Opettajien joululahjoista
Aiempaan aloitukseen "mistä ope tykkäsi" jo sanani sanoin, voisiko joku ystävällisesti kertoa asiaa tuntemattomalle 1-vuotiaan äidille mistä lähiten ja miksi opettajille on pitänyt ruveta ostamaan lahjoja?
Millainen aikuinen (mahdollisesti akateemisesti koulutettu, itse en DI:nä OKL:n pallonheitto-opintoviikkoja keränneitä sellaiseksi laske) ihminen kehtaa listata mieluisia ja ei-mieluisia lahjoja kuin 5-vuotias?
Minun kouluaikoinani luokka keräsi kolehdin ja opelle annettin joko suklaarasia tai hyasintti. Keväällä kortti tai jotain tulppaaneja. Omat vanhempani ovat molemmat aineenopettajia, ja jaksoivat joka kevät herkistyä lukiolaistensa kukkavirityksistä (mm. valmiiksi kuihtunut kaktus).
Kommentit (50)
Varsinainen huumoripläjäys =). Rehtori on kokonaistyöajassa, ei tulisi kovin helpolla alettua moiseen hommaan.
DI: Tiedän toki, että DI:t luulevat olevansa jotain, mutta minulla on juuri koutsattavana DI, joka tuli opettajaksi kouluumme. Hän ei ole koskaan maininnut, että pallonheitto-opintoviikkoja olisi ollut jaossa muilla kuin heillä.
Alkaen ap:n opettajien mollaamisesta. Todellakin kiinnostaa nähdä se yhteistyö mikä tuolla asenteella alkaa kukoistaa kuuden vuoden kuluttua. Sitä aiemmin ap joutuu (mahdollisesti) viemään lapsensa päivähoitoon vielä huonommin koulutetuille lastentarhanopettajille, jotka päivät pääksytysten opiskelevat laululeikkejä yliopistossa.
Vaikka lahjaketjun aloittajan toimissa oli jotain ajattelematonta (siis se, että hän uskalsi mainita omia mieltymyksiään, vaikka täällä viikotolkulla sekä ennen joulua että kevätjuhlaa pohditaan mitä opelle lahjaksi), en ymmärrä, että koko ammattikunta teilataan tuolla tavalla.
Arvon DI voisi tosiaan miettiä tarvitaanko itse asiassa koko kallista opettajakoulutusta. Kuka tahansahan osaa opettaa peruskoulun oppimäärän, kun on itsekin sen joskus oppinut. Näinhän se menee.
jos haluat tehdä lapsellesi palveluksen, opeta häntä arvostamaan muita ihmisiä. valtaosa opettajista on hyviä ja päteviä. Jos opetat lapsellesi, että opettajat ovat rupusakkia, hän osoittaa tämän koulussa. Tämä taas voi johtaa häiriköintiin, siihen, ettei lapsi arvosta koulua ja sieltä saatavaa opetusta. Ylimmielisen asenteen tuloksena on helposti se, ettei lapsi viitsi opiskella kunnolla. Sitten tulee huonoja numeroita, ja yhdeksännellä luokalla keskiarvo on huono. jatko-opiskelupaikka ei helposti tule.
Onneksi DI:t eivät ole yhtä typeriä kuin ap, näin yleensä. Samoin kuin opet eivät yleisesti ole yhtä typeriä kuin lahjalistaaja.
opettajia. Heh, samaan kastiin minä ne niputan. Ei kovinkaan hääppöisiä tutkintoja kumpainenkaan.
Kun lapsesi kasvaa isommaksi, voit olla sen tosiseikan edessä, ettei hän vastaakaan kaikkia toiveitasi ja odotuksiasi. Kasvu ja kehittyminen voi tuoda tullessaan monia ongelmia ja vaikeuksia.
Mitä teet, jos hänestä ei kasvavakaan kaltaistasi huippuyksilöä?
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Sinähän opetat lastasi kotikoulussa vaikka vasemmalla kädellä.
Oletko onnellinen, jos lapsestasi tulee bussikuski?
Luulen että lahjoista tykkäävä "ope" on provo.
Enkä sellaista edes odota. Ihmeellinen ajatus, että pitäisi julkisella sektorilla työtä tekevää jotenkin kiittää, etttä "jaksaa meidän kultamussukoita". Tulkaapa joskus tutustumaan millaista on työ niiden lasten kanssa, jotka eivät ole kultamussukoita ja joista tuskin ikinä yhteiskuntakelpoisia kansalaisia tulee.
Millainen aikuinen (mahdollisesti akateemisesti koulutettu, itse en DI:nä OKL:n pallonheitto-opintoviikkoja keränneitä sellaiseksi laske) ihminen kehtaa listata mieluisia ja ei-mieluisia lahjoja kuin 5-vuotias?
M
opettajankoulutuksestaan huolimatta kirjoittaa viikkokirjeessä kaikki yhdyssanat erikseen. Ja sellaisen opettajan pitäisi opettaa lapsille äidinkieltä...
Toisin sanoen, nykyään ei enää ole olemassakaan varsinaista sivistystä sanan oikeassa merkityksessä, on vain pinnallista "koulutusta". Näiden aikuisten tarjoamille eväillä meidän lastemme pitäisi sitten pystyä pärjämään elämässä. Surullista.
Halusin lähinnä auttaa teitä mammoja lahjojen valinnassa. Täällä aina pohditaan mitä opelle pitäisi ostaa, kerroin mistä minä pidin. En voinut arvata miten ihmiset tästä loukkaanutuvat, huoh!
ap (toisesta kethusta)
pst, ope ei ole jumala vaan ihan tavis ihminen. Ei opea tarvitse pelätä eikä kadehtia.
Enkä sellaista edes odota. Ihmeellinen ajatus, että pitäisi julkisella sektorilla työtä tekevää jotenkin kiittää, etttä "jaksaa meidän kultamussukoita". Tulkaapa joskus tutustumaan millaista on työ niiden lasten kanssa, jotka eivät ole kultamussukoita ja joista tuskin ikinä yhteiskuntakelpoisia kansalaisia tulee.
lahjaa! Oleppas enemmän saatavilla ja anna yhteystietosi asiakkaillesi niin voipi olla että jonkun lahjan saat.
Itse asiassa jo satoja vuosia! Ennen muinoin kyse oli asiaankuuluvasta osasta opettajan palkkaa ja elatusta, mutta esim. 75-vuotias äitini muistaa, miten hän lapsena vei opettajalle aina ennen joulua jotain pientä ja keväällä kukkasia.
Itse vein 70-luvulla kukkia ja yläasteella ja lukiossa keräsimme aina luokan kesken rahaa ja ostimme yhdessä jotain isompaa.
Mitään PAKKOA ei tietenkään ole antaa lahjaa. Minusta jonkinlainen kiitos kuuluu kuitenkin hyviin käytöstapoihin. Opettaja viettää kuitenkin lapseni kanssa paljon aikaa ja näkee vaivaa, jota alipalkatulla alalla ei pelkällä palkalla oikein kunnolla arvosteta.
Kortti riittää kiitoksesi mainiosti. Mutta lahjojen vastustajien mielestä sekin tuntuu olevan yleensä liikaa!
PS: se toinen ketju lienee huumorimielessä laadittu, tuota ikuista "mikä lahja on hyvä?" -debattia käydään av-palstalla aina noin kuukauden ajan ennen joulua.
Halusin lähinnä auttaa teitä mammoja lahjojen valinnassa. Täällä aina pohditaan mitä opelle pitäisi ostaa, kerroin mistä minä pidin. En voinut arvata miten ihmiset tästä loukkaanutuvat, huoh!
ap (toisesta kethusta)
pst, ope ei ole jumala vaan ihan tavis ihminen. Ei opea tarvitse pelätä eikä kadehtia.
Meinaan etteivät turhaan pahoita ensi jouluna mieltäsi.
Aiempaan aloitukseen "mistä ope tykkäsi" jo sanani sanoin, voisiko joku ystävällisesti kertoa asiaa tuntemattomalle 1-vuotiaan äidille mistä lähiten ja miksi opettajille on pitänyt ruveta ostamaan lahjoja?
Minun kouluaikoinani luokka keräsi kolehdin ja opelle annettin joko suklaarasia tai hyasintti. Keväällä kortti tai jotain tulppaaneja. Omat vanhempani ovat molemmat aineenopettajia, ja jaksoivat joka kevät herkistyä lukiolaistensa kukkavirityksistä (mm. valmiiksi kuihtunut kaktus).
Tuo lahjojaan listannut ope ei kovin hyvää kuvaa kyllä itsestään antanut, hiukan tahdikkuutta saisi olla... Mitä tulee opettajien lahjoihin, niin niitä ei siis todellakaan ole kenenkään PAKKO antaa. Minulle ovat jotkut oppilaat jouluisin ja keväisin jotain tuoneet, useimmiten kynttilöitä ja suklaata. Toki ne ilahduttavat mieltä. Joskus lahjan on tuonut oppilaan vanhemmat ja siinä yhteydessä kiittäneet kuluneesta lukukaudesta. Nämä kiitokset lämmittävät mieltä ja antavat tunteen siitä, että vanhemmat arvostavat heidän lapsensa hyväksi tekemääni työtä. Siihen ei kuitenkaan tarvita missään nimessä lahjoja. Ne ovat vapaaehtoisia. Lahjojen antaminen tai antamatta jättäminen eivät vaikuta mitenkään minun suhtautumiseeni oppilasta kohtaan. Perheet saavat itse päättää haluavatko jotain lahjaa opettajalle antaa. Ei kannata tästä lahja-asiasta ottaa niin hirveästi stressiä kuin tällä palstalla joulun alla on otettu. Mikäli et halua lahjaa antaa, niin se on täysin ok. Ei se vaikuta opettajan työhön tai asenteeseen millään tavalla. Hyvää joulua kaikille toivottaa eräs ope :)
Niin,
opettaja todellakaan ei ole jumala, vaan ylipalkattu lastenhoitaja, joka ei tarvitse mitään lahjuksia. Mistä ihmeestä sinulle on kehittynyt käsitys, että lasten vanhempien pitäisi ostella sinulle lahjoja siitä hyvästä että teet työtäsi? Toisin sanoen kaitset lapsia, opetat aakkosia ja piirtämään ympyröitä. Luuletko, että 6000€/kk tienaava esimiesasemassa oleva DI (joka saa satojen eurojen liikelahjoja, ilmaisia seminaareja ja edustaa viiden tähden ravintoloissa) pelkää tai kadehtii ihmistä, joka osaa opettaa miten lasketaan 1+2?
T. Ap
Niin, opettaja todellakaan ei ole jumala, vaan ylipalkattu lastenhoitaja, joka ei tarvitse mitään lahjuksia. Mistä ihmeestä sinulle on kehittynyt käsitys, että lasten vanhempien pitäisi ostella sinulle lahjoja siitä hyvästä että teet työtäsi? Toisin sanoen kaitset lapsia, opetat aakkosia ja piirtämään ympyröitä. Luuletko, että 6000€/kk tienaava esimiesasemassa oleva DI (joka saa satojen eurojen liikelahjoja, ilmaisia seminaareja ja edustaa viiden tähden ravintoloissa) pelkää tai kadehtii ihmistä, joka osaa opettaa miten lasketaan 1+2? T. Ap
Kiittämättömyys on maailman palkka. Onneksi en opeta sinun lapsiasi kun asenteesi on tuo ja tiedän etten opeta, koska minua kiitti jokainen vanhempi ja sain jokaiselta lapselta kiitoksen, joko kortin, suklaan, kynttilän ym. pienen kiitoksen muodossa.
Taidat kuitenkin olla kateellinen ainakin lomistamme ja lyhyistä työpäivistämme, jos et lahjoistamme. Onnea valitsemallasi teillä :)
Terv. Opettaja, joka osaa opettaa lapsille empaattisuutta, ystävällisyyttä, kiitollisuutta ja ennen kaikkea hyviä tapoja
Vapaa-ajallaan esim. koulupsykologi ei halua yhteydenottoja Jessican tai Nico-Petterin vanhemmilta. Nämä vanhemmat kun yleensä eivät suostu ymmärtämään, että kullannupulla ei ole mitään neurologisia ongelmia tai Einstein-syndroomaa, vaan kullannuppu on yksinkertaisesti tyhmä ja tulee päätymään ammattikouluun jos sinnekään.
Toisekseen, on olemassa termi ammattietiikka. Se tuskin on sinulle tuttu. Esim. koulukypsyystestejä tekevä psykologi ei todellakaan ota vanhemmilta vastaan minkään sortin lahjoja. Osaatko itse päätellä miksi, vai väännänkö rautalangasta?
Niin sairaita, ettei voisi edes kuvitella.
Ei tule lahjoja, mutten kaipaakaan, koska saan palkan.
Mutta naurattaa tosiaan tuo kun jaksavat meidän mussukoita. Ja se, että heitellään roskiin suklaarasioita ja tuikkukippoja.
Mutta jokainen tavallaan.
kiittää opettajaansa kortilla tai vastaavalla PIENIMUOTOISELLA, lapselle sopivalla lahjalla. Lapsi ei osaa ostaa opettajalle kaulaliinaa ja hanskoja tai Pentikin kippoja. Lapsen viikkoraha ei siihen riitä.
Sydämeni pohjasta toivon, että lapseni opettajaksi tulee fiksu aikuinen ihminen, eikä keskenkasvuinen tyhjäpää, joka AV:lla listaa mistä lahjoista piti ja mistä ei, kuin hemmoteltu pikkukakara.
opetettu. Kasvatustiede on sitä yleissivistystä eli kadulta voidaan repiä kuka tahansa Maikki opettamaan lapsi lukemaan, toimimaan ryhmässä, löytämään omat vahvuutensa jne jne........ Kyllä. Ja samoin sieltä kadulta voidaan repäistä kuka tahansa matikan pääsykokeisiin ja kaikki pääsisi opiskelemaan!? Loistavaa!! Tämä on varmasti hyvä uutinen monelle! Tip tap vaan kaikille. Kiitos ketjun asiallisille kommentoijille, niitäkin oli. t. ope