Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rh+ ja vasta-aineita veressä

Vierailija
22.12.2009 |

Onko paikalla sellaisia jotka ovat rh+ mutta kuitenkin veressä on vasta-aineita? Ymmärtääkseni yleensä rh-:lle tulee näitä vasta-aineita vereen?

Onko kokemuksia miten raskaus edennyt vasta-aineista huolimatta, seurattiinko raskautta kuinka tarkkaan ja jouduttiinko tekemään mitään toimenpiteitä jo raskauden tai lapsen syntymän jälkeen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuopus sairastanut vastasyntyneen hemolyyttisen taudin. Tuli aivan yllättäen neljännessä raskaudessa. Kaikki lapseni ovat olleet keltaisia ja valohoidossa ABO- immunisaatiokin löytyi. Minulta löytyi vasta aineet anti-c, anti- E sekä vielä tunnistamaton. Olen saanut verta ensimmäisen raskauden jälkeen. Miehellä ei vasta-aineita. Vauvan bilit olivat huimat, veri vaihdettiin kahteen kertaan. Hitaampi oppimaan kuin sisaruksensa; mutta onneksi on kuitenkin terve. Seuraavilla lapsilla olisi ollut vielä suurempi riski

Vierailija
2/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu.

Raskauden aikana otettiin muistaakseni pari kolme kertaa verikoe, jossa seurattiin noita arvoja.

Ne oli normaalit, joten ei mitään ihmeempää niistä seurannu.

Toisen kun tein, niin lääkäri kysyi, että meinaanko montaki lasta vielä pykätä? Mä sitten että no tuskin, jospa nää ois tässä. Se sitten selitti jotain, että kuudennen raskauden kohdalla mulle/vauvalle vois tulla jotain ongelmia jne. En muista kunnolla..=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vasta-aine sulla on kyseessä? Onko sulle kerrottu?

T: ap

Vierailija
4/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

veriryhmä määrityksessä löytyi anti E vasta-aine, jota nyt seurataan kerran kuussa otettavilla verinäytteillä. Raskaus on nyt viime metreillä ja sujunut normaalisti.

Paras artikkeli jonka olen aiheesta löytänyt on SPR:n veripalvelun sivuilta:

http://www.veripalvelu.fi/www/2294

Vierailija
5/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miinusta kyllä, muuta en tiedä.

kolomonen

Vierailija
6/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et raskausaikana otettiin noita verikokeita ja ja synnytysten jälkeen sain piikin heti, ettei tulis ongelmia seuraavas raskaudessa. Mulla kaksi lasta. Lääkäri vois tietää paremmin.en paneutunut yhtään koko asiaan, kun ei ollut ongelmia.

Vierailija
7/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

#3 Eli jos sulla miinusta niin olet just näitä Rh- , jolla vasta-aineita. Mulla on Rh+ ja silti elimistöön on tullut vasta-aineita. Mulle ei ole tehty koskaan verensiirtoja eli olen todennäköisimmin saanut noita vasta-aineita edellisestä synnytyksestä. Minun ja lapsen veret on päässeet sekoittumaan ja siitä johtuen on nyt sitten kuitenkin vasta-aineita veressä vaikka olenkin rh positiivinen.

Ja eikö se mene tietääkseni niin että näille Rh negatiivisille annetaan juuri se piikki ettei niitä vasta-aineita tulisi.

#5 Onko sulla ollu verikokeissa miten ne arvot? Onko nousseet raskauden edetessä vai pysyneet alhaalla? Mulla on vasta-aineena anti-m.. Lääkäri sanoi että se on vielä jokin tunnistamaton, eikä osannu selittää enempää

Vierailija
8/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhaisella tasolla koko raskauden.

Jos olen ymmärtänyt oikein synnytyksessä vauva voi saada kuitenkin "tartunnan" verestäni ja silloin on vauvalla tuo hemolyyttisen taudin vaara (eli vauva kellastuu).

Mellä on 50% mahdollisuus että vauvalla on omassa veressään tuo taudin mahdollistava tekijä ja 50% että ei ole (mieheltä siis näyteet otettu myös).

Vierailija
9/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kanssa anti-E- vasta-aineita. Alkuraskaudesta pelkäsin asiaa hirveästi, kun luin noita SPR:n sivuja. Arvoja seurattiin 1xkuukaudessa. Sitten lapsen isän verinäyte tutkittiin (rv 15), eikä siinä kyseistä vasta-ainetta ollut, joten vauvallakaan ei sitä ole ja minulta putosi huoli pois. Vauvalla ei ole riskiä saada hemolyyttistä tautia tai anemisoitua jo kohdussa. En ole siis saanut vasta-aineen muodostusta viime synnytyksessä vauvan kautta, vaan synnytyksessä annetusta verestä.

Vaikkei hemolyyttisen taudin vaaraa enää ole (vauva ei saa tartuntaa äidistä vaan toisinpäin!!!), mitataan vasta-ainetasoja silti 3xraskauden aikana.

Neuvolasta oli aivan turha kysyä mitään neuvoja asian suhteen, he neuvoivat vaan olemaan huoleti ja että synnytyksen jälkeen saa piikin yms...Mutta tämähän koskee vain Rh- äitejä, eihän tuota anti-E:tä vastaan edes ole piikkiä! Parhaat tiedot sain soittamalla suoraan Veripalveluun ja kysymällä faktat missä tämän kanssa mennään.

Vierailija
10/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kanssa anti-E- vasta-aineita. Alkuraskaudesta pelkäsin asiaa hirveästi, kun luin noita SPR:n sivuja. Arvoja seurattiin 1xkuukaudessa. Sitten lapsen isän verinäyte tutkittiin (rv 15), eikä siinä kyseistä vasta-ainetta ollut, joten vauvallakaan ei sitä ole ja minulta putosi huoli pois. Vauvalla ei ole riskiä saada hemolyyttistä tautia tai anemisoitua jo kohdussa. En ole siis saanut vasta-aineen muodostusta viime synnytyksessä vauvan kautta, vaan synnytyksessä annetusta verestä.

Vaikkei hemolyyttisen taudin vaaraa enää ole (vauva ei saa tartuntaa äidistä vaan toisinpäin!!!), mitataan vasta-ainetasoja silti 3xraskauden aikana.

Neuvolasta oli aivan turha kysyä mitään neuvoja asian suhteen, he neuvoivat vaan olemaan huoleti ja että synnytyksen jälkeen saa piikin yms...Mutta tämähän koskee vain Rh- äitejä, eihän tuota anti-E:tä vastaan edes ole piikkiä! Parhaat tiedot sain soittamalla suoraan Veripalveluun ja kysymällä faktat missä tämän kanssa mennään.

minulla näitä anti-E-vasta-aineita jo kahdessa raskaudessa. Molemmat lapset ovat saaneet syntymänsä jälkeen punasolutankkauksia. Se vielä pahenee joka raskaudessa.... kakkosen jälkeen titteri jäi 16:sta. Kun aloin kolmosta odottaa 4vuotta myöhemmin, titteri jatkoi siitä nousemistaan. Kolmosen kohdalla nousi 32:een.

En ole törmännyt vielä kertaakaan kohtalotovereihin; olisi mukava tietää onko joku kenties vielä uskaltanut neljättä tehdä...

Vierailija
11/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku löytyisi

Vierailija
12/37 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta-aine löytyi, kun odotin neljättä lastani. Vasta-ainetaso mitattiin alkuraskaudessa kerran kuussa, loppuraskaudessa kerran viikossa ja kun se alkoi nousta, niin joka toinen päivä. Immunisoitumisen merkkejä ei sikiössä ollut, ja lapsi syntyi terveenä ja hyvinvoivana. Päästiin kotiinkin, mutta sitten lapsi kellastui. Keltaisuutta kesti pari viikkoa, sen jälkeen lapsi alkoi kalveta silmissä, mentiin lääkäriin, sieltä sairaalaan, ja sielllä todettiin hemolyyttinen anemia. Verenvaihto tehtiin kiireesti ja lapsi joutui olemaan vastasyntyneitten teholla kaikkiaan kaksi viikkoa. Nykyään hän on terve 13-vuotias.

Seuraavassa raskaudessa vasta-ainetaso ei noussut, ja synnyttyään lapsi vain kellastui. Keltaisuutta seurattiin, mutta lapsi ei immunisoitunut.

Vierailija
13/37 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tätä ketjua joku lukee? Miten raskaus ja synnytys sitten sujui?

Mulla neljäs raskaus. Edellisessä löytyi tuo viikkoa ennen synnytystä, mitään en muista että mulle ois kerrottu siitä. Oli silloin heikolla tasolla ja en varmaan ehtinyt edes saada siitä tietoa, kunnes nyt kaivoin synnytystiedot esille kun tuo anti-E löytyi heti verikokeesta. Koska isä on anti-E positiivinen, multa otetaan neljän viikon välein verikoe ja jos arvot nousee, kuulemma useammin. Ja loppuraskaudessa on todennäköisesti ylimääräinen/ylimääräisiä ultra-tutkimuksia ja mahd. muitakin. Näin mulle neuvolasta sanottiin.

Niin harvinaista on, ettei neuvolassa tiennyt aluksi oikein mitään asiasta, mutta viime käynnillä oli jo ottanut asiasta selvää.

Vierailija
14/37 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että teillä on kaikki nyt kunnossa. Varmaan melko säikähdyttävä kokemus. Ilmeisesti näitä vauvoja sitten seurataan synnytyksen jälkeenkin jonkun aikaa, se on hyvä tietää. :)

Vierailija
15/37 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko näitä kokemuksia omaavia vielä osuis palstalle...

Vierailija
16/37 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viimeisin vauvanikin pian 2 vuotta vanha :)

En uskalla enää lapsia laittaa, en pysty ottamaan riskiä lapsen hemolyyttisen taudin suhteen... Verenvaihtoa kohtuun tms. ->vasta-aineet kun kuulemma tuppaa vahvistumaan kerta kerran jälkeen.

Mutta näillä minun kahdella anti-e-vauvalla siis elämä alkuvaikeuksien (lapsivesipunktioiden, punasolutankkausten, elämän ekat viikot sairaalassa) jälkeen jatkunut 100% normaalisti.

Vierailija
17/37 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viimeisin vauvanikin pian 2 vuotta vanha :)

En uskalla enää lapsia laittaa, en pysty ottamaan riskiä lapsen hemolyyttisen taudin suhteen... Verenvaihtoa kohtuun tms. ->vasta-aineet kun kuulemma tuppaa vahvistumaan kerta kerran jälkeen.

Mutta näillä minun kahdella anti-e-vauvalla siis elämä alkuvaikeuksien (lapsivesipunktioiden, punasolutankkausten, elämän ekat viikot sairaalassa) jälkeen jatkunut 100% normaalisti.

Vierailija
18/37 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Mullakin vasta-aineet löydettiin ihan ekalla kontrolli käynnillä. Isän verikokeessa oli, että on C:lle nega ja anti-D pos mutta heterosykootti. Joten 50% mahd, ettei mitään ongelmia tulekaan. Olen nyt 17 raskausviikolla ja titterit pysynyt viivana eli erittäin heikkoina. Toivottavasti näin jatkuukin. Tsemppiä sulle ensimmäistä odottava! Soita ihmeessä veripalveluun. Siellä on spesialistit jotka tietää näistä. Olen soittanut jo monesti ja vihdoinkin alkanut ymmärtäää jotain! :D

Vierailija
19/37 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä Brh+ ja neljättä odotan. Viime raskauden alussa selvisi, että minulla Anti-E ja Anti-Lue vasta-aineet. Tiitterit pysyi koko raskauden ajan 1 ja 2, eivät siis nousseet juuri lainkaan. Verikokeet koko ajan 1kk:n välein. Synnytys normaali, viiden päivän ikäisenä hB oli edelleen alhaalla (vaikkakin rajalla) ja tankattiin vauvalle punasoluja. Sitten seuranta labrassa n.viikon välein ja vaikka hB pysyi matalana, ei tarvinnut enää tankkauksia. Bilirupiinit eivät olleet lainkaan korkeat vauvalla. Nyt 1v3kk ikäinen terve vauva ja kaikki ollut normaalia. Jännitän tällä hetkellä, onko vasta-ainetta tässä raskaudessa, viikot 12+1 ja neuvolasta ei vielä ainakaan olla soitettu mitään uutisia. Lääkäri tosin pelotteli, että kaikki tulevat raskaudet (jos lapsia vielä haluaa) varmasti jotain aiheuttavat asian suhteen. Mutta luottavaisin mielin, edellinen kokemus aiheutti pelkoja, mutta todellisuudessa murhe oli pienempi, kuin kuvittelin.

Vierailija
20/37 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuopus sairastanut vastasyntyneen hemolyyttisen taudin. Tuli aivan yllättäen neljännessä raskaudessa. Kaikki lapseni ovat olleet keltaisia ja valohoidossa ABO- immunisaatiokin löytyi. Minulta löytyi vasta aineet anti-c, anti- E sekä vielä tunnistamaton. Olen saanut verta ensimmäisen raskauden jälkeen. Miehellä ei vasta-aineita. Vauvan bilit olivat huimat, veri vaihdettiin kahteen kertaan. Hitaampi oppimaan kuin sisaruksensa; mutta onneksi on kuitenkin terve. Seuraavilla lapsilla olisi ollut vielä suurempi riski

siis että lapsi sairastuu hemolyyttiseen tautiin jollei miehellä ole vasta-ainetekijöitä? Joka paikassa, spr,neuvola ym.sanotaan että sikiöllä ei ole vaaraa sairastua,jos isällä ei tekijöitä ole. Osaako joku vastata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi