Rh+ ja vasta-aineita veressä
Onko paikalla sellaisia jotka ovat rh+ mutta kuitenkin veressä on vasta-aineita? Ymmärtääkseni yleensä rh-:lle tulee näitä vasta-aineita vereen?
Onko kokemuksia miten raskaus edennyt vasta-aineista huolimatta, seurattiinko raskautta kuinka tarkkaan ja jouduttiinko tekemään mitään toimenpiteitä jo raskauden tai lapsen syntymän jälkeen?
Kommentit (37)
Minulla on kanssa anti-E- vasta-aineita. Alkuraskaudesta pelkäsin asiaa hirveästi, kun luin noita SPR:n sivuja. Arvoja seurattiin 1xkuukaudessa. Sitten lapsen isän verinäyte tutkittiin (rv 15), eikä siinä kyseistä vasta-ainetta ollut, joten vauvallakaan ei sitä ole ja minulta putosi huoli pois. Vauvalla ei ole riskiä saada hemolyyttistä tautia tai anemisoitua jo kohdussa. En ole siis saanut vasta-aineen muodostusta viime synnytyksessä vauvan kautta, vaan synnytyksessä annetusta verestä. Vaikkei hemolyyttisen taudin vaaraa enää ole (vauva ei saa tartuntaa äidistä vaan toisinpäin!!!), mitataan vasta-ainetasoja silti 3xraskauden aikana. Neuvolasta oli aivan turha kysyä mitään neuvoja asian suhteen, he neuvoivat vaan olemaan huoleti ja että synnytyksen jälkeen saa piikin yms...Mutta tämähän koskee vain Rh- äitejä, eihän tuota anti-E:tä vastaan edes ole piikkiä! Parhaat tiedot sain soittamalla suoraan Veripalveluun ja kysymällä faktat missä tämän kanssa mennään.
minulla näitä anti-E-vasta-aineita jo kahdessa raskaudessa. Molemmat lapset ovat saaneet syntymänsä jälkeen punasolutankkauksia. Se vielä pahenee joka raskaudessa.... kakkosen jälkeen titteri jäi 16:sta. Kun aloin kolmosta odottaa 4vuotta myöhemmin, titteri jatkoi siitä nousemistaan. Kolmosen kohdalla nousi 32:een. En ole törmännyt vielä kertaakaan kohtalotovereihin; olisi mukava tietää onko joku kenties vielä uskaltanut neljättä tehdä...
Sinultakin varmaan tutkittiin lapsen isän veri; siinä varmaankin oli tuo E-tekijä?
ja olen tää jolla siis 3lasta/ kahdella seurattu anti-e:tä n. viikottain.
Meillä on neuvolassa otettu myös MOLEMMISTA (isommilla siis eri isä) isistä verikokeet ja he ovat positiivisia.
SIINÄ SE ONKIN! Ongelma olenkin minä!!! Eli olen anti-e:n suhteen negatiivinen (maapallon väestä n.15% on, mustissa ei kait lainkaan).... Eli MINUN kroppani hylkii näitä +-anti-e-vauvoja.
On kuopus sairastanut vastasyntyneen hemolyyttisen taudin. Tuli aivan yllättäen neljännessä raskaudessa. Kaikki lapseni ovat olleet keltaisia ja valohoidossa ABO- immunisaatiokin löytyi. Minulta löytyi vasta aineet anti-c, anti- E sekä vielä tunnistamaton. Olen saanut verta ensimmäisen raskauden jälkeen. Miehellä ei vasta-aineita. Vauvan bilit olivat huimat, veri vaihdettiin kahteen kertaan. Hitaampi oppimaan kuin sisaruksensa; mutta onneksi on kuitenkin terve. Seuraavilla lapsilla olisi ollut vielä suurempi riski
nm. neljäs vauva =(((
Meillä kuopus (kolmas lapsi) sairastui vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin. Kolmannen raskauden alussa tuli hälytys veriryhmävasta-aineista iso-C ja pikku-e. Olemme molemmat rh+ miehen kanssa enkä ollut koskaan aiemmin edes kuullut vastasyntyneen hemolyyttisestä taudista tai sen mahdollisuudesta. Koska mieheltä löytyi sopivat vasta-aineet, osasimme odotella ongelmia.
Syntymän jälkeen kuopuksen bilirubiinit huitelivat taivaissa 1-5 päivän ikäisenä, mutta tehovalohoito (4 tehokasta valohoitolamppua & foliot keskoskaapin ympärillä) piti arvot juuri ja juuri alle verenvaihtorajan. Vastasyntyneiden teholla vähän valittelivat meidän yli 4 kg:n hoitamista keskoskaapissa rankaksi - lasta kun ei saanut ottaa hetkeksikään pois valon alta...
Ensimmäiset kolme-neljä päivää olivat todella pelottavia. Tapaus oli synnytyssairaalan ensimmäinen tällainen immunisaatiotapaus ja lääkärit soittelivat ympäri Suomea saadakseen neuvoja vauvan hoitoon. Kun valohoito alkoi selvästi tehota, helpotti.
Anemian hoitoon lapsi sai verta neljään otteeseen. Kotiin lapsi pääsi 3,5 viikon ikäisenä ja veriarvokontrolleissa käytiin vuoden ikäiseksi.
Nyt lapsi on reipas ja täysin terve koululainen. Kolme lasta tuntui kuitenkin ihan hyvältä määrältä, joten neljättä ei enää tehty.
On kuopus sairastanut vastasyntyneen hemolyyttisen taudin. Tuli aivan yllättäen neljännessä raskaudessa. Kaikki lapseni ovat olleet keltaisia ja valohoidossa ABO- immunisaatiokin löytyi. Minulta löytyi vasta aineet anti-c, anti- E sekä vielä tunnistamaton. Olen saanut verta ensimmäisen raskauden jälkeen. Miehellä ei vasta-aineita. Vauvan bilit olivat huimat, veri vaihdettiin kahteen kertaan. Hitaampi oppimaan kuin sisaruksensa; mutta onneksi on kuitenkin terve. Seuraavilla lapsilla olisi ollut vielä suurempi riski
nm. neljäs vauva =(((
Eli vauva synty tammikuussa. Tiitteri oli noussut 2:seen viikko ennen synnytystä (sitä ennen oli ollut 1 koko raskauden).
Vauva kellastui maltillisesti, billirubiini laski 5vrk kuluttua ilman hoitoja. Viikko kotitumisen jälkeen kontrollissa huomattiin, että hemoglobiini oli pudonnut tosi alas. Vauva sai lopulta 10 vrk vanhana verensiirron ja toisen 1,5 kk vanhana. Nyt on terve 8 kk vauva ja hemmppaarvot todella hyvät.
löytyykö vielä näitä? Muakin kiinnostaisi..
Rh- vauvan. Vauva kellastui pari viikkoa synnytyksestä, mutta syynä oli Afos- ja Asat- entsyymit ja pienessä määrin myös bilirubiini, eikä siis vasta-ainetuotanto. Kaiken varalta tutkittiin myös, jos vauvan kellastuminen olisi johtunut veriemme eroavaisuuksista, mutta niitä ei meillä havaittu. Keltaisuus hävisi muutamassa viikossa. Vauvalle tehtävään verensiirtoon ei aivan tarvinnut mennä. Hb oli myös matala ja vauvan huulet ym siksi kalpeat.
Minulla on kanssa anti-E- vasta-aineita. Alkuraskaudesta pelkäsin asiaa hirveästi, kun luin noita SPR:n sivuja. Arvoja seurattiin 1xkuukaudessa. Sitten lapsen isän verinäyte tutkittiin (rv 15), eikä siinä kyseistä vasta-ainetta ollut, joten vauvallakaan ei sitä ole ja minulta putosi huoli pois. Vauvalla ei ole riskiä saada hemolyyttistä tautia tai anemisoitua jo kohdussa. En ole siis saanut vasta-aineen muodostusta viime synnytyksessä vauvan kautta, vaan synnytyksessä annetusta verestä. Vaikkei hemolyyttisen taudin vaaraa enää ole (vauva ei saa tartuntaa äidistä vaan toisinpäin!!!), mitataan vasta-ainetasoja silti 3xraskauden aikana. Neuvolasta oli aivan turha kysyä mitään neuvoja asian suhteen, he neuvoivat vaan olemaan huoleti ja että synnytyksen jälkeen saa piikin yms...Mutta tämähän koskee vain Rh- äitejä, eihän tuota anti-E:tä vastaan edes ole piikkiä! Parhaat tiedot sain soittamalla suoraan Veripalveluun ja kysymällä faktat missä tämän kanssa mennään.
minulla näitä anti-E-vasta-aineita jo kahdessa raskaudessa. Molemmat lapset ovat saaneet syntymänsä jälkeen punasolutankkauksia. Se vielä pahenee joka raskaudessa.... kakkosen jälkeen titteri jäi 16:sta. Kun aloin kolmosta odottaa 4vuotta myöhemmin, titteri jatkoi siitä nousemistaan. Kolmosen kohdalla nousi 32:een. En ole törmännyt vielä kertaakaan kohtalotovereihin; olisi mukava tietää onko joku kenties vielä uskaltanut neljättä tehdä...
Sinultakin varmaan tutkittiin lapsen isän veri; siinä varmaankin oli tuo E-tekijä?
Edellinen kirjoitti: "Mulla siis yhdelle lapselle tuli hemolyyttinen tauti anti-E-vasta-aineen takia." Jos viitsit vastailla, niin kuinka paljon sulla nousi ne titterit ja missä vaiheessa? Käynnistettiinkö sulla synnytys etuajassa? Onko lapsi nyt terve? Kiitos jo etukäteen, jos vastaat! Ja muutkin, jo kokeneet tai vasta odottavat, kertokaahan miten teillä menee/on mennyt. Onko muuten odotuksessa ollut mitään poikkeavaa?
Mulle on kans sanottu, että anti-E ei ole mikään ärhäkkä, että harvoin aiheuttaa mitään. Siltikin, kyllä tuo hiukan laittaa pelkäämään. Mulla on yksi synnytys ollut sellanen, että sanottiin kans, että on tosi harvinaista, että niin käy. Siksi kai nyt hiukan pelottaakin. Asia ei liity näihin vasta-aineisiin, vaan influenssaan sairastumiseeni, joten ei siitä sen enempää.
Kaikille näistä veren vasta-aineista murehtiville sanoisin, että nautitaan ja iloitaan täysillä kaikesta siitä ajasta jolloin arvot on heikkoja, murehditaan vasta sitten JOS ne arvot nousee. Näin minä pyrin ajattelemaan, vaikkei se niin helppoa ole, luonteeltani kun olen sellainen murehtija...
Näistä aikaisemmin syntynyt sairastui vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin. Veri vaihdettiin synnytyksen jälkeen.
Itselläni on toinen raskaus ja ensimmäisen synnytykseen saanut verensiirron. Vasta-aineet näytti positiivista ja veressä on anti-D ja tuntematon vasta-aine. Lapsella riski sairastua hemolyyttisen tautiin koska lapsen isä on +veriryhmä ja itse -veriryhmä. Olisin tiedustellut lapsen mahdollisesta hoidosta ja muiden äitin kokemuksesta synnytyksen jälkeen mikäli lapsella on hemolyysi. Kauan sairaalassa? Kauan äiti on sairaalassa? Ja jatkoista kun kotiutus päivä koittaa. Nyt olen rv26. Suunniteltu sektio rv37.
Onko esikoisesi + vai - ? Jos neg niin saitko rokotteen synnytyksen jälkeen.
Mulla siis yhdelle lapselle tuli hemolyyttinen tauti anti-E-vasta-aineen takia. Mun mies oli "syyllinen", mikä paljastui verikokeessa, joka otettiin, kun mun vasta-aine löytyi. Vasta-ainetasoa seurattiin juuri noin: alkuun kuukauden välein, sitten viikon välein, ja lopulta joka toinen päivä. Ja joka kerta ultrattiin, koska sillä seurattiin turvotusta, mikä on merkki immunisoitumisesta.
Vaikka tälle palstalle on nyt osunut useampikin rh-positiivinen, jolla ollut vasta-aineita ja lapsella jopa hemolyyttinen tauti, niin harvinaistahan se on. Siis ei niinkään nuo vasta-aineet vaan lapsen sairastuminen ja verenvaihtoon joutuminen. Minunkin lapsi oli synnytyssairaalan eka tapaus, joka joutui anti-E-vasta-aineen takia verenvaihtoon. - 13
Kokeilen josko joku vielä lukisi/kirjoittaisi tähän ketjuun. Itse olen siis O Rh + ja verestäni löytyi SPR:n verikokeessa raskauden aikana Anti-fya vasta-aine. Asia on minulle hyvin epäselvä eikä neuvolasta saa mitään tietoja...
Tähän saakka olen ollut tyytyväinen tietämättömyyteenkin, koska tiitteri on ollut - kunnes tänään soittivat neuvolasta ja tiitteri oli 1. Kävin antamassa uuden verinäytteen ja seuraavan 2 viikon kuluttua. Tähän saakka olen antanut näytteen 4 viikon välein. Vieläkään ei ole syytä huoleen, mutta toivon, ettei tuo tiitteri nousisi enää. Kovin on vaikea saada tietoa näihin juttuihin. Kuulemma parhaiten tietoa saisi soittamalla suoraan SPR:lle.
Vauvalla on kaikki tähän mennessä mennyt juuri kuten normaaliraskaudessa kuuluukin mennä. Ensimmäistä odotan 23+3
mitä se anti-e-vasta aineet ovat voitko selventää tai näytää sivun mistä voin lukea siitä. Mulla toinen raskaus ja edeleen näkyy 4vuottasitten havaittiin ja jäi vaan mieleen pyörii et mitä se tarkoittaa,mitä ne ovat ja mistä ne tulee kehoon? kysymyksii ois. heh
Minulla oli anti fya vasta-aine raskausaikana, oli tullut miehen kautta lapseen. Miehellä siis veressä tämä ja lapsi oli sen perinyt.
Kun selvisi, niin ensimmäiseksi mies laitettiin verikokeisiin, voi myös tulla verensiirrosta. Anti-E:stä ei mulla ole tietoa, mutta luulisin että samalla tavalla tulee
Näistä aikaisemmin syntynyt sairastui vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin. Veri vaihdettiin synnytyksen jälkeen.