**HELMIKUUN HIPPUSET 2010, vko 52**
**HELMIKUUN HIPPUSET 2010, vko 52**
LA Nimim Monesko Ikä Synnäri
1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS
1.2.10, Martta , 2, 31, OYS
2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS
2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)
2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS
2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri
3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri
4.2.10, Eemeli5, 2, 23, NKL
4.2.10. Mare, 2, 36, NKL
4.2.10, Salsatar08, 2, 31,
4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL
4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS
4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi
4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS
5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS
5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS
5.2.10, mammali, 2, 32, KYS
6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi
6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri
7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS
7.2.10, Mansikka83, 3,
7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS
7.2.10, Cabriella, 1, 20,
7.2.10, Ötökkä78, 1
8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri
8.2.10, myy85, 4, 24, LAS
9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri
9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS
9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska
9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,
10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS
10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala
10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS
10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS
10.2.10, Gribz, 1, 20
10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS
11.2.10, Toivo, 1, 29,
11.2.10, Helmimasu88,1, 20,
11.2.10, Nevada, 6,
11.2.10, Hallitus, 1, 24, PKSSK
12.2.10, Miimu, 1,24, KOS
12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri
12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS
12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL
12.2.10, Maurel, 3, 22,
12.2.10, Jiina, 3, TAYS
12.2.10, Taita, 5,
13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL
13.2.10, Iiris2011,
14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka
14.2.10, marim, 2, 25, OYS
14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri
15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS
15.2.10, Feonia , 2,
15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL
16.2.10, EllaM82, 3, 27, KAKS
16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS
16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS
16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS
17.2.10, Sandu, 1, 33, TYKS
18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri
18.2.10, Nasu22, SEKS
19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS
20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS
20.2.10, minimama76, 3(kaksoset), 33, Kättäri
21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)
21.2.10, tittuli, 2,
22.2.10, jontsulii,
22.2.10, sagom, 3, OYS
23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää
23.2.10, Niima, 3, 24, OYS
24.2.10, tiia234,1,23,kättäri
24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS
24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri
24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat
24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala
25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS
26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS
27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat
27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri
27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä
27.2.10, El-liina, 4
28.2.10, hande86, 2, Jorvi
28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri
28.2.10, Metu, 2, 29, MKS
Viime viikko:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1089985/_helmikuun_h…
Kommentit (24)
Käytiinpäs tänään neuvolassa ja kaikki vaikutti olean oikein hyvin.. Poitsukin oli kääntynyt pää alaspäin, huh huh!! :D Oli suloista katsella ultrassa, kuntoinen siellä nieleskeli ja mussutti menemään..
Täällä myös liikkeet aika vähäisiä ja tänään puoli tuntia neuvolassa maannutkin niitä laskemassa ja sydän ääniä kuuntelemassa. Sydän äänet olivat ok, mutta liikkeitä tulee aika vähän, kuulemma ei kuitenkaan niin vähän että kauheasti pitäisi huolestua...mutta jos tästä viellä vähenevät niin pyhinä päivystykseen, kovasti lohdutti mieltä...huoh. Minulla myös sf-mitta menee käyrien alapuolella.
Muutenkin ollut jotenki huono päivä tänään, väsyttänyt, huimannut ja heikottanut...kumpa huomenna olisi hieman parempi päivä.
Niin se tuo aika rientää, enää 2 yötä jouluun, jota meillä 6v esikoinen jo kovasti ootteleekin :))
Käytiin tuossa vajaa vk viikko sitten rv 32 kyläilemässä ja eivät huomanneet raskauttani ennen kuin kerroimme. Minuakin huolestuttaa siis myös vauvan koko, ensiviikolla menen nla:ssa käymään siihen asti pitää hermoilla. Supistuksiakin on alkanut tulla, ihan kivuttomia ovat kuitenkin onneksi. Tunteet on pinnassa ja jostain syystä itkettää. Pientä "raivoa" kun on ollut, on muuten joulusiivous sujunut sutjakkaasti ;) Hyvätkin puolensa hormonimyrskyistä on seurannut. Huomenna vielä viimoiset lahjat ja ruuat kaupasta, sitten saa joulu tulla !
Hyvää Joulua !
sf-mitta ei alakayran alla ole, mutta vauva oli vain vajaat 1,6kg kun viikkoja 32+6.
Liikkeita on ollut ja jossain vaiheessa tuntui kuin vauva olisi heilunut vuorokauden ympari. Mutta mitaan kovin voimakkaita potkuja ei ole ollut, puskemista kylla ja venyttelya.
Mun esikoinen ei kylla liikkunut juuri yhtaan tahan vauvaan verrattuna. Mut kylla makin aina valilla mietin, etta onko kaikki kunnossa. Ehka naa pienikokoiset eivat vain tunnu niin rajuilta kuin isommat vauvat?
kiva kun saisikin joskus jotain painoarviota, mutta ainakin edellisessä raskaudessa lääkäri vaan sanoi ettei sitä voi niillä neuvolan laitteilla määrittää ja että "näillä viikoilla paino on suunnilleen sitä ja tätä". Mutta mä tahtoisinkin jonkin arvion juuri siitä omasta lapsestani enkä mistään keskivertomukulasta :D
Enää muutama minuutti ja sitten onkin jo aatto!! Miehen vanhempien lahja + muutama valokuva pitäisi vielä saada paketoitua mutta ehtiihän nuo vielä aamullakin..
Täällä vauva touhuaa ihan kiitettävästi :) yhtäkään kivuliasta tai muuten "inhottavaa" liikettä en ole tuntenut, mutta vauhtia tuntuu joka tapauksessa riittävän ja välillä näyttää/tuntuu, että tuleeko se vaavi kohta nahkan läpi punkiessaan epätoivon vimmalla :D
Kait se ois mentävä nyt nukkumaan, kun huomenna on pitkä päivä edessä. Päätettiin, että poika saa avata muutaman paketin jo heti aamusta ja illalla sitten loput :) + joulupäivänä saa sitten vielä lisää, kun porukkaa tulee meillä käymään..
Oikein hyvää joulua kaikille!!!
evian, rv 34+0 :)
tehda. Siella on puhumaton venalainen laakari, joka ei kommentoi mitaan, tutkii ja pistaa ulos...
Tulipa vietettyä erittäin rauhallinen joulu miehen kanssa kahdestaan :) Pikkuinen kyllä muistuttaa olemassaolostaan jatkuvasti, heittää välillä aika reippaita voltteja ja pari kertaa on osunut tuonne alas johonkin ikävään paikkaan, yhden kerran meinasi pissat tulla housuun kun potkaisi ilmeisesti virtsarakkoa kohti... Joka päivä jossain vaiheessa on joku jalka, polvi tai muu pieni kova patti tuossa navan jommalla kummalla puolella, ja kun siitä kevyesti painaa, niin usein tulee napakka potku takaisin :)
Onko kellään muulla keuhkot kasassa? Mulle on nyt joulun aikana ilmaantunut tämä uusi "vaiva", eli hengittäminen käy vaikeaksi, olen päätellyt että keuhkoilla ei ole kamalasti tilaa. Yhtään "sykkyrässä" ei auta istua, sitten ei happi kulje yhtään. Paras on kun saa olla pitkällään kyljellään, selälläänkin ahdistaa. Olen aika lyhytselkäinen ja maha on tosiaan aika iso, joten eipä tunnu muille sisuskaluille jäävän paljon mitään tilaa. Ja vielä pari kuukautta pitäisi muka mahan kasvaa?!?!
Siskon luona kävin joulun alla, ja se katsoi mua heti sisään mentyäni päästä varpaisiin ja tokaisi: "olet sä kyllä aika iso!" :) (on itsekin ollut raskaana).
Rauhallista uuden vuoden odotusta!
Taateli 32+0
ps. Käveleminen on mennyt vähän vaappumiseksi, ja mies aina repeää nauramaan kun kävellessäni huutelen "kvaak kvaak!" :D
jos vaavi on kovin ylhaalla ja punkee pepulla, niin tulee tukala olo. Mut tottakai se vatsan ja vauvan koko vaikuttaa. Ma uskon, etta tama Papunen on vielakin n. 2kg pikemminkin alle, niin ei sita vauvaa niin hirveasti viela ole. Lisaksi on vahan alkanut laskeutua, se helpottaa myos.
Paljon pitemmin kyllä kirjoittelin.. Ties minne oon saanut hävitettyä lopputekstin.. ;)
Mutta nyt tosiaan äippälomalla ollaan, vaikka eipä sitä ole huomannut, kun tällaiset juhlapyhät on tässä olleet.. Tässä joulun aikaan saatiin lastenhuoneen lipasto kasaan, ihanaa!! :D Nyt jo sormet syyhyää päästä siivoamaan huonetta(toiminut meillä ns. romuhuoneena/koirahuoneena) ja pesemään vauvan vaatteita ja järjestelemään niitä.. Saas nähdä milloin sitä oikein tajuaa, ettei tarvitse töihin mennä..
Neuvolassa kaikki oli tosiaan hyvin ja vauvelin painoksi arvioitiin n. 2400 g, sekä mullekin oli painoa tullut ihan kiitettävästi lisää.. Just töissä syötiin porukalla pizzat ennen neuvolaa, ehkä silläkin taisi olla pientä vaikutusta asiaan..... Muutenkin kaikki ok, paineet ja mitat yms.. Vauveli kasvaa kuulemma hitusen keskikäyrän yläpuolella, joten jos laskettuun aikaan asti ollaan yhdessä koossa, niin pikkuisen pitäisi olla reipas 3,5 kiloinen, tokikin aika näyttää, miten poitsun kasvu etenee..
Mulla ei mitään ahdistuksia ole ollut, pikemmin lenkillä esim tuntuu, että jotakin on kovin alhaalla ja painavasti.. Että ahdistaa ihan toisesta päästä... ;) Ja vauhti on kyllä hidastunut huomattavasti, sekä mies välillä mainitsee, että mun kävelyllä ja ankkojen vaappumisella ois muka jotain yhteistä...... Varmasti mun pituus vaikuttaa tuohon hengen ahdistus-asiaan, ja tosiaan tuo kääntyminen.. Mutta kyllä sitä alkaa olla sellainen olo, että on aika lailla täynnä vauvaa.. Ja mä jo kieltämättä odottelen jo todella innolla synnytystä ja pikkuisen näkemistä..
Pikku hiljaa alkaa kaikki tavaratkin olla valmiina, oikeastaan pitäisi tilata ne imetysliivit sekä keksiä lastenhuoneeseen matto, kun Ikeassa ei ollutkaan juuri sitä mitä halusin.. Verhot sentään saatiin sieltä.. Ja kylpyamme ostaa.. Hassua, tuossa muutama viiko sitten vielä hermoilin, et kaikenlaista pitäisi jo olla, ja nyt yhtäkkiä lähes kaikki onkin kasassa..
Nyt täytyy lähteä nukkumaan, eile meni sen verta myöhään siskon tupareissa, että univelkaa on vaikka muille jakaa..
Maria-84 34+6
Lahjoja tuli ihan mukavasti, vaikka alkuun mietittiin ettei lapsille paljoa hankita, mutta niin vain kävi,että todella paljon tuli paketteja!
osa oli kuusen alla jo aatto-aamuna, mutta pukki kävi vasta ilta ruuan jälkeen!
Tänään aloin pesemään ihan pieniä vauvan vaatteita. hain ullakolta 50 ja 60cm vaatteet. näkyy osa olevan jo aika nukkavieruja.(Maito tahroja yms..en tiedä lähteekö ollenkaan irti?kovasti niitä liottelin ja nyt pesussa)
Ne on kyllä edellisten lasten jälkeen pesty, mutta...
Vauva kovasti mötkyilee mahassa, välillä puskee aika kovasti napaa vasten, ja se sattuu aika paljon!
Jonkun verran supistelee...
Väsymys on ollut valtava! nukun kellon ympäri reippaasti! tietysti välillä yöllä käyn vessassa ja kylkeä vaihdan vaivalloisesti!!!lonkkiin särkee aika kovasti?
nappula on aika alhaalla!(lääkäri katsoi ultralla viimeks, kun neuvola täti niin halusi...)
Kaikille iloista odotusta!
rv 33+2
Huomenta kaikille!
Taita laitoit, että lonkkia särkee. Aamuisin on ihan tuskaista kyllä nousta ylös, kun on molemmin kyljin makuillut ja lonkat huutaa. Päivisin ei tunnu missään. Ja varmaan juuri tuon takia onkin sitten yöunet aika vähäiset ja huonot, kun tekee mieli nousta ylös.
33+0 kävin lääkärissä ja ultrasivat, että lapsonen olisi 2,2kg. Sanoivat keskikäyrällä menevän. Hurja ajatella, että aikamoinen siellä jo on ja olisi ilmeisesti myös valmis maailmaan. Mitään synnytyksenalkamismerkkejä ei kuitenkaan ole vielä tullut. Onhan tässä näitä viikkoja jäljellä kuitenkin. Ja tosiaan, peppu edellä tulossa. Istuu kuulemma risti-istunnassa ja alkoivat jo puhua kääntämisajasta. Onko muilla ihan pää edellä jo? Entä onko neuvoiloissa noista kääntämisistä puhuttu?
Joku mainitsi keuhkojen kasaantumisesta. Itsekin olen lyhyt ja kun esimerkiksi autossa istuu hieman kasassa, niin päätä pusketaan kylkiluiden alle, jotta varmasti tajuaa "äiti" oikaista itsensä. Ryhtihän tässä vaan paranee =)
Ihanaa loppuvuotta ja kohti uutta!
Ötökkä 33+5
sen huomasi tänään puntarilla...plus 3kg tullut vajaassa kuukaudessa!! Ja tiistaina pitäisi selitellä sitten neuvolassa tätä painoasiaa:) Eh..no, ehkä tämä tästä!
Kyljet kipeenä öisin täälläkin, ku ei selällään voi nukkua. Tyytyt auttaa vähän, tukee vatsaa ja yksi on jalkojen välissä. Nuha ja yskä ja kurkkukipu on seuralaisena myös öisin, inhottavaa. Miehellä ja pojalla olikin streptokokki-infektiot viime viikon, minä soittelen nieluviljelyn tuloksista tänään.
Tänään on myös Haikaranpesän synnytysvalmennus...ihan mielenkiintoista, kiun en ole moisessa ennen käynyt. Tämä on onneksi uudelleen synnyttäjille, joten niitä samoja jorinoita siitä, miten vauva tulee muuttamaan parisuhdetta jne, ei tarvitse enää kuunnella:)
Mä en osaa sanoa vauvan/mahan koosta mitään...kahdesta edellisestä vauvan kokoa on arvioitu monet kerrat..jopa siis 4D-ultra Femedassa (Bruno Cacciatore) arvioi vauvan lopullisen koon päin peetä molemmilla kerroilla, samoin kätilöopiston lekurit/kätilöt. Vielä jotain rv 36 sanoivat pojan olevan yli 4-kiloinen, poika syntyi 3,4-kiloisena:)
Joten ei noihin painoarvioihin todellakaan kannata satavarmasti luottaa. Käsikopelo on mielestäni varmempi tapa, jos sen tekee kokenut kätilö.
Torstaina lähdetään vielä Lappin lumille, mies jää kotiin ja minä otan yöjunan lasten kanssa Kolariin. Jännittää hiukan, mutta onneksi omat vanhemmat ovat vastassa ja mökille siitä vaan tunnin ajomatka. Lähin sairaala tosin on sitten Rovaniemellä, jos jotain sattuu...hui.
Minua supistelee kyllä joka ilta varsinkin ja vauva potkii/nyrkkeilee rakkoon ihan täysillä. Toiv. ei ole enää perätilassa!
Joulut meni täällä hyvin ja nyt lomaillaan vielä 2 viikkoa muksujen kanssa.
Kivaa viimeistä vuoden 2009 viikkoa kaikille!
ihmetys rv 31+5
Mullakin on tullut syömistä harrastettua ja taatusti painoa on tullut lisää kuluneen viikon aikana. Mutta kiva oli joulu:)
Joku kertoi tuosta keuhkoasiasta, sama täällä - varsinkin rappuja noustessa tuntuu että happi loppuu, sama yskiessä. Ja mitään astmaa tmv. ei ole. Nukkuminen on katkonaista nyt myös esikoisen heräilyn takia:( Pitää myös käydä vessassa, juoda vettä ja joskus valvotuttaa muuten vain. Kääntyminen on myös hankalaa ja kyljellään ainoa siedettävä asento nukkua.
Vauva on alkanut potkia ja kääntyillä yhä enemmän viime päivinä, puskee niin että päällepäinkin näkee selvästi. Ei ole vielä kääntynyt pää alaspäin eikä kiinnittynyt. SF-mitta 31cm ja painoarvio pari vkoa sitten oli 1,6kg, käyrältä laskettu syntymäpainoarvio noin 3kg, mutta tiedä häntä kannattaako uskoa, koska esikoinen arvioitiin sekä sairaalassa ultrassa että neuvolassa pätevän kätilön toimesta liki kilon pienemmäksi mitä todellisuudessa oli (yli 4kg).
Synnytys pyörii mielessä ja kieltämättä jännittää nyt ehkä vielä enemmän kuin ekalla kerralla. Eipä sitä auta kuin uskoa ja toivoa että kaikki menisi hyvin.
Hyvää alkavaa uutta vuotta kaikille palstalaisille! Ajatella, että uusi vuosi tuo tullessaan uuden perheenjäsenen ja niin pian vielä!
t. Feonia, 36. rv
Viime yön sitten en nukkunut juuri ollenkaan???enkä tiedä syytä. ei kolottanut sen enempää kuin muulloinkaan...
Tyyny on mullakin jalkojen välissä.muuten ei tunnu missään, mutta kun pitäisi kylkeä vaihtaa, tai nousta, niin silloin sattuu!!!
Mulla pikkuinen ollut jo kauan pää alaspäin, ja nyt on jo aika alhaalla..
Koko arviota ei ole ihan nyt lähi aikoina tehty, toivottavasti seuraavalla kerralla...
mulla edellinen lapsi oli aika iso(4475g)joten toivon ettei tämä ihan niin isoksi tulisi..
Synnytyskin jo joskus mielessä käy...hui?
Hyvää loppuvuotta..
minä en sitten pitkään aikaan ole kirjoitellut taas tänne.
Oltiin tuossa vanhempieni luona joulu (350km) päässä ja sieltä sitten lähti mukaan sohva, vauvan sänky ja hoitopöytä.. turvakaukalo vaan unohtui :/ mutta jospa sieltä joku tännepäin tulisi ennen synnytystä kun me ei sinne enää lähdetä ajelemaan, kun alkaa olla tukalaa tuo matkustus.
Itselläni oli viikko sitten neuvola. Painoa edelleen tullu se 950g/vko ja sitä ennen oli tullu kilo/vko... eli näillä mennään.
Äiti kans ihmetteli mihin nuo kilot menee kun en ole turvonnut mitenkään.. tuo maha vaan on aika mahtava :D
Itsellä oli rv32+5 sf-mitta 30cm.. eli se huitelee siinä keskikäyrän ylä ja alapuolella joka toinen kerta :)
Täällä myös potkiminen vähentynyt ja tullut noita "liukuvia" liikkeitä.. eli raajat nousee mahan pintaan ja liukuu massua pitkin.
Tämä syy sille että lapsella ahdasta jo liikkua eli jotka tätä miettii ja pelkää onko joku hätänä niin ei ole :)
Se tila vaan on pienentynyt eikä enää pysty tuosta vaan potkaisemaan kipeästi mihinkään.
Itselle tullu suonen vetoja öisin! AAArgh ja täälläkin sellanen ankka kävely tyyli ettei mies voi muuta ku nauraa :D
Torstaina muutto joten en muutamiin viikkoihin taas ole täällä, kun netti on poikki sen pari viikkoa ainakin..
Mutta mutta.. tässäpä jatkan taas pakkailua :)
Hyvää loppuvuotta kaikille ja palaan astialle ensivuoden puolella!!!!
Hallitus rv33+4
Kävin tänään neuvolassa, ja kaikki OK! Painoa tullut alkuun verrattuna 11 kg..Nyt oli tullut n.600g/vko...Neuvolan täti ei kommentoinut mitenkään...Onneksi! Niissäkin eroja! Viime kertainen sijainen mainitsi n.550g/vko vauhdista...Nyt ei mitään. Hb oli onneksi noussut lisäraudalla, jonka voi jättää nyt pois...Sydän äänet hyvät ja ekaa kertaa vauveli oikein päin!!! Eli pää alas päin ja naamakin oikeaan suuntaan...Olen koko ajan pelännyt ettei se käänny, mutta pari kipeämpää masunahka päivää toissa viikolla tais olla se kääntymisen hetki! Kunhan ei ala kääntyileen takaisin päin...ei kuulemma ollu vielä kovinkaan alhaalla, joten kai sekin vaara voi vielä olla...
Seuraava aika 3 viikon päähän...Sitten taas pojat hoidossa 10 pv/kk ja toinen koulussa, joten saa aamusta hippasta vaikka yöpuvulla...Jos alkais jotain vaikka ompeleen tulokkaalle...Vaatteet valmiina, mutta isommat tavarat vielä mummilan varastoissa...jouluna kuitenkin katsoin ne jo valmiiksi, kunhan nakkaa auton perään tammikuulla...Jotenki tuntuu että kaiken pitäis olla valmiina jo hyvissä ajoin (jota mies ei ymmärrä ;)) Tuttava pariskunnalla la vasta huhtikuulla ja masu asukki päätti syntyä jouluaaton aattona...nyt pikkuinen letkuissa yliopistollisen sairaalan vauavteholla, viikkoja vasta 20 jotain...Että kaikkea voi tapahtua...
sagom 32+0
Tänne ei kuulu kummempaa. Tuntuu, että ratkean, niin ähky olo on vaikka painoa tullut 2 vko takaiseen vain 80 g :O Yhteensä raskauden alusta vain 8kg, mutta oli lähtöpainoakin enemmäån verrattuna edellisiin raskauksiin. Eilen olin neuvolassa ja raudan ansiosta Hb 133 :) Vauvalla oli hillitön hikka, kun sydänääniä kuunneltiin. Kaikki ok ja pää alaspäin. Ahdasta tuntuu olevan täälläkin, Sf mitta edelleen hiukan alakantissa ollen nyt 30 cm (rv34+6)Samoin oli esikoisesta eli ehkäpä tulossa pieni vauva. Pojista oli näillä viikoilla enemmän. Kahden viikon päästä uusi neuvola ja lääkäri vasta 19.1 (38+0), mutta tuskin tämä sitä ennen syntyykään. Enää ei ole hätää, kun on raivotarjonnassa.
Täällä alkaa kaikilla olla viikkojakin hyvin, jos jonkun masuasukki päättää sanoa yksiönsä vuokrasopimuksen irti.. toivottavasti ei. Minulle kyllä sopisi synnyttää jo rv 38, mutta varmaan loppuun asti sinnitellään näiden särkyjen kanssa. Autolla ajo alkaa olla hankalaa, kun nivusiin vihloo.Istuminenkin ahdistaa eli ei ole vauva ainakaan vielä laskeutunut supisteluista huolimatta mihinkään lähtöasemiin.
Hyvät uudet vuodet kaikille!
T:Lauris rv 35+0
Painoakin tullut 'vain' 470g/vko joulumässäilystä huolimatta:) Turvotustakin löytyy, kun ei enää meinaa sormukset lähteä sormista.
Sf-mitta laski hieman keskikäyrän alle, oli nyt 28cm. Vauvan asennosta ei saatu tarkkaa tietoa, epäili RT:ä, mutta ei ollut ihan varma. Kuulemma hirmu alhaalla neiti jo on, siksi saattaa painaa virtsarakkoon kurjan tuntuisesti. Olen epäillyt, että olisko tyttö perätilassa, kun rakkoon päin jotain punkee ja puskee iltaisin eikä ylhäällä tunnu niitä potkuja juurikaan. Sykkeet olivat hyvät, 147-150 luokkaa. Käsikopelolla jälleen pienen tuntuinen kuulemma. Siltä minustakin tuntuu.
Mulle hyvät paineetkin saatiin, 140/81. Kotona ovat luokkaa 120/70.
kaikki siis hyvin ja muutenkin olo koko ajan parempi:) Huomenna sitten Haikaranpesään synntyssuunnitteluun!
ihmetys rv 31+6
Täälläkin joulusuklaita syöty oikeen urakalla ja painoakin tullut jo 18,6 kg vk 32+6 eli reiluja painoja on tullut kerättyä. Tosin ei kauheasti muualla näy kuin massussa. Nyt alkaa tuo painon nousu tuntumaan kun käy koiran kanssa kävelemässä niin vaaputtamiseksi menee täälläkin ja sitten kun on tuo issias ollut inhottava seuralainen ja siihen on syöty panadol 1000mg kolmesti päivässä.
Vauva on kääntynyt pää alaspäin vaikka onkin vielä ylhäällä ahdistamassa hengitystä. Viime yökin meni siihen ettei enään kylkiasento ollut hyvä vaan siinäkin tuntui hengenahdistusta. Saisi pikkuherra pikkuhiljaa alkaa laskeutumaan että saisi taas oltua muussakin asennossa kuin kyljellään. Tuntuu että kotonakaan ei tule enään tehtyä mitään muutakuin maattua kuin hylje, kun muut asennot ovat vaikeita ja raskaita.
Agalaktie bakteeri todettiin positiivisena josta todennäköisesti ennen aikaiset supistukseksetkin ovat johtuneet. Nyt sit odotellaan että jos jätkä päättää syntyä aikaisemmin kun sekin kohonnut riski bakteerissa on.
Oletteko muut ihan voimissanne vai miten teistä tuntuu ajatella loppuraskautta?
Itsellä ainankin sellainen olo, että tämä loppu nyt on vaan yhtä odottelua kun tähän asti on ollut kaikkia etaappeja 12vk, ultrat ym. mitä odotti mutta nyt jotenkin vaan sitä on nyt vaan odotuskannalla synnytyksen suhteen.
Kai sitä vois mennä taas jotain herkkuja etsimään kaapista ;)
Uuden vuoden odottamista!!
Neuvolassa on käyty kahteen kertaan viikon sisällä tarkistamassa verenpaineita ja mahamittaa. Onneksi näyttää olevan kaikki kunnossa. Lapset oli lauantaina mummilla yhden yön niin saatiin miehen kanssa vapaailta ja aamulla oli verenpaineetkin normaalit :) Meillä tuntuu olevan kaksi uhmaikäistä ja minulla tooooosi lyhyt pinna tällä hetkellä, joten... Mutta olipa tosiaan ihanaa olla ihan kaksistaan kotona, saunoa, syödä hyvin ja katsoa leffaa RAUHASSA. Suosittelen!
Aika hiljainen on tämä maha-asukki edellisiin verrattuna. Ei pahemmin potki, työntelee vaan koipiaan ja liu'uttaa mahaa pitkin kun paijaan. Edelliset latasivat kunnon maalipotkuja! Olenkin ollut vähän huolissani välillä, että onko kaikki kunnossa kun tuo sf-mittakin menee alakäyrän alla. Inhottavaa kun pitää murehtia. Onneksi on sykkeet aina vahvat ja hyvät.
Kävin aamulla hammaspuhdistuksessa/tarkastuksessa monen vuoden tauon jälkeen ja kaikki sielläkin muuten kunnossa, mutta ien vähän tulehtunut. Johtuu raskaushormooneista. Verta tulee hammaspesulla tosi herkästi. Menee kuulemma ohi viimeistään imetysaikana. Toivottavasti nyt vähän aikaisemmin kuitenkin! Käytiin myös tänään keilaamassa. 5 vuotias poikamme on halunnut sinne pitkään ja lähihallissa on sellaiset radat joissa nousee ränneihin laidat niin pienetkin voi pelata helpommin. Oli ihan hauskaa, pojalla ainakin, mutta mun heitot oli kyllä vähän hakusessa kun pelkäsin reväyttäväni mahan tms =D Ei taida urheilu enää olla kovin viisasta tässä vaiheessa.
Iloista joulua kaikille!
crisantemo rv34