeni kaverilta yhden pienen suklaamunasta saadun sormuksen. Kadehdin ihan tolkuttomasti hänen sormuskokoelmaansa ja en voinut vastustaa... kun jäin siitä kiinni, palautin sormuksen ja pyysin anteeksi. Ja siihen se jäi. Nyt en enää ottaisi edes löytötavaraa kadulta...

Lapseni kohdalla moni asia mietityttää. Ensinnäkin varkaus ei ole 100% varma asia, mutta leluja on kadonnut sen jälkeen, kun kyseinen tyttö on niitä lapsellani ihaillut ja myöhemmin niitä on sitten "löytynyt" kaverin luota.

Toiseksikin pelkään, että jos otan asian esille tuon kaverin äidin kanssa, hän ottaa hyökkäävän asenteen. Äideillä on siihen hiukan taipumusta, "ei meidän likka vaan..."

Ja kolmanneksi: entä jos siitä alkaa koulukiusaamista? Kukapa tietää, jos tuo kaveri alkaa väittää, että se onkin minun tyttäreni, joka varastelee...

Ja tietenkin: en haluaisi, että lasten muuten hyvä ystävyys päättyy muutaman euron roinan takia. Mutta toisaalta en haluaisi, että lapseni ei enää luota kaveriin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette rosvon kotiin ja selvitätte asian ja sillä selvä.

Kun tavaraa on jo varastettu monta kertaa ja teillä seisotaan tumput suorina ja annetaan homman jatkua ei siinä ole mitään järkeä.

Älä kuvittele miten yhteydenottoon reagoidaan vaan toimi oikein niin kuin aikuisen kuuluukin.

Rosvo on voinut sanoa äidilleen että on saanut tavarat tyttäreltäsi.

Heillä on nyt kasvatuskeskustelun paikka ja jos et tee osaasi saattaa olla ettei tyttö lopeta varastelua.

Vierailija
22/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:n pelon. Minun pojallani kävi entisessä koulussa niin, että kun kaveri jäi kiinni tavaroiden näpistelystä, hän pani liikkeelle juorun että varas onkin oma poikani. Kaikki kaverit kaikkosivat!

Onneksi muutettiin pian sen jälkeen toiselle paikkakunnalle, mutta oli tosi inhottava tilanne.

Kehota lastasi ottamaan asia ensin puheeksi ja jos se ei auta, niin sitten mene ja keskustele sen äidin kanssa.

Ethän sinä voi vieläkään olla täysin varma tapahtuneesta, sillä toisella lapsella voi hyvinkin olla samoja tavaroita oikeastikin (ainakin meillä on kolmasluokkalaisen tyttöni kaveripiirissä suurin piirtein samat bratzit ja petsit kaikilla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveria meille ollenkaan. Ei ole kivaa, että uudet tavarat mystisesti häviävät.

ap

Vierailija
24/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikos lapsesta sanoa et läpeensä kiero? No jos voi, niin itse taisin olla tämmönen. Ja ehdottoman tärkeää on että varastamisesta jää kiinni ajoissa! Ota puheeksi ensin tämän lapsen kanssa varkaus, ja sitten ota yhteyttä lapsen äitiin. (Kun on itse myöntänyt varkauden.)

Vierailija
25/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut, että joskus voi käydä kuten teidän pojalle. Lapset pelkäävät todella paljon varkaaksi leimaantumista ja jos epäilevät, että kiinnijäämisen jälkeen ystävä kertoo tuon nolon jutun eteenpäin, saattavat hyvinkin puolustautua tuolla tavalla. Hyi olkoon.

ap

Vierailija
26/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikos lapsesta sanoa et läpeensä kiero? No jos voi, niin itse taisin olla tämmönen. Ja ehdottoman tärkeää on että varastamisesta jää kiinni ajoissa! Ota puheeksi ensin tämän lapsen kanssa varkaus, ja sitten ota yhteyttä lapsen äitiin. (Kun on itse myöntänyt varkauden.)

lapset ovat inhimillisiä ja eivät kehtaa myöntää tehneensä väärin. Tilanne on nolo ja hätävalhe siinä mielessä ymmärrettävä, vaikkei tietenkään hyväksyttävä.

ap

Vierailija
27/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina napistelin lapsena kaikenlaista tavaraa jota en edes tarvinnut, ja en ikina oikein ymmartanyt miksi. Kerran tai kaksi jain kiinni en silti lopettanut siihen, vaan tata jatkui ehka pari kolme vuotta.

Joskus sitten parikymppisena katsoin jotain dokumenttia jossa sanottiin etta jos lapsi napistelee eika siihen ole mitaan selkeaa syyta niin siina voi olla joku psykologinen tausta esim. lapsi ei saa tarpeeksi huomiota vanhemmilta tms. hekisia ongelmia. Mun kohdalla tama ainakin piti paikkaansa, mulla on tosi paskat vanhemmat alkaari faija ja mutsi on ihan tunnekoyha zombi.

Vierailija
28/29 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teiltä katoaa pieniä tavaroita usein silloin kun hän käy, mutta kenenkään muun kaverin käydessä niin ei tapahdu.

Ja että jos kaverin taskuun on eksynyt jotain teille kuuluvaa, niin odotat niitä takaisin, sitä ennen ei ole asiaa teille sisälle leikkimään. Pihalla kyllä voi leikkiä.

Tai ota sisälle leikkimään sillä ehdolla että esittelee taskujensa sisällön ennen lähtöään.

Omat lapseni ovat alle kouluikäisiä, mutta haluaisin kyllä tietää jos heillä olisi tapana näpistellä kavereilta.

Vierailija
29/29 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette rosvon kotiin ja selvitätte asian ja sillä selvä. Kun tavaraa on jo varastettu monta kertaa ja teillä seisotaan tumput suorina ja annetaan homman jatkua ei siinä ole mitään järkeä. Älä kuvittele miten yhteydenottoon reagoidaan vaan toimi oikein niin kuin aikuisen kuuluukin. Rosvo on voinut sanoa äidilleen että on saanut tavarat tyttäreltäsi. Heillä on nyt kasvatuskeskustelun paikka ja jos et tee osaasi saattaa olla ettei tyttö lopeta varastelua.

Tuon kirjoittajalle muuten hiukan kommenttia... en katsele asiaa "tumput suorina", kuten niin nätisti asian ilmaisit... Kuulin lapseltani asiasta vasta aaton aattona, kun kaveri mitä ilmeisimmin siis vei lelun. Samalla lapsi kertoi, että tuota on tapahtunut aiemminkin. Emme ole nähneet kaveria vielä tuon jälkeen, viettää joulua perheensä kanssa.

Edelleenkin aion puuttua tavalla tai toisella asiaan, mutta mietin kumpi olisi paras tapa: antaa lasten jutella keskenään vai nostaa Iso Haloo ja sotkea äidit peliin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme