Kelle EI KUULU karjalanpaisti perinteiseen joulupöytään?
Juttelin uuden miesystäväni kanssa joka ihmetteli kovasti sitä että meillä tarjotaan karjalanpaistia jouluna. Heillä on perinteisesti vain laatikoita(ei maksalaatikkoa kumminkaan) ja kalaa jouluna ja siis kinkku.
Minä taas ihmettelin sitä että mikä heillä sit on se pääruoka? Meillä kun peruna ja karjalanpaisti on se pääruoka ja lisukkeina laatikoita, salaatteja ja kalaa..
Mies asuu pääkaupunkiseudulla, eikö sielläpäin sitten harrasteta karjanlanpaistia? Ei kuulema koskaan ole kiinnittänyt huomiota että kaupan hyllyt pursuaa karjalanpaisti lihoista aina joulunalla ja kovasti ihmetteli miksi meillä on myös maksalaatikkoa jouluna. :D
Kommentit (47)
Epäterveellistä tai ei, sitä syödään vaan muutamana päivänä vuodessa. :D
Meillä ei ole koskaan ollut, vaikka joulupöytä karjalaisen mummin perinteitä noudatteleekin. Karjalanpaisti on meillä arkiruokaa ja maksalaatikko koiranruokaa...
Pääruoka on tietenkin kinkku, eikä täällä kaupassa karjalanpaistia jouluna erityisesti myydä.
Ei ole ollut koskaan lapsuudessakaan. Ei myöskään maksalaatikkoa. Molemmat on mun mielestä sen verran "arkiruokia" etten niitä itsekään joulupöytään laittaisi. Pääruokana jouluaterialla on kinkku ja laatikot. Kinkku lämpimänä, paksuina siivuina. Nam! :)
vaan KARJALANpaisti :D Itä-Suomi ei ole = Karjala
luulen että enimmäkseen Pohjois-Karjalaista perua joulupöydässä.
Meillä sitä on aina, ja joka paikassa, Pohjois-Karjalassa kun ollaan. En voisi kuvitella joulupöytää ilman.
Meillä karjalanpaistiin otetaan lihat ihan parhaasta sian ja naudanosista. Itse siis pilkomme lihapalat paistiin!
,nyt omassa kodissani palapaistia...mielestäni parempaa.Anopilla on maitokastike menettelee sekin.
Kaikesta huolimatta olipa kastiketta tai ei niin Joulu ruoka on ihanaa .... voi kumpa pääsisi nyt jo jouluaterian syöntiin ...pitänee ottaa lohivoileipä että jaksaa odottaa aamuun.
ja juuri noin, kun teilläkin, muut ruoat lisukkeina, pääruokana peruna ja karjalanpaisti. Lisäksi siin savulohi, kinkku,laatikot yms. Mutta se paisti ehdottomasti oltava.
Olenkin ihmetelyt miksi niin paljon mainostetaan karjalanpaistilihoja, selvishän sekin sitten! Ihan vaan perunat, lanttu-, porkkana-,peruna- ja maksalaatikko (tänä jouluna myös bataatti), kinkku, läskikastike, rosolli, sillit, sekahedelmäkiisseli... Onhan siinä jo!
Lounais-Suomi
Typerää ostaa ensin monen kilon kinkku JA sen lisäksi sitten possun+naudan lihoja!
itse olen kasvissyöjä... laatikoita ja monia salaattaje tarjolla, niilläkin saa ähkyn! ja muulle perheelle riittää reilun kilon kinkku, siitä aina jää melkein puolet haaskuuseen, vaikka miehet (3 kpl pieniä ja yksi iso) syövät useampana päivänä. Noille maistuu kala paremmin.
Olisi hullua tehdä vielä paistia pilaantumaan vaikka olen kyllä kuullut toisten sitä syövän jouluna, itseasiassa mieheni kotona kuului joulupöytään (anoppi on pohjois-Karjalasta kotoisin), mutta hän ei todellakaan kaipaa sitä vaan on sitä mieltä, että nykyiselläänkin ahdan liikaa tavaraa tarjolle!
Pääruokana on kinkku ja laatikot, kalat, rosollit yms ovat alkuruoka.
meidän jouluperinteisiin, vaikka isovanhempani sekä anoppini ovat evakkoja. Ehkä tosiaan pohjois-karjalainen tapa.
ennenkuin menee siian graavaukseen :)
Maksalaatikkoakaan ei ollut koskaan joulupöydässä, mutta sen seitsemät silakat ja sillit lohen, siian ja mädin lisäksi. Ja Helsingistä ollaan.
Sekä maksalaatikko että karjalanpaisti maistuvat kyllä ja niitä syödään usein.
mutta se ei poista sitä, etteikö karjalanpaistia jollakulla täällä voisi olla joulupöydässä. Meillä ei ole.
karjalanpaisti ei kuulu jouupöytään. Kieltämättä ekoina vuosina tuli jouluna tunne että mitä tässä nyt sitten syödään kun suuri osa pääruuasta puuttui. Jotenkin se kylmän kinkun syöminen pääruualla tuntuu hassulta.
Meidän suvussa (kajalaiset sukujuuret, pääkaupunkiseudulla) karjalanpaisti on ehdoton jouluruoka ja pyhäruoka muutenkin.
Meidän suvussa karjalanpaisti tehdään parhaista lihoista ja se on erinomaista. Miehen suvussa karjalanpaisti tehdään huonoista (jänteisistä, läskisistä) lihoista ja sekaan laitetaan vielä sisäelimiä. Enpä siis ihmettele, ettei sitä kovin usein juhlissa syödä.
En ole tällaisesta perinteestä kuullutkaan ennen kuin aikuisena!
Meillä on kinkku pääruoka, tarjoillaan perunoiden, luumujen, herneiden ja laatikoiden kera.
karjalanpaistia joka perheessä ollut! Ei ainakaan meillä, Savossa ja Kainuussa on asuttu.